محفل انس با قرآن به مناسبت ولادت با سعادت امام مجتبی ع همراه با اجرای گروه همخوانی نجوا و قرائت دعای مجیر ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
دانشگاه هوایی شهید ستاری
https://t.me/quranetratnamaz_nahaja
حضرت دریا_صابر خراسانی.mp3
2.4M
#شب_پانزدهم
ویژه ولادت امام حسن مجتبی علیهالسلام💫
صابر خراسانی 🎤
🆔@quranekarim1398
چطور ممکن است خداوند حساب اینهمه انسان را در طول چند دقیقه انجام بدهد و سریع بهشتی ها و جهنم ها مشخص میشود❓❓
وَاللَهُ يَحْكُمُ لَا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ. [آیه۴۱ سوره رعد]
«و تنها خداوند حكم مينمايد و بس؛ و كسي در عالم وجود نيست كه حكم او را تعقيب كند و ردّ نمايد. و او سريع الحساب است.»
و نيز فرمايد:
أَلَا لَهُ الْحُكْمُ وَ هُوَ أَسْرَعُ الْحَـٰسِبِينَ. [آیه ۶۲ سوره انعام]
«آگاه باشيد كه: حكم فقطّ اختصاص به خدا دارد؛ و او از همۀ حسابگران با سرعت بيشتر حساب ميكشد.»
بخش اول
✅جواب👇👇
👌👈کلا علت بد قضاوت کردن و دیر قضاوت کردن چهار چیز است:👇👇
۱)جهل داشتن:یک قاضی تا بیاید بفهمد چه کسی مجرم هست و چه کسی متهم هست یا شاکی کی هست شاهد کی هست و..... یا اینکه نداند این کار براساس عمد بوده یا سهو و... یا مشارکتا بوده یا مباشرتا و.... کلی زمان فقط برای یک پرونده میبرد و تمام این موارد برای مخلوق است ولی خداوند که عالم به همه چیز است و چیزی از او پوشیده نیست.
۲)غفلت: گاهی قاضی همه ی مداراک و مستندات را دارد ولی هنگام قضاوت غفلت میکند از بعضی از مستندات یا قبل از قضاوت از جمع آوری بعضی از مستندات غفلت میکند که این یا بخاطر خستگی و فشار کار است یا بخاطر ضعف علمی و..قاضی است که شان خداوند از اینها مبرا است چون لا سنته و لا نوم است(در آیه آیه الکرسی)
۳)نسیان:گاهی قاضی مستندات را کاملا جمع کرده و از چیزی هم غفلت نکرده که جمع آوری نکند ولی هنگام قضاوت ممکنه بعضی از مستندات را فراموش بکند و قضاوت صحیحی انجام ندهد که فراموشی در خداوند اصلا راه ندارد.
۴)نداشتن ابزار: گاهی علت تاخیر یا بد قضاوت کردن قاضی بخاطر این است که این قاضی ابزار مناسب را ندارد که بتواند خوب قضاوت بکند که خداوند متعال ابزارهای لازم و کافی را دارد ازجمله:
👈الف) خود انسان:خود انسان علیه خودش شهادت میدهد یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» در آن روز زبانها، دستها و پاهایشان بر ضدّ آنها به اعمالى که مرتکب میشدند گواهى میدهند!
👌👌✅👈 مثل كارخانه هايى كه هر قدر چرخ هاى آن گردش مى كند، شماره مى اندازد، يا اتومبيل ها كه هر قدر راه مى رود، كيلومترشمارِ آن به جلو مى رود، براى آگاهى از ميزان كار آن كارخانه و اين اتومبيل هيچ گونه نيازى به حساب گرى نيست، همه چيز روشن و همه چيز حاضر و آماده است.
👈ب)پیامبران:یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا ای پیامبر،ما تو را فرستاده ایم گواه بر مردم و گواه بر امت.
👌👌👌👌👌نکته بسیار زیبا:میدانید شاهد بودن پیامبر به چه معناست؟؟؟ شاهد چکار میکند مثلا به قاضی میگوید من دیدم این شخص فلان روز با اسلحه فلانی را کُشت پیامبر شاهداست یعنی شهادت میدهد که فلان بنده چند رکعت نماز خواند چندتا سجده رفت چندتا نگاه گناه کرده چندتا نگاه محبت آمیز کرده و.....
#قرآن_شناسی
🆔@quranekarim1398
قسمت دوم👇👇
👌👌✅در احاديث اسلامى نيز تعبيرهاى جالبى در اين زمينه آمده است: در حديثى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى خوانيم: «همان گونه كه خداوند در يك زمان به همه بندگان روزى مى دهد در يك زمان نيز به حساب همه آنها رسيدگى مى كند». در حديث ديگرى مى خوانيم: «اِنَّهُ تَعالَى يُحاسِبُ الْخَلائقَ كُلَّهُمْ فى مِقْدارِ لَمْحِ الْبَصَرِ» (خداوند به حساب همه بندگان در يك چشم بر هم زدن مى رسد). همچنین در حديث ديگرى آمده است: «اِنَّهُ سُبْحانَهُ يُحاسِبُ جَمِيْعَ عِبادِهِ عَلَى مِقْدارِ حَلْبِ شاة» (خداوند حساب تمام بندگان را در زمان كوتاهى به اندازه دوشيدن يك گوسفند رسيدگى مى كند!).
خلاصه 👇👇
👌👌👌در حقيقت بايد گفت: اصلا خداوند نيازى به حساب كردن ندارد، چرا كه مجموعه تمام اعمال بندگان يكجا نزد او حاضر است! جالب اين كه امروز كامپيوترهايى ساخته شده كه در يك ثانيه چند صد ميليون يا چند ميليارد، حساب رياضى را حل مى كنند! و اين نشان مى دهد كه سرعت حساب در عصر ما به كجا رسيده است! جائى كه بشر با تمام ضعف هايى كه دارد بتواند از چنين سرعت حسابى برخوردار گردد، حسابگرى قادر متعال كه توانائيش نامحدود و علمش بى حساب است ناگفته پيدا است.
خداوند اسرع الحاسبین است یعنی بسیار سریع بحساب میرسد.
#قرآن_شناسی
🆔@quranekarim1398
رسول اکرم : برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن روزه است.
(اصول کافی، ج ۴، ص ۶۲، ح۲)
@quranetratnamaz_nahaja
🔸شرح دعاي روز پانزدهم ماه مبارك رمضان
در فراز اول اين دعا آمده است «اللهم ارزقنی فيه طاعه الخاشعين»؛ يعنی «خدايا در اين روز اطاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصيب من گردان». برای آنكه بدانيم «خاشعين» چه كسانی هستند، بهتر است اول در مورد «متكبرين» صحبت به ميان آوريم؛ چرا كه خضوع و خشوع به طور كامل با تكبر و غرور تضاد دارد، به طوری كه هر آنچه كه در صفات متكبرين وجود دارد، ضد آن در خاشعين موجود است.
برای روشن شدن اين موضوع اشاره میكنيم به قسمتی از سخنان گهربار حضرت علی(ع) كه در مورد متكبران اينگونه فرمودند: «آگاه باشيد! زنهار! زنهار! از پيروی و فرمانبری سران و بزرگانتان، آنان كه به اصل و نسب خود مینازند و خود را بالاتر از آنچه هستند میپندارند و كارهای نادرست را به خدا نسبت میدهند و نعمتهای گسترده خدا را انكار میكنند، تا با خواستههای پروردگار مبارزه كنند و نعمتهای او را ناديده انگارند، آنان شالوده تعصب جاهلی و ستونهای فتنه و شمشيرهای تفاخر جاهليت هستند.»
امام علی (ع) همچنين در بخش ديگری نيز میفرمايند: «كبر و خودپسندی چيزی است كه قلبهای متكبران را همانند كرده تا قرنها به تضاد و خونريزی گذراندند و سينهها از كينهها تنگی گرفت.» در جای ديگری میفرمايند: «فَاللهَ اللهَ فی كِبْرِ الْحَمیَّهِ وَ فَخْرِ الْجاهِلیَّهِ؛ خدا را خدا را! از تكبّر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشيد.» (نهجالبلاغه فيضالاسلام خطبه ۲۳۴ معروف به خطبه قاصعه ص ۷۸۵)
انسانی كه صفت تكبّر را در ميان صفات خويش جای داده، معمولاً بر روی مسائلی كه خود طرح میكند يا چيزهايی كه نفسِ او خواهان آن است تعصّب دارد و بدون هيچ دليل منطقی بر روی خواسته خويش اصرار میورزد. چنين كسی در مواردی كه با او مخالفت میشود به زور توسل میشود و سعی دارد با مشاجره زبانی حرف خود را به كرسی بنشاند، و در نتيجه به بداخلاقی با ديگران پرداخته تا او را رعايت كنند؛ و به خاطر اين تندیِ اخلاق و زشتی درون از پند و اندرز ديگران هيچ بهرهای نمیبرد؛ چرا كه به حرف حق گوش نداده و نصيحت ديگران را نمیپذيرد. از انتقاد رويگردان است و به محض شنيدن انتقاد، ناراحت شده آن را نمیپذيرد و همين ويژگی او منشأ كينههای فراوان خواهد شد.
با توجه به اين تذكرات درمیيابيم كه خضوع و خشوع همانند ظرفی است كه انسان به وسيله آن به جمعآوری رضا و خشنودی خداوند میپردازد و تكبر چون ظرفی است توخالی، كه هيچ چيزی در آن جز غرور و تكبر جای نمیگيرد و اين خضوع و خشوع است كه انسان را به خدای خويش نزديك میكند؛ زيرا كه هر چه انسان نزد پروردگار عالميان، خود را ذليل و خوار نشان دهد، ارزشش در پيشگاه او بيشتر میشود. چنانچه حضرت علی(ع) فرمودند: «تاج تواضع و فروتنی را بر سر نهيد و تكبر و خودپسندی را زير پا بگذاريد ... و تواضع و فروتنی را سنگر ميان خود و شيطان و لشكريانش قرار دهيد، زيرا شيطان از هر گروهی لشكريان و يارانی سواره و پياده دارد.» پس خضوع و خشوع در مقابل پروردگار عالميان همان طاعت و بندگی خالصانه در مقابل ذات اقدس اوست كه ما نيز در اين روز از خداوند میخواهيم به ما عبادت و اطاعتش را همراه با خضوع و خشوع نصيب كند
بابِ شهر علم پيامبر(ص) آينده شخص متكبر را در لسان مبارك خود اين گونه بيان میكند: «پس شيطان دشمن خدا و پيشوای متعصّبها و سرسلسله متكبّران است كه اساس عصبیّت را بنا نهاد و بر لباس كبريايی و عظمت با خدا درافتاد، لباس بزرگی را بر تن پوشيد و پوشش تواضع و فروتنی را از تن درآورْد. آيا نمینگريد كه خدا به خاطر خودبزرگبينی، او را كوچك كرد و به جهت بلندپروازی او را پست و خوار گردانيد؟! پس او را در دنيا طرد شده و آتش جهنم را در قيامت برای او مهيا فرمود». پس كوچك شدن، خوار شدن، طرد شدن و سرانجام آتش جهنم مقصدهايی هستند كه مسير تكبّر به آنها منتهی میشود و اميرالمؤمنين(ع) در اين مورد ابليس را مثال میزند تا به عنوان الگوی يك متكبّر در اذهان مردم باشد و از عاقبت امرِ او عبرت بگيرند.
«و اشرح فيه صدری بانابه المخبتين بامانك يا امان الخائفين»؛ يعنی «و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما به حق امان بخشی خود ای ايمنی دلهای ترسان.». حال مخبتين چه كسانی هستند؟ در دعای اين روز نكته اساسی كه به آن تأكيد شده است، خضوع و خشوع و فروتنی در مقابل ذات اقدس پروردگار است به طوری كه در اين روز از خداوند درخواست میكنيم آنچه را كه در صفات و اعمال خالصان و خاشعان و فروتنان وجود دارد، نصيب ما كند، اما در اينجا میخواهيم بدانيم مخبتين به چه معناست؟
«مخبتين» به معنای فروتنان است، آن هم فروتنانی كه فروتنی آنان فقط در مقابل پروردگار جهان و جهانيان است، حال شايد سؤال كرد كه فروتنان چه كسانی هستند؟ كه در جواب بايد بگوييم فروتنی يكی از صفات بارز مؤمنان تقواپيشه است كه شب و روز خود را به تقوا و پرهيزكاری میگذرانند.چنانچه حضرت
علی(ع) در مورد صفت و نشانه يك پرهيزكار فرمودند: «در دينداری نيرومند، نرمخو و دورانديش است، دارای ايمانی پر از يقين، حريص در كسب و دانش، با داشتن علم بردبار، در توانگری ميانهرو، در عبادت فروتن، در تهيدستی آراسته، در سختیها بردبار، در جستجوی كسب حلال، در راه هدايت شادمان و پرهيزكننده از طمعورزی است». با توجه به فرموده آن بزرگوار درمیيابيم كه مخبتين همان پرهيزكاران هستند كه شب و روز خود را به ذكر و ياد خداوند به پايان میبرند كه ما نيز در اين روز از خداوند میخواهيم شرح صدری را كه مردان پرهيزكار و فروتن دارند، به ما نيز عطا كند.
#شرح
#روز_پانزدهم
🆔@quranetratnamaz_nahaja
) شستن سر زیر شیر آب در حال روزه، چه حکمی دارد؟
همه مراجع: آنچه روزه را باطل میکند، فرو بردن سرزیر آب است؛ به طوری که یک مرتبه آب، همه سر را فرا گیرد. اما شستن سر زیرشیروزیردوش، اشکالی ندارد.
آیت الله سیستانی: فرو بردن تمام سردر آب روزه را باطل نمی کند؛ ولی کراهت شديد دارد.
(رساله دانشجویی، ص۱۳۹، پ ۱۷۳)
۲) تنفس بخار معمولی در حمام، برای روزه چه حکمی دارد؟
همه مراجع: بخار آب حمام، روزه را باطل نمی کند. برخی از مراجع، بخار غلیظ را که مشتمل بر ذرات آب است - مانند بخار سماور در حال جوش و امثال آن - مبطل روزه دانسته اند.
(توضیح المسائل مراجع، ج۱، م ۱۶۰۵)
@quranetratnamaz_nahaja