#مشاوره
#پرسش_۱۱۵
#مرور
#برنامه_دهی
#کلاسداری
سلام خیلی ممنون از کانال خوبتون.
من 10 شاگرد دارم به یاری خداوند حفظ قرآن رو از جز 30 شروع کردیم الان جز 2 هستیم . تقریبا جز 30 رو کامل از یاد بردن وجز 2 ص 34 هستیم . هفته ای دو جلسه یک و نیم ساعت کلاس دارم .و هفته ای 1 صفحه حفظ جدید داریم. از شما خواهش میکنم به من بگید چه برنامه ای در تعطیلات نوروز بهشون بدم که هم حفظ جدید داشته باشن هم جز 30 رو کامل به یاد بیارن وبقیه رو مرور کنند. شاگردام با حفظ جدید موافق نیستن . ممنون
برنامهشون روزانه نیست بهشون میگم مثلا برا جلسه بعد جز 2 ده درس باشه و5 صفحه از جز 1 مرورتان باشه.
💐💐💐💐
سلام علیکم و رحمت الله
الحمدلله که در راه پربرکت حفظ قرآن کریم مشغول به خدمت هستید.💐
☝️استاد گرامی، علت ضعف شاگردانتان برنامه دهی نادرست است.
👈 هر حافظی حداکثر در ده روز باید کل محفوظاتش را یک دور مرور کند.
مرور هر جلسه ۵ صفحه بسیار کم است و با این حساب حدود دو ماه طول میکشد تا این دو جزء را یک دور مرور کنند.
❗️با این شرایط کاملا طبیعی است که جزء ۳۰ را فراموش کرده باشند. در واقع محفوظات شاگردانتان اصلا مراحل انتقال به حافظه بلندمدت را طی نکرده است.
✍ شاگردی که ۲/۵ جزء محفوظات دارد، با برنامه صحیح نباید دچار چنین مشکلی شود، با این برنامه اگر به جزء۲۰ برسند میبینند که عملا چیزی از قبلی ها حفظ نیستند.
💐 شاگردان شما تا پایان حفظ ۵جزء باید هر روز ۱۰ صفحه مرور داشته باشند.
☝️ اما الان و تعطیلات عید، زمان مناسبی برای افزایش میزان مرور در شرایط شاگردان شما نیست.
🌺 فعلا برای برنامه نوروزشان
⏪حفظ را تعطیل کنید یا نهایتا یک صفحه حفظ برای ایام تعطیلات قرار دهید.
⏪هر روز برنامه ده درس را قرار دهید.
⏪ هر روز ۵صفحه مرور از محفوظات گذشته تعیین کنید.
⏪هر روز ۵صفحه استماع (این ۵صفحه بهتر است همان صفحاتی باشد که روز قبل، مرورش کرده اند) قرار دهید.
👈 بعد از تعطیلات جزء ۳۰ را ارزیابی کنید.
🍁اگر نیازمند بازسازی بود، طی چند جلسه با برنامه منظم آن را بازسازی و تثبیت کنید:
روزانه ۲صفحه، تثبیت و بازسازی + مرور هر روز ده درس تثبیت شده قبل
✅ بعد از آن میزان مرور شاگردانتان را به روزانه ۱۰ صفحه برسانید و تا آخر حفظشان قاعده «مرور کل محفوظات در بازه زمانی ۱۰_۳ روز» را اجرا کنید.
کتاب #حفظ_آسان را از کانال دریافت و با دقت مطالعه کنید تا بر اصول و روش های حفظ و مرور به طور کامل مسلط شوید.
🌾 قرآن کریم رهنمونتان تا سرمنزل سعادت و خوشبختی 🌾
@quranhefz_ir
#حفظ_قرآن
بازدید مسئول مراکز مجازی سازمان اوقاف از مرکز حفظ مجازی زنجان
مشروح خبر در:
http://quraniran.ir/news/view-16903.aspx
همراه ما باشید...
🍁🍁🍁🍁🍁🌹🌹🌹🌹🌹
@quranhefz_ir
www.quranhefz.ir
#مسابقات_قرآن
پخش زنده مسابقات بینالمللی قرآن کریم از رادیو قرآن/ هدایای ویژه برای شنوندگان مسابقات
مشروح خبر در:
http://quraniran.ir/news/view-16916.aspx
همراه ما باشید...
