🔰 سخنرانی رهبر انقلاب در روز قدس
💢 با توجه به عدم برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس به دلیل محدودیت های ناشی از ویروس کرونا و ضرورت پاسداشت موضوع فلسطین به عنوان مسأله اول جهان اسلام، امسال، رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت زنده با مردم سخن خواهند گفت.
🔸 روز جهانی قدس
💠 جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲
🔹 شبکههای رادیویی و تلویزیونی
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۱۸
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
#پرسش
💢 با سلام خدمت استاد عزیز، از پاسخ های خوب شما در کانال گلستان قرآن خیلی استفاده می کنم؛ آیا می شود درباره فرق بین ازدواج اسلامی و رایج توضیح بفرمایید؟ برای اولین بار است که این اصطلاح را می شنوم.
#پاسخ
🌿 سلام و رحمت الهی بر شما،
ازدواج های رایج، اشکالات زیادی دارند که در کتاب *ازدواج چرا و چگونه* به آن پرداخته شده، اکنون فقط به چند مورد و به اختصار اشاره می شود:
۱ـ در ازدواج های رایج، *چــــرایی* ازدواج، برای عروس و داماد و اطرافیان، به درستی *روشن نیست.*
۲ـ در ازدواج های رایج، تحت تأثیر إلقائات روانشناسان، تمام حساسیت طرفین بر *شناخت طرف مقابل* است و دنبال *بهترین همسر* می گردند و هیچ تلاشی برای *خودشناسی* و *بهترین همسرداری* ندارند، لذا بسیاری از زوج ها خیلی زود، با ادعای *عدم تفاهم* از هم جدا می شوند.
۳ـ تمام مراحل ازدواج های رایج، بر اساس *عادت ها و رسوم گذشتگان و نظر اقوام* و تحت تأثیر *فیلم ها و هوس ها* » و با «مدیریت مادر شوهر و مادر زن» انجام می شود و هیچکدام از طرفین به *نظر اسلام و تعالیم قرآنی و احکام شرعی* هیچ توجهی ندارند و حتی *سادگی* ازدواج های غربی را هم رعایت نمی کنند.
۴ـ در ازدواج های رایج، عروس و اطرافیان *می پندارند* که پیمان ازدواج با *بله گفتن عروس* منعقد می شود لذا *حق طلاق* را برای «عروس» هم قائل هستند، در حالی که عروس با بله گفتنش، فقط *وکالت وکیل خود* را می پذیرد، اما ازدواجِ اسلامی، با *بله گفتن و پذیرش داماد* رسمیت پیدا می کند و به همین خاطر، «حق طلاق»، به عهده «داماد» است که *زوجیت زن را می پذیرد.*
۵ـ در ازدواج های رایج، عروس با کوله باری از *توقعات و آرزوها و هوس ها* وارد زندگی شوهر می شود و از *مأموریت و نقش و تکلیف* خود و اینکه قرار است با *جهاد همسرداری* خود *آرامش* ایجاد کند، *آگاهی و تصور درست و روشنی ندارد* و پسرها هم از *مسئولیت ها و تعهدات پس از ازدواج* خود (که قرآن آن را میثاق غلیظ نامیده)، *آگاهی و تصور درست و روشنی ندارند.*
۶ـ در ازدواج های رایج، عروس و داماد، *با هم عقد* می بندند و می خواهند *به هم برسند* لذا خیلی زود از هم اشباع می شوند، اما در ازدواج اسلامی، آن دو فقط *با خدا عقد می بندند* و فقط *در برابر خدا، متعهد* می شوند و می خواهند *با هم، به حقیقت برسند.*
۷ـ در ازدواج های رایج، *فرزند، اصل زندگی است* اما در ازدواج اسلامی، *همدل و هماهنگ شدن زن با شوهر اصل است* و فرزند، *فتنه* و اسباب آزمایش زوج است.
۸ـ در ازدواج های رایج، دختران (تحت تأثیر إلقائات برخی از مادران،) خود را *رئیس* خانواده و مرد را *مسئول تدارکات* می پندارند و توقع دارند که شوهر، خود را با آنها *هماهنگ* کند، اما در ازدواج اسلامی، زن، شوهرش را *رئیس می نامد* و خودش هنرمندانه و نامحسوس، *ریاست* می کند.
