به نام خدا
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
◀️ #خلاصه_کرسی_درسهایی_از_نهج_البلاغه_2
💬 جلسه: چهارم
🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۶
⏺ موضوع: ارزش سخن (قسمت دوم)
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
📕 حکمت ۳۸۱:
🔹 الْكَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ فَإِذَا تَكَلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ فِي وَثَاقِهِ: کلام در بند توست و اختیار آن با توست، تا زمانی که آن را بر زبان جاری نکردی و تکلم نکردی و آن جایی که کلام را بیان کردی تو در بند کلامت هستی و تبعات آن متوجه توست.
وَثَاق: طناب، وسیلهای که برای در بند کشیدن انسان یا حیوان استفاده میشود.
در بعضی روایات هست که زبان مانند حیوانی است که میگزد، مانند حیوانی که حمله میکند و باید آن را محکم ببندی.
🔹فاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ: پس زبانت را نگهدار همانطور که طلا و نقره و جواهرات خودت را نگهداری میکنی.
در اینجا امام (علیهالسلام) هم ارزش کلام را میگویند و هم آسیبشناسی میکنند. همانگونه که مواظبت میکنی جواهراتت از بین نرود، مراقب باش زبانت چیزی را خراب نکند.
🔹 فرُبَّ كَلِمَهٍ سَلَبَتْ نِعْمَهً وَ جَلَبَتْ نِقْمَه: چه بسا کلمهای نعمتی را سلب میکند؛ نعمت مهربانی، دعای پدر و مادر، دوستی، خوبیهایی که پیرامون ما هست و ... و نقمت و بلا و مشکلاتی بر تو وارد کند.
در اینجا امام از کلمه "اَو" به معنای "یا" استفاده نکردهاند و فرمودهاند "وَ"؛ یعنی این کلمه و این حرف نامناسب دو آسیب خطرناک برای تو دارد:
۱. نعمتی از تو سلب شود؛
۲. بلایی بر تو وارد شود.
📕 حکمت ۱۸۲:
این حکمت، جمعبندی و نتیجهگیری خوبی از فرمایشات امام (علیهالسلام) و این جلسه است. ما باید بدانیم هر چیزی در جای خودش خوب است. سکوت بدون پیام هم خوب نیست؛ سخن گفتن بدون علم و فایده و معرفت هم خوب نیست.
🔸 لاَ خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ كَمَا أَنَّهُ لاَ خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ: جایی که باید حکم خدا گفته شود، قضاوت درستی انجام شود، حرف حق گفته شود، در سکوت خیری نیست. سکوتی که پیام دارد و نشانه نارضایتی ما از انجام یک گناه است خوب است؛ ولی سکوتی که باعث تایید یک گناه و ناحق شدن حق شود، سکوت خوبی نیست.
🔅 همچنانکه وقتی از امام رضا (علیهالسلام) پرسیدند چرا تمام قوم نوح (علیهالسلام) نابود شدند با اینکه همه، پیامبر خود را تکذیب نکرده بودند؟ حضرت فرمودند: به دلیل آنکه عدهای تکذیب کردند و عده دیگری سکوت اختیار کردند.
📖 همانطور که خیری نیست در سخن جاهلانه و بدون علم و تخصص، خیری در سکوت بیفایده و عقبنشینی از حکم و دستور خدا وجود ندارد. این باید یک معیار باشد که نه فقط حرف زدن خوب است و نه سکوت کردن. فقط باید بدانیم هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد. انسان عاقل نه بیجا و بیاندازه سکوت میکند و نه بیجا و بیاندازه حرف میزند.
📚 تکلیف:
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در حکمت ۱۲۳، نسبت به چه کسانی، از تعبیر "خوش به حال او ..." استفاده فرمودهاند؟
╭┅❀🍃🖤🍃❀┅╮
🆔 @quranlive
╰┅❀🍃🖤🍃❀┅╯
#سوره_واقعه👇🏼👇🏼
بخش سوم سوره واقعه که از مباحث قبلی جا مانده بوده است تقدیم می گردد..
جلسه21تدبر-99.7.7.mp3
8.37M
🎙صوت:#تدبر_در_قرآن_جلسه_21
☑️موضوع: سوره مبارکه واقعه- آیات انتهایی
👤مدرس: #حجه_الاسلام_مهریزیان
🆔@quranlive
به نام خدا
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
◀️ #خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن_2
💬 جلسه: بیست و یکم
🗓 تاریخ:۹۹/۷/۷
⏺ موضوع: سوره مبارکه واقعه
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
ادامه سوره مبارکه واقعه از آیات ۷۵ تا انتها، دو بخش سوم و چهارم سوره را تشکیل میدهد.
