فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دکتر_محمدعلی_انصاری ۵۲
"هزینه کردن برای خانواده از بهترین انفاق ها"
@golestan_quran
#در_محضر_بزرگان ۶۵
💠 حجت الاسلام محمدرضا رنجبر 💠
🔸 بشقاب کثیف 🔸
ببین!
همانطور که بشقاب های کثیف را کنار بشقاب های کثیف و بشقاب های تمیز را کنار بشقاب های تمیز می گذارند؛ همینطور هم پاکان کنار پاکان و ناپاکان کنار هم قرار می گیرند.
پس هر کس رفیق پاک می خواهد، هر کس همسر پاک می خواهد، هر کس شرایط پاک می خواهد … باید در پاکی خود بکوشد.
به قول حافظ:
پاک شو اول و پس دیده بر آن پاک انداز
یعنی می خواهی چشمت به پاکی ها و پاکان بیوفتد؟ باید خودت پاک و پاکیزه باشی.
@golestan_quran
#آموزش_حفظ_موضوعی_قرآن_کریم
💠 معرفی نفرات برگزیده مسابقه (۲)
💠 هفته دوم ( ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ )
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۸۶
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
#پرسش
💢 همسرم بازنشسته شده و دائماً در منزل است و هیچ کاری انجام نمی دهد، با او چه کنم؟
#پاسخ
🌿 باید بدانیم اینکه خداوند «جهاد و جنگیدن» را از دوش بانوان برداشته برای اینست که بانوان عزیز و شیرین زبان بتوانند «کار مهمتری» را انجام دهند و آن «جنگنده ساختن و مجاهد پروری» است.
لذا یکی از مهمترین راه های ابراز «هنر زن بودن» و «هنر هدایت نامحسوس» بانوان عزیز اینست که به جای «کار کردن» از همسر (و فرزندانشان)، «کارآفرین» بسازند.
و برای این منظور اول باید «نکات مثبـــــــت» محارم و خصوصاً همسرشان را «در هر زمینه ای» کشف کنند و با شیرین ترین کلمات و جذاب ترین لحن و به «زیبایی» و به شکل «مناسبی» آن موارد را تشویق نماید به نحوی که «عقلانیت و اراده و ایمان و امید و خودباوری» آنها تقویت شود و شوق فعالیت پیدا کنند.
اقدام دوم: اینست که همسرشان را با هر ترفندی به پیاده روی با هم در اطراف منزل، پارک گردی با هم، بازدید از موزه ها، تماشای نمایشگاه های بین المللی ، تماشای میادین گُل، تماشای بوستان های مختلف، سفرهای کوتاه به قم، جمکران و یا گردشگاه های اطراف هر شهر، زیارت امامزادگان متعددی که در هر شهر هستند و برکات فراوانی دارند.
و اقدام سوم: اینست که همسرشان را برای تعمیر وسائل برقی، چوبی، فلزی و شیرآلات حمام و ظرفشویی و غیره و تعمیر یا رنگ آمیزی در و پنجره و کمدها و کابینتها و دیوارها و نقاشی در فضاهای خالی منزل به زیبایی تشویق کنند و «هرگز به کار آنها ایــــــراد نگیرند» (و شاید لازم باشد خودشان هم با همسرشان همکاری کنند و با گفتگوها و بیان خاطرات شیرین، کار کردن را برای آنها تسهیل نمایند.)
چه زیباست زن و شوهر در هر فرصت مناسبی خصوصاً در ایام بازنشستگی، با هم قرآن و دعا بخوانند و با هم بر روی آیات خاصی و عبارتهای زیبای ادعیه با هم گفتگو و مباحثه و درک و فهم یکدیگر را به هر بهانه ای تشویق کنند. زیرا هر قدر توجه آنها به خدا و آخرت و تعالیم نورانی قرآن بیشتر باشد، نشاط و سرزندگی و أنگیزه زندگی و کار و تلاش و شکر و قدردانی از امکانات موجود در آنها بیشتر موج می زند.