۹ـ تصور غالب دختران و پسران از ازدواج های رایج، قرار گرفتن دور *سفره ای آماده* است لذا برای برداشتن *میم* از ابتدای *مـــشکلات* و *حل مسائل* و *عبور از موانع* و *صبر بر ناملایمات* ، هیچ آمادگی و مهارت و تمرینی ندارند.
امیدوارم همین موارد برایتان مفید باشد.
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#به_قول_قرآن ۱۱
«خداوند وقتی کسی را میبخشد
گناهان او را میپوشاند....»
👌 یک #نکته_قرآنی از:
💢 آیه ۱۹۳ سوره آل عمران
💢 به کلام استاد #سیدرضا_واجدی
@golestan_quran
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💠 سوالات مسابقه "پیام قرآن"
🔶️🔹️ جزء بیست و هشت قرآن کریم
🔹️🔶️ روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
۱. آیه ۱۹ سوره حشر بیان می کند:
الف: کافران نعمت های خدا را فراموش می کنند.
ب: فراموش کردن خدا نتیجه خود فراموشی است.
ج: فراموشی خدا نتیجه گناهان انسان است.
د: گزینه الف و ج.
۲. آیه ۴ سوره صف بیان می کند:
الف: خدا مجاهدان صف بسته در راهش را دوست دارد.
ب: منافقین از جهاد در راه خدا بیم دارند.
ج: جهاد با متجاوزین واجب است.
د: گزینه ب و ج.
🔷️ نحوه شرکت در مسابقه پیام قرآن
@golestan_quran
سوره مبارکه روم (آیه ۲۱)
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
ﻭ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ [ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ] ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﺷﺎﻥ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ؛ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺩﺭ ﺍﻳﻦ [ ﻛﺎﺭ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ] ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎیی ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍی ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ.
@golestan_quran
#یک_پیشنهاد_خوب ۱۳
🔶️🔹️ معرفی برنامه های کاربردی
💠 نرم افزار «پرسمان های قرآنی»
کاری از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
لینک نصب برنامه: 👇👇👇
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.isca.question&ref=share
💠 امکانات نرم افزار:
💢 حاوی ۱۰۰۰۰ پرسش و پاسخ قرآنی
💢 فهرست موضوعی (۲۵۰۰۰ موضوع)
💢 فهرست پرسش ها بر اساس کلید واژه
💢 متن قرآن به همراه چهار ترجمه فارسی
💢 امکان جستجو در موضوعات
💢 امکان جستجو در کلید واژه ها
💢 امکان ذخیره سازی متن در فایل word
💢 تغییر نوع، اندازه و رنگ قلم نرم افزار
😎 شما هم #یک_پیشنهاد_خوب خود را
با ارسال به ادمین کانال "گلستان قرآن" با
دوستانتان به اشتراک بگذارید:
@golestan_quran_Admin
@golestan_quran
#در_محضر_بزرگان ۵
💠 حجت الاسلام علیرضا پناهیان 💠
🔸 بیقرارِ بیقرارِ بیقرار 🔸
” اصل نیاز به برقراری رابطه با خدا در هیچکس ایجاد نمیشود، در وجود همه هست، منتهی باید آن را کشف کرد. انسان تا زمانی که این نیاز را کشف نکند و به آن پاسخ نگوید، بیقرارِ بیقرارِ بیقرار خواهد بود. و این نیازی است که ما هنوز آن را نشناختهایم، هنوز آن را ندیدهایم. ما بیچاره و در به در رابطه با خدا هستیم. ناآرام هستیم و هرجا هم برویم به آرامش نخواهیم رسید. “
@golestan_quran
30.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ستارگان_قرآن_گلستان ۱۲
💠 علی صالح المومنین
💢 قاری و مدرس قرآن کریم
💢 استان گلستان / گرگان
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۱۹
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
#پرسش
💢 اینکه قرآن می فرماید: وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ: إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ «خَليفَةً» ... (بقره/۳۰) و چون خدای تو به ملائکه گفت: من در زمين جانشينى گماردم ... «خلافت الهی و جانشینی» خداوند یعنی چه؟
#پاسخ
🌿 از دورة قاجاریه، واژة «قائم مقام» مطرح شد و آن را به شخصی می گویند که «دقیقاً در جای مقامِ بالاتر از خودش» می نشیند و به «نیابت» از او «تمام إختیارات» او را داراست و به جای او هر قرارِ اداری، سیاسی، اقتصادی و غیره را «تأئید و یا رد» می کند.
اما «خلافت الهی» ، ظاهراً به معنی «قائم مقامی و نیابت» و «جــا» نشینی و «در جای خدا نشستن نیست». چرا؟
زیرا اولاً: جز خدا چیزی نیست که بخواهد یا بتواند در «جایگاه» خدا بنشیند، ثانیاً: هر چه هست از خود اوست، پس چنین احتمالی اصلا «امکان» ندارد، لذا هیچ انسانی «مجاز نیست» و نباید به «جای» خدا بیاندیشد و به «جای» او اظهار نظر و حکم کند و چیزی را بپذیرد یا رد نماید.
بلکه انسان عاقل و مسلمان و مؤمن و عبد صادق، باید در «همان جایگاهی» که خداوند او را در «آنجا» قرار داده، قرار بگیرد و جایگاه خودش را از هر هوا و هوس و ذهنیت و وهم و خیال و نفسانیتی «پاک» کند، زیرا: قرآن میفرماید: لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّــرُونَ (واقعه/۷۹)
انسان مؤمن باید خودش «جـــا شود» تا «خدا» در او «بنشیند» و «نفختُ من روحی» در او تحقق حقیقی پیدا کند:
رواق منظر چشم من آشيانه توست
کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست
عبد مؤمن و صالح باید با «صداقت، طهارت، معرفت، بصیرت و عبادت ...» ، «مثلِ آینــــه ای پاک و شفاف» آنقدر نسبت به «حق» ، «ظرفیت و لیاقت و قابلیت و أهلیت» پیدا کند که «أسماء و صفات الهی» از او به «تجلّی» درآیند و او «جلوه و پرتو و آیتِ الهی» شود؛ در آنصورت، «چنین انسان پاکی» در جایگاه خودش، «واسطة فیض رحمت الهی» و «مظهر بیان و تبیین حق» می شود: يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ «خَليفَةً» فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَـــقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ ... (ص/۲۶) اى داوود ما تو را در زمين خليفه قرار داديم پس ميان مردم به حق داورى كن و از هوا و هوس پيروى مكن كه تو را گمراه می کند ...
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#به_قول_قرآن ۱۲
«ما در این عالم جلوه خدا هستیم؛
بدانیم مالک هیچ چیز نیستیم....»
👌 یک #نکته_قرآنی از:
💢 آیه ۷۸ سوره مبارکه قصص
💢 به کلام استاد #سیدرضا_واجدی
@golestan_quran
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💠 سوالات مسابقه "پیام قرآن"
🔶️🔹️ جزء بیست و نه قرآن کریم
🔹️🔶️ روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
۱. آیه ۲ سوره ملک هدف از خلقتِ مرگ و حیات را ..... بیان می کند.
الف: آزمایش انسان.
ب: رحمت و نعمت.
ج: شکرگذاری انسان.
د: گزینه الف و ج.
۲. در آیه ۱۰ سوره ملک، دوزخیان راهکار ایمن بودن از آتشِ جهنم را ..... می دانند.
الف: شنیدن سخن پیامبران
ب: تفکر در آیات الهی
ج: نماز و انفاق در راه خدا
د: گزینه الف و ب
🔷️ نحوه شرکت در مسابقه پیام قرآن
@golestan_quran
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💠 سوالات مسابقه "پیام قرآن"
🔶️🔹️ جزء سی ام قرآن کریم
۱. مطابق آیات ۳۷ تا ۳۹ سوره نازعات، فرمول جهنمی شدن انسان ..... و ...... است.
الف: سرپیچی از فرامین الهی و ترجیح دنیا بر آخرت
ب: خوردن مال یتیم و ترک نماز.
ج: دنیا طلبی و فرار از جهاد در راه خدا
د: هیچکدام
۲. آیات ۴۰ و ۴۱ سوره نازعات، راه بهشتی شدن انسان را ..... و ..... بیان می کند.
الف: حفظ نماز و پرداخت زکات
ب: تدبر در قرآن و تفکر در آیات الهی
ج: ترس از مقام پروردگار و پرهیز از هوا و هوس
د: گزینه الف و ب
🔷️ نحوه شرکت در مسابقه پیام قرآن
@golestan_quran
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💠 سوالات مسابقه پیام قرآن:
💢 شرکت در همه اجزاء آزاد است.
💢 روی جزء مورد نظر کلیک کنید:
(جزء ۱) - (جزء ۲) - (جزء ۳)
(جزء ۴) - (جزء ۵) - (جزء ۶)
(جزء ۷) - (جزء ۸) - (جزء ۹)
(جزء ۱۰) - (جزء ۱۱) - (جزء ۱۲)
(جزء ۱۳) - (جزء ۱۴) - (جزء ۱۵)
(جزء ۱۶) - (جزء ۱۷) - (جزء ۱۸)
(جزء ۱۹) - (جزء ۲۰) - (جزء ۲۱)
(جزء ۲۲) - (جزء ۲۳) - (جزء ۲۴)
(جزء ۲۵) - (جزء ۲۶) - (جزء ۲۷)
(جزء ۲۸) - (جزء ۲۹) - (جزء ۳۰)
🔷️ نحوه شرکت در مسابقه پیام قرآن
@golestan_quran
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💠 سوالات مسابقات 💠
👌 روی عنوان مورد نظر کلیک کنید :
💢 نهج البلاغه
💢 کتابخوانی
💢 تفسیر سوره انبیاء
🔷️ ارسال پاسخ به ادمین "گلستان قرآن" 👇
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
🔷️🔸️🔹️ اطلاعیه 🔶️🔹️🔸️
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💢 تمدید شد ! 💢
💠 آخرین مهلت ارسال آثار : ۲۲ خرداد ۹۹
💠 اعلام نتایج و اهداء جوایز : ۱۳ تیر ۹۹
(همزمان با میلاد امام رضا علیه السلام)
@golestan_quran
💠 اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ (خدایا اى اهل بزرگى و عظمت و اى شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و اى شایسته عفو)
وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذى (و رحمت و اى شایسته تقوى و آمرزش از تو خواهم به حق این روزى که)
جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً [وَشَرَفاً] (قرارش دادى براى مسلمانان عید و براى محمد صلى الله علیه و آله ذخیره و شرف)
وَ کرامتا وَمَزِیْداً اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ (و فزونى مقام که درود فرستى بر محمد و آل محمد و درآورى مرا در هر خیرى که)
اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ (در آوردى در آن خیر محمد و آل محمد را و برونم آرى از هر بدى و شرى که برون آوردى)
مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ (از آن محمد و آل محمد را - که درودهاى تو بر او و بر ایشان باد - خدایا از تو خواهم)
خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْه ُعِبادُکَ الْصّالِحُونَ (بهترین چیزى را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان شایسته ات.)
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۲۰
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
💢 چگونه «جا» شویم؟ چه کنیم تا «أسماء و صفات و ارادة الهی» در ما «بنشینند» و در ما تجلّی پیدا کنند؟
🌿 ظاهراً فقط با «ذکــــــرِ» أسماء و صفات و کلام الهی است که «مذکــــــور» در ما «جا» می گیرد.
وقتی انسان چیزی را عاقلانه و آگاهانه و مشتاقانه «یاد» می کند، در حقیقت به آن چیز اجازه می دهد که (مانند قرار گرفتن باطری در چراغ قوه) در وجود او «جا بگیرد» و او را «پُر کند» و در او «زندگی» و او را «روشن» کند و تا «این» در خدمت «آن» باشد.
پس هر «یاد بی ارزشی» (مانند باطری خالی)، انسان را «بی ارزش» می کند (و روشن نمی کند.) و هر «یاد بزرگ و با عظمتی» انسان را به آن «عظمت» نزدیک می کند و می رساند.
در حقیقت انسان با «ذکر و یاد آگاهانه اش» با «مذکورش» به «وحدت» می رسد؛ پس «موحّد» ذاکری است که می کوشد با «مذکورش» ، «یکی» شود.
وقتی «حی قیوم» را در یاد خود می آوریم در حقیقت حیطة وجودی خودمان را گسترش می دهیم و وقتی هر یک از «أسماء الحُسنی و صفات جمال و جلال الهی» را در «قلبمان» مرور می کنیم، إنگار «شیشه عطر دربازی» را در جیب خود تکان می دهیم.
