eitaa logo
گلستان قرآن
2.5هزار دنبال‌کننده
350 عکس
380 ویدیو
23 فایل
سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ ارتباط با ادمین کانال به جهت: 🔸️ارسال اخبار و گزارش ها 🔹️سوالات و پرسش ها 🔸️انتقادها و پیشنهاد ها 🔹️ایده ها و طرح ها و تجربیات 🔸️ارسال آثار جشنواره ها 🔹️پاسخ مسابقات و ... @golestan_quran_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۷ "دنیا کالای بی‌ارزشی است" 👌 یک از: 💢 آیه ۲۶ سوره مبارکه رعد 💢 به کلام استاد @golestan_quran
سوره مبارکه نحل (آیه ۴۳) وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ﻭ ﻣﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻧﻴﺰ، ﺟﺰ ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺣﻲ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ. [ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻥ ﺗﻮ ﺗﻌﺠﺐ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﮕﻮ:] «ﺍﮔﺮ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻴﺪ، ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺫﻛﺮ ﺑﭙﺮﺳﻴﺪ.» @golestan_quran
۱۰ 💠 حجت الاسلام قرائتی 💠 🔸 اسماء و صفات الهی 🔸 گرچه همه‌ى نام‌ها و صفات الهى نيكوست و خداوند همه‌ى كمالات را دارد كه قابل احصا و شماره نيست، امّا در روايات، بر ٩٩ اسم تكيه شده، كه در كتب اهل‌سنّت مانند صحيح مسلم، بخارى، ترمذى نيز آمده است. و هركس خدا را با آنها بخواند، دعايش مستجاب مى‌شود. و هركس آنها را شماره كند، اهل بهشت است. البتّه منظور تنها شمردن لفظى و با حركات لب نيست، بلكه توجّه و الهام گرفتن از اين صفات و اتّصال به آنهاست. اين ٩٩ اسم، عبارتند از: « اللّه، اله، الواحد، الاحد، الصّمد، الاوّل، الآخر، السّميع، البصير، القدير، القاهر، العلىّ‌، الاعلى، الباقى، البديع، البارّ، الاكرم، الظاهر، الباطن، الحىّ‌، الحكيم، العليم، الحليم، الحفيظ‍‌، الحقّ‌، الحسيب، الحميد، الحفىّ‌، الربّ‌، الرّحمن، الرّحيم، الذّارء، الرّازق، الرّقيب، الرؤوف، الرّائى، السّلام، المؤمن، المهيمن، العزيز، الجبّار، المتكبّر، السيّد، السُبّوح، الشهيد، الصادق، الصانع، الطاهر، العدل، العفو، الغفور، الغنىّ‌، الغياث، الفاطر، الفرد، الفتّاح، الفالق، القديم، الملك، القدّوس، القوىّ‌، القريب، القيّوم، القابض، الباسط‍‌، قاضى‌الحاجات، المجيد، المولى، المنّان، المحيط‍‌، المبين، المقيت، المصوّر، الكريم، الكبير، الكافى، كاشف الضرّ، الوتر، النور، الوهّاب، الناصر، الواسع، الودود، الهادى، الوفىّ‌، الوكيل، الوارث، البرّ، الباعث، التوّاب، الجليل، الجواد، الخبير، الخالق، خير النّاصرين، الديّان، الشكور، العظيم، اللطيف، الشافى ». در قرآن، اسامى خدا تا ١٤٥ نام آمده و عدد ٩٩ در روايات، يا براى اين است كه برخى نام‌ها قابل ادغام و تطبيق بر بعض ديگر است، يا مراد اين است كه اين نام‌ها در قرآن نيز هست، نه اينكه فقط‍‌ اين تعداد باشد. در بعضى آيات، مضمون اين نام‌ها وجود دارد. مثلاً «صادق»، به عنوان نام خدا در قرآن نيست، ولى آيه‌ى «و من أصدق من اللّه قيلاً» يعنى چه كسى راستگوتر از خداست‌؟ آمده است. در برخى روايات و دعاها مانند دعاى جوشن كبير، نام‌هاى ديگرى هم براى خدا بيان شده است، البتّه بعضى از اسماى حسناى الهى، آثار و بركات و امتيازات خاصّى دارد. فخررازى مى‌گويد: همه‌ى صفات خداوند، به دو چيز بر مى‌گردد: بى‌نيازى او و نياز ديگران به‌ او. امام صادق عليه السلام فرمود: به خدا سوگند، اسماى حسنى ماييم. يعنى صفات الهى در ما منعكس شده است و ما راه شناخت واقعى خداييم. طبق اين احاديث، جمله‌ى «ذروا الّذين يلحدون» ، به ما مى‌گويد كه به ملحدين فضائل اهل‌بيت عليهم السلام تكيه و اعتنا نكنيد. در روايت ديگرى امام رضا عليه السلام فرمودند: ما اهل‌بيت عليهم السلام اسماى حسناى خدا هستيم كه عمل هيچ كس بدون معرفت ما قبول نمى‌شود. « نحن واللّه الاسماء الحسنى الّذى لايقبل اللّه من احد عملاً الاّ بمعرفتنا» عبارت «الاسماء الحسنى»، چهار بار در قرآن آمده است. اسماى حُسنى‌ سه مصداق دارد: صفات الهى، نام‌هاى الهى و اولياى الهى. امام رضا عليه السلام فرمود: هرگاه به شما مشكلات و سختى روى آورد، به وسيله‌ى ما از خداوند كمك بخواهيد و سپس فرمود: « وللّه الاسماء الحسنى فادعوه بها» امام رضا عليه السلام فرمود: «انّ‌ الخالق لا يوصف الاّ بما وصف به نفسه» آفريدگار، جز به آنچه خود توصيف كرده، وصف نمى‌شود. يعنى نمى‌توان از پيش خود بر خدا نام نهاد. مثلاً او را عفيف و شجاع و امثال آن ناميد. اسم، نمايانگر مسمّى است، ذات خداوند مقدّس است، نام او هم بايد مقدّس باشد. بنابراين هم ذات خدا را بايد منزّه شمرد، «سبحانه عمّا يشركون» و هم نام او را تنزيه كرد. «سبّح اسم ربّك الاعلى» لذا قرار دادنِ‌ نام ديگران در رديف نام خدا جايز نيست و نمى‌توان گفت: به نام خدا و خلق. شهيد مطهرى مى‌گويد: نام‌هاى خداوند جنبه علامت ندارند، بلكه نمايان‌گر صفت و حقيقتى از حقايق ذات مقدّس او مى‌باشند. امام صادق عليه السلام ذيل اين آيه ١٨١ اعراف فرمود: غير خدا را با اسم‌هاى الهى نام ننهيد و آنگاه به مناسبت جمله «يلحدون فى اسمائه» فرمود: «يضعونها فى غير مواضعها» آنان نام‌هاى الهى را در غير مورد آن بكار مى‌برند و با اين كار، مشرك مى‌شوند و به همين دليل خداوند فرمود: و ما يؤمن اكثرهم باللّه و هم مشركون» ايمان اكثر مردم با شرك همراه است. @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه لقمان (آیه ۱۸) 🌷وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ♦️و از مردم [به نِخوت‌] رُخ برمتاب، و در زمين خرامان راه مرو كه خدا خودپسند لافزن را دوست نمى‌دارد. @golestan_quran
۲۵ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 با سلام خدمت استاد گرامی، در سوره عبس آیه ۱۷: قُتِلَ الْإِنسَانُ مَا أَكْفَرَهُ ﻣﺮﮒ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﻪ ﭼﻪ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ! میشه بفرمائید منظور از *ناسپاسی* چیه؟ 🌿 سلام و رحمت الهی بر شما؛ خداوند در سوره انسان، می فرماید: ما انسان را آفریدیم تا او را « *آزمایش* » کنیم: إِنَّا *خَلَقْنَا الْإِنْسانَ* مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ *نَبْتَليــــهِ* فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (۲) و فقط *« دو گزینه »* در مقابلش قرار دادیم: ۱ـ *قدردانی* و سپاسگزاری، یا: ۲ـ *قدرنشناسی* و ناسپاسی: إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا *شاكِـــراً* وَ إِمَّا *كَفُـــوراً* (۳) اما متأسفانه غالب مردم، *چنان تحت تأثیر: «حواس و هوس و نفسانیت» ، «خودخواه» و ناسپاس و قدر نشناس شده اند* که خداوند می فرماید: *وَ قَليــــــــــــلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُــــــــورُ* احتمالاً این « *مرگ بر انسان* » در سوره عبس به خاطر همین *«کفران نعمتها»* و *«انجام ندادن تکالیف الهی»* اکثر افراد بشر است: قُتِــــلَ الْإِنسَانُ *مَا أَكْفَــــــــــرَهُ* .... كَلَّا *لَمَّا يَقْــضِ مَـــا أَمَــــــرَهُ* : او ( *عاقل و بالغ نشده* و *أهل بصیرت و معرفت نیست* و دنبال خودخواهی خود یا مادر یا دوستانش یا رسوم و عادات آباء و أجداد خویش است و لذا) *آنچه را که (خالق و ولی نعمتش) به او دستور داده* هنوز به جاى نياورده است. 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۸ "قیامت اعمال ماست که این روزهای ما را به تصویر می‌کشد" 👌 یک از: 💢 آیه ۷ سوره مبارکه زلزال 💢 به کلام استاد @golestan_quran
۱۱ 💠 آیت الله جوادی آملی 💠 🔸 نقش ریا و کم خردی در تباهی عمل 🔸 نيّت چون امري قلبي و دروني است و مردم بر آن آگاهي نمي يابند، ريا و سمعه و مانند آن بدان راه نمي يابد؛ زيرا از ديدگاه و شنودگاه مردم خارج است، امّا عمل چون ديده و شنيده مي شود پذيراي نفوذ رياست، از اين رو امام صادق (عليه السلام) بنا به نقل كتاب علل الشرايع از روايت زيد شحّام، اين معنا را علّت براي اين كه چرا نيّت مؤمن از عمل او بهتر است قرار داده است. ليكن تأمّل در آنچه گذشت مقصود را روشن مي سازد، چون ريا جز از راه نيّت به عمل سرايت نمي كند. نيّت، چون از چشم و گوش مردم پوشيده و پنهان است، به لباس و پوشش عمل تنزّل مي يابد تا ديده و شنيده شود. عقل عملي، با توجه به شئون و آثاري كه دارد، مانند اراده، اخلاص و...، نوري است كه خداي بخشاينده به وسيله آن عبادت مي شود و بهشت به دست مي آيد، لذا هرگاه اين نور پرتو افشان باشد، و به گرفتگي و انخساف نگرايد، ايمان و اخلاص حاصل مي شود، و هرگاه براثر پيروي از هوي و هوس منخسف گردد نتيجه آن كفر يا رياست. اين سخن از روايت كليني (رحمه‌الله) از امام صادق (عليه السلام) استفاده مي شود كه فرمود: ميان ايمان و كفر جز كم خردي چيزي فاصله نمي شود، گفته شد يابن رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) راز اين سخن چيست؟ فرمود: بنده خدا خواسته‌ي خود را نزد مخلوق مي برد، اگر نيّتش را نزد خداوند خالص سازد، خداوند خواسته اش را زودتر برآورده مي كند. نزديك به مفاد اين حديث روايتي است كه برقي از حضرت ابوجعفر (عليه السلام) نقل كرده است كه فرمود: «بين حق و باطل، جز كمي عقل چيزي فاصله نيست!» به حضرت عرض كردند: چگونه مي تواند چنين باشد اي فرزند رسول خدا؟ فرمود: «بنده عملي را انجام مي دهد كه خشنودي خدا در آن است، ليكن غيرخدا را در آن عمل اراده مي كند! اگر او عمل خويش را براي خدا خالص مي كرد، به آن چيزي كه از غير خدا خواسته زودتر دست مي یافت» @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۰ سوره مبارکه نساء (آیه ۵۴) أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُم مُّلْكًا عَظِيمًا ﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ [ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺘﺶ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥِ ﺍﺯ] ﻣﺮﺩم، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺣﺴﺪ ﻣﻲ ﻭﺭﺯﻧﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ [ﻣﺎ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺰ] ﺑﻪ [ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻰ ﭼﻮﻥ ﻣﻮﺳﻰ ﻭ ﻋﻴﺴﻰ ﺍﺯ] ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ [ﺑﺮﺧﻰ ﭼﻮﻥ ﻳﻮﺳﻒ ﻭ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ] ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻰِ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ. @golestan_quran
