eitaa logo
انجمن‌ علمی‌‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث📚
988 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
163 ویدیو
186 فایل
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) قم🌹 ارتباط با دبیر: @fatemeh_yazdian ارتباط با ادمین @SoltanAli_20 اینستاگرام: https://instagram.com/hmu_quran_hadith?utm_source=qr&igshid=Z
مشاهده در ایتا
دانلود
✅نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در هفته جاری ( سیزدهم تیر ماه تا هفدهم تیر ماه 1400) ⬅️سلسله نشست های علمی قرآن ومستشرقان 💠نشست سوم: نظریه جدید در باب ارکان قرائت صحیح 👤ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم 👤دبیرعلمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی مبینی ⏰زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۱۳ساعت ۱۱ الی 13 ⬅️مکان: قم، چهار راه شهداء -پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ⬅️مجری: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ، میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن و مرکز همکاری های علمی و بین الملل لینک ورود به جلسه: Dte.bz/quranconf ----------------- ✅سلسله نشستهاي علمي «رويكرد تمدني در مسائل راهبردي» ⬅️نشست دوم: «سیاست خارجی و تمدن» 👤ارائه دهنده: دکتر رسول نوروزی (عضو هیأت علمی پژهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ⏰زمان: دوشنبه 14 تير 1400 از ساعت 11:00 💠لینک شرکت به صورت مجازی 🌐dte.bz/224 --------------------------- نشست علمی درس گفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه (ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه ) ⬅️نشست چهارم: ملاصدرا و ضرورت طرح فلسفه مدنی 👤ارائه دهنده : جناب آقای دکتر سید مهدی امامی جمعه عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان ⏰زمان: سه شنبه 1400/04/15 ساعت 10 💠مکان:: اصفهان؛ چهار راه شکرشکن، خیابان حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان ⬅️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ، پژوهشکده الهیات و خانواده و مرکز همکاری های علمی و بین الملل ⬅️لینک ورود به جلسه: 🌐Dte.bz/1001 ------------------ ✅ نشست علمی فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه (ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه) ⬅️نشست پنحم: دلالتهای امنیتی مشهد پنجم الشواهد الربوبيه 👤ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی 👤دبیرعلمی: جناب آقای دکتر رجبعلی اسفندیار ⏰زمان:چهار شنبه 1400/04/16 ساعت 11 الی 13 ⬅️مکان: قم- پردیسان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،طبقعه دوم- تالار شهید سردار سلیمانی ⬅️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 💠لینک ورود به جلسه: 🌐Dte.bz/danaee ------------ ✅نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی ( ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه) ⬅️نشست هفتم: عرفان و انقلاب اسلامی 👤ارائه دهنده: آیت الله حسن رمضانی 👤دبیر علمی: جناب آقای دکتر سیدجواد میرخلیلی ⏰زمان: پنج شنبه 1400/04/17 ساعت 11 الی 13 ⬅️مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-طبقه دوم- تالار سردار سلیمانی 💠مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل ⬅️لینک ورود به جلسه: 🌐Dte.bz/cptconf
⁉️ چرا امام باید معصوم باشد؟ یکی از ادله عقلی عصمت امام، برهان تسلسل در امام است. شیعه معتقد است انسان‌ها چون مصون از خطا نیستند و ممکن است دین را بعد از مدتی به انحراف بکشانند، نیازمند امام و رهبری الهی هستند که دین و شریعت را حفظ کرده به نسل بعدی برساند، هم‌چنین در تفسیر و تبیین آیات متشابه قرآن کریم دچار خطا و اشتباه نشود. 👈 حال اگر آن امام و رهبر جامعه، خود نیز خطا کند تکلیف چیست؟ او نیز به امام و رهبری دیگر که او را راهنمایی کند، نیاز پیدا خواهد کرد و او نیز به امامی دیگر. به عبارت دیگر اگر امام خطا كند، براى رفع خطا، بايد به امام ديگری مراجعه كند و اگر او هم معصوم نباشد، رجوع به امام ديگر لازم مى‌‏آيد و هيچ‌وقت رفع خطا و اشتباه نمى‌‏شود. از آن‌جا كه تسلسل، باطل است، وجود امام معصوم، ضرورى خواهد بود. ________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/94621 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 ━✨🌹✨🌸✨━ ♨️
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 مَعاشِرَ النّاسِ، اِنَّ اللَّهَ قَدْ اَمَرَنى وَ نَهانى، وَ قَدْ اَمَرْتُ عَلِیّاً وَ نَهَیْتُهُ بِاَمْرِهِ. فَعِلْمُ الْاَمْرِ وَ النَّهْىِ لَدَیْهِ  بخشی از فراز ششم خطابه شریف غدیر 🦋 ۲۴ روز تا عید سعید غدیر💚
با تخفیف ویژه، تا پایان هفته! از بصورت غير حضوري خرید کنید! 2 متن 555 عنوان کتاب در 1122 جلد از منابع مهم در زمينه و ، به زبان عربی و فارسی ... مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/15771 خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/15771 ۲ (جامع منابع تاریخ اسلام) متن کامل ۸۳ عنوان کتاب فارسی و عربی در ۴۱۰ جلد در زمینه: ، سیره نبوی، حاکمان و پادشاهان، جغرافیای بلاد، انساب و ... مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/6178 خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/6178 دانشنامه (نسخه 2) متن 173 عنوان در 389 جلد در زمینه و شرح و مصادر به زبان و ... مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/15905 خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/15905 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پیشگام در ارائه محصولات نرم افزاری علوم اسلامی و انسانی www.noorsoft.org ▫️▫️▫️ 📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
جایگاه سوره حمد در سیر نزول و چگونگی توجیه فاتحه الکتاب بودن سوره حمد با اثبات جایگاه پنجم در سیر نزول نظر استاد بهجتپور پیرامون جایگاه سوره حمد در سیر نزول قرآن و نقد دیگر اقوال👇👇 به زودی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی 👇👇 این سوره به اتفاق همه‎ی دانشمندان علوم قرآنی، مکی، و پنجمین سوره‎ی نازل‎شده بر پیامبراکرم، پس از سوره‎ی مدثر و پیش از سوره‎ی مسد است. مطابق جدول‎های مسند یادشده در مقدمه‎ی تفسیر، فقط در سند ابوصالح از ابن‎عباس (جدول ردیف ششم) که از تاریخ یعقوبی نقل شده است و نقل جابر بن زید (جدول ردیف دهم) که از الاتقان نقل شده است، و جدول ترکیبی مرحوم معرفت و الازهر مصر، این سوره پنجمین سوره‎ی نازل‎شده است؛ امّا در برخی روایات ترتیب نزول، سوره‎ی حمد نیامده است که از این قرارند: سندهای عطا از ابن‎عباس به‎نقل از مجمع (ردیف 2 جداول مقدمه)، عطا از ابن‎عباس به نقل از المقدمتان (ردیف 3)، و عطا از ابن‎عباس به نقل از فضائل القرآن (ردیف 4)، سند مجاهد از ابن‎عباس یا عکرمه و حسن (ردیف 5)، سند عکرمه یا ابوصالح از ابن‎عباس (ردیف 7) و تلفیقی الفهرست (ردیف 8). این سوره، از جدول‎های غیرمسند، در چهار سند اول ذکر نشده است. در جدول‎های ترکیبی هم در جدول زرکشی و خازن نیامده است. در مصحف ابن‎مسعود، این سوره وجود نداشته است. ظاهراً دلیل حذف سوره‎ی حمد از این جدول‎ها، این است که سوره‎ی حمد را عدل و برابر قرآن شمرده‎اند و به‎دلیل عظمتش، در ضمن سوره‎ها به‎حساب نیاورده‎اند. علاوه بر سند سعید بن مسیب از علی در جداول مسند (ردیف اول جداول)، برخی از دانشمندان بر این اعتقادند که سوره‎ی حمد، اوّلین سوره‎ی نازل‌شده است. شواهدی که ایشان بر این ادعا آورده‌اند، چنین است: 1. پیامبر اکرم فرمودند: «لَاصَلَاةَ اِلَّا بِفَاتِحَةِ الکِتَابِ؛ هیچ نمازی بدون فاتحة الکتاب، نماز نیست.» روشن است که پیامبر9 از نخستین ایام رسالت، نماز می‎خواندند؛ پس این سوره باید پیش از دیگر سوره‎ها، حتّی پیش از سوره‎ی علق نازل ‌شده باشد. 2. این سوره در روایات رسیده از پیامبر اکرم، فاتحة الکتاب نامیده شده است و مراد از فاتحة الکتاب، آغاز وحی قرآن و کتاب آسمانی به این سوره، و به‎منزله‎ی کلید ورود به قرآن بوده است. 3. این سوره، نخستین سوره‎ای است که به‌طور کامل نازل شد. در اولین سال آغاز وحی، هرچند چهار سوره پیش از حمد نازل شد، هیچ‌کدام به‌طور کامل و یا یک‎مرتبه نازل نگشت. به‎نظر می‎رسد که این شواهد، نمی‎توانند دلیل نخستین بودن سوره‎ی حمد در ترتیب نزول باشد؛ زیرا این‌که هیچ نمازی بدون فاتحة‎ الکتاب نیست، مانند این است که گفته شود: «لَاصَلَاةَ إِلَّا بِطَهُورٍ؛ نماز بدون طهارت (غسل یا وضو) نماز نیست»، درحالی‎که تشریع وضو و غسل، در آیه‎ی چهل و سوم سوره‎ی نساء (نزول 92) و آیه‎ی ششم سور‎ه‎ی مائده (نزول 113)، یعنی آخرین سوره‎های مدنی صورت گرفت و ظاهراً مسلمانان تا آن زمان، به طهارت مکلف نبوده‌اند. بنابراین مراد روایت، شرط بودن حمد و طهارت (غسل یا وضو)، برای نماز پس از تشریع آن‌هاست و نه پیش از آن زمان. علاوه بر این، به یقین، پیامبر پیش از رسالت، یعنی در دوران نبوّت و سال‎های منتهی به رسالت، به نماز و راز و نیاز اشتغال داشته‎اند، چنان‌که براساس یکی از برداشت‎ها، نهی پیامبر از نماز، ازسوی ابوجهل، که در سوره‎ی علق به آن اشاره شد، شاهد آن است و کلمه‎ی سجده در آیه‎ی آخر همان سوره، که سجده‎ی واجب دارد: «کلَّا لَاتُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ» در تفسیر برخی مفسّران، بر نماز حمل شده است؛ یعنی ظاهراً ویژگی خاص نماز پیامبر سجده بود، برخلاف نماز مشرکان، که ویژگی اصلی آن سوت و کف بود: «وَ مَا کَانَ صَلَاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکَاءً وَ تَصْدِیَة». اگر حضرت در دوره‎ی نبوت و پیش از رسالت، نماز می‎خوانده است، آیا همراه با فاتحة‎الکتاب بوده؟ اگر در آن زمان (نبوت) فاتحة الکتاب بر ایشان نازل هم ‌شده باشد، به‎عنوان قرآن نبوده؛ زیرا نزول اصطلاحی قرآن، پس از آغاز رسالت است. بنابراین در زمان دیگری باید منتظر می‎ماند تا این سوره به‎عنوان قرآن، نازل شود.
شاهد دوم نیز قابل تأمّل است، زیرا کلمه‎ی «فاتحه» به‎معنی کلید، می‎تواند به‎معنی کلید ورود به دین و مجموعه‎ی تکالیف وضع‎شده ازسوی پروردگار باشد؛ زیرا استعمال کتاب در فریضه و تکلیف، سابقه داشته است: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ»، «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ»، ملاحظه می‎کنید که در این آیات، به اصل تکلیف، کتاب اطلاق شده است. پس از آشنا شدن مردم با پروردگار در سوره‎ی علق، (نزول 1) و هشدارهایی که به‎وسیله پیامبر اکرم در سوره‎ی مزمل (نزول 3) و ازجانب پروردگار در سوره‎ی مدثر (نزول 4) برای بیداری مردم داده شد، سوره‎ی حمد رابطه‎ی انسان‎های باورمند به پروردگار واحد، و بیدارشده از هشدارها را با پروردگار تنظیم می‎کند. اعتراف به این رابطه‎ی منظم، مقدمه‎ی پذیرش فرامین و تکالیف وضع‎شده ازسوی پروردگار به این گروه است تا راه نجات از شقاوت و وصول به سعادت را بیابند. احتمال داده شده که منظور از فاتحة الکتاب، آغاز قرآن مکتوب و تدوین‎شده با این سوره باشد که این احتمال منافاتی با نزول سوره‎ی حمد در مرتبه‎ی پنجم ندارد؛ زیرا نزول طبیعی سوره‎ها با تدوین سوره‎ها در یک مصحف، تفاوت دارد؛ البته اگر مدعای قائلین این احتمال، نام‎گذاری ازسوی پیامبر باشد، باید این ادعا را اثبات کنند که ترتیب قرار گرفتن سوره‎ها در مصحف رسمی، به دستور آن حضرت بوده است. اگر خلاف این نظر را داشته باشیم و چینش سوره‎ها در مصحف رسمی را، توافق صحابه، هنگام جمع‎آوری قرآن واحد مسلمانان در زمان عثمان بدانیم، انتساب این چینش و هم‎چنین نام‎گذاری این سوره ازسوی پیامبر اکرم منتفی می‎شود. احتمال سوم، جمعی بین مجموعه‎ی اقوال است. یعنی در‎حالی‎که پذیرفته‎ایم قرآن با چهار سوره پیش از سوره‎ی حمد آغاز می‎شود، اما هر یک از آن‎ها (علق، قلم، مزمل و مدثر)، در چند نوبت، نازل، و به‎تدریج تکمیل شدند، برخلاف سوره‎ی حمد که نزولش در یک مرحله بوده است. از آن‎جا که معیار در ترتیب سوره‎ها آغاز نزول آن‎هاست؛ هرچند بعدها تکمیل شوند، این احتمال در رتبه‎ی سوره‎ی حمد تغییری ایجاد نمی‎کند و به‎هرحال نزول سوره‎ی حمد در مرتبه‎ی پنجم، صحیح‎تر به‎نظر می‎رسد. ما در اینجا می نگاریم https://eitaa.com/mtamhid
✧❁﷽❁✧ 1️⃣ «وَكِيعُ بن الجَرَّاح» در نزد اهل سنت: الإمام، الحافظ، محدِّث عراق،و یکی از بزرگان و ستون های حدیث و فقاهت است. 2️⃣ او از روایان برجسته نزد صاحبان صحاح سته (بخاري - مسلم، أبو داود، الترمذي، النسائي،ابن ماجه) است که نزدیک دو هزار بار در اسناد آنها واقع شده است. 3️⃣ با همه این اوصاف، ذهبی در شرح حال او می نویسد: 🔸 «وقال أبو سعيد الاشج: كنت عند وكيع فجاءه رجل يدعوه إلى عرس، فقال: أثم نبيذ ؟ قال: لا، قال: لا نحضر عرسا ليس فيه نبيذ، قال: فإني آتيكم به فقام» 🔹 ابوسعید اشج می گوید: من نزد وکیع بودم مردی او را به عروسی دعوت کرد. وکیع گفت: آیا در عروسی نبیذ (شراب مست کننده) هم دارید؟ او پاسخ داد: خیر! وکیع گفت: در عروسی که شراب نباشد ما شرکت نمی کنیم! آن مرد گفت: من در عروسی شراب می آورم. وکیع از جا برخواست (تا به عروسی برود ⏺ به تصویر سند مراجعه کنید ✅ آیا به روایت های شخص شراب خوار می توان عمل کرد؟ کدام عاقلی سخن انسان بی اراده و مستِ لا یعقل را در امور دینی و اخروی می پذیرد؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
🔵دعوتنامه🔵 مرکز پژوهشی سه علامه ی تبریزی وابسته به دانشکده الهیات دانشگاه تبریز، برگزار می‌کند: سخنرانی *دکتر محسن آخوندی(نوه علامه امینی)* در بزرگداشت علامه امینی ره با موضوعِ: *راه شناخت امام از نگاه علامه امینی* زمان: امروز چهارشنبه، مورخه ۱۴۰۰/۴/۱۶، ساعت یازده و نیم. لینک حضور در جلسه آنلاین سخنرانی: Vc2.tabrizu.ac.ir/ftis
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📣انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه شهید باهنر با همکاری آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار میکند 🟠کارگاه آموزشی اصول پایان نامه نویسی 🟠مدرس : دکتر نفیسه امیری( عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی المصطفی ) ⚫ثبت نام از طریق سایت : ste.uk.ac.ir ⚫هزینه کارگاه: ۳۵ هزار تومان 🟠زمان برگزاری: یکشنبه ۲۰ تیر ، سه شنبه ۲۲ تیر ، پنج شنبه ۲۴ تیر ، یکشنبه ۲۷ تیر ،سه شنبه ۲۹ تیر ، ساعت ۱۱ صبح 🟠شرکت برای عموم آزاد است
نمازی پر ثواب.MP3
869.7K
👌 با این عمل ساده در نمازهای مستحبی ، پرثواب ترین عمل آن روز را نصیب خود کنید. 🔶 منبع : کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق @ma_va_o