🌷سئوال: پس این همه تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها و اذکار نماز و غیرو را که هر روز بارها مرور می کنیم، چرا معطر و روشن نمی شویم؟
🌿 زیرا آنها را «به شکل عادت» فقط در «زبان» و در «ذهن» خود خطور می دهیم: يَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَيْسَ في قُلُوبِهِمْ در حالی که در «قلبِ غافل و بی توجه» ما چیزهای دیگری مرور می شوند: لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ و آن «اذکار»، آگاهانه و مشتاقانه در «قلب» ما جاری نمی شوند و در «باور» ما نمی نشینند، لذا ما را «منقلب» و «انقلابی» و «آسمانی» و «معطر» و «روشن» و «نورانی» نمی کنند.
به عبارت دیگر تا وقتی ما نگذاریم «دارو ، جذب بدن ما شود و با ما یکی شود» و نگذاریم «مذکور» به «قلب» ما متصل شود و در باور ما بنشیند، برکات وجودی «آن دارو یا ذکر» هم در ما ظهور پیدا نمی کند.
پس «مقام خلافت الهی» برای «هر انسانی» ممکن است ؛ مشروط به اینکه «قلب» او «ذاکر» باشد: إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ اما آنهایی که قلبشان بیمار است اگر به موقع استغفار و توبه نکنند از این افتخار محروم می شوند: في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ ، تَعْمَى الْقُلُوبُ، قُلُوبُهُمْ في غَمْرَةٍ، في قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ، وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى، بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ، وَ أُشْرِبُوا في قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ، في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ
رَبَّنا لا تُـــزِغْ قُلُوبَــــنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَـــــنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#به_قول_قرآن ۱۳
«فقط اعمال شما پسانداز میشود»
👌 یک #نکته_قرآنی از:
💢 آیه ۲۵ سوره مبارکه نازعات
💢 به کلام استاد #سیدرضا_واجدی
@golestan_quran
سوره مبارکه مدثر (آیه ۱۵)
ثُمَّ يَطْمَعُ أَنْ أَزِيدَ
ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﻃﻤﻊ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﻢ.
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دیرین_دیرین ۶
💠 کظمِ غیظ و گذشت
(ٱلَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی ٱلسَّرَّاۤءِ وَٱلضَّرَّاۤءِ وَٱلۡكَـٰظِمِینَ ٱلۡغَیۡظَ وَٱلۡعَافِینَ عَنِ ٱلنَّاسِۗ وَٱللَّهُ یُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِینَ)
💢 ترجمه:
همانان كه در فراخى و تنگى انفاق مىكنند؛ و خشم خود را فرو مىبرند؛ و از مردم در مىگذرند؛ و خداوند نكوكاران را دوست دارد.
💠 سوره آلعمران آیه ۱۳۴
@golestan_quran
#در_محضر_بزرگان ۶
💠 آیت الله حائری شیرازی 💠
🔸 به سوی خدا فرار کنید! 🔸
قرآن می فرماید: «ففرّوا الی اللّه» به سوی خدا فرار کنید. «فراری» چه می کند؟ هر چیزی مثل زمین و خانه، یخچال و تلویزیون داشته باشد نقد می کند؛ سپس ریال ها را به ارز تبدیل می کند. شب و روز در تدارک فرار است، حاضر است هر کاری کند تا تاریخ خروجش را یک روز، حتی یک ساعت جلو بیندازد؛ مؤمن هر چه دارد، باید همه را نقد و تبدیل به ارز آخرت کند؛ ارز دنیا فانی و ارز آخرت باقی است.
مؤمن وقتی همه ی کارهایش را کرد، اگر بگویند «امروز بیا» راحت تر است تا بگویند فردا، فراری می گوید، ممکن است از توی پرونده ام چیزی در بیاید که ممنوع الخروج بشوم؛ مؤمن می گوید، تا الان نلغزیده ام، اما اگر اتفاقی بیفتد و سقوط کنم چه؟ بهتر است تا پاک هستم بروم. در سوره جمعه می گوید: «اگر واقعاً خدا را دوست می دارید و از اولیاء اللّه هستید آرزوی مرگ کنید» اما چرا ما جرأت نداریم آرزوی مرگ کنیم؟ چون ارزمان را تبدیل نکرده ایم. خانه ی آنطرف را نساخته ایم.
