eitaa logo
گلستان قرآن
2.5هزار دنبال‌کننده
350 عکس
380 ویدیو
23 فایل
سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ ارتباط با ادمین کانال به جهت: 🔸️ارسال اخبار و گزارش ها 🔹️سوالات و پرسش ها 🔸️انتقادها و پیشنهاد ها 🔹️ایده ها و طرح ها و تجربیات 🔸️ارسال آثار جشنواره ها 🔹️پاسخ مسابقات و ... @golestan_quran_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۴ سوره مبارکه فصلت (آیه ۳۴) وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ﻭ ﻧﻴﻜﻲ ﺑﺎ ﺑﺪﻱ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ. [ﺑﺪﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ] ﺑﺎ ﺷﻴﻮﻩ ﺍﻱ ﺑﻬﺘﺮ [ﻛﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﺍﺳﺖ،] ﺩﻭﺭ ﻛﻦ ﻛﻪ [ﺍﮔﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﻨﻲ،] ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺗﻮ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺍﺳﺖ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻧﺰﺩﻳﮏ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﮔﺮﺩﺩ. @golestan_quran
۳۷ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 چه حکمتی در اینست که خدا غذای حیاتی هر فرزندی را به مادر آن فرزند می سپارد اما می فرماید: اگر مادر نخواست ـ بدون هیچ بازخواست و مؤاخذه ای ـ می تواند فرزند شوهرش را شیر ندهد و یا اجرت آن را بخواهد؟ 🌿 خداوند در آیه ۲۳۳ سوره بقره، ابتدا * ۲ بار * می فرماید: *فرزند، برای پدر به دنیا می آید* = «وَ عَلَى *الْمَوْلُودِ لَــهُ*» و سپس مسئله: *شیر ندادن و دایه و أجر* را مطرح می فرماید. به نظر می رسد حکمت این نکته در اینست که خداوند می داند که *زن* را چقدر فهیم و مهربان و بزرگوار آفریده و یقین دارد که *هیچ مادر سالمی* (حتی با تمسک به این آیه)، فرزندش را از شیر خود محروم نمی کند، لذا با بیان *موظف نبودن مادر به شیر دادن* می خواهد زنان برای شوهرانشان، اولاً: *محترم* باشند و ثانیاً: خداوند انتظار دارد و از شوهران می خواهد تا از همسرانشان به خاطر هر قطره شیری که به *فرزند آنها* می دهند، *متشکر* باشند. اما مادران، این شیردادن به *فرزندان تحت ولایت شوهرانشان* را چنان بزرگوارانه و با عشق انجام می دهند که متأسفانه غالب شوهران، این کار را *وظیفه مادر* می پندارند و به زنانشان، احترام که نمی گذارند و از آنان متشکر که نیستند هیچ بلکه *طلبکار* هم هستند. 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
۲۲ 💠 حضرت امام خمینی ره 💠 🔸️چرا جلوتر از ایشان راه افتاده اید؟!🔸️ یکی از مسئولین مملکتی همراه پدرش خدمت امام رسیده بود، اول او وارد شده بود و به دنبالش پدرش، موقعی که پدرش را معرفی می کرد، حضرت امام نگاهی کردند و فرمودند: این آقا پدر شما هستند؟ پس چرا جلوتر از ایشان راه افتادید؟! امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه: "وَاخفِض لَهُمَا جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحمَة؛ و از سر مهربانی بال فروتنی را برای آن دو بگستر" فرمودند: صدایت را از صدای آنها بلند تر مگردان و روی دست آنها نیز بلند نشو و از آنها جلو نیفت. @golestan_quran
۳۸ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 ‏ سلام استاد، یعنی فقط همسرداری کنیم؟ الان دوس داشتم تموم کارای خوب مثل قرآن، زبان، نقاشی، امام شناسی، اخلاق شناسی، اینا رو یاد فرزندم بدم، پس اینطوری که می فرمایید اصن وقت اینطور کار ها رو براش نزارم خودش یاد می گیره یعنی، آخه از کجا می‌خواد یاد بگیره با این جامعه که خراب شده، همین چار تا آموزش هم بشون نگی چی می شن، می خام خیلی خوب بشه خراب نشه مس جوانای الان. 