4_5798909094660146671.mp3
903.2K
🔸ترتیل صفحه ۱۴۷ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : نهاوند
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@quranekarim1398
┗━━━♥️═🍃━━━┛
قرآن ترجمه المیزان
سوره 6
سوره مبارکه الانعام
صفحه 147
ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۖ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ ۖ نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (143)
[از دام ها ]هشت تا [آفريد]: از بره دو تا و از بز دو تا. بگو: آيا [خدا ]نرهاى آنها را حرام کرده يا ماده ها را يا آنچه را که رحم ماده ها در بر گرفته است؟ اگر راست مى گوييد از روى دانش به من خبر دهيد. (143)
وَمِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ ۖ أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَٰذَا ۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (144)
و از شتر دو تا و از گاو دو تا. بگو: آيا [خدا ]نرهاى آنها را حرام کرده يا ماده ها را يا آنچه را که رحم ماده ها در بر گرفته است؟ آيا وقتى خدا شما را به اين [تحريم ]توصيه کرد حاضر بوديد؟ پس کيست ستمکارتر از آن کس که بر خدا دروغ ببندد تا به نادانى مردم را گمراه کند؟ همانا خدا گروه ستمکاران را هدايت نمى کند. (144)
قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (145)
بگو: در آنچه به من وحى شده است غذايى نمى يابم که بر خورنده اى که آن را مى خورد حرام باشد مگر آنکه مردار يا خون ريخته شده يا گوشت خوک باشد که آن پليد است يا حيوانى باشد که [وقت ذبح ]به گناه نام غير خدا بر آن برده شده باشد. پس کسى که ناچار شود [و بخورد ]در حالى که خواهان [لذّت ]نباشد و [از حدّ ضرورت ]تجاوز نکند قطعاً پروردگار تو آمرزگار و رحيم است. (145)
وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ ۖ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ ۖ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ (146)
و [در زمان موسى ]هر حيوان ناخن دارى را بر يهوديان حرام کرديم، ولى از گاو و گوسفند فقط چربى هاى آن دو را بر آنان حرام کرديم مگر آنچه بر پشت آنها بر روده هايشان باشد يا آنچه به استخوان چسبيده است اين [تحريم ]را به سبب ظلمشان به آنان کيفر داديم. و ما قطعاً [در گزارش اين خبر ]راستگوييم. (146)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@quranekarim1398
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۴۷🌷
👈👈خوراک های حرام:
خداوند در آیات 136 تا 139 همین سوره بیان فرموده که مشرکان با دروغ بستن بر خدا، خوردن برخی از خوراکی ها را بر خود یا دیگران ممنوع اعلام می کردند. این آیه در پاسخ به این اعتقاد جاهلانه می گوید: خوراکی هایی را که شما حرام می دانید، خدا حرام نکرده است؛ بلکه خوراکی هایی حرام هستند که خدا مشخص کرده است و خود شما از برخی از آنها استفاده می کنید؛ مانند گوشت مردار، خون، گوشت خوک و چهارپایی که در هنگام ذبحش، به جای نام پاک خدا، نام بت های بی جان برده شده است. بدون شك ممنوعیّت استفاده از غذاهایی که در این آیه، حرام اعلام شده، مانند همه ی دستورهای خدا، علّت خاصی دارد که به ویژگی های جسمی یا روحی انسان مربوط است.
پیشوایان معصوم ما به زیان های این غذاها اشاره کرده اند و امروزه پیشرفت های علمی بشر نیز پرده از روی برخی از این رازها برداشته است. امام صادق، خوردن گوشتِ مردار را باعث ضعف بدن، کم شدن نیرو و بروز سکته و مرگ ناگهانی دانسته اند. این مشکلات شاید معلول این باشد که دستگاه گوارش انسان نمی تواند از مردار، خون سالم و زنده بسازد. به علاوه، مردار، کانونی از انواع میکروب هاست. دومین چیزی که در آیه ممنوع اعلام شده، خوردن خون است. خون خواری، بر جسم و جان انسان اثر منفی میگذارد؛ زیرا خون به شدّت میکروب ها را به خود جذب می کند و گلبولهای سفید موجود در خون که پاسداران کشور تن هستند، پیوسته در منطقه ی خون پاسداری می کنند تا میکروب ها به این سنگر حساس که با تمام مناطق بدن ارتباط نزدیک دارد، راه پیدا نکنند. البته هنگامی که خون از جریان می افتد و به اصطلاح می میرد، گلبول های سفید از بین می روند و میکروب ها فضای مناسبی برای رشد و تکثیر پیدا می کنند. از سوی دیگر، خوردن خون باعث سنگ دلی می شود؛ به صورتی که این کار، ضرب المثلی برای بی رحمی شده است. سومین غذای حرام در این آیه، گوشت خوک است. خوردن گوشت خوک نیز مانند خون، تأثیرات ناگواری بر جسم و روح دارد. خوک از کثافات و حتّی مدفوع خود تغذیه می کند و گوشت او سرشار از میکروب ها به-خصوص دو نوع انگل خطرناک به نامهای «کرم تریشن» و «کرم کدو» است. ویژگی مهم تر اینکه خوک ذاتاً نسبت به جفت خود بی غیرت است، و خوردن گوشت آن، موجب ایجاد این صفت زشت در آدمی می شود. شایع بودن این ویژگی در جوامعی که از گوشت خوک تغذیه می کنند، دلیل روشنی بر این ادعاست. آخرین خوراک حرام، گوشت دامی ست که در هنگام ذبح، به جای نام پاک خدا، نام مخلوقات ناچیز و حتّی بت های بی جان بر آن برده شده است. اگرچه خوردن گوشت این حیوانات در ظاهر ضرری به بدن نمی رساند، اثر روانی و تربیتی نامطلوبی دارد؛ زیرا یادآور سنّت پلید شرک و بت پرستی است. این کار همچنین زیر پا گذاشتن مهم ترین اصل دین یعنی توحید است. البته باید توجّه داشت که اگرچه تمام دستورهای دین، علت و حکمت مهمی دارد، مهم ترین انگیزه برای انجام آنها، فرمانبرداری از دستور خداست، و نه بهره مندی از آثار مادّی و معنوی آن دستور. آری، اسلام، دین تسلیم در برابر خدا و خواست و ارادهی اوست، و انسانِ مسلمان، دستورهای الهی را با جان و دل می پذیرد؛ چه حکمت آن را بفهمد و چه از آن بی خبر باشد.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@quranekarim1398
┗━━━♥️═🍃━━━┛
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۰
میلادی: Monday - 23 August 2021
قمری: الإثنين، 14 محرم 1443
🌹 امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
ا 🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️11 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام
▪️20 روز تا شهادت حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها
▪️35 روز تا اربعین حسینی
▪️43 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
▪️44 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام
✅ با ما همراه شوید...