اینکه خطیب جمعه می گوید، تقوا را رعایت کنید، یعنی هر که ارزهایش را تبدیل نکرده، زودتر تبدیل کند، هر که گذرنامه اش را نگرفته، زودتر بگیرد، هر که برای فرار به سوی خدا آماده نشده، زودتر آماده شود. چرا؟ چون اجل به سلیمان هم مهلت نمی دهد؛ حضرت سلیمان ایستاده بود و به مسجدالاقصی که ساخته می شد نظاره می کرد که عزرائیل آمد؛ سلیمان (ع) به عصایش تکیه داده بود. گفت: فرصتی! گفت: نه! گفت: همین؟ گفت: همین! ایستاده قبض روح شد. همینطور تکیه به عصا، ایستاده برجای ماند. تمام خدمه از آدم ها و دیوها که کار می کردند همچنان ادامه دادند. مدت ها گذشت و آنها می پنداشتند که این هم یکی دیگر از معجزات سلیمان (ع) است که به طعام و غذا نیاز ندارد؛ تا آنکه موریانه به امر خدا عصا را خورد و عصا فرو ریخت و سلیمان افتاد؛ قانون خدا چنین است!
@golestan_quran
#یک_پیشنهاد_خوب ۱۴
🔶️🔹️ معرفی کتاب 🔸️
📚طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن📚
👌 توسط استاد سید علی خامنه ای
مشهد - مسجد امام حسن مجتبی (ع)
رمضان المبارک ۱۳۵۳ شمسی
💢 نظر به استقبال گسترده از کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» و محور قرار گرفتن آن در حلقات بحث و تدریس، صهـبا تصمیم گرفت برای تسهیل امر تهیه و مطالعۀ کتاب، آن را در قالبی جدید به مخاطبان هدیه کند؛ از ویژگیهای این قالب، امکان ارجاع خودکار بین بخشهای کتاب و امکان دانلود و پخش صوتهای هر جلسه است.
🎁 از آنجا که این کتاب از برکات ماه مبارک رمضان بود، صهـبا نیز این اثر را همزمان با عید سعید فطر سال ۱۳۹۹ شمسی منتشر و به تمامی علاقهمندان اهدا میکند.
💢 دانلود فایل PDF کتاب 👇
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن.pdf
16.45M
💢 دانلود فایل pdf کتاب:
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن👆
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه بقره (آیه ۱۵۵)
وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
ﻭ ﻗﻄﻌﺎً ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺗﺮﺱ، ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ، ﺯﻳﺎﻥ ﻣﺎﻟﻲ ﻭ ﺟﺎﻧﻲ ﻭ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ، ﻣﻰ ﺁﺯﻣﺎﻳﻴﻢ ﻭ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ [ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺑﻠﺎﻫﺎ] ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺑﺪﻩ!
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۲۱
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
#پرسش
💢 اگر امکان دارد در مورد مراقبت های دوران عقد و سایر امور مرتبط با عقد و عروسی نکاتی را بفرمایید.
#پاسخ
🌿 ۱ـ شاید بدانید که در اسلام برای «عقدِ قبل از ازدواج» توصیه ای نشده و «عقد و ازدواج»، همزمان بوده؛ بعد از خواستگاری أمیرالمؤمنین(ع) از حضرت زهرای أطهر(س) هم فقط «یکماه» طول کشید تا آن حضرت، در مدینه و از أنصار، (برای اولین بار در اسلام)، خانه ای را «اجاره» و کف آن را با «ماسه ی نرم» و «یک پوست و یک حصیر» پوشاندند و «سیده ی نساء العالمین» را همراه با «ولیمه دادن به مردم» (نه فقط بستگان) به منزل آوردند.
در صده های اخیر در بسیاری از کشورها و برخی از اقوام ایرانی، حدوداً «یکماه قبل از عروسی»، داماد با «ساقدوش» (که مردی متأهل از نزدیکان بود.) به «سفری آموزشی» می رفت و عروس هم در منزل توسط بستگان نزدیک، نکات مهم زندگی را می آموخت. (متأسفانه امروز برای غربزده ها، ساقدوش فردی مجرد و بی تجربه و تشریفاتی و تجملاتی است و عروس و داماد کمترین اطلاعات درستی از ازدواج اسلامی و زندگی مؤمنانه و اصول معاشرت با یکدیگر را ندارند.)
در هر حال هر قدر فاصله «عقد» تا «عروسی» کمتر باشد، «عوارض منفی» آن کمتر خواهد بود.
۲ـ با اینکه با «خواندن عقد»، عروس و داماد با هم «مَحرَم» می شوند، اما به دلیل اینکه هنوز «تحت ولایت پدر» و بر سفره والدین قرار دارند و فقط باید با آنها «هماهنگ» باشند، لذا مادران و خصوصاً دختر خانم ها در «دورانِ عقد» باید مراقبت کنند تا «روابط آن دو»، بسیار «محدود» و در حد «دیدار و گفتگو و مکاتبه» باشد و از پیامک زدن و تماس تلفنی بیش از ۳ دقیقه (برای قرارها و کارهای ضروری) و مسافرت با هم و یا شب ماندن در منزل یکدیگر حتماً بپرهیزند. چرا؟ زیرا غالب والدین، «دوران عقد» را برای «آشنائی بیشتر دو طرف» می دانند اما به محض اینکه خطبه خوانده شد، هر دو نفر و خصوصاً «داماد»، قصد «التذاذ» پیدا می کنند که اگر احساساتشان عاقلانه و هنرمندانه «مدیریت» نشود، «حرفی برای فردای عروسی» باقی نمی ماند و همین سهل إنگاری باعث «بی أنگیزه شدن پسر برای مستقل شدن» و «طولانی شدن عقد» و مسائل ناراحت کننده دیگر می شود.
۳ـ بهترین استفاده از لحظات دوران عقد، اینست که عروس و داماد، «نظرات و باورهای اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تفریحی ... و واژگان» خودشان را با گفتگو و مکاتبه و یا مطالعات مشترک، مرور کنند تا برای شروع زندگی مشترک، از «تفاهم و همدلی و احترام و اعتماد و هم آهنگی» لازم برخوردار باشند. زیرا اگر از این «پنج اصل مهم» غافل بمانند، در مواجهه با «اولین مشکلات» یا با ورود «فرزند»، کارشان به بی احترامی و ناسزاگویی و قهر و طلاق کشیده می شود.
۴ـ ظاهراً از منظر اسلام «تهیه جهیزیه»، تکلیفِ خانواده ی عروس نیست، اما خوب است بعد از ازدواج قطعی و مستقل شدن آن دو، خانواده عروس هم برای کمک به داماد (که از منظر اسلام پسر آنهاست.) «حداقل اثاثیه ضروری» را در اختیار آنها بگذارند اما وسائل غیر ضروری را «به تدریج» و در «دراز مدت» و در «مناسبت های مختلف» و به وقت «نیاز» برایشان هدیه ببرند تا در «جذب» و «تقویت عواطف» آنها مؤثرتر باشد و «قدر» آن وسائل بهتر شناخته شود.
۵ـ ضمناً «هر دو خانواده» بهتر است «اثاثیه» را با «هماهنگی» میان بستگان (خاله ها، دائی ها، عمه ها، عموها، پدر بزرگ ها، مادربزرگ ها) ، (و سایر بستگان و دوستان نزدیکی که قصد رفت و آمد با آن ها را دارند) (با هزینه خود شما یا هزینه آنها) تقسیم کنند تا هم «ارتباط عاطفی میان آنها و اینها» بیشتر و عمیق تر شود و هم از بردن وسائل «تکراری» جلوگیری شود.
۶ـ متأسفانه غالب بستگان و دوستان، هدایایی می برند اما معمولاً «توجهی به کار فرهنگی» و «تقویت عقل و منطق و معرفت و محبت میان زوج ها» ندارند، لذا زوج های فراوانی با داشتن بیشترین امکانات، «به هر بهانه ی ساده ای» خیلی زود از هم جدا می شوند، لذا کار بسیار خیر خواهانه ای است اگر بزرگترها همت و مدیریت کنند و از خودشان و بستگان و دوستانشان بخواهند به عنوان «بهترین جهیزیه»، «تعدادی کتاب های مرجع و مفید و کاربردی و مطمئن» به زوج هدیه دهند و حداقل یک «جمله زیبا» که «تفکر و تعقل و توجه و اراده و ایمان و صبر و امید» زوج را تقویت کند و «یکی از اصول زندگی» را به آنها یادآوری کند بر روی «کادو» بنویسند.
امیدوارم خداوند متعال، شرائط ازدواج عاقلانه و زندگی مؤمنانه و بندگی عاشقانه را برای تمام جوانان عزیزمان فراهم آورد.
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran