eitaa logo
مصباح قرآنیان ۳
2هزار دنبال‌کننده
27.5هزار عکس
6.6هزار ویدیو
558 فایل
با سلام اطلاع رسانی کلیه برنامه های قرآنی مرکز قرآن ، عترت و نماز اع س نهاجا به متسابقین و فعالان قرآنی در سطح کل‌ کشور وآموزش قرآن کریم (از مبتدی تاپیشرفته ) با مسابقات جذاب
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۳۶۳ مصحف شریف سوره‌ی مبارکه فرقان 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5863799363238627595.mp3
847.9K
🔸ترتیل صفحه ۳۶۳ با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : بیات 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحه ( ۳۶۳ ) ترجمه المیزان سوره ۲۵ سوره مبارکه الفرقان ( ۳۳ ) و مَثَلى براى تو نمى آورند مگر اين که ما حقّ را و بهترين تفسير را برايت مى آوريم. ( ۳۴ ) کسانى که به رو در افتاده به سوى جهنّم محشور { و رانده } مى شوند اينان بدترين جايگاه را دارند و گمراه ترين مردم اند. ( ۳۵ ) و همانا ما به موسى کتاب داديم و برادرش هارون را همراه و ياور او قرار داديم. ( ۳۶ ) پس گفتيم: هر دو به سوى قومى برويد که آيات ما را تکذيب کردند پس آنان را از بيخ برکَنديم. ( ۳۷ ) و قوم نوح را وقتى که رسولان را تکذيب کردند غرقشان کرديم و آنان را براى مردم آيتى { عبرت انگيز } قرار داديم و براى ستمکاران عذابى دردآور آماده کرده ايم. ( ۳۸ ) و عاد و ثمود و اهل رس و نسلهاى بسيارى را در آن ميان { هلاک کرديم } ( ۳۹ ) و براى هر يک مَثَل ها زديم، و هر يک را به سختى هلاک کرديم. ( ۴۰ ) و قطعاً بر قريه اى { شهر لوط } که باران بلا { سنگباران } بر آن بارانده شد گذر کرده اند آيا آن را نمى ديدند؟ { چرا } ولى آنان انتظار برانگيخته شدن { بعد از مرگ } را ندارند. ( ۴۱ ) و هرگاه تو را ببينند جز به مسخره ات نمى گيرند { و مى گويند: } آيا اين است آن که خدا { به عنوان } رسول برانگيخته است؟ ( ۴۲ ) راستى اگر بر { عبادت } معبودانمان ايستادگى نمى کرديم نزديک بود ما را از { پرستش } آنها منحرف کند و به زودى وقتى که عذاب را مى بينند، خواهند دانست چه کسى گمراه تر است. ( ۴۳ ) تو نظر بده: کسى که معبودش را هوس خويش قرار داده است آيا تو مى توانى نگهبان او باشى { که به راه راستش ببرى } 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷تفسیر مختصر صفحه ۳۶۳🌷 منبع: برگزیده ی تفسیر نمونه / آیت الله ناصر مکارم شیرازی  (آیه 33)- سپس براى تأکید بیشتر روى پاسخ فوق مى‏فرماید: «آنها هیچ مثلى براى تو نمى‏آورند (و هیچ بحث و سخنى را براى تضعیف دعوت تو طرح نمى‏کنند) مگر این که ما حق را براى تو مى‏آوریم، و تفسیرى بهتر» و پاسخى دندان شکن که در برابر آن ناتوان شوند! (وَ لا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناکَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِیراً).  (آیه 34)- و از آنجا که این دشمنان کینه‏توز و مشرکان متعصب و لجوج بعد از مجموعه ایرادات خود چنین استنتاج کرده بودند که محمّد و یارانش با این صفات و این کتاب و این برنامه‏هایى که دارند بدترین خلق خدایند- العیاذ باللّه- و چون ذکر این سخن با کلام فصیح و بلیغى همچون قرآن تناسب نداشت در این آیه خداوند به پاسخ این سخن مى‏پردازد بى‏آنکه اصل گفتار آنها را نقل کند، مى‏گوید: تو گمراه نیستى «آنان که بر صورتهایشان به سوى جهنم محشور مى‏شوند بدترین محل را دارند و گمراه‏ترین افرادند» (الَّذِینَ یُحْشَرُونَ عَلى‏ وُجُوهِهِمْ إِلى‏ جَهَنَّمَ أُوْلئِکَ شَرٌّ مَکاناً وَ أَضَلُّ سَبِیلًا). این از یک سو نشانه خوارى و ذلّت آنهاست، چرا که آنها در دنیا نهایت کبر و غرور و خود برتر بینى نسبت به خلق خدا داشتند، و از سوى دیگر تجسّمى است از گمراهیشان در این جهان. در مقابل گروهى قامتهایى همچون سرو دارند و صورتهاى درخشانى همچون ماه، با گامهاى بلند بسرعت به سوى بهشت مى‏روند.  (آیه 35)- این همه درس عبرت و این همه بى‏خبرى! در اینجا قرآن مجید براى دلدارى پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و مؤمنان از یک سو و تهدید مشرکان بهانه‏جو از سوى دیگر به تاریخ اقوام گذشته و سر گذشت شوم آنها اشاره کرده، نخست مى‏فرماید: «و ما به موسى، کتاب (آسمانى) دادیم، و برادرش هارون را یاور او قرار دادیم» (وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ وَ جَعَلْنا مَعَهُ أَخاهُ هارُونَ وَزِیراً).   (آیه 36)- ما به آن دو خطاب کردیم «و گفتیم: به سوى این قوم بروید که آیات ما را تکذیب کردند» (فَقُلْنَا اذْهَبا إِلَى الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا). آنها از یک سو آیات و نشانه‏هاى خدا را که در آفاق و انفس و در تمام عالم هستى وجود دارد عملا تکذیب نمودند و از سوى دیگر تعلیمات انبیاى پیشین را نیز نادیده گرفته، و آنها را تکذیب نمودند. ولى با تمام تلاش و کوششى که موسى و برادرش انجام دادند، و با دیدن آن همه معجزات عظیم و متنوع و روشن، باز راه کفر و انکار را پیش گرفتند، لذا «ما آنها را شدیدا در هم کوبیدیم و نابود کردیم» (فَدَمَّرْناهُمْ تَدْمِیراً).   (آیه 37)- همچنین «قوم نوح را هنگامى که رسولان الهى را تکذیب کردند، غرق نمودیم و (سر نوشت) آنها را نشانه روشنى براى عموم مردم قرار دادیم، و براى همه ستمگران عذاب دردناکى فراهم ساختیم» (وَ قَوْمَ نُوحٍ لَمَّا کَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْناهُمْ وَ جَعَلْناهُمْ لِلنَّاسِ آیَةً وَ أَعْتَدْنا لِلظَّالِمِینَ عَذاباً أَلِیماً).   (آیه 38)- همچنین «قوم عاد و ثمود و اصحاب الرس و اقوام بسیار دیگرى را که در این میان بودند» هلاک کردیم (وَ عاداً وَ ثَمُودَ وَ أَصْحابَ الرَّسِّ وَ قُرُوناً بَیْنَ ذلِکَ کَثِیراً). قوم عاد همان قوم «هود» پیامبر بزرگ خدا هستند، که از سر زمین احقاف (یا یمن) مبعوث شد، و قوم ثمود، قوم پیامبر خدا «صالح» هستند که از سر زمین وادى القرى (میان مدینه و شام) مبعوث گردید، و «اصحاب رس» قومى بودند که درخت صنوبرى را- که «یافث» فرزند «نوح» غرس کرده بود- مى‏پرستیدند، آنها دوازده شهر آباد داشتند که بر کنار نهرى به نام «رس» بود. هنگامى که آنها در کفر و بت پرستى فرو رفتند، خداوند پیامبرى از بنى اسرائیل به سوى آنها فرستاد اما آنها ایمان نیاوردند، پیامبر براى قلع ماده فساد از خدا تقاضا کرد آن درخت بخشکد آن درخت خشکید. آنها هنگامى که چنین دیدند سخت ناراحت شدند، و تصمیم بر کشتن آن پیامبر گرفتند، چاهى عمیق کندند و او را در آن افکندند. خداوند به خاطر این اعمال زشت، و این ظلم و ستمها آنها را به عذاب شدیدى گرفتار کرد و نابود ساخت.  (آیه 39)- ولى ما هرگز آنها را غافلگیرانه مجازات نکردیم، بلکه «براى هر یک از آنها مثلها زدیم» (وَ کُلًّا ضَرَبْنا لَهُ الْأَمْثالَ). به ایرادهاى آنها پاسخ گفتیم، همچون پاسخ ایرادهایى که به تو مى‏کنند، اخطار کردیم، انذار نمودیم، و سر نوشت و داستانهاى گذشتگان را براى آنها باز گو کردیم. اما هنگامى که هیچ یک از اینها سودى نداد «هر یک از آنها را در هم شکستیم و هلاک کردیم» (وَ کُلًّا تَبَّرْنا تَتْبِیراً).   (آیه 40)- و سر انجام در این آیه اشاره به ویرانه‏هاى شهرهاى قوم لوط مى‏کند که در سر راه مردم حجاز به شام قرار گرفته، و تابلو زنده و گویایى از سر نوشت دردناک این آلودگان و مشرکان است، مى‏فرماید: «آنها [مشرکان مکّه‏] از کنار شهرى که باران شرّ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و بد بختى [بارانى از سنگهاى نابود کننده‏] بر سرشان ریخته شد گذشتند آیا آنها (در سفرهایشان به شام) این صحنه را ندیدند» و در زندگى آنها نیندیشیدند؟! (وَ لَقَدْ أَتَوْا عَلَى الْقَرْیَةِ الَّتِی أُمْطِرَتْ مَطَرَ السَّوْءِ أَ فَلَمْ یَکُونُوا یَرَوْنَها).  آرى! این صحنه را دیده بودند، ولى هرگز درس عبرت نگرفتند چرا که «آنها به رستاخیز ایمان و امید ندارند»! (بَلْ کانُوا لا یَرْجُونَ نُشُوراً). مرگ را پایان این زندگى مى‏شمرند، و اگر به زندگى پس از مرگ هم معتقد باشند اعتقادى بسیار سست و بى‏پایه دارند.  (آیه 41)- این آیه نمونه دیگرى از منطق مشرکان و کیفیت بر خورد آنها با پیامبر اسلام و دعوت راستین او را باز گو مى‏کند. نخست مى‏گوید: «آنها هنگامى که تو را مى‏بینند (تنها کارى که انجام مى‏دهند این است که) به باد مسخره‏ات مى‏گیرند (و مى‏گویند:) آیا این همان کسى است که خدا او را به عنوان پیامبر بر انگیخته است» (وَ إِذا رَأَوْکَ إِنْ یَتَّخِذُونَکَ إِلَّا هُزُواً أَ هذَا الَّذِی بَعَثَ اللَّهُ رَسُولًا).   (آیه 42)- سپس قرآن در ادامه گفتار مشرکان و از زبان آنها چنین نقل مى‏کند:  «اگر ما بر پرستش خدایانمان استقامت نمى‏کردیم بیم آن مى‏رفت که ما را گمراه سازد» و ارتباطمان را با آنها قطع کند (إِنْ کادَ لَیُضِلُّنا عَنْ آلِهَتِنا لَوْ لا أَنْ صَبَرْنا عَلَیْها). ولى قرآن از چند راه به آنها پاسخ مى‏گوید نخست با یک جمله کوبنده به این گروه که اهل منطق نبودند چنین پاسخ مى‏دهد: «هنگامى که عذاب الهى را ببینند بزودى مى‏فهمند چه کسى گمراهتر بوده است»؟! (وَ سَوْفَ یَعْلَمُونَ حِینَ یَرَوْنَ الْعَذابَ مَنْ أَضَلُّ سَبِیلًا).   (آیه 43)- دومین پاسخى که قرآن به سخنان آنها مى‏دهد در این آیه آمده است، روى سخن را به پیامبر کرده، به عنوان دلدارى و تسلّى خاطر و هم به عنوان بیان دلیل اصلى عدم پذیرش دعوت پیامبر از سوى آنان مى‏فرماید: «آیا دیدى کسى که معبود خود را هواى نفس خویش برگزیده»؟! (أَ رَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ).  «آیا با این حالت تو قادر به هدایت او و دفاع از او هستى»؟! (أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلًا). یعنى، اگر آنها در برابر دعوت تو دست به استهزاء و انکار و انواع مخالفتها زدند نه خاطر آن بوده که منطق تو ضعیف و دلائل تو غیر قانع کننده و در آئینت جاى شک و تردید است بلکه به خاطر این است که آنها پیرو فرمان عقل و منطق نیستند، معبود آنها هواى نفسشان است، و هوى پرستى سر چشمه غفلت و بى‏خبرى و کفر و بى‏ایمانى است. 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Tuesday - 29 March 2022 قمری: الثلاثاء، 26 شعبان 1443 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: ا 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️5 روز تا آغاز ماه مبارک رمضان ▪️14 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه علیها السلام ▪️19 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام ▪️22 روز تا اولین شب قدر ▪️23 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام ✅ با ما همراه شوید... @quranekarim1398
💠🌐💠 🌐💠 💠 *زندگی به سبک نهج البلاغه* 🔰 *درس اول*🔰 ✍ " وای بر عالِمِ جاهل!" در خطبه اول *نهج البلاغه* بند۴ درباره فلسفه ارسال رسولان الهی آمده " لیُثیروا لَهم دَفائنَ العقولِ" یعنی تا عقلهای دفن شده در زیر جهالت و ضلالت و عصبیت کور را نورانی و آشکار کنند. ⬅️عقل چیزی است که انسان را از افراط و تفریط حفظ می کند. لذا حضرت در حکمت ۷۰ فرمودند:" جاهل را نمی بینی مگر اینکه یا در حال افراط است یا در حال تفریط" *اکنون به سه مساله در این رابطه دقت کنید* 1⃣ عالم بودن مهمتر است یا عاقل بودن؟ جواب: عاقل بودن؛ زیرا حضرت در حکمت ۱۰۷ فرمود:" رُبَّ عالمِِ قد قَتَلَه جَهلُه و عِلمُه معه لایَنفَعُه: چه بسا عالمی که جهلش او را کشت و با وجود علمی که داشت از آن سودی نبُرد!" 🔶 پس ممکنه کسی علامه باشد و بی عقل و در مقابل کسی بیسواد باشد و عاقل!🔶 2⃣ *اعتدال در مقابل افراط و تفریط، چه نشانه هایی دارد*؟ ممکنه هرکسی از ظن خود اعتدال را تعریف کند تا خودش را میانه رو بداند ولی باید دانست اعتدال آنجاست که امر و رضای خداوند و قرآن و عترت است. " و کذلک جعلناکم امهّ وسطاً لتکونوا شهدآء علی الناس" (سوره بقره / ۱۴۳) " ما گروه میانه ایم آن که جلو زده باید به ما برگردد و آنکه عقب مانده باید به ما برسد." (حکمت ۱۰۹) بعضیها خیال می کنند اگر کمی مومن باشند و کمی همرنگ جماعت امروزی، میانه رو هستند. غافل از اینکه این خصلت منافقان است نه اعتدال! چادر سر می کنند ولی به هر قیمتی میخوان تبرج و جلوه گری هم داشته باشند، از آرایش، نمایش زیورآلات، تنگ پوشی نمایان، صدای پاشنه کفش، ادکلن جذاب و... هم محرّم خونه شون روضه میگیرند و نذری میدهندو هم تو عروسیها و مهمونیها اختلاط و رقص و آواز و ولخرجی و ... را لازم می دانند. بعد به این سبک زندگی میگویند "معتدل" 3⃣ *آثار و نشانه های زندگی عاقلانه* ۱. سخن کمتر زندگی بهتر *(حکمت ۷۱)* ۲. سخن کمتر، حیاء و ورع بیشتر در نتیجه قلب زنده تر *(حکمت ۳۴۹)* ۳. موعظه پذیری *(نامه ۳۱ )* ۴. رازداری *(حکمت ۶)* ۵. حفظ تجارب *( نامه ۳۱)* ۶. برترین ثروت *( حکمت ۳۸)* ۷. خیرخواه بی کلک *( حکمت ۲۸۱)* ۸. قاتلِ هوای نفس *( حکمت ۴۲۴)* ۹. دوستی با مردم *( حکمت ۱۴۲)* ۱۰. عامل نجات *( حکمت ۴۰۷)* ✍ادامه دارد.... 💠؛ 🌐💠؛ 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 @quranekarim1398
نماز عیانه قرآنی ﷽؛ 💥 عواقب سستی و ترک نماز ؛ عذاب جهنم (۲) 🔥 قرآن نتیجه ضایع کردن نماز را ورود در وادی «غَیّ» معرفی می کند. 🔥 «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» (مریم:59) آنگاه پس از آنان، جانشينان بد و ناشايسته‏اى آمدند كه نماز را ضايع كردند و هوسها را پيروى كردند. پس به زودى (كيفر) گمراهى خود را خواهند ديد. 🔥 امام کاظم فرمودند: «غَیّ» کوهی از مس آتشین است که در وسط جهنم می چرخد. «هُوَ جَبَلٌ‏ مِن‏ صُفْرٍ يَدورُ في وَسَطِ جَهَنَّمَ» 📚 بحار الانوار؛ 23 ؛ 224 @quranetratnamaz_nahaja
مهدوی عیدانه قرآنی به خاطر همه... 🔹"...اَللَّـهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الاِْمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقآئِمَ بِاَمْرِكَ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ و عَلي ابآئِهِ الطّاهِرينَ، عَنْ جَميعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ في مَشارِقِ الاَْرْضِ وَمَغارِبِها..." در اين بخش از دعای عهد، ما به نيابت از همه‌ی مومنين زمين، به امام زمان صلوات ميفرستيم. 🔹در بسياری از ادعيه و روايات، به اين جامع نگری و دوری از خودخواهی تاکيد شده است. 🔹يکی از ابعاد اهميت دعا برای ظهور، آن است که آرزوی تمام مومنين، در ظهور آن حضرت تحقق خواهد يافت. هنگامی که برای ظهور دعا نموده و به درگاه خداوند تضرع و زاری مينمائيم، در واقع اصلاح جهان هستی را از خداوند مسالت نموده ايم. 📚برگرفته از کتاب غريب غيبت در قرآن ➥ @quranetratnamaz_nahaja