به نام خدا
خلاصه ای از مباحث کرسی خانواده قرآنی . تاریخ 27 آذر 98
عوامل تحکیم خانواده
1*اعتقادی و باورمندی مانند توکل بر خدا ، ایمان به خدا،رزاقیت خدا
2*اخلاقی مانند صبر ، گذشت ،صداقت
3*عوامل رفتاری
چگونه با ازدواج به آرامش برسیم؟
«وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» روم/21
و از نشانههای او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانههایی است برای گروهی که تفکّر میکنند!
1-أزواجا: باید از نظر اعتقادی اقتصادی اخلاقی مذهبی سیاسی با هم کفویت داشته باشند و با هم رفاقت و همراهی داشته باشند نه رقابت.
2- لتسکنوا إلیها؛ زن و شوهر با وجود هم به آرامش می رسند نه با متعلقات هم( از هم انتظار نوکری و کلفتی داشته باشند به آرامش نمی رسند.)
3-موده و رحمت ؛ مودت همان عشق است که در اعضا و جوارح خودش را نشان می دهد و موهبت الهی است که بعد از ازدواج به وجود می آید و محبت دوست داشتن است رابطه انسان با کل هستی بر اساس محبت است پس قبل از ازدواج عشق نیست اما ممکن است محبت باشد.
عوامل ایجاد محبت و عشق در خانواده
1*ایمان و عمل صالح: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا؛ مریم/96
2*آراستگی ظاهر: أزواجاً مُطهره ؛ بقره / 25
3*سلام کردن: تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّه؛ نور/61
4*لبخند زدن: وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ؛لقمان/18
https://eitaa.com/quranlive
نهج_البلاغه_یکشنبه_98.10.1.mp3
29.38M
#نهج_البلاغه_استادحسینی_جلسه_هفتم_1دی98 https://eitaa.com/quranlive توجه: باعرض پوزش به دلیل قطع برق 10 دقیقه ی انتهایی کلاس ضبط نشده است.
خلاصه مباحث جلسه هفتم نهج البلاغه
معیارهای اخلاق وتربیت در سبک زندگی اسلامی
1- خدامحوری 2- تقوا 3- حق گرایی
1-خدامحوری
برخی از انسانها خدا محور هستند اما خداشناس نیستند . برخی دیگر خدا را می شناسند اما خدا محور نیستند. خدا محور بودن رفتار است .
در خطبه 195 ( واعلموا عبادالله انه لم یخلقکم عثبا ) می خوانیم : انسانها را خدا بیهوده خلق نکرده است ،پس خلقت من بیهوده نیست .
(...علم مبلغ نعمه علیکم) در این بخش از خطبه میخوانیم : خداوند اندازه نعمت ها را می داند و می داند که انسان به چه مقدار از این نعمتها استفاده میکند .
2-تقوا
تقوا به معنای خود نگهداری یا خویشتن داری در برابر اموری است که به انسان زیان می رساند .
تقوا ملکه ای است که باعث می شود انسان در تصمیم گیریها استوار باشد و در کارهایش اعتدال را رعایت کند
در حکمت 410 نهج البلاغه آمده است :
التقی رئیس الاخلاق – حیات بدنه ی دین به تقواست.
تقوا به اخلاق فرمان میدهد و باعث میشود فرد در کارهایش به افراط و تفریط نزدیک نشود.
حکمت 371 : ... و لا عز اعزمن التقوی – هیچ عزتی عزتش بالاتر از تقوا نیست.
در حکمت 242 نهج البلاغه آمده است : اتق الله بعض التقی
برخی از افراد رعایت تمامی جوانب تقوا را نمیکنند
تقوا را فقط در موارد خاص و یا زمان های خاصی رعایت میکنند ، مانند شرب خمر نکردن در ماه رمضان ولی در بقیه ایام سال رعایت نمیکند.
حکمت 203 نهج البلاغه :
ایها الناس اتقوا الله الذی ان ..... راوی میگوید با امام صادق علیه السلام درب خانه حضرت ایستاده بودیم فردی عبور کرد و با امام احوالپرسی کردند و رفتند . به امام عرض کردم چرا ایشان را دعوت به منزل نکردید ، حضرت فرمودند : خداوند مبغوض می دارد مومنی را که به زبان چیزی بگوید که در دل قبول ندارد.
3-حق گرایی
راه شناخت حق از باطل چیست؟
در خطبه 141 نهج البلاغه آمده است :
لیس بین الحق و الباطل ال ....
امام باقر علیه السلام در کنار خانه کعبه ایستادند و فرمودند : ای کعبه که خانه هستی مومن حرمتش از تو بیشتر است
https://eitaa.com/quranlive
تدبر_دوشنبه_98.10.02.mp3
42.59M
#تدبردرقرآن_استادمهریزیان9_2دی98 https://eitaa.com/quranlive
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۸/۱۰/۲)
مجموعه دوم سوره مبارکه جاثیه: معیار جزای الهی، عمل بر پایه شریعت است (آیات ۱۴ تا ۲۲)
دسته اول: معیار جزا، اعمال است (آیات ۱۴ تا ۱۵)
آیه ۱۴: خدا به پیامبرش می¬فرماید: «قُلْ»: بگو: «لِلَّذِينَ آمَنُوا» به مؤمنان که: «يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّه»ِ: از کسانی که امیدی و اعتقادی به ایام الله ندارند بگذرید و با آنها درگیر نشوید تا «لِيَجْزِيَ قَوْماً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»: روز قیامت که خداوند هر قومی را به آنچه که انجام دادند جزا بدهد.
آیه ۱۵: و ای پیامبر، به مؤمنان بگو این کاری که انجام می دهید عمل صالح است و اینگونه اتمام حجت می کند که: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ»: و هر که عمل صالح انجام دهد به سود خود اوست. «وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها»: و هر که کار بدی انجام دهد به ضرر خود اوست. «ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ» و در آخر همه به سوی خدا باز می گردید و مشخص می شود که معیار جزا و پاداش قیامت عمل انسان است که هم می تواند مثبت باشد هم منفی.
دسته دوم: پیروی از احکام تشریعی الهی و اجتناب از اتباع هواهای نفسانی (آیات ۱۶ تا ۲۰)
آیه ۱۶: در این آیات، خدا لطف خود به بنی اسرائیل را بیان می کند و با تأکید فراوان می فرماید: «وَ لَقَدْ آتَيْنا بَنِي إِسْرائِيلَ» ما بودیم که به بنی اسرائیل این نعمت ها را دادیم: «الْكِتابَ»: یعنی تورات را، «وَ الْحُكْمَ»: حکومت را «وَ النُّبُوَّة» رهبری آسمانی را «وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ» و روزی های پاک و سالم و مفید را به آنها دادیم، «وَ فَضَّلْناهُمْ عَلَى الْعالَمِينَ» و به آنها عزت دادیم و بر مردم عصر خودشان آنها را فضیلت دادیم.
آیه ۱۷: «وَ آتَيْناهُمْ بَيِّناتٍ مِنَ الْأَمْرِ»: و عطا کردیم به آنها دلایل روشن و معجزات خودمان را یعنی به آنها فهماندیم که موسی (علیه السلام) پیامبر خداست؛ اما آنها در برابر این همه لطف خداوند چه کردند؟ «فَمَا اخْتَلَفُوا إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ»: آنها بعد از اینکه فهمیدند موسی (علیه السلام) پیامبر خداست تازه اختلافات آنها شروع شد. یک عده پیامبر خدا را پذیرفتند و یک عده نپذیرفتند در حالیکه پیامبر خدا آمده بود تا اختلافات رفع شود. ولی چون منشأ اختلاف آنها حق گریزی (بغی) و برتری جویی و هواپرستی بود؛ به همین دلیل با آمدن علم اختلافات نه تنها برطرف نشد بدتر هم شد.
آیه ۱۷: هر چه می خواهند در دنیا حق گریزی کنند، ولی «إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ» قیامتی هم هست و بالاخره قاضی ای هست که بین آنها قضاوت می کند. پس معلوم می شود اختلافات آنها واقعی نیست و ساختگی بوده است.
آیه ۱۸: «ثُمَّ جَعَلْناكَ عَلى شَرِيعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْها»: ای پیامبر، ما بودیم که تو را سوار بر شریعت اسلام کردیم. تو هم از احکام اسلام تبعیت کن «وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ»: و از کسانی که می خواهند جلوی تو سنگ بیندازند و به حقایق معرفت آگاهی ندارند، پیروی نکن.
آیه ۱۹: «إِنَّهُمْ لَنْ يُغْنُوا عَنْكَ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً»: آنها نمی توانند خطری را در مقابل خدا از تو دفع کنند و برای تو هیچ خاصیتی ندارند و نمی توانند کاری کنند «وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ»: ظالمان در دنیا به یکدیگر کمکهایی می کنند ولی در آخرت کاری از دستشان بر نمی آید و خداست که ولایت متقیان را بر عهده می گیرد و آنها را یاری می کند.
