کلمات «نزّلنا» و «انزلنا»، هر دو از ریشه «نزل» به معنای «فرود آمدن از بلندی» هستند، [1] امّا با توجّه به این که «نزّلنا» به باب تفعیل (تنزیل) و انزلنا به باب افعال (انزال) رفته، گرچه خصوصیت هر دو باب، متعدی کردن فعل لازم است، اما می توان معنای دقیق تری را برای تفاوت میان دو باب در نظر گرفت که در بیان این تفاوت از جهت مفهومی به سه بیان از مفسران بسنده می شود:
•┈••✾◆✦🌿✧🌿✦◆✾••┈•
1. «تنزیل» در جایی است که نازل کردن دفعی نباشد، بلکه تدریجى باشد؛ ولى «انزال» اعمّ است، و به انزال تدریجى و دفعى اطلاق مى شود(عام و خاص مطلق). [2]
•┈••✾◆✦🌿✧🌿✦◆✾••┈•
2. «تنزیل» در جایی است که نازل کردن تدریجى باشد، ولی «انزال» فقط بر نزول دفعى اطلاق می شود(تباین). [3]
•┈••✾◆✦🌿✧🌿✦◆✾••┈•
3. واژه «نزول» به معناى «پائین آمدن و وارد شدن از نقطه بلند» است، و فرق میان «انزال» و «تنزیل» این است که انزال به معناى نازل کردن دفعى و یک پارچه است، و تنزیل به معناى نازل کردن تدریجى است. [4]
•┈••✾◆✦🌿✧🌿✦◆✾••┈•
[1] . فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج7، ص 367، انتشارات هجرت، چاپ دوم، قم، 1410 ق.
[2] . « و الفَرْقُ بَیْنَ الإِنْزَالِ و التَّنْزِیلِ فی وَصْفِ القُرآنِ و الملائکةِ أنّ التَّنْزِیل یختصّ بالموضع الذی یُشِیرُ إلیه إنزالُهُ مفرَّقاً، و مرَّةً بعد أُخْرَى، و الإنزالُ عَامٌّ»؛ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: صفوان عدنان داودى، ص 799، دارالعلم الدار الشامیة، چاپ اول، دمشق بیروت، 1412 ق.
[3] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 370، ناشر دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش.
[4] . طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، محمد باقر، ج 2، ص 18، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1374 ش.
منبع مطالب :
https://www.islamquest.net/fa/
مباحثـــ و اعـــجاز 🌐
کلمات «نزّلنا» و «انزلنا»، هر دو از ریشه «نزل» به معنای «فرود آمدن از بلندی» هستند، [1] امّا با توجّ
ایݩم جوابــــ چـڔاے دومـ
اِنزاݪ مصدر همونــــــ «انزݪ»🔶
و تَنزیݪ مصدر « نَزَّلَ» هستــــ🔷
✅ در هر سہ نظر باݪا « انزال » به معنــــے
#نازݪ ڪردن_دفعے استــــ.
فهمیدید رابطہ ے #نازل_ڪردن_دفعے_آهن رو با شهابــ سنگے ڪه حاوی آهن بود و به زمین اصابتــــ ڪرد⁉️❓
شهابــــ سنگ ڪه تدریجے وارد زمین نمیشه.
به خاطـــر همین #شاید→ بشہ گفت یکی از دلایلی که خدا از « نزَّلنا » استفاده نڪرده همینه
البته این اعجــ↖️↖️ـــاز بالا وقتی معنی پیدا میکنه که « انزال » رو به معنـــے فروفرستادن از #مقام بالا به #مقام پایین معنی نکنیم.
چون در بعضی جاها گفتن انزالنا یعنی نازل ڪردیم از مقام بالاتر به مقام پایین ٺر.
🌸🌸🌸 به هـــــر حاݪ حتے اڱــر معنــــے دوم
« انزلنا » رو هم در نظر بڱیریــــــمـ
هیچ منافاتــــے با عݪم ڪشف شده ے روز نداره و مطابقـــــہ👌👌
توجـــــہ⚠️⚠️⚠️
اگر بزرگوارے می تونہ تبادل این ڪانال رو برعهده بگیره و آشنایی هم داره با تبادل به حقیر پیام بده 🔻
@besmellah786
May 11
مباحثـــ و اعـــجاز 🌐
9⃣ #اعجاز_علمی_قرآن #موسسه_باورباران Bavarbaran.ir خبـــــر قرآن از وجود مدار خورشید و ماه در 4⃣1⃣
رد شبهـــــہ ملحدیـــ❌ــن و منڪران قرآنـــ
در رابطه با معجزه بالا
ان شاء الله امروز یا امشبـــ شبهــہ وارد بر پسٺ رو ٺوضیح میدمـ.
✿✿✿✿
✿ براے اینڪہ شبہہ جوابــــ داده بشـــہ
باید اوݪ نظریہ ے ارائہ شده توســـط بطلمیوسِ فیلسوف رو اندڪی توضیح بدمـ.
یعنــــے نظریہ ے ← 🌍 زمین مرڪزی 🌍
از اسمش ڪمی مشخصـــہ...
بطݪمیوس می گفٺــــ زمین 🌍 در مرڪز قرار داره و خورشید 🌕 و سیاره ها به دوڔش می چرخݩ‼️
ڪه کاملا غݪــ❌ـــط هسٺــ.
تعجبـــ هم نداره چرا ڪہ ایشون نزدیڪ به
0⃣0⃣0⃣2⃣ سال پیش زندگے می ڪرده.
حقیقٺــ اینہ ڪه امروزه می دونیم خورشید 🌞 در مرڪز منظومہ شمسی هست و #زمین و سیاراٺ این منظومہ به دور خورشید می چرخن🌿
خورشید هم خودش به همراه منظومه شمسی به دور مرڪز ڪهڪشان می چرخہ ✅
مباحثـــ و اعـــجاز 🌐
✿ براے اینڪہ شبہہ جوابــــ داده بشـــہ باید اوݪ نظریہ ے ارائہ شده توســـط بطلمیوسِ فیلسوف رو اندڪی ت
البته خورشید و سیاره ها در نظریہ بطلمیوس به خودے خود حرڪت ندارند..خورشید و سیاره ها داخل فلڪ هایــے هستند ڪه این فݪک ها با حرڪت خودشون سببـــ حرڪت سیاره ها و خورشید میشن.
پس سیاره ها و خورشید در این نظریہ به خودے خود حرڪت ندارند ☘☘