eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
12.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
536 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم✨️ 🕌دارالتفسیر حرم‌‌مطهررضوی 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/7 🎥پخش زنده https://www.aparat.com/darotafsir.aqr 📸اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir 💬ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا ➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗ ◀️ 💬 جلسه: هشتم 🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۱۸ ⏺ موضوع: دعای هشتم صحیفه سجادیه ➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗ 🔻🔻دعای هشتم صحیفه سجادیه🔻🔻 و کان من دعائه (علیه‌السلام) فی الاستعاذه من المکاره و سیئ الاخلاق و مذام الافعال ✴️ دومین اخلاق ناپسندی که در دعای هشتم صحیفه سجادیه از آن به خدا پناه می‌بریم، افروختگی غضب است: "سَوْرَةِ الْغَضَبِ" 🔸کلمات: "سَوْرَةِ" در لغت به معنای شدت و افروختگی است؛ مانند زمانی که آتش افروخته شده و زبانه می‌کشد و "الْغَضَبِ" جوش و خروشی است که در نفس آدمی ایجاد می‌شود، برای آنکه انتقام بگیرد، یا اینکه خون انسان به جوش می‌آید و باعث می‌شود که انسان یا انتقام بگیرد یا ضرر و آزاری را از خودش دور کند. 📝 نکته ۱: غضب در معنای اول، مانند حرص، مثبت و منفی ندارد و بستگی دارد انسان برای چه چیزی خشم و ایجاد می‌شود. برای همین امام کلمه "غَضَب" را با "سَوْرَةِ" به کار می‌برند: یعنی پناه می‌برم از این که غضب من از حد خودش خارج شود. 📝 نکته ۲: اینکه خداوند قوه غضب را در انسان قرار داده است نعمت الهی است که به وسیله آن انسان می‌تواند غضبناک شود؛ اما به شرط آنکه در مسیر خودش و تحت حاکمیت قوه عقل او باشد؛ مانند زمانی که به دین و ناموس انسان تعرض می‌شود و او باید غضبناک شود؛ اما جایی‌که انسان از حکم عقل خارج می‌شود، نتیجه‌اش می‌شود برافروختگی غضب و امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) از آن به خدا پناه می‌برند. 🔸غضب در روایات: ▫️امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: ۱. اصلا ادب و خشم با یکدیگر جمع نمی‌شوند. ۲. از غضب بپرهیزید که اول آن دیوانگی و آخرش پشیمانی است. ۳. از خشم بپرهیز که لشکری از لشکریان ابلیس است. ۴. خشم و غضب، باعث فساد ایمان می‌شود. ▫️امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: غضب، کلید هر زشتی و پلیدی است. 🔸ریشه غضب: علمای اخلاق می‌گویند: چهار صفت وجود دارد که وقتی با هم جمع می‌شود، ریشه عصبانیت و غضب است: کبر (اینکه انسان، خودش را از دیگران بالاتر بداند؛ عُجب (اینکه انسان، همه کارهای خود را زیبا ببیند)؛ حسد (اینکه انسان از موفقیت دیگران ناراحت شود)؛ کینه (اینکه انسان در وجودش نفرت از دیگران باشد). 🔸درمان غضب: قدم اول: درمان ریشه‌ها (کبر، عجب، حسد، کینه)؛ قدم دوم: فکر کردن به آثار و پیامدهای غضب؛ قدم سوم: تقویت عقل و قوه عاقله؛ قدم چهارم: پرهیز از همنیشنی با افراد عصبانی؛ قدم پنجم: بالا بردن توحید و خداشناسی. 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت فرزند از منظر قرآن ۷.mp3
زمان: حجم: 7.07M
🎙صوت: ☑️موضوع: عرصه های تربیت فرزند(تربیت فکری و قلبی) 👤مدرس: 🆔@quranlive
به نام خدا ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ◀️ 💬 جلسه: هفتم 🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۱۹ ⏺ موضوع: عرصه های تربیت فرزند(تربیت فکری و قلبی) ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ♦️ تربیت فکری: خداوند در آیات بسیاری از قرآن روی تفکر و تعقل و تدبر مانور داده است. اندیشه با ذهن تفاوت دارد. در تربیت فکری می‌خواهیم فرزند اندیشمند و متفکر بار بیاید. دنبال یادگیری باشد، دنبال فناوری اطلاعات باشد، ذهن جستجوگری داشته باشد، اهل سوال باشد و اطلاعاتش بالا برود. نتیجه تربیت فکری این می‌شود که انسان، قدرت تشخیص درست را پیدا کند. ♦️ راهکارهای تربیت فکری: 1️⃣ استدلال: در کودکی فرزند قدرت استدلال ندارد و در نوجوانی این قدرت را پیدا می‌کند. در این شرایط، پدر و مادر باید با حوصله پاسخگوی تمام سوالات فرزند باشند. برای فرزندانی که کوچکتر هستند و قدرت استدلال ندارند، باید اصول عقاید، اصول اندیشه و مسائل فکری، بعضی مناسبتهای تاریخی و ... را با علل و عوامل آن در قالب قصه برایشان بگوییم. 