🌿 سلام و رحمت الهی بر شما مادر مؤمن و دلسوز تنها *تکلیف* هر بانوی *عاقل و بالغ و مؤمنی،* پس از *مراقبت از ظاهر و باطن و إصلاح خودش،* فقط *جهاد همسرداری* است. هر قدر رابطه شما با همسر محترمتان، عاقلانه، منطقی، مؤمنانه، مهربانانه و شادتر باشد، قطعاً *فضای خانواده* شما سرشار از *آرامش و طهارت و زیبایی* خواهد بود و *ملائکه* بزرگوار مجذوب شما می شوند و تمام امور خود شما و همسر و فرزندان شما را به أمر الهی به عهده می گیرند و از جایی که گمانش را نمی برید شما را حمایت می کنند. خوبی ها و دغدغه های خود شما، از والدین محترم شماست. والدین قدیمی، وانمود می کردند که خیلی به کار بچه ها دخالت نمی کنند اما با *هنر هدایت نامحسوس* خود شما را به این درجه از معرفت رسانیده اند. فرزندان شما قبل از اینکه فرزندان شما باشند، مخلوق خداوندند. پس به خالق خودتان و خالق فرزندانتان ایمان و *توکل* داشته باشید و فقط *نگران* غفلت و انحراف و تخلف خودتان باشید. مبادا غر بزنید، مبادا لحظه ای آراسته و معطر و جذاب و زیبا و دلربا نباشید، مبادا *بدن* شما را بچه ها و سایر محارم ببینند، البته بچه ها و محارم مجازند *زینت* شما را ببینند، مبادا فریاد بزنید، بداخلاقی کنید، مبادا خودتان یا همسر یا فرزندانتان را با دیگران *مقایسه* و مبادا *حسادت* کنید. مبادا نمازهایتان را تنها بخوانید و به همسرتان *اقتدا* نکنید و مبادا لبخند و شیرین زبانی و *هنر زن بودن* را لحظه ای فراموش کنید. امیدوارم با مراقبت دائمی از ظاهر و باطن خود بتوانید مؤمنانه و با *هدایت نامحسوس* خود و خانواده خود را ـ غیر مستقیم ـ به اوج طهارت و صداقت و معرفت و معنویت و به حق راهنمایی کنید. إن شاء الله تعالی 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
۲۳ 💠 حضرت امام خمینی ره 💠 🔸️در مورد عُرفیات آزاد هستی🔸️ خانم فریده مصطفوی (دختر امام): امام در همان اوایل ازدواج به خانم فرموده بودند: «من از تو می خواهم که واجبات را انجام دهی و سعی کنی محرّمات را انجام ندهی، ولی در مورد عُرفیات مسئله ای نیست و آزاد هستی». امام در زندگی هیچ گونه سخت گیری نمی کردند و خانم در رفت و آمدها و لباس پوشیدن آزاد بودند، اما مقیّد بودند که معصیت نکنند. @golestan_quran
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهادت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد. @golestan_quran
۳۹ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 با عرض سلام و ادب و احترام خدمت استاد غفرانی، لطفاً پیرامون آیه "وامر اهلک بالصلوه" توضیح فرموده و چنانچه اهل منزل و فرزندان علاقمند به ادای نماز نباشند تکلیف پدر چیست؟ در صورت امکان راه کار ارایه فرمایید. 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما؛ برای روشن شدن *پیامها و نکات فراوان* آیه ۱۳۲ سوره طه باید به چند نکته توجه کرد: ۱- این آیه را باید *مرتبط با آیه قبل* و برای *رهایی از دنیاطلبی* و *خیره شدن به دنیاپرستان* ببینیم. ۲ـ *أمـر،* اولاً: غیر از *تحکم و اجبار و نصیحت و اندرز و موعظه* است. ثانیاً: برای افراد *کافر و تارک الصلوه* نیست. ثالثاً: دستوری برای *پنج زمان* نیست بلکه *فرمانی دائمی و لاینقطع* و برای *تمام لحظات زندگی* است. مانند *فرمان به عدل و احسان* که برای تمام ابعاد زندگی است: *إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ،* رابعاً: باید کاری *شبیه کار شیطان!!