eitaa logo
طرح ملی حفظ قرآن کریم
822 دنبال‌کننده
200 عکس
22 ویدیو
16 فایل
طرح ملی حفظ قرآن کریم‌ با هدف عمل به رهنمود مقام‌معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰‌میلیون‌ نفر حافظ قرآن تشکیل گردیده است. مشاوره و پرسش و پاسخ در زمینه حفظ قرآن 09903832004 👈
مشاهده در ایتا
دانلود
#طرح_ملی_حفظ ضمانت‌های اجرای طرح ملی حفظ قرآن تامین می‌شود/اجرای طرح ۱۴۵۳ با محور جزء ۳۰ مشروح خبر در: http://www.quranhefz.ir/news/view-14986.aspx همراه ما باشید 🌹🌹🌹🌹🌹🍁🍁🍁🍁🍁 @quranhefz_ir www.quranhefz.ir
١۴٠ سلام علیکم طاعاتتون قبول حدودا ۱۴ سال که مربیگری حفظ انجام دادم در گروههای سنی مختلف الحمدلله ریزش کلاسهام خیلی کم بوده ولی الان یک کلاس دارم سه روز در هفته ساعت ۱۲ تا ۱۴... که خیلی راحت کلاس نمیان یکبار به بهانه امتحان بار دیگر میگن ماه رمضان هر دفعه به دلیلی . متاسفانه این بد عهدیشون ناراحت کننده هست از هفت نفر سه نفر این وضع رو دارن البته من با آنها خیلی با ملاحظه رفتار میکنم چون میدونم بعد از کلاسهای روزانه میان یا ایام امتحانات همینطور و آنها در شرایط عادی غیبت و راحتی رو ترجیح میدن به حضور در کلاس یکی از شرایط کلاس این که اگر مشکلی داشتن و نتونستن بیان کلاس پیام بدن ولی یکیشون هست که نه تنها پیام نمیده بلکه من هم که پیام بهش میدم جواب نمیده بنظرتون تکلیف بنده چیست؟ 🌸🌾🌸🌾🌸 سلام و عرض ادب و احترام الحمدلله که سالیان متمادی افتخار خادمی قرآن کریم نصیبتان بوده است. 💐 ✅ قطعا به تجربه این سالیان تدریس، به خوبی نسبت به اهمیت تعادل «جدیت» و «مهربانی» استاد واقف هستید. این که استاد به درستی این دو ویژگی را در کلاس به کار بگیرد بسیار حائز اهمیت است. 🔰 در واقع شاگردان باید به این باور برسند که اگر استاد جدیت و پیگیری نسبت به پایبندی آن ها به مقررات و تکالیف کلاس هم دارد، از سر دلسوزی و مهربانی و در جهت رشد و پیشرفت خود آن هاست. 🔰 سنگین تر شدن هریک از این دو کفه ترازو، ادامه همراهی استاد و شاگرد را دچار مشکل میکند. ✍ در عین این که شرایط شاگردانتان را درک می کنید و با آن ها مدارا می نمایید نسبت به رعایت قوانین کلاس جدیت داشته باشید. ✍ منشأ این بی نظمی ها را در شاگردانتان جستجو و برطرف کنید. ممکن است ضعف انگیزه ساعت نامناسب کلاس ضعف در رعایت اصول اخلاقی یا... عامل این شرایط باشد. با شناسایی و رفع علت، می توانید شرایط را تغییر دهید. ✍ مهمترین قوانین کلاس را به صورت رسمی به شاگردانتان اعلام کنید. 🔺حتی اگر لازم است آن ها را به صورت مکتوب در اختیارشان بگذارید یا در کلاس نصب کنید. 🔺این قوانین را مرتبا یادآوری کنید. 🔺برای قوانینتان ضمانت اجرایی قرار دهید، مثلا 👈 اعلام کنید که این قوانین با اعلام شما و پذیرش آن ها بین شما یک عهد است و به فرمان قرآن کریم لازم است به آن پایبند باشند تا شرعا و اخلاقا مرتکب نقض عهد نشده باشند. 👈 اگر شاگردی به مقررات کلاس پایبند نبود در مرحله بعد باید به مسئولین آموزشی پاسخگو باشد و با تأیید آن ها مجددا در کلاس حاضر شود. 👈 و... 