در هر حال زن و شوهر همانطور که دوران جوانی و شادابی را با هم بوده اند در دوران بازنشستگی هم باید با هم باشند و «أنگیزه» کار و فعالیت را در یکدیگر زنده نگهدارند تا زندگی با شیرینی ادامه پیدا کند.
در این دوران زن و شوهر بیش از هر زمانی دیگری به هم نیازمند و متعهدند لذا نباید فرصتهای طلایی با هم بودن را برای بچه ها و نوه ها خرج کنند. امیدوارم شما بانوان عاقل و با اراده و مؤمن در «هنر زن بودن» و «هنر هدایت نامحسوس» خود همواره از عنایت و الطاف الهی برخوردار باشید.
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دکتر_محمدعلی_انصاری ۵۳
" شکر فرزندان در قبال احسان والدین "
@golestan_quran
#در_محضر_بزرگان ۶۶
💠 شهید مرتضی مطهری 💠
🔸 مفهوم توکل در قرآن 🔸
توکل در قرآن یک مفهوم زنده کننده و حماسی است؛ یعنی هر کجا که قرآن می خواهد بشر را وادار به عمل کند و ترس ها و بیم ها را از انسان بگیرد، می گوید نترس و به خدا توکل کن.
ولی توکل، در میان تفکر امروز مسلمین یک مفهوم مرده است؛ وقتی میخواهیم ساکن به شویم و جنبش نداشته باشیم و وظیفه را از خودمان دور کنیم، به توکل می چسبیم. مفهوم توکل درست وارونه آن چیزی که قرآن تعلیم داده در افکار ما وارد شده است.
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
"مهمان مولا هستید ..."
امام صادق (علیه السلام):
"اطعام در روز غدیر، ثواب غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان را دارد."
@golestan_quran
امیرالمومنین در قرآن.mp3
6.76M
#آموزش_حفظ_موضوعی_قرآن_کریم
✨🍃🌸🍃✨
💠 استاد: حجت الاسلام حکیمی
✅ امیرالمومنین در قرآن کریم
✨🍃🌸🍃✨
@golestan_quran
۱- ایمان و فداکاری امیرالمومنین.mp3
2.99M
#آموزش_حفظ_موضوعی_قرآن_کریم
✨🍃🌸🍃✨
💠 استاد: حجت الاسلام حکیمی
✅ درس سوم: امیرالمومنین در قرآن
✅ موضوع (۱): ایمان و فداکاری
🌷 آیه ۲۰۷ سوره بقره:
🔹️ وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ
🔸️ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺐ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﻓﺮﻭﺷﺪ.
✨🍃🌸🍃✨
@golestan_quran
۲- امامت امام علی علیه السلام.mp3
5.66M
#آموزش_حفظ_موضوعی_قرآن_کریم
✨🍃🌸🍃✨
💠 استاد: حجت الاسلام حکیمی
✅ درس سوم: امیرالمومنین در قرآن
✅ موضوع (۲): امامت امام علی علیه السلام
🌷 آیه ۳ سوره مائده:
🔹️ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
🔸️ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﻳﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﺮﺩم ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺗﻤﺎم ﻧﻤﻮﺩم ﻭ ﺍﺳﻠﺎم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺁﻳﻴﻦ [ﺟﺎﻭﺩﺍﻥ] ﺷﻤﺎ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻢ.
✨🍃🌸🍃✨
@golestan_quran
۳- ولایت امیرالمؤمنین.mp3
4.86M
#آموزش_حفظ_موضوعی_قرآن_کریم
✨🍃🌸🍃✨
💠 استاد: حجت الاسلام حکیمی
✅ درس سوم: امیرالمومنین در قرآن
✅ موضوع (۳): ولایت امیرالمومنین
🌷 آیه ۵۵ سوره مائده:
🔹️ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
🔸️ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻭﻟﻲّ ﺷﻤﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻭ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺭﻛﻮﻉ ﺯﻛﺎﺕ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ.