📚 بخش سوم؛ آیات ۷۵ تا ۸۲: تاکید بر الهی بودن قرآن، و هشدار جدّی به مکذبان.
🔹آیات ۷۵ - ۷۷:
فَلاَ اُقسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ ...: خداوند خطاب به کسانی که قرآن را تکذیب میکنند با سوگند و تاکید بسیار از الهی بودن قرآن و حکیمانه بودن نازل شدن آن سخن میگوید: من به جایگاه ستارگان در آسمان سوگند نمیخورم. یک جنبه از سوگند به جایگاه ستارگان به جایگاه والای قرآن و نورانی بودن آن اشاره دارد. این سوگند اگر شما بدانید، سوگندی است بزرگ برای بیان مطلبی مهم. این کتابی که در اختیار شماست، قرآنی بسیار ارزشمند و گرانمایه است.
🔹آیات ۷۸ - ۸۲:
فِی کِتَابِِ مَکنُونِِ ... : در لوحی که از هرگونه تغییر و دگرگونی مصون و محفوظ است، نهاده شده است. کسی نمیتواند به این معارف، دست پیدا کرده و آنها را تحریف کند و جز انسانهای مطهر و پاک از گناه، کسی به حقایق قرآن دسترسی نخواهد داشت. مصداق اتمّ "مطهّرون" اهل بیت (علیهمالسلام) هستند که از هرگونه رجس و پلیدی دور هستند. قرآن کتابی است که نازل شده از سوی پروردگار جهانیان است. پس از این همه تاکید، آیا این سخن تازه و اثرگذار را که از سوی خداست، سبُک میشمارید و به آن توجه نمیکنید؟ این همه بهره میتوانستید از قرآن ببرید، آیا بهره شما از قرآن، شده است تکذیب؟
📚 بخش چهارم؛ آیات ۸۳ تا ۹۶: تاکید بر حقانیت معاد و تبیین سرنوشت انسانها در برزخ.
✍️ دسته اول؛ آیات ۸۳ - ۸۶: تاکید بر ناتوانی انسان درباره مرگ، دلیلی بر حقانیت معاد.
🔹آیات ۸۳ - ۸۷:
فَلَو لاَ اِذَا بَلَغَتِ الحُلقُومَ ... : پس چرا هنگامی که جان محتضر، به گلوگاه میرسد و در آن هنگام او را میبینید و ما از شما به او نزدیکتریم ولی شما ما را نمیبینید، نمیتوانید برای او کاری بکنید؟ من هستم که میتوانم او را ببرم یا نگه دارم. و سپس برای اینکه ناتوانی ما انسانها را اثبات کند، میفرماید: چرا اگر واقعا اعتقاد به جزا و قیامت ندارید، جان آن محتضر را باز نمیگردانید، اگر راست میگویید؟!
✍️ دسته دوم؛ آیات ۸۸ - ۹۶: بیان حال و روز انسانها در برزخ.
🔹آیات ۸۸ - ۹۶:
فَاَمَّا اِن کَانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ ... : اگر این انسان محتضر، جزو انسانهای مقرب باشد، پاداش او راحتی و رهایی از هرگونه درد و اندوه و بهشتی پُر نعمت است. و اگر از اصحاب الیمین باشد، ای پیامبر، از سوی او سلام و سلامتی برای توست. و اگر از کسانی باشد که مکذب بوده و قرآن و قیامت را تکذیب کرده و گمراه هم بوده است که پذیرایی از او با آبی جوشان و آتشی سوزان خواهد بود. قطعا وعدههایی که گفته شد، راست و درست است و با حق الیقین اتفاق خواهد افتاد. پس ای پیامبر، نام پروردگار بزرگت را تسبیح کن. به این معنا که اگر خداوند، کسی را عذاب میکند، به او ظلم نکرده است.
♻️ جمعبندی سوره مبارکه واقعه: اثبات حقانیت قیامت از طریق شرح حال انسانها در قیامت، از طریق دلایل عقلی یعنی توجه به پدیدههای این عالم و از طریق دلایل نقلی یعنی اثبات حقانیت قرآن.
🆔@quranlive
May 11