🍁 و البته جدیت در همه این موارد خدشه ای به رابطه عاطفی میان استاد و شاگرد نباید وارد کند. به عبارت دیگر شاگردان باید بدانند که همه این واکنش ها اجرای قوانینی است که همه آن را پذیرفته اند و ناگزیر از اجرای آن هستند، نه آن که ناشی از انتقام گیری و غضب استاد باشد. این گونه، قوانین پذیرفتنی تر می شوند و میتوان در کمال مهربانی و دوستی و با لبخند اجرایشان کرد. ✍ اگر همچنان فردی به تخطی از قواعد کلاس ادامه می دهد، با ایشان به صورت فردی و خارج از فضای کلاس صحبت کنید. علت این رفتار را جویا شوید و تذکرات لازم را بدهید. 🌴قرآن کریم انیس دنیا و شفیع آخرتتان🌴 @quranhefz_ir
١۴١ سلام خسته نباشید کلاس حفظ قرآن نوجوانان دختر رو از 3سال پیش شروع کردیم ولی چون همزمان ن بچه ها هم درس میخوانند هم حفظ میکنند سر عتشان خیلی کم بود دراین مدت بعضی 5جز بعضی کمتر بعضی بیشتر حفظ کرده اند الان هم ماه رمضان هست میزان حفظ روزانه شون رو خیلی کم کردم ولی در عین حال کلاس خیلی خلوت شده وریزش داشته حس میکنم بچه ها از طولانی شدن دوره خسته شدن آیا لازم هست اصرار بر ادامه حفظ داشته باشم هرترتيب که به ذهنم میرسید انجام دادم از بازی های سرگرم کننده گرفته تا جذاب سازیها حفظ و....دیگر راهکاری به ذهنم نمیاد. ☘☘☘ سلام و عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات خدا قوتتان در مسیر پربرکت پرورش نوجوانان قرآنی. 💐 🌳 تبریک صمیمانه مارا بپذیرید که به لطف الهی توانسته اید ٣سال مداوم رنگ قرآنی به لحظه های نوجوانانی ببخشید که در این دنیای رنگارنگ از گناه، اگر دستشان بر دامن قرآن نبود می توانستند طعمه هر فضای اغواکنده و گناه آلود باشند. 🌼 شما به عنوان استاد، ستون کلاس و منبع الهام بخش شاگردانتان هستید. مراقب باشید انگیزه و انرژی خودتان تحلیل نرود. 🍃ماه مبارک رمضان، ایام امتحان، ایام تعطیلات عید و... هر کدام شرایط خاص خود را دارند که ممکن است مدتی باعث بی نظمی در شاگردان علی الخصوص محصلان شوند اما مادامی که استاد محکم و قوی و پرانگیزه باقی باشد کلاس و شاگردان هم می توانند این شرایط و چالش ها را پشت سر بگذارند و به شرایط مطلوب برگردند. 💐 نگاه خود و شاگردانتان را به کار پر ارزشی که به آن مشغولید اصلاح کنید. اگر در کار حفظ قرآن، تعریف موفقیت را منحصر در «حفظ کل» بدانیم، پیمودن مسیر سخت می شود و این تصور ایجاد می شود که «دوره بیش از حد طولانی شده» ✍ هدف در حفظ قرآن، انس با این کتاب شریف است پس شاگردان شما به اندازه هر یک آیه ای که حفظ می کنند موفق هستند حفظ ۵جزء یا بیشتر و کمتر، در ٣ سال یعنی هزاران موفقیت. لازم نیست همه در ٢یا٣ سال حافظ کل شوند. ❗️حفظ، یک مسابقه دو نیست که همه به دنبال رسیدن به خط پایانش باشیم. پس 🔰موفقیت «حفظ کل» را به موفقیت‌های کوچکتر تقسیم کنید. هدف کلی را به اهداف جزئی تقسیم کنید و شاگردانتان را از صمیم قلب برای دستیابی به این موفقیت های کوچک تشویق کنید. ☘باور کنید و بباورانید که همه این مراحل ارزشمندند و هرچه پیش بروند ذخیره و گنجینه شان پربارتر می شود. این طور در شادی به دست آوردن این پیروزی های کوچک آرام آرام می بینند که به پیروزی و موفقیت بزرگ حفظ کل هم دست پیدا کردند. ✍ محکم و استوار باشید. لازم نیست بر کاری اصرار کنید اما خود و کلاستان را هم نبازید. با تمام توان کلاس را پیش ببرید و به شاگردانتان انرژی و انگیزه ببخشید. بعد از آن دیگر ناراحتی و نگرانی نداشته باشید. ما مأمور به وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه. 🌷خداوند مهربان همه خدماتتان را به احسن وجه قبول بفرماید🌷 @quranhefz_ir