✨🍃🌸🍃✨
@golestan_quran
۴- علم و دانش امیرالمؤمنین.mp3
6.43M
#آموزش_حفظ_موضوعی_قرآن_کریم
✨🍃🌸🍃✨
💠 استاد: حجت الاسلام حکیمی
✅ درس سوم: امیرالمومنین در قرآن
✅ موضوع (۴): علم و دانش
🌷 آیه ۴۳ سوره رعد:
🔹️ قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ
🔸️ ﺑﮕﻮ: «ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻋﻠﻢ ﻛﺘﺎﺏ ﻧﺰﺩ ﺍﻭﺳﺖ، ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ.»
✨🍃🌸🍃✨
@golestan_quran
۵- بهترین مخلوقات امیرالمؤمنین.mp3
4.21M
#آموزش_حفظ_موضوعی_قرآن_کریم
✨🍃🌸🍃✨
💠 استاد: حجت الاسلام حکیمی
✅ درس سوم: امیرالمومنین در قرآن
✅ موضوع (۵): بهترین مخلوقات
🌷 آیه ۷ سوره بینه:
🔹️ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ
🔸️ ﺑﻲ ﺷﮏ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦِ ﺁﻓﺮﻳﺪﮔﺎﻧﻨﺪ.
✨🍃🌸🍃✨
@golestan_quran
#آموزش_حفظ_موضوعی_قرآن_کریم
💠 استاد: حجت الاسلام حکیمی
┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═┄
💠 #هفته سوم
💠 #درس سوم: امیرالمومنین در قرآن کریم
📌 روی عنوان درس کلیک کنید 👇
🔹️ مقدمه: امیرالمومنین در قرآن کریم
🔸️ موضوع (۱): ایمان و فداکاری امیرالمومنین
🔹 موضوع (۲): امامت امام علی علیه السلام
🔸️ موضوع (۳): ولایت امیرالمومنین
🔹 موضوع (۴): علم و دانش امیرالمومنین
🔸️ موضوع (۵): بهترین مخلوقات امیرالمومنین
┄═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑❁═┄
📌 توضیحات:
✅ فایل های آموزشی و سوالات مسابقه روزهای شنبه در کانال گلستان قرآن بارگذاری می شود.
✅ مهلت ارسال پاسخ سوالات به ادمین کانال و شرکت در مسابقه، ساعت ۲۴ چهارشنبه هر هفته خواهد بود.
✅ قرعه کشی، اعلام اسامی برندگان و اهدای جوایز به نفرات برگزیده، پنجشنبهها (هفتگی) انجام می شود.
✅ هر هفته ۳ جایزه ۵۰۰ هزار ریالی به قید قرعه به نفرات برگزیده مسابقه اهداء می گردد.
📌 سوالات مسابقه 👇
۱) چگونه آیه يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ ... امامت امیرالمؤمنین علیه السلام را اثبات می کند؟
۲) کلمه مولا در حدیث مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ به چه معناست؟ و دعای پیامبر (صلوات الله علیه) بعد از معرفی امیرالمومنین در واقعه غدیر خم چه بود؟
۳) آیه مربوط به محبوبیت امیرالمومنین علیه السلام را همراه با ترجمه آن ذکر نمائید.
👈 اسامی برندگان مسابقه هفته دوم 👉
┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═┄
📌 ارسال پاسخ سوالات و اعلام نام و شهر
و استان و تلفن همراه به ادمین کانال 👇
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۸۷
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
#پرسش
💢 «آزادی» «محدودیت» «اسارت» یعنی چه؟
کدام «آزادی» خوب یا بد است؟
چه محدودیتی «خوب یا بد» است؟
ازدواج «آغاز» محدودیت و «پایان اسارت» است؟
یا «آغاز اسارت» و «پایان آزادی»؟
#پاسخ
🌿 پرسش اول: آزادی یعنی چه؟
پاسخ: آزادی یعنی «رها بودن» و «محدود و مکلّف نبودن» و «هیچ چهارچوبی و هیچ تعهدی نداشتن» که این آزادی، نه برای خداوند و نه برای مخلوق، «امکان ندارد» و «محال» است. قطعاً از خداوند «فقط رحمت» صادر می شود و تمام رحمت الهی، عالمانه، حکیمانه، عادلانه و مقتدرانه است و قطعاً جاهلانه و ظالمانه نیست و از هر نقص و نیازی منزه و مبرّاست. انسان هم «مخلوق» است و هر مخلوقی، قطعاً «محدود» است (و عبث و سُدی و رها نیست) و انسان حتی اینقدر «آزاد» نیست که «آزادی» را «عاضادی» یا «عاذادی» و یا «عاظادی» بنویسد.
سئوال: پس چرا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در نامه ۳۱ نهج البلاغه می فرمایند: وَ لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُــــــرّاً (بندة غیر از (عقلِ) خودت نباش زیرا خداوند تو را (میان عقل و نفس) آزاد آفرید) پاسخ: انسان به خاطر «مختار» بودنش در هر لحظه و در هر شرائطی، با «دو گزینه» مواجه است و می تواند به هر چیزی و به هر اقدامی بگوید: آره یا خیر. این «مجبور نبودن در انتخابِ یکی از این دو گزینه» (که زمانش حتی از ثانیه هم خیلی کمتر است)، به آزادی تعبیر شده اما او حتماً «مجبور» است فقط «یکی» از دو گزینه را و حتماً «عواقب» آن را بپذیرد.
پرسش دوم: محدودیت یعنی چه؟
پاسخ: جلوگیری از رفتارهای دلخواه و انحراف و بی رویه بودن، که هر محدودیتی ممکن است عاقلانه یا جاهلانه، عالمانه یا غافلانه، محکم یا متشابه، مرئی یا نامرئی، مادی یا معنوی، ... باشد. اگر انسان با خودشناسی، «مقصد، مقصود، محبوب، معشوق و معبود» پیدا کند حتماً دنبال «جهت» و «راه» مشخصی می گردد و برای رسیدن به آن «مطلوب»، قطعاً خودش را عاقلانه، عالمانه، عارفانه و مؤمنانه، «محدود» می کند تا وقت و انرژی او در مسیرهای انحرافی و بی راهه ها، تلف نشود و «زودتر» به مقصودش برسد.
پرسش سوم: اسارت یعنی چه؟
پاسخ: بازداشتن انسان از رشد و بالندگی و مانع تلاش او برای رسیدن به اهداف یا مقاصدش شدن.
پرسش چهارم: کدام آزادی خوب یا بد است؟
پاسخ: آزادی برای انتخابهای عاقلانه، خوب است اما آزادی برای انجام کارهای «دلخواه» خوب نیست.
پرسش پنجم: کدام «محدودیت» خوب یا بد است؟
پاسخ: محدودیت های عاقلانه و مؤمنانه، باعث «رشد» و «سلامت» انسان و حیوان و گیاه می شوند، اما محدودیت های جاهلانه و خودخواهانه و نفسانی، باعث «اسارت» و «بردگی» انسان می شوند.
پرسش ششم: آیا ازدواج، آغاز محدودیت و پایان اسارت است؟ یا آغاز اسارت و پایان آزادی؟
پاسخ: اگر ازدواج اسلامی باشد پایان اسارت نفس و آغاز محدودیت های عقلانی و وحیانی است و باعث می شود که زندگی در جهت تقرب به «حی قیوم» ، «شروع» شود، اما اگر ازدواج عاقلانه و اسلامی نباشد، انسان، همچنان اسیر نفسانیت خود می ماند و به انواع انحراف و تخلف و آلودگی و افسردگی گرفتار می شود و به هیچ مقصد متعالی و زیبا و پایداری نمی رسد. التماس صلوات
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دکتر_محمدعلی_انصاری ۵۴
" عامل بازدارنده در رسیدن به اهداف "
@golestan_quran
#در_محضر_بزرگان ۶۷
💠 آیت الله حائری شیرازی 💠
🔸مأموریت فرانسه و آمریکا در لبنان چیست؟🔸
وقتی فرانسه و آمریکا و سایر کشورهای اروپای غربی مثل ایتالیا و انگلستان نیروهای خودشان را در لبنان آوردند، برای این است که مواظب باشند اسرائیل وقتی که دارد کشور لبنان را ذبح می کند، این زبان بسته، دست و پا نزند. کشور لبنان را مثل گوسفندی گیر آوردند که قصابش اسرائیل است، اما دست و پای این را باید ببندند تا دست و پا نزند. این سازمان ملل متحد و این کشورهای بزرگ شغلشان این است که دست و پای این زبان بسته ها را می بندند، سرش را می گیرند، بعد که خوب آرام شد، به اسرائیل می گویند، خب حالا عیبی ندارد، حالا چاقو را بکش و سر را ببر!
اینها به اسم اینکه بیاییم تا حمام خون در لبنان واقع نشود، هدفشان چیز دیگری است. هدفشان این است که مبادا در موقع ذبح گوسفند، گوسفند از زیر دست قصاب در برود، مبادا پای این گوسفند، دست این گوسفند به دست قصاب بخورد و چاقو از دستش بیافتد. این ها هدفشان این است. به اسم آشتی، به اسم صلح، به اسم مذاکره، می آیند دست و پاها را می بندند.
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۸۸
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
#پرسش
💢 سلام استاد بزرگوار، چطور می شود در هفت سال دوم، مانع علاقه و وابستگی بچه ها به لوازمشان شد؟
#پاسخ
🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما
هر چند که خیلی سخت است، اما باید این حقیقت را خوب بفهمیم که بشر «مالک» هیچ چیز نیست.
لذا ابتدا والدین باید عاقلانه و عارفانه باور کنند که «مالک» تمام افراد و أشیاء جهان، «فقط خداوندی است که فاطر و خالق آنهاست».
بعد باید از هفت سال اول، تمام لباس ها و وسائلی که برای فرزند خریداری و تهیه می کنند، «بدون ذکر نام او» در اختیار او قرار دهند و او را «مسئول نگهداری» و «امانتدار» تلقی و اعلام کنند.
در میان عشایر و اکثر روستاهای دور از فرهنگ شهرنشینی، غالب بچه ها خود را «مالک» چیزی نمی دانند و لذا کمتر به چیزی «تعلق» دارند و از کفش و لباس و وسایل یکدیگر به راحتی و گاه با افتخار استفاده می کنند.
پس همانطور که ظروف آشپزخانه و قاشق و چنگال و یخچال و پنکه و دیگر وسائل خانه، «اسم» ندارد و به فرد خاصی در خانواده، «تعلق» ندارد و هیچ پدری نمی گوید چون من اینها را خریده ام پس «مال» من است، لوازم شخصی فرزند هم نباید «به اسم او» خریداری و به او تحویل شود.
پس با اینکه شیشه شیر و حوله و مسواک و برخی وسائل دیگر فقط «برای» یک نفر است و دیگران نباید به آن دست بزنند اما باید همان وسائل هم به نحوی هنرمندانه در اختیار فرزندان قرار بگیرد که احساس «مالکیت» به آنها دست ندهد بلکه خودشان را «امانتدار» تلقی کنند.
پس این کالسکه و این سه چرخه فعلاً مسئولیتش با شماست و آن دوچرخه فعلاً مسئولیت نگهداریش با برادر یا خواهر بزرگتر. طبقه پائین این کمد در اختیار شما باشد که دبستانی هستی و طبقه بالای کمد برای برادر یا خواهر بزرگتر که در مقطع بالاتر است. این میز و صندلی کوتاه تر «فعلاً» برای شما و آن میز و صندلی بلندتر و بزرگتر برای برادر یا خواهر بزرگتر.
پس تمام کتاب های یک خانه (درسی و غیر درسی)، برای همه افراد آنست. (اما شاید لازم باشد فعلاً نگهداری برخی از آنها در اختیار یک فرزند باشد.)، تمام مداد رنگی ها، مدادتراش و پاک کن و خطکش و ... برای استفاده همه است. (اما شاید لازم باشد فعلاً نگهداری آنها در اختیار یک فرزند باشد.)
پس لازم است «هر چیزی» را که تهیه و خریداری می کنیم و به یکی از افراد خانواده تحویل می دهیم نگوئیم: مــــــــال توست بلکه «بگوئیم: در اختیار توست.»