5.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱ *چنین نیست که ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه باشد.* @golestan_quran
26.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۵ 💠 گروه هدایت 💢 تواشیح و مدیحه سرایی 💢 استان گلستان / کردکوی @golestan_quran
۲۶ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 یه بچه یک سال و چهار ماهه دارم میخواستم بپرسم چه کار کنم که به اهل بیت و قرآن علاقه مند بشه و چه کار نکنم که خدای نکرده زده بشه یا علاقه های نامناسب در او شکل نگیره (مثل تمایل به رقص و.. که اطرافیان بچه ها رو تشویق میکنند)؟ 🌿 فرزندان، معمولا *آینه گفتار و رفتار و مواضع والدین* خود هستند.‌ و از آنجا که *هیچ تکلیف خاصی* در قرآن و روایات برای والدین (خصوصاً مادر) نسبت به فرزندان معین نشده است (البته توصیه های کلی مثل: جدا بودن محل خواب فرزندان، پنهان ماندن روابط زناشویی از آنها، بدن نمایی نکردن مادر در حضور آنها، سیادت هفت سال اول و لزوم خودداری از *تحقیر* و توهین و مقایسه نکردن و کتک نزدن فرزندان و احترام و تکریم دختران و اینکه قهر با فرزندان از یک یا سه روز بیشتر نشود، لزوم فراهم آوردن شرائط ادب در هفت سال دوم و وزارت و مشاوره در هفت سال سوم ... هست.) لذا به نظر می رسد هر قدر مادر و پدر به نحوة گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع اقتصادی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تفریحی و آراستگی ظاهر و باطن *خودشان* بیشتر دقت کنند و به یکدیگر بیشتر احترام بگذارند و *ادب و حیاء* را در تمام ابعاد زندگی و نسبت به افراد دو خانواده و همسایگان و غیره بیشتر رعایت کنند و خصوصاً به *آن چهار دستور* قرآن درباره *والدین نسبی و سببی* خودشان توجه نمایند. إن شاء الله فرزندانشان هم از *عنایت و هدایت خاص الهی* برخوردار شده و معمولاً عاقبت به خیر می شوند. آن سه *حقی* هم که رسول أکرم صلی الله علیه و آله نسبت به فرزند فرمودند:(۱ـ پدر برای فرزند آبرو و اعتبار و وجهه ایجاد کند، ۲ـ آداب را به او بیاموزاند، ۳ـ قرآن و احکام را به او بیاموزاند و او را در شرائط مناسبی قرار دهد،)، ظاهراً قبل از فرزند، وظائفی است که خود پدر باید آنها را رعایت کند و انجام دهد. در سوره کهف و در داستان همراهی حضرت موسی علیه السلام با آن حضرت *سبز* صلوات الله علیه، پسری کشته شد و ارث دو فرزند، حفظ شد. آن حضرت فرمودند: در مورد اول، چون *والدین* آن پسر، *مؤمن* بودند و در مورد دوم، چون *پدر بچه ها صالح* بود. پس به فرمایش قرآن، فرزندتان را *فتنه و آزمایش الهی* خودتان ببینید و *فقط مراقب خودتان و والدین خود باشید* و با رفتار عاقلانه و مؤمنانه و مخلصانه و هنرمندانه خود، فرزندانتان را به *ملائکه الهی* بسپارید و هرگز نگران نباشید. 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۹ "از گام‌های شیطان پیروی نکنیم" 👌 یک از: 💢 آیه ۱۶۸ سوره مبارکه بقره 💢 به کلام استاد @golestan_quran