ظرفیت مطلوب قرآنی کشور ما را از دعوت قاریان غیرایرانی بی‌نیاز می‌کند مشروح خبر در: http://www.quraniran.ir/news/view-17175.aspx همراه ما باشید 🌹🌹🍁🍁 @quranhefz_ir www.quranhefz.ir
با کلیک بر روی هر یک از عناوین زیر می‌توانید منبع مورد نظر خود در ارتباط با چهل و دومین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه؛ را یافته؛ دانلود و مطالعه نمایید. برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات همراه ما‌ باشید.. 🌹🌹🌹🌹🌹🍁🍁🍁🍁🍁 @quranhefz_ir www.quranhefz.ir
١۴٢ با عرض سلام وخدا قوت خدمت اساتید گرامی . ضمن تشکر از کانال خوبتون وهمچنین اساتیدی که دراین کانال هستند ومن طی دوسال در کلاسهای تربیت مربی قم افتخار شاگردیشان را داشتم. من یک حافظ کل هستم وسال89 حفظم به پایان رسیده وچند ماهی تثبیت رفته ام وحدود 5سالی هست که مربی حفظ هم هستم والان طلبه سطح دو تنها مشکلی که دارم اینکه از اول مربی شماره آیات را به طور جدی از ما نخواسته ومن الان تسلط ضعیفی روی شماره آیات دارم واینکه درطول تحصیلم کمتر مرور دارم لطفا راهنمایی ام کنید. 🌾🌸🌾🌸🌾 سلام و رحمت الهی بر شما شکر که توفیق تعلیم و تعلم آیات هدایت بخش قرآن نصیبتان شده است. 💐 ☘حفظ شماره آیات واجب نیست اما از مهارت هایی است که اگر به صورت صحیح و کامل انجام شود در قوت محفوظات حافظ، بسیار مؤثر است. در یادآوری ترتیب آیات، ترتیب صفحات، تشخیص مشابهات و... اما باید بدانیم: 👈 حفظ ضعیف و متزلزل شماره آیات 👈 وابستگی به شماره آیات 👈 مرور نکردن شماره آیات، بعد از حفظ 👈 حفظ شماره آیات به شیوه های نادرست و... باعث میشوند به جای بهره مندی از اثرات این کار، در محفوظات دچار مشکل شویم. ✅ پس ضرورتی ندارد که شماره آیات را حفظ کنید اما اگر قصد دارید از حفظ شماره و فواید و اثرات بی نظیر آن بهره مند شوید این کار را به صورت کامل، قوی و صحیح انجام دهید. 🔸در این صورت شروع کنید هر روز مثلا ۱۰ تا ۱۵ شماره آیه را حفظ کنید. به این صورت که عبارت اول هر آیه را همراه شماره اش تکرار کنید تا حفظ شوید. 🔹هر روز ۶۰_۴۰ شماره حفظ شده قبل را مرور کنید. 🔸در هنگام مرورِ بخش هایی که شماره دار کرده اید شماره آیات را هم مرور کنید. هم با تجسم ذهنی شماره هر آیه حین تلاوتش هم با پرسش ها و تمرینات مجزا و اختصاصی از شماره آیات 🔰 چنان چه قبلا هم عرض کرده ایم اگر در شرایطی مثل تحصیل، حافظ مجبور به کم کردن و سبک کردن برنامه می شود باید از «حفظ جدید»ش کم کند و برنامه ده درس و مرور نباید قربانی شوند وگرنه محفوظاتی که با زحمت و تلاش به دست آمده اند به سادگی از دست میروند. ✍ پس برنامه مرورتان را از حد استاندارد (حداقل یک دهم محفوظات در هر روز) کمتر نکنید و با استفاده از توصیه های مربوط به ، مرورهایتان را به درستی در برنامه روزانه تان قرار و انجام دهید. 🌸همنشینی قرآن روزی هر روز و هر لحظه تان🌸 @quranhefz_ir
١۴٣ سلام طاعاتتون قبول درگاه حق وقت بخیر من الان چند سال مشغول حفظ قرآن هستم ولی متاسفانه بین برنامه حفظم زیاد وقفه میفته یه جورایی انگار سلب توفیق میشم اولین بار که شروع به حفظ کردم تا ده جز اول مرتب پیش رفتم بعد بخاطر مشکلات روحی که داشتم یکسال نیم وقفه افتاد از اون موقع تا الان هر بار تا یک جز پیش میرم باز وقفه میفته اوایل سه ساعت هم یکجا مرور میکردم خسته نمیشدم ولی الان بیشتر از نیم ساعت نمیتونم مرور کنم زود خسته میشم . از اون بر برنامه های تثبیتم زیاد شده . هم حفظ جدید و هم تثبیت سخت برام لطفا اگر امکانش هست من راهنمایی کنید محفوظاتم تا جز ۳ خوبه از ۴ تا ۱۰ باید تثبیت کنم از ۱۱ تا اخر ۱۴ هم خوب البته ۱۲ و ۱۳ نیاز به مرور بیشتری دارم نسبت به ۱۱؛ ۱۴ کلاس میرفتم ولی الان دو ماه هست باز نمیرم کلاس 🍁🌻🍁🌻🍁 سلام علیکم و رحمت الله تبریک صمیمانه ما را برای حفظ حدود نیمی از آیات کلام الله پذیرا باشید.💐 ☘ توفیق و بی توفیقی همه حاصل عمل خود ما هستند. پس با طلب قلبی و با عمل پاکیزه و نیز با تقویت رابطه خود با معبود و معصومین علیهم السلام زمینه این توفیق را فراهم تر کنید. 🔆 قرآن کریم نور است. هر چه ما نورانی تر باشیم بیشتر توفیق انس پیدا میکنیم. ✅ به کارگیری روش های صحیح هم اثر بسزایی در موفقیت شما دارند. اگر روش ها نادرست باشند هرچه هم به عقب برگردید نتیجه مطلوب نمیگیرید و فقط فرسوده می شوید. ✍ اگر توان و فرصت ندارید که همزمان حفظ و تثبیت انجام دهید، حفظتان را متوقف کنید و به تثبیت محفوظات گذشته بپردازید. تا وقتی محفوظات و محصول تلاش های گذشته تان دچار اشکال هستند و امکان اصلاح همزمانشان را ندارید، پیشروی در حفظ ضرورتی ندارد. ✍ بر اساس که قبلا تبیین شده برنامه ریزی دقیق و صحیحی داشته باشید و بر اساس آن محفوظاتتان را به سطح مطلوب تسلط برسانید و بعد از آن کار حفظ را ادامه دهید. ✍ یک دوست و هم بحث قرآنی خوب داشته باشید تا همراهیشان شما را در پایبندی به برنامه های قرآنی یاری کند. ✍ اگر توانتان برای انجام ممتد برنامه ها کم است، برنامه تان را در طول روز تقسیم کنید و مابینش به خود و حافظه تان استراحت بدهید. ✍ برای اجزاءی که نیاز به تقویت بیشتر دارند هم می توانید از راهکارهای بهره ببرید. 🌷سایه رحمت قرآن بر لحظه هایتان مستدام🌷 @quranhefz_ir
طرح قرآنی «۱۴۵۲» در ایستگاه پایانی/اعطای ۶ کمک‌هزینه خرید خودور به برگزیدگان مشروح خبر در: http://www.quraniran.ir/news/view-17191.aspx همراه ما باشید 🌹🌹🌹🌹🌹🍁🍁🍁🍁🍁 @quranhefz_ir www.quranhefz.ir
١۴۵ سلام طاعات و عبادات شما مقبول درگاه حق ببخشید شاگرد دبستانی دارم که بسیار پرخاشگر است. با اینکه دختر هست بلند میشه دخترای دیگه رو کتک میزنه عصبیه و بیشتر وقتها با بقیه دخترها بحث و جدل میکنه به نظر شما من با این قران اموز چطوری برخورد کنم؟ 🌱🌹🌱🌹🌱 سلام علیکم و رحمت الله طاعات و عبادات شما هم مقبول درگاه حضرت حق💐 ✅ پرخاشگری در کودکان می تواند علل مختلف جسمی یا روحی داشته باشد. 🌀مهمترین و اولین نکته ای که باید مدنظر قرار دهید این است که در قبال رفتار پرخاشگرانه او، خونسردی خود را حفظ کنید. 🔺اگر معلم در برابر پرخاشگری شاگرد خود را ببازد یا عصبی شود و فریاد بکشد، این رفتار اصلاح نخواهد شد. چون شاگرد احساس می کند به هدف خود از این رفتار، که اعمال نفوذ و قدرت نسبت به دیگران است دست پیدا کرده و حتی ممکن است دفعه بعد با شدت بیشتری وارد عمل شود. ✍ پس خونسرد باشید. اما قرار نیست از قوانین و قواعد کلاس هم صرف نظر کنید. ✍ مهمترین قوانین کلاس را به صورت مختصر به شاگردانتان بگویید، اگر لازم است آن ها را بنویسید و یادآوری کنید. مثلا این که 🔸در کلاس همه باید به هم احترام بگذاریم. 🔹هرکس به دیگری بی احترامی کرد باید عذرخواهی کند. 🔸و... این قوانین را با کمک شاگردان وضع کنید و بعد با جدیت و مهربانی در کلاس اجرایشان کنید. 🌾 برخورد همراه با محبت شما بسیار مهم است. قرآن آموزان شما و از جمله شاگرد پرخاشگرتان باید بدانند شما دوستشان دارید و همه برخوردهایتان بر پایه محبت است. 🌸ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ🌸 ✍ به صورت غیرمستقیم و در قالب داستان و... نادرستی این رفتار را تبیین کنید. آگاهی بدهید که رسیدن به هدف از طریق اعمال زور نادرست است، همه افراد حقوقی دارند که باید به آن ها احترام گذاشت، و... ✍ با فعالیت های گروهی، برنامه های جمعی کلاسی و... همبستگی و روابط دوستانه و صمیمی را بین همکلاسی ها تقویت کنید و آن را در جهت صحیح مدیریت و جهت دهی کنید. گسترش مهربانی در کلاس، خود به خود خشونت را کاهش میدهد. ✍ به تناسب، شاگردتان را در کلاس به کار بگیرید و اجازه ندهید بیکار بماند. بیکار ماندن خود زمینه ساز پرخاشگری است. ✍ فرهنگ گفتگو را در کلاس نهادینه کنید. به شاگردانتان بیاموزید که اگر اختلافی دارند باید آن را با گفتگو حل کنند. مثلا اگر متوجه شدید که در کلاس بین آن ها درگیری رخ داده ضمن متوقف کردنشان از آن ها بخواهید که بعد از کلاس با حضور شما، مشکلشان را با گفتگو باهم مطرح و حل کنند. 💐قرآن کریم یاریگرتان در همه عرصه های زندگی و بندگی💐 @quranhefz_ir
١۴٨ سلام خداقوت. عباداتتون مقبول درگاه حق. بنده مربی حفظ هستم و برای تابستان کلاسی برای حفظ نوجوان به من پیشنهاد شده است. منتهی قرآن آموزان همه از روخوانی خوبی برخوردار نیستند. سوالم این است که کار درستی هست که حفظ جزء 30 را با آنها آغاز کنم یا باید ابتدا روخوانی و روانخوانی آنها اصلاح شود. مسئله ای که وجود دارد این نوجوانان به حفظ علاقه دارند و خودشان پیشنهاد کلاس حفظ را داده اند. ممنون میشم اگر سوالم را پاسخ دهید. 💐🔸💐🔸💐 سلام و عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات 🔰 به لحاظ فنی یادگیری روخوانی و روانخوانی پیشنیاز حفظ قرآن کریم و بسیار مؤثر در آن است. ✍ اولویت این است که شاگردان حفظ، ابتدا روخوانی و روانخوانی را به خوبی یاد بگیرند و بعد مشغول حفظ شوند. ⏪ امااگر شرایط کلاستان به صورتی است که نمیتوانید حفظ را تا پایان آموزش روخوانی به تأخیر بیندازید، 👈 حفظ را باسرعت کم و از سور پایانی جزء ٣٠ که معمولا به ذهن شاگردان آشناست، شروع کنید. 👈 همزمان بر آموزش روخوانی تمرکز کنید و با تمرین عملی زیاد، این مهارت را در شاگردانتان ایجاد کنید. 👈 به صورت ویژه بر استماع ترتیل در حفظ تأکید داشته باشید تا ضعف شاگردانتان در روخوانی با تکیه بر استماع تلاوت الگو تا حدی جبران شود. 👈 بعد از اتمام آموزش روخوانی می توانید به تناسب آمادگی کلاس، سرعت حفظ را کمی بیشتر کنید. 🌸تحت لوای لطف بیکران قرآن موفق و منصور باشید🌸 @quranhefz_ir
١۴٩ سلام با عرض قبولی طاعات و عبادات حافظ 5 جز هستم و خیلی از خودم ناامید شدم. این پنج جز رو بدون کلاس و مربی حفظ کردم الان تو حفظ مجازی ثبت نام کردم و الان سه هفته شده که جز یک رو از من امتحان میگیرن اما باز هم موفق نمیشم درست جواب بدم.ترتیب آیات و شماره صفحات رو کامل یاد دارم فقط بین آیات گاهی یه کلمه جا میندازم و وقتی مربی اشتباهم رو میگه کلا همه چیز یادم میره و باید از اول آیه شروع به خوندن کنم. دیگه ناامید شدم از خودم که حافظه ام یاری نمیکنه و از اینکه چه کار اشتباه و گناهی کردم که خدا به من توفیق نمیده.بنظر خودم تمام تلاش خودم رو کردم و دیگه خدا نمیخواد و دیگه نمیخوام ادامه بدم. و یه چیز دیگه اینکه قبلا که خودم حفظ میکردم از خوندن قرآن لذت میبردم و خیلی دوست داشتم ادامه بدم اما الان یه جوری شده برام دیگه از بس جز یک رو مرور کردم که دیگه اصلا دلم نمیخواد اون صفحات رو بخونم فک میکنم شاید وقتی مربی ازم سوال میکنن بخاطر استرس که دارم کلمات رو جا میندازم اما الان سه جلسه شده ازم میپرسن دیگه نباید بخاطر استرس باشه مسجد محله خانمی بودن که هر هفته میرفتم براشون میخوندم اما اونجا هم اشتباه داشتم اما خیلی سخت نمیگرفتن و همونجوری ادامه میدادم. 🌾🍁🌾🍁🌾 سلام علیکم و رحمت الله احسنت بر شما و همتتان که موفق شده اید ۵جزء از کلام الله را حتی بدون کلاس و استاد حفظ کنید. این موفقیت بزرگ گوارای وجودتان.💐 ✅ بسیار عالیست که این مسیر و این همنشيني برایتان لذت بخش و دوست داشتنی بوده است و این خود تضمین کننده موفقیت های آینده است ان شاء الله. 🔰 قطعا استاد و ممتحن شما هم نمیخواهند این لذت را از شما بگیرند. همه اساتید خادمان قرآنند و هدفشان این است که راه رسیدن به بهترین و برترین نتیجه را برای شما هموار کنند. 🌸 به راحتی ناامید نشوید. خداوند مهربان به شما توفیقی عطا کرده که بسیاری از بندگانش به آن دست نیافته اند. چطور ممکن است او نخواهد شما با آیاتش مأنوس شوید؟! ✍خود را از این افکار یأس آلود رها کنید. نگاهی به داشته هایتان کنید. 🌟 این محفوظات قطعا بسیار بسیار ارزشمندند. اما گاهی شاید روش های ما کامل و صحیح نباشند و چه بهتر که این را زودتر متوجه شویم و اصلاحشان کنیم. اتفاقا به استقبال این شرایط آسیب شناس بروید. 👈 تا زمانی که شما در خلوت خودتان مشغول حفظید و محفوظاتتان را در برابر یک استاد به محک نگذاشته اید ضعف ها خودشان را نشان نمیدهند. چه بهتر که عرصه ای فراهم شود تا اشکالات کارتان را بدانید و اصلاحشان کنید تا در نهایت محصول تلاش هایتان علاوه بر این که به روح وجان خودتان لذت و جلا میبخشد قابل ارائه در هر جمعی باشد و دیگران را هم به لذت حفظ ترغیب کند. 🔰 در واقع عمده این اشکالات به صورت واقعی در حفظ شما وجود دارند اما چون 🔹محفوظاتتان مورد پرسش قرار نگرفته اند و عمدتا از ابتدای جزء شروع کرده اید و به صورت ترتیبی تلاوت کرده اید، 🔸اگر از شما پرسش شده به صورت حرفه ای پرسش و اشکالگیری صورت نگرفته و از اشکالات چشم پوشی شده، 🔹عادت به پرسش پیدا نکردید و احیانا دچار استرس و ضعف تمرکز می شوید، 🔸و... متوجه آن ها نشده اید و چه بسا به نظرتان مهم نیامده اند. پس ⏪ نگران نباشید وصورت مسأله را پاک نکنید. در عوض به خودتان کمک کنید که اشکالات روشی کارتان اصلاح شود. ⏪ یک همبحث قرآنی داشته باشید. یک جزء را به بخش های کوچکتر مثلا ۵ صفحه ای تقسیم کنید. آن ۵ صفحه را به صورت کامل، بی غلط کنید، بعد از همبحثتان بخواهید از همین محدوده ۵ صفحه ای چندین سؤال متعدد از شما بپرسد. دقیقا با همان شیوه که استاد سؤال میکند. ایشان باید همه اشکالاتی را که در تلاوت دارید درست مثل استاد، همانجا به شما تذکر بدهند و شما صحیحش را بخوانید و بعد ادامه بدهید. 🚫 چشم پوشی از اشکالات یا تأخیر در تذکرشان تا پایان تلاوت شما، به توانمندی شما آسیب میزند. بعد از آن به همین صورت سراغ ۵ صفحه بعدی بروید. در نهایت از همبحث خود بخواهید به همین شکل، از نیم جزء و بعد از کل جزء از شما پرسش کنند. ✅ هرچه بیشتر مورد پرسش و اشکالگیری قرار بگیرید، به موفقیت نزدیکتر میشوید. ⏪ حتما مرورهایتان را با قرآن بسته انجام دهید. ⏪ استماع ترتیل زیاد داشته باشید. این، به روان شدن محفوظات و همراهی بهتر حافظه تان بسیار کمک میکند. ⏪ از راهکارهای مربوط به برای کنترل کمک بگیرید. 🌸و توکل علی الله و کفی بالله وکیلا🌸 @quranhefz_ir
١۵٠ سلام علیکم من حافظ ۴جز از قران هستم و روانخوانیم در حد خیلی خوبه ولی تجویدم خیلی خوب نیس اما باز خیلی چیزا رو رعایت میکنم ، خیلی دوست دارم کلاس حفظ تشکیل بدم ، به نظر شما با این شرایط میشه؟ 🌴🌸🌴🌸🌴 سلام علیکم و رحمت الله بسیار عالیست که به حفظ برترین کلام عالم مفتخر هستید و دغدغه آموزش آن به دیگران را هم دارید.💐 رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: 🌸 خیرکم من تَعَلّم القرآن و علّمَه 🌸 اما تشکیل کلاس و آغاز به تدریس حرفه ای حفظ قرآن حداقل ها و پیشنیازهایی را می طلبد. از جمله 🔹حفظ کل یا دست کم حفظ میزان قابل توجهی از قرآن کریم 🔸آشنایی کافی با روخوانی، تجوید، ترجمه و مفاهیم و تلاوت مرتل قرآن کریم 🔹آشنایی با اصول و روش های عمومی کلاسداری 🔸آشنایی با اصول و روش های تخصصی کلاسداری حفظ 🔹و... 💐 لذا توصیه میکنیم در حال حاضر، پیشروی در محفوظات خود و تقویت مهارت های پیرامونی را در اولویت قرار دهید تا محفوظاتتان به یک حد استقرار برسند، 👈 بعد از آن با شرکت در دوره های تربیت مربی حفظ قرآن کریم، مهارت های تدریس را هم کسب و تقویت کنید و بعد از آن برای تشکیل کلاس اقدام کنید. ✍ البته مسیر تعلیم به نزدیکان و اطرافیان و ترغیب و تشویق آن ها به حفظ همیشه باز است تا مشمول حدیث شریف نبوی هم بشوید اما شروع رسمی تدریس و تشکیل کلاس را به بعد از کسب این پیشنیازها موکول کنید. 🌾قرآن کریم انیس دنیا و شفیع عقبایتان🌾 @quranhefz_ir