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دکتر_محمدعلی_انصاری ۵۵
"گوشهاي از ویژگیهای امام موسی کاظم (ع)"
@golestan_quran
#در_محضر_بزرگان ۶۸
💠 آیت الله میرباقری 💠
🔸نفس انسان مانند حوضهاي قدیمی است!🔸
«بزرگان، نفس انسان را به حوضهاي قديمي يا خزينههاي قديمي مثال ميزنند که ته آنها لجن مينشست و روي آنها آب صاف بود که با يک تکان آب آلوده ميشد.
گاهي نفس ما هم اينگونه است. يک چيزهايي ته نفس ما وجود دارند که يک تکان براي بر هم زدن و کثيف کردن وجود ما کافي است.
آدمي که خيال ميکرد خيلي نفس آرامي دارد و خيال ميکرد که در زندگي حسودنيست؛ ناگهان ميبيند وضع رفيقش از او بهتر شده، در صورتي که از او کمتر درس خوانده! [با خودش میگوید] چطور وضع او بهتر شده؟! میبینید که همه وجودش به هم ریخته است!
اي بندۀ خدا! از خدا درخواست کن! چه کار داري خدا به او چي داده است!؟ چرا سر در کيسۀ مردم ميکني؟ ادعاي زيادي هم نباید داشته باشیم.»
@golestan_quran
43.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ستارگان_قرآن_گلستان ۱۶
💠 امیر حسین رحمتی
💢 قهرمان قرآنی جهان اسلام
💢 استان گلستان / گرگان
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۸۹
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
#پرسش
💢 لطفاً درباره «مزمّـل» و «مدّثـر» توضیح دهید.
#پاسخ
🌿 مزمل و مدثر، شخصی است که خود را در *احاطه* چیزی (مثل شب یا لحاف یا ملحفه) قرار داده و به نوعی خودش را محبوس و اسیر کرده و از «بروز و ظهور» و «قیام و اقدام» بازداشته است.
لذا در هر دو سوره مزمل و مدثر، خداوند بعد از مخاطب قرار دادن این دو اسم، بلافاصله به «قیام» فرمان می دهد: يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ * قُمِ اللَّيْلَ إِلاَّ قَليلاً * (برای خودسازی و مرتبط کردن خود با خالق از درون)، يا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ * قُمْ فَأَنْذِرْ * (برای انجام مأموریت و رسالت در بیرون)،
*مخاطب اول* این دو آیه و دو سوره ظاهراً رسول أکرم صلی الله علیه و آله است، اما شکی نیست که فرمان برای تمام مخاطبین قرآن و «ارائه راه نجات همگان» است.
«پیام اصلی این دو عبارت» اینست که «هر ذهنیت و تعلق و وابستگی و دلبستگی و موانعی که از بروز و ظهور و فلق و رشد و قیام» انسان (برای تعالی خودش و إصلاح جامعه) جلوگیری می کند، باید «کنار» زده شود.
لذا رسول أکرم صلی الله علیه و آله می فرمودند: «أنا نذیرٌ عریان» ، «من هشدار دهنده ای شفاف» و «صریح و بی پیرایه» هستم.
انسانی که باید «مصباح» و «شمس» و «شمس الشموس» باشد و «نور» را «وساطت» کند باید در إحاطه هیچ چیزی جز لطف و عنایت و نور الهی نباشد.
باید «تمام حجاب های ظلمانی» و «پوشش های مجازی و فانی» (در ذهن و وهم و خیال و محاسبات نفسانی خود) را کنار بزند.
این دو عبارت، «راه نجات و نورانی شدن» را به انسان نشان می دهد و در واقع بنده (چه مرد و چه زن) با این دو شرط در حیطه خودش به «رسالت» می رسد.
امیدوارم خداوند متعال، ما و شما را از اسارت ذهنیت و وهم و خیال و هر تعلق و وابستگی و دلبستگی برهاند و به اوج رشد و شکوفایی و بالندگی برساند. إن شاء الله تعالی
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دکتر_محمدعلی_انصاری ۵۶
"سیاست شیطان در کشاندن انسان به گناه"
@golestan_quran