* باشد که *دائماً* افراد بشر را (*با وسوسه های جذاب* و با *رغبت*) به *زشتی و فحشاء، می کشاند:* إِنَّما *يَأْمُـــرُكُمْ* بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ. پس به نظر می رسد: *أمـر،* به معنی: *فعال کردن* و *اجرایی کردن* و *جــاری ساختن* باشد. (شاید فرق *أمر به نماز* با *إقامه نماز* در این باشد که در أمر به نماز، ابتدا باید مفاهیم نماز در *درون فرد* چنان روشن جاری شوند که *توجــه* او به آسمان و به معبودش دوخته شود، اما در إقامه نماز، *کاربرد* مفاهیم نماز باید چنان روشن باشد که *روابط بیرونی* فرد را عاقلانه و مؤمنانه مدیریت کند و او را از هر گونه *فحشاء و منکری،* گریزان سازد. ۳ـ *أهل،* یک *خصوصیت ثابت ذاتی نیست* بلکه شامل هر فردی می شود که با أمرکننده، *أهلیت* یافته باشد. پس ممکن است همسر و فرزند هم أهل باشند یا مانند همسر و پسر حضرت نوح علیه السلام و همسر حضرت لوط علیه السلام، أهل نشده باشند و ممکن است افرادی مثل جناب سلمان و جناب فضه ... هم، به *أهلیت* رسیده باشند. ۴ـ *الصلوه،* به احتمال زیاد، *خواندن* نماز نیست، زیرا صلوه در اصل، *توجه دائمی به معبود* است. پس احتمالاً این فرمان، برای *تفهیم مفاهیم نماز و برای إقامه و جاری شدن أجزاء آن در درون و بیرون* و در *تمام ابعاد زندگی* انسان مؤمن است. لذا بلافاصله می فرماید: *وَ اصْطَـــبِرْ عَلَیْهَا* ، *اِصطَبر علیها،* هم شامل *پایداری دائمی در جریان داشتن نماز در خود فرد* و هم *پایداری دائمی در توجه دادن به أهل برای اجرای نماز* است. ۵ـ هرگاه وضع زندگى رسول أکرم صلی الله علیه و آله تنگ مى‏ شد با خواندن این آیه به أهلشان دستور نماز مى ‏دادند. پس این احتمال هم هست که این آیه برای *کارگشایی* و *إجابت تقاضاهای خاص* و عبور از *مشکلات سخت* است. مثلاً: برای تقاضای *باران،* و یا *رفع فتنه ها* و ... باید *تقاضا کننده، أهل نماز باشد.* برخی از معصومین صلوات الله علیهم هم، قبل از ورود به دربار خلفاء غاصب و ظالم، نماز می خواندند. ۶ـ همانطور که هر سروان، سرگرد، سرهنگ و امیر و سرداری، باید *زیر مجموعه* خود را *فعال و با توجه و با نشاط و آماده باش* نگهدارد، هر *پدری، هر همسری، هر فرماندهی و هر رهبری* هم طبق این آیه، باید *تفهیم مفاهیم نماز و کاربردی و جاری شدن آنها* در *أهل* خود را *تکلیف الهی* و *واجب* خود بداند. ۷ـ *أمر أهل به نماز* و *صبر بر نماز و صبر بر این أمر،* نبـــــاید برای *ترحم به اسلام و رفع نیاز خدا* باشد بلکه هر مسلمان مؤمنی، باید برای *سلامت و سعادت خودش،* خودش را *محتاج این أمر و این نماز* بداند: *لَا نَسْـــئَلُکَ رِزْقاً نَّحْنُ نَـــرْزُقُکَ* ۸ـ خلاصه اینکه *این أمر* و *این نماز* و *این صبر بر آن دو،* باید *به نحوی ترجمه* شوند که مسلمانان مؤمن را به *تقوای الهی* برساند. وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْئَلُکَ رِزْقاً نَّحْنُ نَرْزُقُکَ *وَ الْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى‏* خدایا؛ بر فهم و درک ما از آیات قرآنت بیفزا و قلب و عقل ما را با نور قرآن و کلام أهل البیت، نورانی بفرما. 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
۲۴ 💠 آیت الله شاه آبادی (ره) 💠 🔸️تربیت فرزند🔸️ استاد عرفان حضرت امام خميني (ره) توصيه مي‌كرد: 💠 كه اگر به عنوان مثال، فرزند شما نياز به كفش دارد، گرچه شما دير يا زود آن را تهيه خواهيد كرد، به فرزند خود بگوييد: «عزيزم، بابا بايد پول داشته باشد. مگر نمي‌داني خدا روزي رسان است؟ پس از خدا بخواه زودتر به پدر پول بدهد تا برايت كفش بخرد». 🔑 اين كودك قطعاً دعا خواهد كرد و پدر نيز قطعاً پولي به دست خواهد آورد. پس كفش را از خدا مي‌داند و عاشق خدا مي‌شود؛ يعني از همان كوچكي مي‌آموزد كه پدر فقط واسطۀ رزق و روزي است. ✅ در اين صورت، پدر دست فرزندش را در دست خدا گذاشته است. @golestan_quran
۲۲ 🔶️🔹️ معرفی برنامه های کاربردی 💠 نرم افزار «شبهات کلامی» "‏پاسخ به بیش از ۷۰۰۰ شبهه کلامی" لینک نصب نرم افزار 👇👇👇 http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.makarem.shobahat&ref=share 😎 شما هم خود را با ارسال به ادمین کانال "گلستان قرآن" با دوستانتان به اشتراک بگذارید: @golestan_quran_Admin @golestan_quran