2️⃣ طرح سوال و تحقیق: سوالاتی برای فرزند مطرح کنیم و از او بخواهیم پاسخ آن را بیابد. ما پرسشگر باشیم و اجازه دهیم فرزند خلاقیت به خرج بدهد. در آن صورت خودبخود اندیشمند می‌شود. 3️⃣ عبرت‌گیری: به فرزندان بیاموزیم به دنیای طبیعت که نگاه می‌کنند، از حوادث عبرت بگیرند. 4️⃣ تفکر در طبیعت: به فرزند مجال بدهیم تا در طبیعت سیر کند و در آیات خداوند تفکر کند و درس بگیرد. نگاه فرزند را به طبیعت فعال کنیم. 5️⃣ فعال کردن فکر فرزند: برای خلاق شدن فکر فرزند کارهای زیادی می‌توان انجام داد؛ مثلا مسابقه جمله‌سازی، جمله را ناقص بگوییم و از او بخواهیم آن را کامل کند. ♦️ تربیت قلبی: قلب، یکی از ابعاد آدمی است که جایگاه ایمان و تقوا است. قلب با روح فرق می‌کند و برای رشد ایمان، باید قلب انسان رشد کند. ♦️ راهکارهای تربیت قلبی: 1️⃣ صدقه: فرزند بخشنده بودن را یاد بگیرد. 2️⃣ مسجد: بردن فرزند در محیط‌های معنوی مانند مسجد، مزار شهدا، امامزاده‌ها و ... بسیار تاثیرگذار است. 3️⃣ وضو: فرزند را عادت بدهیم تا همیشه با وضو باشد. 4️⃣ عبادت: نقطه نقابل گناه، عبادت است که قلب را نورانی می‌کند. قرار دادن فرزند در محیط گناه و غیبت و تهمت و دروغ و ... قلب فرزند را تیره و سیاه می‌کند. 5️⃣ تلاوت قرآن: تلاوت قرآن با صدای زیبا و بلند در منزل، طوری که فرزند فقط درگیر فضای مجازی نباشد. 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا ➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖ ◀️ 💬 جلسه: دوم 🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۲۳ ⏺ موضوع: استفاده از فرصت‌ها ➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖ 📕 حکمت ۲۱: وَ الْفُرْصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ: فرصت، مانند رفتن ابر می‌رود. همانگونه که ابر حرکت می‌کند و آرام و اهسته از دید ما می‌رود، فرصت هم آهسته می‌رود؛ پس باید قدر فرصت‌های خوب را بدانیم. و در قسمت اول این حکمت، چنین آمده: قُرِنَتِ الْهَيْبَهُ بِالْخَيْبَهِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ؛ دو چیز با یکدیگر همراه هستند: ترس و هراس با ناامیدی و ناکامی؛ خجالت کشیدن با محروم ماندن. 🌀ارتباط قسمت اول و دوم حکمت ۲۱: حضرت در قسمت اول، دلیل از دست دادن فرصت را می‌فرمایند که یکی از این دلایل، ترس است و دیگری خجالت کشیدن؛ انسان وقتی می‌ترسد دچار ناامیدی می‌شود و باید قوت قلب داشته باشد تا نترسد و وقتی خجالت می‌کشد بی‌سواد می‌ماند و بسیاری از اوقات، دلیل از دست دادن فرصت، همین خجالت کشیدن است. پس تا وقتی انسان فرصتی برای آموختن دارد نباید با ترس و خجالت و ... فرصت را از دست بدهد. 📕 حکمت ۷۴: نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَي أَجَلِهِ: نفس کشیدن انسان، قدم‌های او به سوی اجلش می‌باشد. هر نفسی که می‌کشی به سوی مرگ، نزدیک‌تر می‌شوی. 📕 حکمت ۱۱۸: إِضَاعَهُ الْفُرْصَهِ غُصَّهٌ: از دست دادن فرصت، غصه و اندوه است. در اینجا حضرت، طبیعت امر را می‌فرمایند، نه اینکه بخواهند بفرمایند قابل جبران نیست. ممکن است در یک فرصت خوبی عملی را انجام نداده‌ و غصه خورده باشیم؛ ولی بعدها جبران هم بشود. گاهی این غصه در همین دنیاست و گاهی در آخرت. 📕 حکمت ۳۶۳: مِنَ الْخُرْقِ الْمُعَاجَلَهُ قَبْلَ الإِْمْكَانِ وَ الأَْنَاهُ بَعْدَ الْفُرْصَهِ: از نشانه‌های حماقت و نادانی است که در کاری عجله کنی پیش از آنکه مقدمات و شرایط آن فراهم شود و سستی کنی، وقتی فرصت و زمان آن کار فراهم شد. ما گاهی در استفاده از فرصت، دچار افراط و تفریط هستیم. ابتدا کُندی می‌کنیم تا دیر شود و وقتی دیر شد، عجله می‌کنیم و دست و پای خود را گم می‌کنیم، که این خلاف مَشی مومن است. نکند انسان‌ها به اسم استفاده از فرصت، عجول بشوند. باید از فرصت استفاده کرد؛ اما اعتدال مهم است و نباید یک فرصت باعث شود فرصت‌های خوب دیگر را از دست بدهیم. باید اولویت سنجی کرد. 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا