eitaa logo
گلستان قرآن
2.5هزار دنبال‌کننده
350 عکس
380 ویدیو
23 فایل
سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ ارتباط با ادمین کانال به جهت: 🔸️ارسال اخبار و گزارش ها 🔹️سوالات و پرسش ها 🔸️انتقادها و پیشنهاد ها 🔹️ایده ها و طرح ها و تجربیات 🔸️ارسال آثار جشنواره ها 🔹️پاسخ مسابقات و ... @golestan_quran_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
۸۸ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 سلام استاد بزرگوار، چطور می شود در هفت سال دوم، مانع علاقه و وابستگی بچه ها به لوازمشان شد؟ 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما هر چند که خیلی سخت است، اما باید این حقیقت را خوب بفهمیم که بشر «مالک» هیچ چیز نیست. لذا ابتدا والدین باید عاقلانه و عارفانه باور کنند که «مالک» تمام افراد و أشیاء جهان، «فقط خداوندی است که فاطر و خالق آنهاست». بعد باید از هفت سال اول، تمام لباس ها و وسائلی که برای فرزند خریداری و تهیه می کنند، «بدون ذکر نام او» در اختیار او قرار دهند و او را «مسئول نگهداری» و «امانتدار» تلقی و اعلام کنند. در میان عشایر و اکثر روستاهای دور از فرهنگ شهرنشینی، غالب بچه ها خود را «مالک» چیزی نمی دانند و لذا کمتر به چیزی «تعلق» دارند و از کفش و لباس و وسایل یکدیگر به راحتی و گاه با افتخار استفاده می کنند. پس همانطور که ظروف آشپزخانه و قاشق و چنگال و یخچال و پنکه و دیگر وسائل خانه، «اسم» ندارد و به فرد خاصی در خانواده، «تعلق» ندارد و هیچ پدری نمی گوید چون من اینها را خریده ام پس «مال» من است، لوازم شخصی فرزند هم نباید «به اسم او» خریداری و به او تحویل شود. پس با اینکه شیشه شیر و حوله و مسواک و برخی وسائل دیگر فقط «برای» یک نفر است و دیگران نباید به آن دست بزنند اما باید همان وسائل هم به نحوی هنرمندانه در اختیار فرزندان قرار بگیرد که احساس «مالکیت» به آنها دست ندهد بلکه خودشان را «امانتدار» تلقی کنند. پس این کالسکه و این سه چرخه فعلاً مسئولیتش با شماست و آن دوچرخه فعلاً مسئولیت نگهداریش با برادر یا خواهر بزرگتر. طبقه پائین این کمد در اختیار شما باشد که دبستانی هستی و طبقه بالای کمد برای برادر یا خواهر بزرگتر که در مقطع بالاتر است. این میز و صندلی کوتاه تر «فعلاً» برای شما و آن میز و صندلی بلندتر و بزرگتر برای برادر یا خواهر بزرگتر. پس تمام کتاب های یک خانه (درسی و غیر درسی)، برای همه افراد آنست. (اما شاید لازم باشد فعلاً نگهداری برخی از آنها در اختیار یک فرزند باشد.)، تمام مداد رنگی ها، مدادتراش و پاک کن و خطکش و ... برای استفاده همه است. (اما شاید لازم باشد فعلاً نگهداری آنها در اختیار یک فرزند باشد.) پس لازم است «هر چیزی» را که تهیه و خریداری می کنیم و به یکی از افراد خانواده تحویل می دهیم نگوئیم: مــــــــال توست بلکه «بگوئیم: در اختیار توست.» 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
12.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۵۵ "گوشه‌اي از ویژگی‌های‌ امام موسی کاظم (ع)" @golestan_quran