🌹🌹🌹🌹🌹🍁🍁🍁🍁🍁
@quranhefz_ir
www.quranhefz.ir
#حفظ_قرآن
برگزاری مراسم تجلیل از اساتید مرکز حفظ غیرحضوری استان قم+ تصاویر
مشروح خبر در:
http://quraniran.ir/news/view-16920.aspx
همراه ما باشید...
🌹🌹🌹🌹🌹🍁🍁🍁🍁🍁
@quranhefz_ir
www.quranhefz.ir
#مشاوره
#پرسش_۱۱۶
#کلاسداری
سلام علیکم .
خسته نباشید.
با قران آموزانی که تکالیف رو انجام نمیدن چیکار کنیم؟
کلاس بنده در مسجد هست و تقریبا هرکس یه صفحه ای، بنده مرورهای کسانی که حفظ نزدیک تری دارند رو مثل هم قرار میدم و اول کلاس ٢ نفره یا بعضا سه نفره تعیین میکنم تا بنده در حال پرسیدن هستم اونها مشغول مباحثه باشند .اما برخی قران آموزان تکالیف رو اون موقع انجام میدن و مباحثه نمیکنن و اگر در کلاس زود بپرسم نمیتونن جوب بدن .
مباحثه یا مروری که تعیین میکنم یا... نمیخونن و روی معنی با اینکه بنده تاکید فراوان دارم و حتما میپرسم اهتمامی ندارن البته گاهی تکالیف رو کم کردم تا اگر مشکل وقت دارن معلوم بشه اما فرق آنچنانی نکرده .
اغلب دانش آموزان دوره راهنمایی هستن و حفظ ۵ ساله دارن.
کلاس رو دوست دارن و تقریبا همیشه حاضرند اما کم کار، راهکارهایی دادم تا در کنار درسشون بتونن کارهای حفظشون رو انجام بدن ولی فکر میکنم انجام نمیدن که تغییری چندانی ندارن لطفا راهنمایی کنید . در ضمن نمیخوام طوری بشه که از قران جدا بشن و جذب چیزای دیگه بشن.
🌷🔸🌷🔸🌷
سلام و عرض ادب و خداقوت در مسیر نورانی تعلیم قرآن کریم.💐
🌀به لطف الهی شاگردان بسیار هوشمندی دارید. راه حل کار این است که شما به عنوان استاد از آن ها هوشمندتر عمل کنید.
👈 کلاس قابل پیش بینی که شیوه کلاسداری تکرارشونده دارد برای چنین شاگردانی بهترین فضا را برای کم کاری ایجاد میکند.
✅ در شیوه کلاسداریتان تنوع غیرقابل پیش بینی اعمال کنید.
مدتی این شیوه همیشگی را کنار بگذارید و به صور متنوع اجزاء و شیوه کلاسداریتان را جابه جا کنید و تغییر دهید تا این فضای سوءاستفاده در ساعت کلاس از بین برود.
🍁وقتی شاگردانی که میخواهند در کلاس حاضر شوند تضمینی نداشته باشند که امروز در کلاس، فرصتی برای جبران کم کاری هایشان دارند نسبت به انجام تکالیفشان اهتمام بیشتری خواهند داشت.
مثلا میتوانید:
🔸گاهی خودتان به نوبت با هر شاگرد مباحثه کنید.
🔹گاهی کلاس را به صورت جمعی اداره کنید.
🔸برای مباحثه ای که به شاگردانتان میدهید زمان محدود مشخص کنید و مابین کار متناوبا سؤال کنید که هر گروه تا کجای کار را انجام داده است.
🔹و...
✅ در تکلیف دهی به شاگردانتان از مطالب و راهکارهای مطرح شده در #پرسش_۳۷ استفاده کنید.
✅ انگیزه شاگردانتان را نسبت به حفظ قرآن و انجام اصولی و روشمند آن تقویت کنید.
از خاطرات و تجارب عینی خودتان کمک بگیرید.
در ایجاد انگیزه، به خصوص برای نوجوانان لمس کاربردهای عینی یک فعالیت بسیار مؤثر و مهم است.
گاهی حتی میتوانید برنامه ریزی شده تجربه سازی کنید.
🌳 شاگردی که اثرات مثبت حفظ قرآن و کاربرد آن را به صورت عینی ببیند و درک کند؛ نتیجه انجام دقیق و کامل تکالیف را ببیند و تفاوت آن را با زمانی که تکالیفش را انجام نداده است به صورت عینی لمس کند، انگیزه اش برای حفظ دقیق و بی نقص بیشتر میشود.
✅ انجام تکالیف شاگردانتان را قبل از شروع کلاس چک کنید.
حتما برای شاگردانتان دفترچه تکالیف در نظر بگیرید که تکالیف در آن به صورت روزانه و جزئی مشخص شده باشند و شاگردان موظف باشند که در برابر هر بخش از تکالیفشان علامت بزنند که آن را انجام داده اند.
👈 این دفترچه ها را در ابتدای کلاس بررسی و ارزیابی کنید و بازخورد آن را به شاگردان منتقل کنید.
وقتی شاگردانتان بدانند که عملکردشان همان ابتدای کلاس برای شما مشخص شده دیگر در طول کلاس به دنبال انجام تکالیف عقب مانده نخواهند بود.
🌻 قرآن کریم انیس دنیا و شفیع آخرتتان🌻
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_۱۱۷
#استرس_در_مباحثه
سلام علیکم
یکی از مشکلات من درحفظ این است که هنگام کار با هم بحث فکر می کنم نباید هیچ خطای حفظی داشته باشم وگرنه اعتماد به نفسم را از دست می دهم وقدرت ادامه حفظ وپاسخ گویی راندارم واین امر باعث شده که نتوانم هم بحثی داشته باشم،چگونه این مشکل رابرطرف کنم؟!
🌻🍁🌻🍁🌻
سلام و عرض ادب
💐 لازم است نگاه شما به مباحثه اصلاح شود.
مباحثه برای حفاظ در واقع یکی از اجزاء پازل یادگیری و تعمیق محفوظات است.
قرار نیست در مباحثه شرایط و هدفی مشابه مسابقه و آزمون داشته باشیم.
👈 حافظ موظف است در تمام مراحل حفظ و مرور و تعمیق محفوظات همه وظایف و تکالیف فردیاش را به طور کامل و صحیح انجام دهد و از کم کاری و اهمال در کمیت و کیفیت حفظ و مرورش دوری کند.
🌸 همان طور که رسول خدا _صلی الله علیه و آله_ فرمودند:
خداوند متعال دوست دارد هرگاه کسی از شما کاری انجام میدهد آن را محکم و بی عیب انجام دهد.
🌼 در کنار انجام متقن و کامل تکالیف فردی، برای ماندگاری و تعمیق بیشتر محفوظات، آمادگی بیشتر برای پاسخگویی و تلاوت در حضور دیگران، تکمیل پروسه یادگیری و... حفاظ اقدام به مباحثه میکنند.
👈 اگر علیرغم انجام دقیق و کامل حفظ و مرور اشکالات، ضعفها و نقایصی در محفوظات باقی مانده باشد در این مرحله شناسایی میشود و با کمک دوست حفظی برطرف میشود.
🌷 لذا مباحثه در واقع کمک دو دوست حافظ به یکدیگر، برای پیشرفت و ارتقای محصول تلاششان است.
قرار نیست مورد قضاوت و داوری قرار بگیرید یا توبیخ و سرزنش شوید یا...
💐فضای مباحثه باید در عین جدیت، فضای صمیمانه و دلسوزانه باشد.
رقابتی هم اگر هست، رقابت دوستانه است، نه رقابت برای اثبات و اظهار برتری.
☝️پس
✅ به مباحثه نگاه صحیح داشته باشید و با هدف درست به آن بنگرید.
✅ محدوده مباحثه را از قبل مشخص کنید و با آمادگی کامل در مباحثه حاضر شوید. همه تکالیف فردیتان را به لحاظ کمی و کیفی کامل و دقیق انجام دهید.
✅ بعد از آن اگر با وجود آمادگی کامل، در مباحثه دچار اشکال شدید، بدون نگرانی از هم بحثتان بخواهید اشکال را در قرآن شما مشخص کند تا بعدا آن را اصلاح کنید.
✅ میتوانید قبل از مباحثه یکبار محدوده مورد مباحثه را برای یکی از اعضای خانواده تلاوت کنید یا بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و بعد از آن ضمن استماع تلاوت خود، اشکالاتتان را مشخص و برطرف کنید تا با آمادگی بیشتر در مباحثه حاضر شوید.
✅ هم بحثتان را از دوستانی که با آن ها صمیمیتر هستید و احساس راحتی بیشتری دارید انتخاب کنید.
🌼 قرآن کریم رهنمونتان تا سرمنزل سعادت و نیکبختی 🌼
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_۱۱۸
#تفاوت_حفظ_صفحات_مختلف
سلام علیکم
استاد
بنده مدتی هست حفظ جز یک شروع کردم و فعلا در صفحه 17 هستم
ولی این اواخر جز یعنی از صفحه 10 تا 17 هر چقد حفظ کنم بازم فراموش میکنم حتی برای تحویل نمیتونم تحویل بدم از این بابت خییلی ناراحتم هرروز باید نصف صفحه حفظ کنم هی به محفوظاتم اضافه میشه و حفظ خوب نشده مثلا بگن فلان آیه ادامه اش بخونم مثل صفحات اول نمیتونم
چرا اینجوری شدم چون اول زیاد خوندم
چطوری بخونم که حفظ این صفحات مثل صفحات اول بشه.
🌷🔸🌷🔸🌷
سلام علیکم و رحمت الله
درود خداوند بر شما که مسیر نورانی حفظ قرآن کریم را برای تقرب بیشتر به پروردگار عالم انتخاب کرده اید.💐
🌸 یکی از مؤلفههایی که در سرعت و کیفیت حفظ جدید تأثیر بسزایی دارد میزان آشنایی و آمادگی ذهنی قبلی حافظ نسبت به محدوده حفظ جدید است.
✍ صفحات ابتدایی جزء اول معمولا در ذهن همه افراد مأنوس با قرآن کریم زمینه ای عمیقتر و پررنگتر دارند.
لذا میبینیم که انجام حفظ این صفحات برای حافظان راحت تر و سریعتر انجام میشود.
☝️ پس اصلا نگران نباشید.
🌸 اصولا همه صفحات قرآن کریم به لحاظ حفظی یکسان نیستند و زمان و انرژی یکسان نمیطلبند و عوامل متعددی از جمله میزان آشنایی ذهنی قبلی شما، در تعیین این مسأله ایفای نقش میکنند.
👈 آنچه اهمیت دارد این است که شما برای هریک از این صفحات و آیات، به تناسب خودشان انرژی و زمان صرف کنید تا به حفظ متقن و بی غلط آن دست پیدا کنید.
به عبارت دیگر ممکن است یک عبارت با ده بار تکرار در حافظه شما بدون شک و اشکال ثبت شود اما عبارت دیگر نیاز به پنجاه بار تکرار داشته باشد.
🌱مهم این است که شما به نتیجه مطلوب یعنی «حفظ متقن» دست پیدا کنید.
پس👇🏻
✅ همه مراحل و اصول حفظ را با دقت، پشتکار و حوصله و بدون شتابزدگی انجام دهید.
در این خصوص کتاب #حفظ_آسان را از کانال دریافت و مطالعه کنید.
در انجام حفظ جدید عجله نکنید و هرقدر لازم است تکرار کنید تا عبارات را بی غلط در حافظه ثبت کنید.
☝️تا عبارتی را به طور کامل حفظ نشده اید به سراغ عبارت بعد نروید.
تا آیه ای را به طور کامل و بی غلط حفظ نشده اید سراغ آیه بعد نروید
و...
✅ ده درس گذشته را بدون وقفه و تعطیلی هر روز با دقت مرور کنید.
✅ همیشه استماع ۵ درس حفظی جلوتر را در برنامه تان داشته باشید تا آمادگی ذهنیتان نسبت به آن ها بیشتر شود.
✅ سعی کنید برنامه حفظتان را یک درس از کلاس جلو بیندازید تا حفظتان در هنگام تحویل در کلاس در سطح مطلوب ماندگاری و تثبیت در حافظه قرار گرفته باشد.
یعنی مثلا اگر برنامه حفظ جدید کلاس برای این جلسه صفحه ۱۸ است شما این صفحه را از جلسه قبل حفظ کرده و آماده باشید.
✅ کلیپ مربوط به «راهکارهای تثبیت و تعمیق بعد از انجام حفظ جدید» را حتما مشاهده کنید و به کار بگیرید.
✅ حفظ جدید را قبل از حضور در کلاس به چند نفر تحویل دهید و مباحثه کنید، طوری که استاد شما حداقل پنجمین نفری باشد که حفظ جدید را از شما تحویل میگیرد.
🌻 لحظه های ناب همنشینی با قرآن کریم روزی همیشهتان 🌻
@quranhefz_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صدای_مشاور
💢 راهکارهای تثبیت و تعمیق بعد از انجام حفظ جدید 👆👆
https://eitaa.com/ahlalquran
#مشاوره
#پرسش_۱۱۹
#کلاسداری
#فرهنگ_سازی_حفظ_بدون_غلط
سلام علیکم.
خسته نباشید.
برای کسانی که حفظ جدید رو با غلط میخونن چه راهکاری دارین. بنده خیلی روی این مطلب براشون تاکید میکنم تا آیه ای رو بی غلط نشدن آیه بعد رو حفظ نکنن اما باز غلطها کم نیست.
💐🔸💐🔸💐
سلام و عرض ادب و احترام
الحمدلله که توفیق تربیت حافظان قرآن نصیبتان شده و شکر که در این مسیر نسبت به حفظ دقیق و متقن شاگردانتان دغدغهمند هستید.💐
✅ حفظ جدید پایه اولیه و همان خشت اول بنای حفظی است.
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا میرود دیوار کج
لذا همچنان به اصل حفظ بی غلط پایبند باشید.
اما فقط تذکر لسانی و اصرار مکرر بر حفظ بی غلط کافی نیست. در کنار آن
👈 الگوی عینی و عملی به شاگردانتان ارائه کنید تا معنای حفظ کامل و متقن و صحیح را عینا مشاهده کنند و نسبت به آن ترغیب شوند.
گاهی خودتان حفظ جدید را در ابتدای کلاس، زیبا کامل، صحیح و دلنشین تلاوت کنید تا شاگردان عینا متوجه شوند که دقیقا چه نوع ارائه حفظی از آن ها میخواهید.
👈 اصول و روش های صحیح حفظی را به طور دقیق و کامل برایشان تبیین کنید تا بدانند با چه روشی میتوانند به حفظ بیغلط دست پیدا کنند.
👈 نحوه انجام حفظ و رعایت مراحل حفظ جدید شاگردانتان را به صورت دقیق چک کنید.
🔹 گاهی لازم است بسیار جزئی بپرسید که هر مرحله از انجام حفظ جدید را به چه صورتی، در چه زمانی و... انجام داده اند تا نقطه ای را که منشأ این اشکال است پیدا کنید و برای رفعش راهکار مناسب ارائه کنید.
🔹 گاهی میتوانید از شاگردان بخواهید بخشی از حفظ جلسه آینده را در کلاس و تحت نظارت مستقیم شما انجام دهند تا اگر در نحوه انجام حفظ جدید اشکالی دارند شناسایی و راهنماییشان کنید.
👈 میزان حفظ جدید را با شناختی که از توانمندیهای شاگردانتان دارید هماهنگ کنید.
وقتی میزان حفظ از حد توان شخص بیشتر باشد، کیفیت حفظ قربانی میشود.
👈 تلاشها و پیشرفتهای شاگردانتان را ببینید و تشویق کنید.
گرچه مطلوب این است که حفظ جدید شاگرد بدون غلط و معادل نمره ۲۰ باشد اما شاگرد خیلی ضعیف را باید پله پله به این مرحله برسانید تا گرفتار ناامیدی هم نشود.
💐 پس وقتی شاگردتان حفظ جدید را قویتر از قبل انجام داده با قدرت و قوت و مهربانی تشویقش کنید و البته به او انگیزه بدهید که این مسیر بهتر شدن را همچنان ادامه بدهد.
☝️یعنی هردو سد ناامیدی و خودشیفتگی را از پیش روی شاگردانتان بردارید.
👈 هرجلسه حافظان برتر کلاس را که حفظشان بدون غلط بوده تشویق کنید و به دیگر شاگردانتان هم انگیزه دستیابی به چنین حفظی را القا کنید.
👈 در کلاس فضای رقابت سالم ایجاد کنید و گروه های مباحثه را تقویت کنید تا دوستان قرآنی خودشان برای رسیدن به حفظ بیغلط به یکدیگر کمک کنند.
🌳 لحظه هاتان معطر به عطر آیات قرآن کریم 🌳
@quranhefz_ir