@quranekarim1398
16.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ عراقيها به شعر من ايرانم و تو عراقي چه فراقي😭😭
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت43 (6)
🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🔻توصیف بعدی در وصف خباب بن ارت، از لسان مبارک امیرالمؤمنین(علیه السلام)، در حکمت۴۳ این است:
«قَنِعَ بِالکَفاف»؛ یعنی به همان مقدار از رزق و روزی که زندگی اش را کفاف می داد، قانع بود.
🔰در نهج البلاغه درمورد قناعت، نکات بسیار بسیار فراوان و کاربردی هست.
🔵 اولین فصل پیرامون قناعت، درباره ارزش و فایده و اهمیت قناعت است.
مثلاً امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۴۴ میفرمایند:
«طوبیٰ لِمَن قَنِعَ بِالکَفاف» : "خوشا به حال کسی که از دنیا، به اندازه کفاف زندگی قناعت کند."
یا در حکمت های ۵۷، ۳۴۹ و ۴۷۵ میفرماید:
قناعت آن سرمایه ای است که هیچ وقت تمام نمیشود.(القَناعَةُ مالٌ لا یَنفَدُ)
یا در حکمت ۲۲۹ وقتی از حضرت سؤال می کنند که منظور خداوند متعال از حیاة طیبه در آیه «فَلَنُحییَنَّه حَیاةً طَیِّبَة » (پس ما قطعاً او را به حیاة طیبه احیا می کنیم) چیست؟
فرمودند:« هی القَناعَة » ؛ منظور از حیاة طیبه قناعت است.
و در همین حکمت فرمودند: «کفیٰ بالقَناعَةِ مُلکاً » ؛ "کسی که میخواهد پادشاه زندگی خودش باشد، کافیست قناعت کند."
یعنی کسی که می خواهد محتاج غیر نباشد و خودش آقای زندگی خودش باشد، کافیست قناعت کند.
🔵 فصل دوم از قناعت در نهج البلاغه، اثر قناعت است.
علی (علیه السلام) آثاری برای قناعت در نهج البلاغه بیان کردند که به ترتیب اینگونه است:
🔸 اولا چشم و دل سیر شدن؛ حضرت در خطبه ۱۹۲ میفرمایند:
« مَعَ قناعةٍ تَملأُ القُلوبَ وَ العُیونَ غِنیً » ؛
"با آن قناعتی که دل ها و چشم ها را پر کند."
🔸 دوم اینکه قناعت از صفات برجسته اهل تقواست. در خطبه ۱۹۳، معروف به خطبه متقین، میفرماید:« اهل تقوا را نمیبینی مگر آنکه نفسش به آنچه خدا داده، قانع است(قانِعَةٌ نَفسُه).»
🔵 فصل بعدی در رابطه با قناعت در نهجالبلاغه این است که، خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) اسوهٔ قناعت است؛ علی(علیه السلام) در نامه ۴۵، خطاب به عثمان بن حنیف، فرماندار بصره، فرمودند:
«وَ أیمُ الله لَأَروضَنَّ نَفسی رِیاضَةً...وَ تنقَعُ بِالمِلحِ مَأدوماً» ؛ " به خدا سوگند! چنان نفس خودم را به ریاضت وادار میکنم...که به نمک به جای خورش غذا قناعت کند. "
🎙حجتالاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@quranekarim1398
خانواده آسمانی ۲.mp3
11.91M
#خانواده_آسمانی ۲
ما آفریده نشدیم تا انسان خوبی باشیم❗️
☜ این بزرگترین اشتباهِ به ظاهر صحیحی است که انسانها بدان مبتلا شدند و تا انتهای مسیر را اشتباه رفتند!
◆ پس اگر خوب زیستن، و خوب ماندن، هدف ما نیست، ما اینجا چه کارِ مهمتر دیگری داریم؟
#استاد_شجاعی 🎤
#استاد_پناهیان
@quranekarim1398