۶۸ 💠 آیت الله میرباقری 💠 🔸نفس انسان مانند حوض‌هاي قدیمی است!🔸 «بزرگان، نفس انسان را به حوض‌هاي قديمي يا خزينه‌هاي قديمي مثال مي‌زنند که ته آن‌ها لجن مي‌نشست و روي آنها آب صاف بود که با يک تکان آب آلوده مي‌شد. گاهي نفس ما هم اين‌گونه است. يک چيزهايي ته نفس ما وجود دارند که يک تکان براي بر هم زدن و کثيف کردن وجود ما کافي است. آدمي که خيال مي‌کرد خيلي نفس آرامي دارد و خيال مي‌کرد که در زندگي حسودنيست؛ ناگهان مي‌بيند وضع رفيقش از او بهتر شده، در صورتي که از او کمتر درس خوانده! [با خودش می‌گوید] چطور وضع او بهتر شده؟! می‌بینید که همه وجودش به هم ریخته است! اي بندۀ خدا! از خدا درخواست کن! چه کار داري خدا به او چي داده است!؟ چرا سر در کيسۀ مردم مي‌کني؟ ادعاي زيادي هم نباید داشته باشیم.» @golestan_quran
43.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۶ 💠 امیر حسین رحمتی 💢 قهرمان قرآنی جهان اسلام 💢 استان گلستان / گرگان @golestan_quran
۸۹ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 لطفاً درباره «مزمّـل» و «مدّثـر» توضیح دهید. 🌿 مزمل و مدثر، شخصی است که خود را در *احاطه* چیزی (مثل شب یا لحاف یا ملحفه) قرار داده و به نوعی خودش را محبوس و اسیر کرده و از «بروز و ظهور» و «قیام و اقدام» بازداشته است. لذا در هر دو سوره مزمل و مدثر، خداوند بعد از مخاطب قرار دادن این دو اسم، بلافاصله به «قیام» فرمان می دهد: يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ * قُمِ اللَّيْلَ إِلاَّ قَليلاً * (برای خودسازی و مرتبط کردن خود با خالق از درون)، يا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ * قُمْ فَأَنْذِرْ * (برای انجام مأموریت و رسالت در بیرون)، *مخاطب اول* این دو آیه و دو سوره ظاهراً رسول أکرم صلی الله علیه و آله است، اما شکی نیست که فرمان برای تمام مخاطبین قرآن و «ارائه راه نجات همگان» است. «پیام اصلی این دو عبارت» اینست که «هر ذهنیت و تعلق و وابستگی و دلبستگی و موانعی که از بروز و ظهور و فلق و رشد و قیام» انسان (برای تعالی خودش و إصلاح جامعه) جلوگیری می کند، باید «کنار» زده شود. لذا رسول أکرم صلی الله علیه و آله می فرمودند: «أنا نذیرٌ عریان» ، «من هشدار دهنده ای شفاف» و «صریح و بی پیرایه» هستم. انسانی که باید «مصباح» و «شمس» و «شمس الشموس» باشد و «نور» را «وساطت» کند باید در إحاطه هیچ چیزی جز لطف و عنایت و نور الهی نباشد. باید «تمام حجاب های ظلمانی» و «پوشش های مجازی و فانی» (در ذهن و وهم و خیال و محاسبات نفسانی خود) را کنار بزند. این دو عبارت، «راه نجات و نورانی شدن» را به انسان نشان می دهد و در واقع بنده (چه مرد و چه زن) با این دو شرط در حیطه خودش به «رسالت» می رسد. امیدوارم خداوند متعال، ما و شما را از اسارت ذهنیت و وهم و خیال و هر تعلق و وابستگی و دلبستگی برهاند و به اوج رشد و شکوفایی و بالندگی برساند. إن شاء الله تعالی 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
۶۹ 💠 خاطره ای از آیت الله بهجت 💠 🔸 فرار از شُهرت 🔸 یکی از افرادی که در دفتر آیت الله بهجت بودند نقل می کند: یک شب صدای گریه آقا خیلی بلند شده بود، خیلی کنجکاو شدیم، ایشان فقط خدا را صدا می زدند، ما هم مانده بودیم که چه چیزی از خدا می خواهند، این جریان در همان زمانی بود که تازه ایشان را به عنوان مرجع تقلید معرفی کرده بودند. حضرت آقا بعد از گریه های طولانی خطاب به حضرت حق عرض می کنند: نکند این چیزهایی که الان به من رسیده مرا از تو دور کند، اگر این چیزها می خواهد سبب دوری من از تو شود، اینها را از من بگیر. @golestan_quran
۹۰ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 ۱ـ اصل *ساده زیستی* در اسلام چیه؟ اون ساده زیستی و دوری از تجملاتی که حضرت آقا میگن یعنی چی؟ ۲ـ اگر خدا وسعت مال بده به کسی، اون فرد باید چطور زندگی کنه؟ در حدی که داره؟ یا در حد قشر ضعیف جامعه؟ ظاهر زندگی‌ش باید چطور باشه؟ چطور میشه کسی هم از نظر مالی تامین باشه و گرفتار دنیا نشه و اون مال وبال گردنش نباشه؟ 🌿 ۱ـ احتمالاً *ساده زیستی* یعنی به نحوی زندگی کنیم که: اولاً: از *مسافر* بودن و *در حال آزمایش* بودن *خودمان* و *فانی بودن* تمام چیزهایی که در اطرافمان هست *غافل* نشویم و *وظائفمان* و *آخرتمان* را فراموش نکنیم. ثانیاً: خود و همسر و فرزندانمان را با دیگران، هرگز با دیگران *مقایسه* نکنیم و هیچ *چشم و همچشمی* نداشته باشیم و دنبال *رقابت* با دیگران نباشیم و *حسرت* دیگران را نخوریم. ثالثاً: به نحوی زندگی کنیم که: بستگان و دوستان و همسایگانمان هم، *حسرت* ما را نخورند و ما را *برتر* از خودشان نبینند و به *رقابت* با ما کشیده نشوند. رابعاً: در *خریدهای* روزانه و ماهانه و سالانه و جزئی و کلی و *أثاثیه و لوازم* مورد نیازمان، نسبت به *حمایت* از *تولید داخلی* و *تقویت اقتصاد ملی* و *رعایت حلال و حرام،* خودمان را *متعهد* بدانیم و *اساس* زندگی را فدای *أثاثیه* آن نکنیم. ۲ـ مؤمن، اولاً: باید از نظر پوشش و تغذیه و لوازم منزل و پذیرایی از مهمانان و تفریحات و مسافرت‌های خود، *شأن* خودش را *عاقلانه* حفظ و *مؤمنانه* از *اسراف و تبذیر و افراط و تفریط* هم پرهیز کند. ثانیاً: اگر مؤمن، *فانی بودن ثروت* خود و *امانت الهی بودن* آن را بفهمد و باور کند که *بخشی از درآمد و ثروت* او، *حق سائل و محروم* است حتماق تلاش می کند ثروتش را با *انفاق* و *صدقات، هبه، جود و سخاوت* و *قرض دادن به خدا* به *سهام و سرمایه ماندگار آخرتی* تبدیل کند. زیرا *هر قدر فاصله طبقاتی* میان او و مردم *کمتر* باشد قطعاً *أمنیت و رضایت و آرامش* خود او و افراد آن جامعه، *بیشتر* خواهد بود. ثالثاً: مؤمن باید *خمس و زکات* خود را به درستی و به موقع و به همان جائی که قرآن و اسلام مشخص کرده بپردازد تا ثروت و عمرش، *برکت* پیدا کنند. 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
۷۰ 💠 حجت الاسلام محمدرضا رنجبر 💠 🔸️یک ته استکان آب شور🔸️ ببین! اگر یک ته استکان آب شور را به یک لیوان آب اضافه کنی کاملاً طعم و مزه آب را تعییر می‌دهد. ولی همین را اگر به یک پارچ آب اضافه کنی انگار نه انگار! شوری این دو آب یکی، ولی ظرفشان متفاوت بود. سختی ها و رنج های دنیا همیشه ثابت است و این ظرفیت ماست که مزه آن را تعیین می کند. پس وقتی در رنج هستی بهترین کار بالا بردن ظرفیت و درک خود از مسائل است. @golestan_quran
۹۱ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 سلام آیا تمام پیامبران الهی عصمت دارند؟ 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما تمام أنبیاء و مرسلین و أولیاء الهی، عاقلانه و مؤمنانه، *دائماً مراقب* خطورات ذهنی و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خود بوده اند تا *هیچ خطا و گناهی* را مرتکب نشوند. لذا از *مراقبت خاص الهی* هم برخوردار بوده و در *زمان خودشان* از تمام مردم، *بهتر و پاک تر و سالم تر* و *قابل اعتماد و اطمینان* بودند. اما چون خود آن بزرگواران، مراتب داشتند لذا *عصمتشان نیز، مراتب* داشته است که *بالاترین* آن برای *چهارده معصوم* صلوات الله علیهم ظهور پیدا کرده است. 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran