#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۲۰
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
💢 چگونه «جا» شویم؟ چه کنیم تا «أسماء و صفات و ارادة الهی» در ما «بنشینند» و در ما تجلّی پیدا کنند؟
🌿 ظاهراً فقط با «ذکــــــرِ» أسماء و صفات و کلام الهی است که «مذکــــــور» در ما «جا» می گیرد.
وقتی انسان چیزی را عاقلانه و آگاهانه و مشتاقانه «یاد» می کند، در حقیقت به آن چیز اجازه می دهد که (مانند قرار گرفتن باطری در چراغ قوه) در وجود او «جا بگیرد» و او را «پُر کند» و در او «زندگی» و او را «روشن» کند و تا «این» در خدمت «آن» باشد.
پس هر «یاد بی ارزشی» (مانند باطری خالی)، انسان را «بی ارزش» می کند (و روشن نمی کند.) و هر «یاد بزرگ و با عظمتی» انسان را به آن «عظمت» نزدیک می کند و می رساند.
در حقیقت انسان با «ذکر و یاد آگاهانه اش» با «مذکورش» به «وحدت» می رسد؛ پس «موحّد» ذاکری است که می کوشد با «مذکورش» ، «یکی» شود.
وقتی «حی قیوم» را در یاد خود می آوریم در حقیقت حیطة وجودی خودمان را گسترش می دهیم و وقتی هر یک از «أسماء الحُسنی و صفات جمال و جلال الهی» را در «قلبمان» مرور می کنیم، إنگار «شیشه عطر دربازی» را در جیب خود تکان می دهیم.
🌷سئوال: پس این همه تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها و اذکار نماز و غیرو را که هر روز بارها مرور می کنیم، چرا معطر و روشن نمی شویم؟
🌿 زیرا آنها را «به شکل عادت» فقط در «زبان» و در «ذهن» خود خطور می دهیم: يَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَيْسَ في قُلُوبِهِمْ در حالی که در «قلبِ غافل و بی توجه» ما چیزهای دیگری مرور می شوند: لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ و آن «اذکار»، آگاهانه و مشتاقانه در «قلب» ما جاری نمی شوند و در «باور» ما نمی نشینند، لذا ما را «منقلب» و «انقلابی» و «آسمانی» و «معطر» و «روشن» و «نورانی» نمی کنند.
به عبارت دیگر تا وقتی ما نگذاریم «دارو ، جذب بدن ما شود و با ما یکی شود» و نگذاریم «مذکور» به «قلب» ما متصل شود و در باور ما بنشیند، برکات وجودی «آن دارو یا ذکر» هم در ما ظهور پیدا نمی کند.
پس «مقام خلافت الهی» برای «هر انسانی» ممکن است ؛ مشروط به اینکه «قلب» او «ذاکر» باشد: إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ اما آنهایی که قلبشان بیمار است اگر به موقع استغفار و توبه نکنند از این افتخار محروم می شوند: في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ ، تَعْمَى الْقُلُوبُ، قُلُوبُهُمْ في غَمْرَةٍ، في قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ، وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى، بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ، وَ أُشْرِبُوا في قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ، في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ
رَبَّنا لا تُـــزِغْ قُلُوبَــــنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَـــــنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#به_قول_قرآن ۱۳
«فقط اعمال شما پسانداز میشود»
👌 یک #نکته_قرآنی از:
💢 آیه ۲۵ سوره مبارکه نازعات
💢 به کلام استاد #سیدرضا_واجدی
@golestan_quran
سوره مبارکه مدثر (آیه ۱۵)
ثُمَّ يَطْمَعُ أَنْ أَزِيدَ
ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﻃﻤﻊ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﻢ.
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دیرین_دیرین ۶
💠 کظمِ غیظ و گذشت
(ٱلَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی ٱلسَّرَّاۤءِ وَٱلضَّرَّاۤءِ وَٱلۡكَـٰظِمِینَ ٱلۡغَیۡظَ وَٱلۡعَافِینَ عَنِ ٱلنَّاسِۗ وَٱللَّهُ یُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِینَ)
💢 ترجمه:
همانان كه در فراخى و تنگى انفاق مىكنند؛ و خشم خود را فرو مىبرند؛ و از مردم در مىگذرند؛ و خداوند نكوكاران را دوست دارد.
💠 سوره آلعمران آیه ۱۳۴
@golestan_quran
#در_محضر_بزرگان ۶
💠 آیت الله حائری شیرازی 💠
🔸 به سوی خدا فرار کنید! 🔸
قرآن می فرماید: «ففرّوا الی اللّه» به سوی خدا فرار کنید. «فراری» چه می کند؟ هر چیزی مثل زمین و خانه، یخچال و تلویزیون داشته باشد نقد می کند؛ سپس ریال ها را به ارز تبدیل می کند. شب و روز در تدارک فرار است، حاضر است هر کاری کند تا تاریخ خروجش را یک روز، حتی یک ساعت جلو بیندازد؛ مؤمن هر چه دارد، باید همه را نقد و تبدیل به ارز آخرت کند؛ ارز دنیا فانی و ارز آخرت باقی است.
مؤمن وقتی همه ی کارهایش را کرد، اگر بگویند «امروز بیا» راحت تر است تا بگویند فردا، فراری می گوید، ممکن است از توی پرونده ام چیزی در بیاید که ممنوع الخروج بشوم؛ مؤمن می گوید، تا الان نلغزیده ام، اما اگر اتفاقی بیفتد و سقوط کنم چه؟ بهتر است تا پاک هستم بروم. در سوره جمعه می گوید: «اگر واقعاً خدا را دوست می دارید و از اولیاء اللّه هستید آرزوی مرگ کنید» اما چرا ما جرأت نداریم آرزوی مرگ کنیم؟ چون ارزمان را تبدیل نکرده ایم. خانه ی آنطرف را نساخته ایم.
اینکه خطیب جمعه می گوید، تقوا را رعایت کنید، یعنی هر که ارزهایش را تبدیل نکرده، زودتر تبدیل کند، هر که گذرنامه اش را نگرفته، زودتر بگیرد، هر که برای فرار به سوی خدا آماده نشده، زودتر آماده شود. چرا؟ چون اجل به سلیمان هم مهلت نمی دهد؛ حضرت سلیمان ایستاده بود و به مسجدالاقصی که ساخته می شد نظاره می کرد که عزرائیل آمد؛ سلیمان (ع) به عصایش تکیه داده بود. گفت: فرصتی! گفت: نه! گفت: همین؟ گفت: همین! ایستاده قبض روح شد. همینطور تکیه به عصا، ایستاده برجای ماند. تمام خدمه از آدم ها و دیوها که کار می کردند همچنان ادامه دادند. مدت ها گذشت و آنها می پنداشتند که این هم یکی دیگر از معجزات سلیمان (ع) است که به طعام و غذا نیاز ندارد؛ تا آنکه موریانه به امر خدا عصا را خورد و عصا فرو ریخت و سلیمان افتاد؛ قانون خدا چنین است!
@golestan_quran
#یک_پیشنهاد_خوب ۱۴
🔶️🔹️ معرفی کتاب 🔸️
📚طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن📚
👌 توسط استاد سید علی خامنه ای
مشهد - مسجد امام حسن مجتبی (ع)
رمضان المبارک ۱۳۵۳ شمسی
💢 نظر به استقبال گسترده از کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» و محور قرار گرفتن آن در حلقات بحث و تدریس، صهـبا تصمیم گرفت برای تسهیل امر تهیه و مطالعۀ کتاب، آن را در قالبی جدید به مخاطبان هدیه کند؛ از ویژگیهای این قالب، امکان ارجاع خودکار بین بخشهای کتاب و امکان دانلود و پخش صوتهای هر جلسه است.
🎁 از آنجا که این کتاب از برکات ماه مبارک رمضان بود، صهـبا نیز این اثر را همزمان با عید سعید فطر سال ۱۳۹۹ شمسی منتشر و به تمامی علاقهمندان اهدا میکند.
💢 دانلود فایل PDF کتاب 👇
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن.pdf
16.45M
💢 دانلود فایل pdf کتاب:
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن👆
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه بقره (آیه ۱۵۵)
وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
ﻭ ﻗﻄﻌﺎً ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺗﺮﺱ، ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ، ﺯﻳﺎﻥ ﻣﺎﻟﻲ ﻭ ﺟﺎﻧﻲ ﻭ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ، ﻣﻰ ﺁﺯﻣﺎﻳﻴﻢ ﻭ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ [ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺑﻠﺎﻫﺎ] ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺑﺪﻩ!
