┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 ویژه برنامهی «چند لحظه با خود»
💢 شمارهی ۳۸
#چند_لحظه_با_خود
#خودشناسی #گناه #تقرب #عبودیت #اخلاص
🖋 گاهی معنای الفاظ ما با معانی الفاظ رایج متفاوت است.
من دنیا میگویم و یک چیز اراده میکنم و بزرگوران دنیا میشنوند و چیز دیگر میفهمند.
قناعت و حرص و نیاز و…همگی این چنین هستند.
لذا از بزرگوران مخاطب درخواست میکنم که زود در مورد مطالب قضاوت نکنند.
جمله جملهای که در مورد حرص گذاشتهایم به این هدف است که پازلی را در ذهن بزرگوران شکل دهیم که دقیقا حرص را با اطرافش نشان دهد…
دنیا و نیاز و قناعت و همهی مفاهیم را دقیقا با حد و مرزهایش روشن کنیم.
لذا توصیه بر این است که هر از گاهی از ابتدای آن را در یک نگاه مرور کنید تا دقیقا متوجه شوید که چقدر برداشت اول شما از هر مفهومی، با برداشتهای بعدی متفاوت است.
🖇 @quran_esra
آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالی شیعه در عراق حکم روزه ماه مبارک رمضان را در سایه انتشار ویروس کرونا اعلام کرد.
ایشان در جواب یک استفتاء که امروز در سایت ایشان منتشر شد مبنی بر اینکه حکم روزه ماه رمضان با وجود انتشار ویروس کرونا چیست پاسخ داد: باید به مسائل زیر توجه داشت:
1-روزه ماه مبارک رمضان از مهم ترین فرائض شرعی و دینی است که به جز در مواردی که عذر واقعی وجود داشته باشد یعنی فرد از واقعی بودن عذر اطمینان داشته باشد، ترک آن جائز نیست.
2-کسی که پزشک به او توصیه کرده است که روزه تمام ماه رمضان یا بخشی از آن را از آن حیث که احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد، ترک کند و به عنوان مثال در او موجب ایجاد ترس و نگرانی شود، وجوب روزه ماه رمضان از او ساقط می گردد و باید قضای آن را ادا کند.
آیت الله سیستانی در این رابطه توضیح دادند که این در صورتی است که نگرانی و ترس از بیماری با وجود پایبندی به اقدامات پیشگیرانه مناسب نظیر ماندن در منزل و عدم اختلاط با دیگران از نزدیک و استفاده از ماسک و دستکش پزشکی و اقداماتی این چنینی، زائل نشود که در غیر اینصورت باید به این اقدامات پایبند بوده و وجوب روزه ماه مبارک رمضان از او ساقط نمی گردد.
3-کسی که بیم ابتلا به بیماری در صورت رفتن به سر کاری که مستلزم اختلاط با دیگران است را دارد، باید کار خود را در ماه رمضان برای ادای روزه ترک کند، و اگر نتوانست به هر دلیلی کارش را ترک کند روزه بر او واجب نیست اما روزه خواری در ملأ عام نیز برای او جائز نیست و باید قضای آن را ادا کند.
آیت الله سیستانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه صوم وصال چیست و آیا جائز است فرمودند: صوم وصال که همان روزه در روز و شب تا به سحر یا روزه دو روز بدون افطار است، حرام است اما تاخیر انداختن افطار به شب دوم در صورتی که نیت صوم وصال نباشد اشکالی ندارد اما احتیاط اجتناب از آن است.
لینک مستقیم استفتاء در سایت معظم له :
https://www.sistani.org/arabic/qa/02820/#26415
🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 ویژه برنامهی «چند لحظه با خود»
💢 شمارهی ۳۹
#چند_لحظه_با_خود
#خودشناسی #گناه #تقرب #عبودیت #اخلاص
🖋 به سند صحیح اعلایی در کتاب کافی(ج۵، ص۸۵، ح۴) از حضرت امام محمد باقر علیه السلام روایت شده است(نقل همراه با تصرف):
همانا من از کسی که در کار دنیایش کسل باشد، بیزارم.
🔍 سریعا سؤال پیش میآید که چرا «امر دنیا»؟
❓مگر حیات دنیا، حیات پستتر نیست؟
🔹️ گویا در ادامه پاسخ میدهند:
💡و هر کس که در کار دنیایش کسل و بیحال باشد، در کار آخرتش کسلتر و بیحالتر است.
🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 ویژه برنامهی «چند لحظه با خود»
💢 شمارهی ۴۰
#چند_لحظه_با_خود
#خودشناسی #گناه #تقرب #عبودیت #اخلاص
🖋 معنای دنیا و آخرت
دنیا نه به معنای خوردن و دویدن و خوابیدن است و نه به معنای هر چه که در این کرهی خاکی رخ میدهد و نه به معنای ثروت و قدرت و شهرت…
🔺️ دنیا یعنی خواستن هر چیز فانی با آنکه فانی است…
🔸️ یعنی بزرگدیدن ثروت و قدرت با آنکه میدانیم ما را فقط تا قبر همراهی میکنند.
🔹️ زندگی آخرت یعنی زندگی دیگر…
(البته معنای لغوی آن زندگی پایانی است)
چیزی غیر از این پستتر …
زندگی برتر…
🔍 همین خوردنها و دویدنها،
و همین ثروتها و قدرتها و شهرتها
اگر برای آن باشد… حیات آخرت است
💡هر کسی به نفس خود آگاه است.
👈 میداند که آیا پول در نظرش بزرگ است یا بندگی.
👈 میداند که الآن که به دنبال ثروت است، آیا اینها را کوچک و حقیر میشمارد یا آن را صرفا وسیلهای برای رسیدن به خدا میداند.
🔹️ اندکی بیندیشیم.
✅ همهی ما، در هر مرحلهای، نیاز به اصلاح داریم.
🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 ویژه برنامهی «چند لحظه با خود»
💢 شمارهی ۴۱
#چند_لحظه_با_خود
#خودشناسی #گناه #تقرب #عبودیت #اخلاص
🖋 قناعت اینها نیست…
🔸️ قناعت نه به معنای اکتفا به وضع موجود است و نه به معنای سکون و کسالت.
🔹️ قناعت یعنی راضیبودن به آنچه که بعد از تلاش و انجام وظیفه برای ما مقدر شده است.
🔍 قناعت یعنی تفکیک نیازهای حقیقی و کاذب و رفتن به سوی نیازهای حقیقی.
💡قناعت یعنی کوچکدیدن آنچه که فانی است و رفتن به سراغ آنچه که باقی است.
🖇 کار روزانهی ما، اگر به جهت وظیفه باشد باقی است و اگر برای رسیدن به فانیها باشد، آن نیز فانی است.
🖇 آبخوردن کار سادهای است ولی شخص زیرک با نیتهای درست، از آن نردبانی به سوی اسمان میسازد.
😔 آبخوردن کار سادهای است ولی شخص کمفکر از آن درهای میسازد به سوی نابودی و هلاکت.
🔍 آبخوردن برای طاعت یا آبخوردن برای هوس.
👈 اولی پلهی صعود است و دومی تبعیت هوس که منجر به هلاکت و نابودی میشود.
💡اندکی بیندیشیم.
🔺️فرصت کوتاه است و مسیر انسانیت بسیار طولانی و زمان به سرعت سپری میشود.
همهی ما نیاز به اصلاح داریم.
🔸️ گاهی گمان ميكنيم، مشکل این است که آرزوها محقق نمیشود.
ولی مشکل اصلی این است که نمیدانیم چه آرزو کنیم.
✅ آن کس که قلبش را به پستتر داده است، از خواستن لذت برتر محروم است.
🔹️ فرصت کمی باقی است.
🖇 @quran_esra
🌸 حضرت علامه حسن زاده آملی :
🔸اینکه شب و روز از خدایتان میخواهید : بارالها ! ظهور ِ فَرَج را برسان ،
🔹خواهان فرج هستید ،
🔸عزیزان ِ من ! بندگان ِ خوب ِ خدا ! مرد و زن ِ الهی !
🔹فرج پیغمبر و آل پیغمبر، دستور ِخداست، قرآن خاتم انبیاست،
🔺شما وقتی ، حقایق قرآن را در اجتماع پیاده بفرمایید، در متن زندگیتان پیاده بفرمایید،
🔻 این اجتماع ، بهشت می شود و آنگاه هست که فَرَج ، ظهور پیدا کرده است.
🔺ظهور ِ فَرَج ، یعنی حقیقت ِ قرآن در متن اجتماع پیاده بشود.
🌸حضرت ِ بقیة الله به شخصه ، به إذن الله ، که معماست زمانش کی هست
🌷هر حادثه ای را ، هر واقعه ای را ، به لقلقه زبان نفرمایید که علائم ِ ظهور ِ فَرَج است.
🌹آن سِرّ الله است ، وجود حضرت انسان کامل ، حضرت بقیّة الله مهدی موعود ، سِرّ الله است
🌺بودش ، ظهورش ، سِرّ الله است.
❇️حرف داریم ، مطلب داریم ، باید آنها را بصورت کلاسیکی درس و بحث پیش برویم
🔸آن سِرّ الله است وجودش
🔹همانطور که در نظام هستی ،آفتاب هست ، ماه هست
🔸«نبی »چون آفتاب آمد ،« ولی »، ماه
🔹«ولی » انسان ِ کامل
🔸انسانِ کامل که جانشین حضرت خاتم الأنبیاء است ، ماه است
🔹نبی چون آفتاب آمد ، ولی ، ماه
🔸و هیچگاه ، نظام هستی از انسان کامل خالی نیست
🌸این انسانِ کامل ، این سِرّ الله ،که ظهور بفرماید ، کاری که او دارد این است که حقیقت ِ قرآن ِ أعلی حضرت ِخاتم الأنبیاء ، محمد مصطفی ، صلّی الله علیه و آله و سلّم را ، در اجتماع پیاده بفرماید ،
🌷این ظهور ِ فَرَج است
🌹وشما الآن به حقایق ِ قرآن تن در بدهید
🌺بگذارید ، گفتار ِشما ، رفتارِ شما ، کسب و کارتان ، ظاهرتان ، باطنتان ، با خلق ِ خدا به آیین ِ قرآن ِ محمدی بوده باشد
🔸 که این ظهور ِ فَرَج است.
🔹همه در گشایش اند .
✅حضرت علامه حسن زاده آملی ( حفظه الله )
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 ویژه برنامهی «چند لحظه با خود»
💢 شمارهی ۴۲
#چند_لحظه_با_خود
#خودشناسی #گناه #تقرب #عبودیت #اخلاص
🖋 قرآن قانون اساسی کل هستی است.
✅ اگر قرآن احکامی دارد، احکام اساسی است.
✅ اگر قرآن تاریخ دارد، تاریخ اساسی است.
✅ اگر قرآن اخلاق دارد، اخلاق اساسی است.
🔹️ قصههای قرآن قصههای اساسی زندگانی بشریت است.
قرآن از ابتدای تاریخ بشر میگوید…
آن زمان که آدم حرص ورزید و به آنچه نیازی به آن نداشت، چنگ زد و به این سبب از نعمتهای خداوند رحیم دور شد و گرفتار عمری گرفتاری و زحمت شد.
🔸️ چه آسایشی که سلب شد و چه رحمتی که به زحمت تبدیل شد.
🔍 و تاریخ تکرار میشود…
💡چقدر عبرتها بسیار است و عبرتگیرنده کم.
🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 ویژه برنامهی «چند لحظه با خود»
💢 شمارهی ۴۳
#چند_لحظه_با_خود
#خودشناسی #گناه #تقرب #عبودیت #اخلاص
🖋 شروع بشریت با حرص بود و امتدادش با حرص
🔍 و عاقل کسی است که درس بگیرد و اشتباه گذشتگان خویش را تکرار نکند.
💡چشمی که دوخته به اموری است که حداکثر تا نزدیک قبر همراه ماست، نمیتواند ملکوت آسمانها و زمین را مشاهده کند.
🔺️دلی که مشغول امور فانی است؛ جایی برای دلدار دلدادگان ندارد.
❓و چگونه او در دلی بیاید که به پستترینها دل داده است؟!
🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 ویژه برنامهی «چند لحظه با خود»
💢 شمارهی ۴۴
#چند_لحظه_با_خود
#خودشناسی #گناه #تقرب #عبودیت #اخلاص
✅ آیا حرص وابسته به نیاز و طلبکردن چیزهایی است که نیازی به آنها نداریم؟
🖋 من قبلا تصور میکردم که حرص، طلبکردن چیزهایی است که به آن نیازی نداریم.
اما بعدا فهمیدم که این طور نیست!
لذا تعریف حرص را عوض کردم:
ولعداشتن نسبت به وضعیتی که در آنجا راحت باشیم! = راضینبودن از وضع موجود به صورتی که از داشتههای موجودمان لذت نبریم!
ولعی که شخص میزند، سبب میشود که قدرت بهرهبرداری عاطفی کافی از موجودیها را نداشته باشد.
۴ سطح زندگی در روایات تعریف شده است:
🔹️ یک. قوت: معادل بخور و نمیر است!
یعنی برطرفشدن نیازهای واقعی انسان در حداقل ممکن که اگر کمتر از آن باشد، میمیرد!
🔹️ دو. کفاف: برطرفشدن نیازهای واقعی انسان به صورت حداقلی.
انسان تنها نیازش، در حد بخور و نمیر نیست! انسان نیازهای فردی و اجتماعی بسیاری دارد. اگر همهی نیازهای انسان به صورت حداقلی برطرف شد، حد کفاف است.
🔹️ سه. سعه: برطرفشدن نیازهای واقعی انسان به صورت حداکثری.
مثلا مسکن نیاز واقعی انسان است ولی اگر به صورت اجارهای و منزل کوچک هم برطرف شود، کفاف است ولی اگر مالک باشد و یا خانهی بزرگی داشته باشد، حد سعه است و اگر اتاق به اندازهی قدش به او داده باشند که به زور در آن بخوابد، قوت است.
🔹️ چهار. اسراف(یعنی زیادهروی): زیادهروی در بهرهبرداری از نعمتهای دنیا.
🔴 شخص نیازهایش به صورت حداکثری برطرف شده است ولی باز هم بالاتر از آن را میخواهد و از حد و مرز شرعی امور، تجاوز میکند.
مثلا مسکن دارد و مسکن مناسبی است ولی علاوه بر آن به فکر خانهی دوم و یا تجملات درونی منزل است، مثل لوستر و کفپوش فلان و ... .
🔍 جالب اینکه همواره اسرافکنندگان، #توجیه_المسائل جالبی دارند! زیبایی خانه باید به چشم بیاید! انسان باید تمیز باشد! این طوری بهتر است! ما اگر چنین نباشیم، آبرویمان میرود! و ...
🔺️ حد و مرز این نیازها کجاست؟
💡 خدایی که من و شما را آفریده است، با توجه به مقصدی که پیش رو داریم، یعنی مرگ و آخرت و ... و با توجه به هدف خلقت ما، که به تصریح قرآن عبودیت و بندگی خدا است، بهتر میداند که چه چیزی و از چه حدی بالاتر از نیازهای ماست و حد و مرز دقیق مصرف در دنیا چیست.
معمول افراد به دلیل هوسها و #دل_بخواهیها، در بسیاری از امور اهل اسراف هستند در حالی که در بسیاری از نیازهای واقعی وجودشان، اهل تفریط و کمروی هستند!
مثلا یکی از نیازهای واقعی انسان، نیاز به صدقهدادن است! صدقهدادن، وجود انسان را تنظیم میکند. در روایات زکات داریم کسی که صدقه نمیتواند بدهد، فقیر است و مستحق زکات است! افراد باید به قدری دارایی داشته باشند که بتواند صدقه بدهد. چون این صدقه دادنها خیلی چیزهای وجود ما را تنظیم میکند.
🖇 در روایات ما، نیاز به خوشبوبودن، یک نیاز واقعی است و بسیاری از افراد در آن اهل تفریط هستند و از عطر در زندگی استفاده نمیکنند.
🖇 اما نیاز به پردهی گلگلیداشتن و کاغذدیواریداشتن منزل و خیلی دیگر از این جنس نیازها، واقعی نیست و بر اثر ترویچ فرهنگ مصرفگرایی در جامعه شکل گرفته است و عمدهی افراد در آن اهل افراط هستند.
👈 برای آگاهی از حد و مرز بسیاری از این مسائل توصیه میکنم به کتاب الحیاة، ترجمهی مرحوم احمد آرام، جلد ۶، فصل ۲۷ تا پایان فصل ۳۱(ص۱۷۹ تا ۲۶۰) مراجعه کنید.
🖇 @quran_esra