#سوره_واقعه👇🏼👇🏼
بخش سوم سوره واقعه که از مباحث قبلی جا مانده بوده است تقدیم می گردد..
جلسه21تدبر-99.7.7.mp3
زمان:
حجم:
8.37M
🎙صوت:#تدبر_در_قرآن_جلسه_21
☑️موضوع: سوره مبارکه واقعه- آیات انتهایی
👤مدرس: #حجه_الاسلام_مهریزیان
🆔@quranlive
به نام خدا
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
◀️ #خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن_2
💬 جلسه: بیست و یکم
🗓 تاریخ:۹۹/۷/۷
⏺ موضوع: سوره مبارکه واقعه
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
ادامه سوره مبارکه واقعه از آیات ۷۵ تا انتها، دو بخش سوم و چهارم سوره را تشکیل میدهد.
📚 بخش سوم؛ آیات ۷۵ تا ۸۲: تاکید بر الهی بودن قرآن، و هشدار جدّی به مکذبان.
🔹آیات ۷۵ - ۷۷:
فَلاَ اُقسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ ...: خداوند خطاب به کسانی که قرآن را تکذیب میکنند با سوگند و تاکید بسیار از الهی بودن قرآن و حکیمانه بودن نازل شدن آن سخن میگوید: من به جایگاه ستارگان در آسمان سوگند نمیخورم. یک جنبه از سوگند به جایگاه ستارگان به جایگاه والای قرآن و نورانی بودن آن اشاره دارد. این سوگند اگر شما بدانید، سوگندی است بزرگ برای بیان مطلبی مهم. این کتابی که در اختیار شماست، قرآنی بسیار ارزشمند و گرانمایه است.
🔹آیات ۷۸ - ۸۲:
فِی کِتَابِِ مَکنُونِِ ... : در لوحی که از هرگونه تغییر و دگرگونی مصون و محفوظ است، نهاده شده است. کسی نمیتواند به این معارف، دست پیدا کرده و آنها را تحریف کند و جز انسانهای مطهر و پاک از گناه، کسی به حقایق قرآن دسترسی نخواهد داشت. مصداق اتمّ "مطهّرون" اهل بیت (علیهمالسلام) هستند که از هرگونه رجس و پلیدی دور هستند. قرآن کتابی است که نازل شده از سوی پروردگار جهانیان است. پس از این همه تاکید، آیا این سخن تازه و اثرگذار را که از سوی خداست، سبُک میشمارید و به آن توجه نمیکنید؟ این همه بهره میتوانستید از قرآن ببرید، آیا بهره شما از قرآن، شده است تکذیب؟
📚 بخش چهارم؛ آیات ۸۳ تا ۹۶: تاکید بر حقانیت معاد و تبیین سرنوشت انسانها در برزخ.
✍️ دسته اول؛ آیات ۸۳ - ۸۶: تاکید بر ناتوانی انسان درباره مرگ، دلیلی بر حقانیت معاد.
🔹آیات ۸۳ - ۸۷:
فَلَو لاَ اِذَا بَلَغَتِ الحُلقُومَ ... : پس چرا هنگامی که جان محتضر، به گلوگاه میرسد و در آن هنگام او را میبینید و ما از شما به او نزدیکتریم ولی شما ما را نمیبینید، نمیتوانید برای او کاری بکنید؟ من هستم که میتوانم او را ببرم یا نگه دارم. و سپس برای اینکه ناتوانی ما انسانها را اثبات کند، میفرماید: چرا اگر واقعا اعتقاد به جزا و قیامت ندارید، جان آن محتضر را باز نمیگردانید، اگر راست میگویید؟!
✍️ دسته دوم؛ آیات ۸۸ - ۹۶: بیان حال و روز انسانها در برزخ.
🔹آیات ۸۸ - ۹۶:
فَاَمَّا اِن کَانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ ... : اگر این انسان محتضر، جزو انسانهای مقرب باشد، پاداش او راحتی و رهایی از هرگونه درد و اندوه و بهشتی پُر نعمت است. و اگر از اصحاب الیمین باشد، ای پیامبر، از سوی او سلام و سلامتی برای توست. و اگر از کسانی باشد که مکذب بوده و قرآن و قیامت را تکذیب کرده و گمراه هم بوده است که پذیرایی از او با آبی جوشان و آتشی سوزان خواهد بود. قطعا وعدههایی که گفته شد، راست و درست است و با حق الیقین اتفاق خواهد افتاد. پس ای پیامبر، نام پروردگار بزرگت را تسبیح کن. به این معنا که اگر خداوند، کسی را عذاب میکند، به او ظلم نکرده است.
♻️ جمعبندی سوره مبارکه واقعه: اثبات حقانیت قیامت از طریق شرح حال انسانها در قیامت، از طریق دلایل عقلی یعنی توجه به پدیدههای این عالم و از طریق دلایل نقلی یعنی اثبات حقانیت قرآن.
🆔@quranlive
به نام خدا
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
◀️ #خلاصه_کرسی_خانواده_قرآنی2
💬 جلسه: دهم
🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۹
⏺ موضوع: ویژگیهای آموزش دینی (قسمت ۱)
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
🗂 بحث امروز درباره آموزش دین است؛ یعنی چگونه دین را به فرزندان خود یاد بدهیم؟
زمانی که بحث آموزش مطرح میشود باید ببینیم که:
۱. منظور از دین چیست؟
۲. آموزش به چه معناست؟
۳. از چه شیوههایی میتوان برای آموزش دین استفاده کرد؟
🌕 منظور از دین:
معارف اسلام سه دسته است: اصول عقاید، اخلاق و رفتار. منظور از اصول عقاید همان باورها است. اخلاق، ملکاتی که در وجود انسان است و معمولا عاملی برای رفتار است؛ مثلا سخاوت در مقابل بخل، شجاعت در مقابل ترس و ... ، و رفتار همان مسائل فقهی است که در رسالههای توضیح المسائل دیده میشود.
♻️ رابطه آنها به این صورت است که:
تمام رفتارهای ما معلول اخلاق است؛ مثلا انسانی که سخاوتمند است، انفاق هم میکند. انسان شجاع، از خودش شجاعت نشان میدهد و انسان ترسو رفتارهای خوبی ندارد. یا وقتی کسی را دوست داریم، نوع رفتار ما با او به گونه خاصی است؛ و زمانیکه از کسی کینه داشته باشیم، نحوه رفتار ما هم با او فرق میکند.
تمام اخلاقها معلول باورهای ما هستند؛ یعنی اگر بخواهیم یک اخلاق را درست کنیم، باید اول باورها را در وجود فرزند ایجاد کنیم.
پس اصول اعتقادات عاملی برای اخلاق است و اخلاق، عاملی برای رفتار.
🎾 نحوه آموزش اصول دین به فرزندان:
اصول اعتقادات مربوط به عقل است و یک بحث اندیشهای است. فرزندان دو دستهاند: فرزندانی که به سن استدلالهای عقلی رسیدهاند؛ و فرزندانی که به سن استدلالهای عقلی نرسیدهاند؛
💢 برای فرزندانی که به بلوغ عقلی رسیدهاند، چون مبنای اصول عقاید، عقل است، باید تک تک اصول اعتقادی را برای آنها با استدلال و به صورت عقلانی اثبات کرد؛ وجود خدا، عدالت خدا، معاد و ... همه باید برای آنها اثبات شود.
💢 اما فرزندانی که هنوز به سن استدلالهای عقلی نرسیدهاند؛ مثلا برای فرزند ۷، ۶، ۵ یا ۴ ساله خود، قصههای مربوط به اعتقادات و باورها را بازگو کنیم یا بازیها را بر همین اساس بچینیم؛ به عنوان مثال از نعمتهای خدا قصه بسازیم یا قصهای که در آن استجابت دعا وجود دارد یا زندگینامه و تاریخ اهل بیت (علیهمالسلام) را برای او تعریف کنیم.
🔰در حیطه اخلاق، باز هم آموزش برای کوچکترها میتواند در قالب قصه، بازی و تمثیل باشد؛ مثلا داستانهایی از شجاعت اهل بیت را برای او بازگو کنیم تا بداند شجاعت یعنی چه؟! داستانهایی درباره تواضع، درباره صبر و ... .
🔰اما در مورد فقه و رفتارشناسی روشهای گوناگونی وجود دارد. مثلا برای آموزش نماز به استدلال، نیازی نداریم و راههای گوناگونی داریم.
🔴 اصول دین:
برخی اصول دین را ۳ یا ۵ مورد میدانند؛ ولی ما معتقدیم اصول دین بیشتر از ۵ مورد است.
🕋 اصل اول؛ توحید: در بحث توحید زیرمجموعههای زیادی داریم: وجود خدا، سنتهای الهی (در قرآن کریم بیش از ۲۰۰ سنت الهی داریم؛ مانند هدایت، نعمت، استجابت دعا، نجات دادن، ریزش برکات و ...)، صفات خدا و ... ؛
🕌 اصل دوم؛ رسالت و امامت: پیامبرشناسی، رسالت پیامبر، ویژگیهای پیامبر، چرا پیامبر و امام آمد؟ امام کیست؟ وظیفه امام چیست؟ وظیفه ما در مقابل امام چیست؟ و ... ؛
🏜 اصل سوم؛ معاد: اصل معاد را میتوان در قالب تمثیل گفت، آن هم با محوریت قانون جزا. فرزند باید بداند که در قیامت، جزا مطرح است. البته برای کوچکترها که میترسند، میتوان ابتدا بهشت را گفت؛ ولی برای فرزندانی که بالغ شدهاند، باید به صورت استدلالی، آیات معاد را گفت. معاد را برای بچههای کوچک در قالب قصه و تمثیل، و برای بزرگترها با استدلال بگوییم؛
🧠 اصل چهارم؛ انسانشناسی: انسان کیست؟ انسان، خلیفهالله است و باید برای فرزند توضیح بدهیم که خلیفهالله بودن یعنی چه؟ اینکه انسان قابلیت رشد معنوی دارد یعنی چه؟ ابعاد انسان را برای او توضیح بدهیم؛
📖 اصل پنجم؛ قرآن: ایمان به قرآن و کتابشناسی را برای فرزندمان توضیح بدهیم. قرآن کتاب علمی و کتاب هدایت است نه کتاب داستان و رُمان؛
🕊 اصل ششم؛ ملائکه شناسی: ایمان به ملائکه، شناخت نقش ملائکه در زندگی ما و ... ؛
🛤 اصل هفتم؛ هدفشناسی: از همان ابتدا باید به فرزند یاد بدهیم که هدف او از زندگی چیست؟ آیا دنبال دنیاست یا آخرت؟
🚥اصل هشتم؛ معیارشناسی: معیارهای ارزشی در جامعه؛
📝 نکته در بحث اخلاق:
امام صادق (علیهالسلام) در روایت جنود عقل و جهل، هفتاد مورد از اخلاق را مطرح کردهاند؛ مثلا شکر در مقابل کفران، سخاوت در مقابل بخل و ... که باید برای فرزند توضیح داده شود.
برای توضیح اخلاق به فرزند، فقط این نیست که بگوییم شجاعت وجود دارد؛ بلکه باید بررسی کنیم و اگر خواستیم در وجود فرزندمان نهادینه شود، باید از اصول اعتقادات شروع کنیم.
ادامه دارد ... ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🆔@quranlive