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۲۱
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
#پرسش
💢 اگر امکان دارد در مورد مراقبت های دوران عقد و سایر امور مرتبط با عقد و عروسی نکاتی را بفرمایید.
#پاسخ
🌿 ۱ـ شاید بدانید که در اسلام برای «عقدِ قبل از ازدواج» توصیه ای نشده و «عقد و ازدواج»، همزمان بوده؛ بعد از خواستگاری أمیرالمؤمنین(ع) از حضرت زهرای أطهر(س) هم فقط «یکماه» طول کشید تا آن حضرت، در مدینه و از أنصار، (برای اولین بار در اسلام)، خانه ای را «اجاره» و کف آن را با «ماسه ی نرم» و «یک پوست و یک حصیر» پوشاندند و «سیده ی نساء العالمین» را همراه با «ولیمه دادن به مردم» (نه فقط بستگان) به منزل آوردند.
در صده های اخیر در بسیاری از کشورها و برخی از اقوام ایرانی، حدوداً «یکماه قبل از عروسی»، داماد با «ساقدوش» (که مردی متأهل از نزدیکان بود.) به «سفری آموزشی» می رفت و عروس هم در منزل توسط بستگان نزدیک، نکات مهم زندگی را می آموخت. (متأسفانه امروز برای غربزده ها، ساقدوش فردی مجرد و بی تجربه و تشریفاتی و تجملاتی است و عروس و داماد کمترین اطلاعات درستی از ازدواج اسلامی و زندگی مؤمنانه و اصول معاشرت با یکدیگر را ندارند.)
در هر حال هر قدر فاصله «عقد» تا «عروسی» کمتر باشد، «عوارض منفی» آن کمتر خواهد بود.
۲ـ با اینکه با «خواندن عقد»، عروس و داماد با هم «مَحرَم» می شوند، اما به دلیل اینکه هنوز «تحت ولایت پدر» و بر سفره والدین قرار دارند و فقط باید با آنها «هماهنگ» باشند، لذا مادران و خصوصاً دختر خانم ها در «دورانِ عقد» باید مراقبت کنند تا «روابط آن دو»، بسیار «محدود» و در حد «دیدار و گفتگو و مکاتبه» باشد و از پیامک زدن و تماس تلفنی بیش از ۳ دقیقه (برای قرارها و کارهای ضروری) و مسافرت با هم و یا شب ماندن در منزل یکدیگر حتماً بپرهیزند. چرا؟ زیرا غالب والدین، «دوران عقد» را برای «آشنائی بیشتر دو طرف» می دانند اما به محض اینکه خطبه خوانده شد، هر دو نفر و خصوصاً «داماد»، قصد «التذاذ» پیدا می کنند که اگر احساساتشان عاقلانه و هنرمندانه «مدیریت» نشود، «حرفی برای فردای عروسی» باقی نمی ماند و همین سهل إنگاری باعث «بی أنگیزه شدن پسر برای مستقل شدن» و «طولانی شدن عقد» و مسائل ناراحت کننده دیگر می شود.
۳ـ بهترین استفاده از لحظات دوران عقد، اینست که عروس و داماد، «نظرات و باورهای اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تفریحی ... و واژگان» خودشان را با گفتگو و مکاتبه و یا مطالعات مشترک، مرور کنند تا برای شروع زندگی مشترک، از «تفاهم و همدلی و احترام و اعتماد و هم آهنگی» لازم برخوردار باشند. زیرا اگر از این «پنج اصل مهم» غافل بمانند، در مواجهه با «اولین مشکلات» یا با ورود «فرزند»، کارشان به بی احترامی و ناسزاگویی و قهر و طلاق کشیده می شود.
۴ـ ظاهراً از منظر اسلام «تهیه جهیزیه»، تکلیفِ خانواده ی عروس نیست، اما خوب است بعد از ازدواج قطعی و مستقل شدن آن دو، خانواده عروس هم برای کمک به داماد (که از منظر اسلام پسر آنهاست.) «حداقل اثاثیه ضروری» را در اختیار آنها بگذارند اما وسائل غیر ضروری را «به تدریج» و در «دراز مدت» و در «مناسبت های مختلف» و به وقت «نیاز» برایشان هدیه ببرند تا در «جذب» و «تقویت عواطف» آنها مؤثرتر باشد و «قدر» آن وسائل بهتر شناخته شود.