آیه ۲۰: «هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ»: این حرفها آسان به دست شما نرسیده و خیلی ارزشمند است: اینها حرفهایی است که با چشم ظاهری نمی توانی کسب کنی و باید کسی این حرفها را بگوید که از همه هستی خبر دارد «وَ هُدىً»: این حرفها عین هدایت است. آنقدر هدایتگری اش فراوان است که فرموده اینها خود هدایت است. «وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ» این حرفها رحمت است برای کسانی که حق پذیر باشند و وقتی به یقین رسیدند با یقین خود مقابله نکنند.
https://eitaa.com/quranlive
خانواده_قرآنی_98.10.4.mp3
32.54M
#خانواده_قرآنی_استاد_فیض_آبادی_جلسه_هفتم_4دی98 https://eitaa.com/quranlive
خلاصه مباحث کرسی هفتگی خانواده قرآنی 4/10/98
*خانواده از منظر قرآن به سه معنا است : 1- مأوی در آیه " الم یجدک یتیما فاوی" 2- اهل در آیه " سار باهله " 3- اهل بیت در آیه " هل ادلکم علی اهل بیت"
*خانواده دارای سه درجه است :
درجه اول : زن و شوهر ، فرزندان ، والدین همسر
درجه دوم : برادران و خواهران زن و شوهر
درجه سوم : عمو،عمه،خاله ودایی زن و شوهر و همچنین فرزندان عمو،عمه،خاله ودایی زن و شوهر
*عوامل تحکیم خانواده با توجه به آیه 21 سوره روم" وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿21﴾
1-َازْوَاجًا 2- لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا 3-َموَدَّةً 4- رَحْمَةً
*کلمه لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا بیان گر آرامش است و از جمله عوامل آرامش رفاقت و تفاهم نسبت به یکدیگر است.
*کلمه مَّوَدَّةً به عشق اشاره دارد .
پنج مورد از عوامل ایجاد محبت و عشق جلسه قبل مطرح شد .
عامل ششم : خوبی را با خوبی جواب دادن با توجه به آیه 86 سوره نساء " وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا ﴿86﴾
عامل هفتم : بدی را با خوبی جواب دادن با توجه به آیه 34 فصلت " وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ﴿34﴾
عامل هشتم : هدیه دادن
عامل نهم : بدرقه و استقبال
* کلمه رَحْمَةً یعنی پاسخ به نیاز
زن و شوهر باید به نیازهای هم توجه کنند.
نیازهای زن محبت و دیده شدن زحمات او توسط همسرش است.
نیازهای مرد محبت دیدن از سوی زن و اقتدار داشتن است .
عواملی که اقتدار مرد را از بین می برد:
1-تحقیر کردن مرد
2-مقایسه کردن مرد با دیگر مردان
3-بازخواست کردن مرد
4-تعریف دیگر مردان را انجام دادن
5-سرزنش کردن مرد
https://eitaa.com/quranlive
نهج_البلاغه_یکشنبه98.10.8.mp3
40.57M
#نهج_البلاغه_استادحسینی_جلسه_هشتم_8دی98 https://eitaa.com/quranlive
به نام خدا
خلاصه مباحث کرسی نهج البلاغه (۹۸/۱۰/۸)
موضوع: تشویق و تنبیه
اولین نکته در بحث تربیت، تشویق و تنبیه و بین این دو اولویت با تشویق و اصل بر تشویق است. تا جاییکه جایی برای تشویق باشد جایی برای تنبیه باقی نمیماند.
امیر المؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: نِصْفُ الْعَاقِلِ احْتِمَالٌ وَ نِصْفُهُ تَغَافُلٌ: خردمند، نصفش تحمل و بردبارى است و نصف ديگرش ناديده گيرى؛ یعنی میبیند ولی خودش را به ندیدن می زند تا شاید خطاکار به اشتباه خود پی ببرد.
حکمت ۲۴۸: «مَنْ ظَنَ بِكَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّه»: کسی که به تو حسن ظن دارد طوری باش که حسن ظن او را تصدیق کنی؛ البته منظور این نیست که اگر کاری انجام نداده ای از تعریف او خوشت بیاید و به دروغ بگویی انجام دادم یا اگر گناهی کرده ای، گناهان خودت را برایش علنی کنی چون بیان یک گناه از خود گناه، گناهش بیشتر است؛ بلکه در تصدیق خود نه افراط داشته باش نه تفریط: بگو هر چه داریم لطف خداست و ...)
خطبه ۱۹۳ (خطبه همام): در بخشی از این خطبه، در وصف پرهیزگاران آمده است:
«إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ»: وقتی کسی از انسان با تقوا تعریف و تمجید می کند، انسان با تقوا از تعریف او می ترسد از اینکه شاید تعریف او باعث شود بدیهای خود را فراموش کند و می گوید: «أَنَا اعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي»: من خودم را بهتر از دیگران می شناسم و خداوند هم بهتر از خودم مرا می شناسد و از گناهان من خبر دارد. و دعا می کند که: «اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُون»: خدايا من را به اين ستايشها و تعريفها مؤاخذه نکن؛ و من را بهتر از آنچه گمان ميکنند، قرار بده و گناهاني را که مرتکب شدهام و آنها نميدانند، ببخش.
تشویق واقع گرایانه:
«فَإِنَّ كَثْرَةَ الذِّكْرِ لِحُسْنِ [فِعَالِهِمْ] أَفْعَالِهِمْ»: پيوسته آنها را تشويق نما و پياپى کارهاى مهمى را که افرادى از آنها انجام داده اند برشمار.
پس برای تشویق فرزندان به نماز، لازم نیست مرتب تذکر بدهیم، بهتر است مرتب از کارهای خوبش یاد کنیم حتی کارهای خوبی غیر از نماز را.
زیرا يادآورىِ کارهاى نيکِ آنها:
«تَهُزُّ الشُّجَاعَ»: افراد شجاعشان را به فعاليتِ بيشتر وامى دارد.
«وَ تُحَرِّضُ النَّاكِلَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ»: و کم کاران را به کار تشويق مى کند، ان شاءالله.
که اگر نیکوکار و بدکار نزد تو یکسان باشند باعث می شود که:
«تَدْرِيباً لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ عَلَى الْإِسَاءَةِ»؛ بدکاران به اعمال بد تشويق گردند.
تنبیه:
الف. روش تنبیه گناهکاران
حکمت ۱۷۷: «ازْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِن»: شخص بدكار را با پاداش دادن به نيكوكار تنبيه كن.
به این ترتیب، اولین تنبیه آدم بد تشویق آدم خوب است.
ب. روش برخورد با دوستان خطاکار
حکمت ۱۵۸: «عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ ارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْه»: برادرت را با احسانى كه در حق او مى كنى سرزنش كن، و شر او را با بخشش باز گردان.
گاهی با یک هدیه، محبت، شاخه گل، زنگ زدن و... شر یک آدم بر میگردد.
تدبر_دوشنبه_98.10.9.mp3
39.91M
#تدبردرقرآن_استادمهریزیان10_9دی98 https://eitaa.com/quranlive
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن دوشنبه 9 دی 98
بخش پایانی دسته سوم از مجموعه سوم آیه ۲۱ و ۲۲ سوره جاثیه
آیه ۲۱_ آیا کسانی که مرتکب بدیها و گناهان شدند فکر کرده اند که ما اینها را مانند کسانی قرار می دهیم که ایمان آوردند وکارهای شایسته کردند؟ فکر کردند که زندگی و مرگشان یکی است؟خیلی اشتباه فکر می کنند. یک نگاهی به این عالم بندازند متوجه می شوند که: خدا عادل است آسمان وزمین را به حق آفریده (حق یعنی عدالت) و یکی از مصادیق حق این است که به انسان ها ظلم نشود و به هر کسی به موجب آنچه بدست آورده جزا داده شود. بنابراین هدف خلقت، برقراری عدالت است یعنی کیفر بدکاران و پاداش صالحان (آیه 22) مجموعه چهارم سوره مبارکه جاثیه آیات (35 - 23) و دسته اول این مجموعه آیات (26-23): در این آیات ویژگیهای انسانهای هوس ران و مادی گر و ریشه های فکری انکار معاد در این افراد ، متذکر می شود. انسانهایی که دنبال هوس هستند رابطه بین چشم و گوش را با عقل قطع می کنند برای اینکه راحت تر زندگی کنند. (آیه 23) هوس نقطه مقابل عقل است یعنی اگر هوس عامل عذاب است عقل عامل پاداش است البته منظور هوسی است که بر عقل غلبه کند و افسار گسیخته شود. ریشه های فکری این افراد هوس ران این است که می گویند: چیزی در این عالم جز زندگی دنیا نیست .مرگ و زنده شدن ما به خاطر طبیعت این روزگار است .دلیلی بر رد معاد ندارند جز این که می گویند: اگر راست می گویید پدران ما را که از دنیا رفتند زنده کنید. (آیات 25-24)آیه بعدی به عنوان اتمام حجت می گوید: یادتان باشد کسی که شما را می میراند و روز قیامت زنده می کند خداست ولی اکثر مردم نمی خواهند بپذیرند.(آیه 26)
دسته دوم از مجموعه چهارم این سوره مبارکه جاثیه (آیات 35-27) وارد فضای قیامت شده و ان را توصیف می کند که خودش باعث تحریک انگیزه و احساس می شود.خدایی که فرمانروای آسمان و زمین است قیامت را بر پا میکند و آن روز انسانهای مبطل (بی منطق که بر پایه باطل حرف می زنند) بدبخت اند.(آیه 27) در ان روز هر امتی را می بینی در حالیکه به زانو درآمدند از روی پشیمانی و حسرت به خاطر سیئات اعمالشان و هر گروهی به سوی کتابان می روند. گفته میشود این نامه کاملا به حق نوشته شده و ما از انچه عمل می کردید نسخه برداشتیم.(آیات29-28)
https://eitaa.com/quranlive