eitaa logo
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
3.1هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
293 ویدیو
135 فایل
www.quran.ac.ir قم، بلوار 15 خرداد، جنب امامزاده احمد علیه السلام، خیابان شهید میثمی، سازمان مرکزی دانشگاه تلفن: 02537604070 ارتباط با روابط عمومی دانشگاه @quran_un @quranac
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 سالروز بعثت خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه مبارک باد. روز مبعث، روزی است که مسلمانان به یاد آغاز پیامبری حضرت محمد صلی الله علیه و آله، گرامی می‌دارند. این واقعه در 27 رجب سال عام الفیل، یعنی در سن 40 سالگی پیامبر اکرم، در غار حرا واقع در کوه نور، اتفاق افتاد. در این روز، جبرئیل، فرشته وحی، بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله نازل شد و از سوی خداوند به وی فرمان داد تا پیام الهی را به مردم برساند. نخستین آیات قرآن که بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد، به موضوع خواندن و نوشتن و ابلاغ پیام الهی اشاره داشت. پیامبر پس از دریافت وحی، نقش بسیار حیاتی در اصلاح جامعه و هدایت انسان‌ها به سوی توحید و ارزش‌های انسانی ایفا کرد. روز مبعث نه تنها یادآور آغاز رسالت پیامبر اکرم است، بلکه نشانه‌ای از رحمت و هدایت خداوند به بشریت به‌شمار می‌رود. 🔰 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سایت | ایحا | ایتا | آپارات کتابخانه دیجیتال | فروشگاه کتاب 🆔 @quran_ac_ir
از سوی دکتر علیرضا کاوند عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تبیین شد : موانع پیشرفت علوم انسانی قرآن بنیان از نگاه امام خامنه ای ( مد ظله العالی ) پیشرفت و تعالی علوم انسانی همواره به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع مورد توجه بوده است. علوم انسانی، به دلیل ماهیت بنیادین و تأثیر گسترده‌ای که در شکل‌دهی به ارزش‌ها، بینش‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان اجتماعی دارد، نقشی حیاتی در هدایت مسیر حرکت جوامع ایفا می‌کند. اما آنچه علوم انسانی را از دیگر شاخه‌های علمی متمایز می‌کند، تأثیر مستقیم آن بر سبک زندگی، باورها و هویت انسانی است. از این منظر، امام خامنه‌ای، به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، تأکید ویژه‌ای بر تحول و بازسازی علوم انسانی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و اسلامی دارند. 🔰 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سایت | ایحا | ایتا | آپارات کتابخانه دیجیتال | فروشگاه کتاب 🆔 @quran_ac_ir
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
از سوی دکتر علیرضا کاوند عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تبیین شد : موانع پیشرفت علوم
ایشان همواره از اهمیت بهره‌گیری از تعالیم الهی و مفاهیم متعالی قرآن در تولید و توسعه علوم انسانی سخن گفته‌اند و تأکید کرده‌اند که علوم انسانی غربی، با وجود دستاوردهای ظاهری خود، در بسیاری از موارد نتوانسته است به حل معضلات بنیادین بشر کمک کند. از این رو، نیاز به تولید علوم انسانی بومی بر اساس مبانی اسلامی و قرآنی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای تحقق تمدن نوین اسلامی به شمار می‌آید. با این حال، تحقق این هدف با موانع و چالش‌های متعددی روبه‌رو است که باید مورد شناسایی و تحلیل دقیق قرار گیرد. امام خامنه‌ای موانع پیشرفت علوم انسانی قرآنی را به شکلی دقیق و جامع مورد بررسی قرار داده‌اند. از دیدگاه ایشان، این موانع ریشه در مسائل مختلفی از جمله ضعف‌های فکری و فرهنگی، مشکلات ساختاری و سیاست‌گذاری‌های نادرست، وابستگی به الگوهای غربی و همچنین فشارها و توطئه‌های بیرونی دارد. این موانع نه تنها مانع از رشد علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی می‌شوند، بلکه زمینه را برای ترویج افکار و ارزش‌های مغایر با فرهنگ اسلامی فراهم می‌کنند. از سوی دیگر، اهمیت این موضوع زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم علوم انسانی نه تنها در سطح علمی و دانشگاهی، بلکه در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی اثرگذار است. از سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی و اجتماعی گرفته تا تربیت نسل‌های آینده، همه و همه تحت تأثیر مستقیم علوم انسانی قرار دارند. بر این اساس، غفلت از بومی‌سازی و اصلاح این علوم می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به هویت دینی و فرهنگی جامعه وارد کند. به قطع، با بررسی دیدگاه‌های امام خامنه‌ای در خصوص موانع پیشرفت علوم انسانی قرآنی، گامی در جهت شناخت دقیق‌تر این موانع و ارائه راهکارهایی برای رفع آن‌ها برداشته می‌شود. درین جا موانع اصلی از نگاه مقام معظم رهبری را مورد تحلیل قرار می‌دهم. هدف این است که با تکیه بر بیانات ایشان، راه‌حل‌هایی برای توسعه و ارتقای این حوزه ارائه شود تا بتوان گامی موثر در جهت تحقق تمدن اسلامی برداشته شود. مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای، در بیانات خود به موانع متعددی اشاره کرده‌اند که پیشرفت علوم انسانی مبتنی بر قرآن را با چالش مواجه می‌سازد. این موانع را می‌توان در چهار دسته‌ی اصلی بررسی کرد: ۱. موانع فرهنگی و فکری: ۱.۱.تحجر و جزمی‌گرایی در محیط علمی: ایشان تأکید دارند که ایستایی و پایبندی به جزمی‌گرایی بدون منطق صحیح، مانعی برای نواندیشی علمی است. تحجر نه تنها در محیط‌های دینی، بلکه در تمامی محیط‌ها می‌تواند به رکود علمی منجر شود. ۱.۲.اعتقاد به نظریات غربی به عنوان متون مقدس: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که برخی افراد به نظریات غربی چنان اعتقادی دارند که گویی متون مقدس هستند و نباید در آن‌ها تردید کرد. این نگرش مانع از نقد و بررسی علمی و تولید علوم انسانی بومی می‌شود. ۲. موانع آموزشی و پژوهشی: ۲.۱.ترجمه‌گرایی و عدم توجه به داشته‌های خود: ایشان نسبت به ترجمه‌گرایی صرف و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی هشدار داده و بر ضرورت ابداع و تولید علم بومی تأکید می‌کنند. ترجمه بدون نقد و بررسی می‌تواند به وابستگی علمی منجر شود. ۲.۲.نبود توازن در برنامه‌ریزی رشته‌های علمی: مقام معظم رهبری به عدم توازن در برنامه‌ریزی رشته‌های علمی اشاره کرده و رشد کمی نامطلوب دانشجویان علوم انسانی بدون توجه به کار بومی را از موانع پیشرفت می‌دانند. ۳. موانع سیاست‌گذاری و زیرساختی: ۳.۱.وابستگی به غرب در عرصه علمی: ایشان تأکید دارند که نباید در مسئله علم، وابسته به غرب باشیم و باید علم را خودمان تولید کنیم. وابستگی علمی می‌تواند به دنباله‌روی و نداشتن ابتکار منجر شود. ۳.۲.نبود چرخه علمی کامل: مقام معظم رهبری به نبود چرخه علمی و تکمیل نبودن زنجیره کار علمی، فناوری، تولید و بازار اشاره کرده و آن را مانعی برای پیشرفت علمی می‌دانند. ۴. موانع گفتمانی و تبلیغی: ۴.۱.برنامه‌ریزی دشمن برای دین‌زدایی و علم‌زدایی از دانشگاه: ایشان هشدار می‌دهند که دشمنان با برنامه‌ریزی‌های خود درصدد دین‌زدایی و علم‌زدایی از دانشگاه‌ها هستند که این مسئله می‌تواند به تضعیف علوم انسانی مبتنی بر قرآن منجر شود. ۴.۲. یأس‌آفرینی و منفی‌بافی درباره حرکت علمی کشور: مقام معظم رهبری به خطر یأس‌آفرینی و منفی‌بافی درباره حرکت عظیم علمی کشور اشاره کرده و آن را مانعی برای پیشرفت علوم انسانی می‌دانند. با توجه به این موانع، ضروری است که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، نقد و بررسی مستمر نظریات موجود، و تولید علم بومی مبتنی بر قرآن، به توسعه و پیشرفت علوم انسانی در کشور بپردازیم.
👈بازدید رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از پروژه عمرانی دانشکده علوم قرآنی مشهد ✅ حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از پروژه عمرانی ساختمان جدید دانشکده علوم قرآنی مشهد بازدید کرد. به منظور پیگیری و بررسی روند انجام کار در توسعه ظرفیت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر خاموشی، نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس هیئت امنای دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، با حضوری موثر و سازنده از پروژه عمرانی ساختمان جدید دانشکده علوم قرآنی مشهد بازدید به عمل آورد. در این بازدید که با همراهی حجت الاسلام و المسلمین نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، حجت الاسلام و المسلمین احمدزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین گرایلی مدیرعامل بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و مسئولان دانشکده علوم قرآنی مشهد انجام شد، دکتر خاموشی ضمن بررسی روند ساخت و ساز، بر اهمیت زیرساخت‌های آموزشی در تربیت نسل‌های آینده تأکید کرد. این پروژه، گامی بلند در راستای ارتقاء کیفیت آموزش‌های قرآنی و علمی و فراهم‌کردن فضایی مناسب برای دانش‌پژوهان به شمار می‌آید و می‌تواند نقش موثری در گسترش معارف اسلامی در منطقه ایفا کند. 🔰 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سایت | ایحا | ایتا | آپارات کتابخانه دیجیتال | فروشگاه کتاب 🆔 @quran_ac_ir
دیدارهای رئیس دانشکده علوم قرآنی زابل با مسئولان محلی در راستای تقویت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دکتر مرتضی سازجینی، رئیس دانشکده علوم قرآنی زابل، در سلسله دیدارهایی با مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان و نماینده شهرستان زاهدان در مجلس شورای اسلامی، به بررسی ظرفیت‌ها و نیازهای آموزشی این دانشکده پرداخت. 🔰 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سایت | ایحا | ایتا | آپارات کتابخانه دیجیتال | فروشگاه کتاب 🆔 @quran_ac_ir
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
دیدارهای رئیس دانشکده علوم قرآنی زابل با مسئولان محلی در راستای تقویت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دک
دکتر مرتضی سازجینی، رئیس دانشکده علوم قرآنی زابل، در سلسله دیدارهایی با مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان و نماینده شهرستان زاهدان در مجلس شورای اسلامی، به بررسی ظرفیت‌ها و نیازهای آموزشی این دانشکده پرداخت. در دیدار نخست که با حضور آقای سید حمیدرضا حسینی طباطبائی، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی دانشکده، و دکتر غلامرضا شهرکی فلاح برگزار شد، دکتر سازجینی ضمن تقدیر از مسئولان اداره کل اوقاف استان، خواستار مساعدت و همکاری در خصوص هزینه‌های جاری دانشکده شد. مهندس رخشانی، معاونت پشتیبانی اداره کل اوقاف استان، نیز با ابراز خرسندی از حضور مسئولان دانشکده، به افتخارات دانشکده‌های علوم قرآنی در سطح کشور اشاره کرد و تاکید نمود که پشتیبانی و حمایت‌های اداره کل از فعالیت‌های دانشکده به طور مستمر ادامه خواهد داشت. در دیدار دوم، رئیس دانشکده علوم قرآنی زابل به همراه تیم خود، با دکتر فداحسین مالکی، نماینده محترم شهرستان زاهدان در مجلس شورای اسلامی، دیدار کردند. در این نشست، دکتر سازجینی به معرفی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل آن پرداخت. همچنین، درخواست پیگیری افزایش بودجه دانشگاه در سال 1404 مطرح شد. دکتر مالکی نیز ضمن اظهار خرسندی از فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی دانشگاه در سطح استان سیستان و بلوچستان، قول داد تا پیگیری‌های لازم برای افزایش بودجه دانشگاه انجام شود. این دیدارها به عنوان گامی مثبت در راستای تقویت زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مطرح گردیده و امید می‌رود که با همکاری‌های بیشتر، فعالیت‌های این دانشکده به مراتب گسترش یابد.
💠 دیدار مسئولین بنیاد مهدویت استان هرمزگان با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر فاطمی ریاست محترم دانشکده علوم قرآنی بندرعباس پیرامون فعالیت های کانون مهدویت دانشکده و جشن نیمه شعبان برگزار گردید 💠در این دیدار دکتر فاطمی بر اهمیت برگزاری سلسله جلسات گفتمان مهدوی و کرسی های نظریه پردازی اساتید در رابطه با موضوع مهدویت در دانشگاه های استان هرمزگان تاکید نمودند 🔰 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سایت | ایحا | ایتا | آپارات کتابخانه دیجیتال | فروشگاه کتاب 🆔 @quran_ac_ir
محفل انس با قرآن کریم به مناسب عید مبعث و دهه فجر انقلاب اسلامی با تلاوت: قاری بین المللی و مدرس ممتاز استاد علی اصغر شعاعی و قاریان نوجوان نسیم فردوس و اجرای زیبای گروه تواشیح نسیم فردوس زمان: پنج شنبه 11 بهمن ساعت 18 مکان: قم خیابان معلم غربی میدان روح الله منزل امام خمینی قدس سره شریف با همکاری: امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم آستان مقدس امامزاده سید علی علیه السلام موسسه قرآنی نسیم فردوس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🔰 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سایت | ایحا | ایتا | آپارات کتابخانه دیجیتال | فروشگاه کتاب 🆔 @quran_ac_ir