۵ـ ضمناً «هر دو خانواده» بهتر است «اثاثیه» را با «هماهنگی» میان بستگان (خاله ها، دائی ها، عمه ها، عموها، پدر بزرگ ها، مادربزرگ ها) ، (و سایر بستگان و دوستان نزدیکی که قصد رفت و آمد با آن ها را دارند) (با هزینه خود شما یا هزینه آنها) تقسیم کنند تا هم «ارتباط عاطفی میان آنها و اینها» بیشتر و عمیق تر شود و هم از بردن وسائل «تکراری» جلوگیری شود.
۶ـ متأسفانه غالب بستگان و دوستان، هدایایی می برند اما معمولاً «توجهی به کار فرهنگی» و «تقویت عقل و منطق و معرفت و محبت میان زوج ها» ندارند، لذا زوج های فراوانی با داشتن بیشترین امکانات، «به هر بهانه ی ساده ای» خیلی زود از هم جدا می شوند، لذا کار بسیار خیر خواهانه ای است اگر بزرگترها همت و مدیریت کنند و از خودشان و بستگان و دوستانشان بخواهند به عنوان «بهترین جهیزیه»، «تعدادی کتاب های مرجع و مفید و کاربردی و مطمئن» به زوج هدیه دهند و حداقل یک «جمله زیبا» که «تفکر و تعقل و توجه و اراده و ایمان و صبر و امید» زوج را تقویت کند و «یکی از اصول زندگی» را به آنها یادآوری کند بر روی «کادو» بنویسند.
امیدوارم خداوند متعال، شرائط ازدواج عاقلانه و زندگی مؤمنانه و بندگی عاشقانه را برای تمام جوانان عزیزمان فراهم آورد.
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#به_قول_قرآن ۱۴
«روزی که داری مغرور نشو
روزی که نداری مایوس نشو»
👌 یک #نکته_قرآنی از:
💢 آیه ۲۳ سوره مبارکه حدید
💢 به کلام استاد #سیدرضا_واجدی
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دیرین_دیرین ۷
سوره مبارکه نجم (آیه ۲۴)
أَمْ لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّىٰ
ﺁﻳﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺁﺭﺯﻭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﻲ ﺭﺳﺪ؟
[ﺣﺘّﻰ ﺁﺭﺯﻭﻳﻰ ﭼﻮﻥ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﺑﺖ ﻫﺎ؟]
@golestan_quran
#در_محضر_بزرگان ۷
💠 شهید مرتضی مطهری 💠
🔸 توبه یعنی آن قیام درونی 🔸
انسان برخلاف آنچه كه خودش خيال مى كند، يك شخص نيست؛ يك شخص واحد است اما يك شخص مركّب نه بسيط؛ يعنى ما كه اينجا نشسته ايم (به همان تعبيرى كه در حديث آمده است) يك جماد اينجا نشسته است، يك گياه هم اينجا نشسته است، يك حيوان شهوانى هم اينجا نشسته است، يك سَبُع و درنده هم اينجا نشسته است، يك شيطان هم اينجا نشسته است و يك فرشته هم در همين حال اينجا نشسته است.
گاهى آن حيوان شهوانى كه مظهر آن را خوك مى دانند، زمام امور را به دست مى گيرد و مجال به آن درنده و شيطان و فرشته نمى دهد؛ يك مرتبه در ناحيه يكى از اينها عليه او قيام مى شود، تمام اوضاع به هم مى خورد و يك حكومت جديد بر وجود انسان حاكم مى گردد.
انسان گنهكار آن انسانى است كه حيوان وجودش بر وجودش مسلط است يا شيطان وجودش بر او مسلط است يا آن درنده وجودش بر او مسلط است؛ يك فرشتگانى، يك قواى عالى هم در وجود او محبوس و گرفتار هستند.
توبه يعنى آن قيام درونى، اينكه مقامات عالى وجود انسان عليه مقامات دانى وجود او (كه زمام امور اين كشور داخلى را در دست گرفته اند) يك مرتبه انقلاب مى كنند، همه اينها را مى گيرند و به زندان مى اندازند و خودشان با قوا و جنود و لشكريان خود زمام امور را در دست مى گيرند.
📚 آزادی معنوی، ص ۱۱۴ 📚
@golestan_quran