خانواده قرآنی(۲),تربیت کودک(۳).mp3
5.97M
🔈 صوت:#خانواده قرآنی_جلسه3
#موضوع: معیارهای فرزند خوب و بد در قرآن
👤سخنران: حجه الاسلام#فیض آبادی
🆔@quranlive
#خانواده_قرآنی
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی۲ (۹۹/4/18)
موضوع:معیارهای فرزند خوب و بد در قرآن
ویژگی های منفی فرزند
1-نماز را تضییع کند؛ «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ»(مریم/59)
2- دنبال شهوترانی و گناه باشد؛«وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ»(همان)
3- دنیاگرا باشد؛«فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى»(اعراف/169) گاهی شیوه تربیت فرزند به گونه ای است که ماشین و پول و منافع مادی ارزشهای زندگیش می شود.
4-گناه کند و بگوید خدا می بخشد ؛«يَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنا»(همان) این بی توجهی به گناه در شکل گیری شخصیت فرزند،آسیب می زند.
ویژگی های مثبت فرزند
1-طیب و پاک باشد؛«هُنالِكَ دَعا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَة»(آل عمران/38) فرزند طیب فرزندی است که فطرت توحیدی و ذات انسانیش حفظ شود و به سمت تمایلات حیوانی نرود.
2-پیرو پیامبر و اهل بیت علیهم السلام باشد؛«مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّه»(آل عمران/39)خداوند، یحیی علیه السلام را به حضرت زکریا علیه السلام داد که تصدیق کننده پیامبر زمانش یعنی حضرت عیسی علیه السلام بود.
3-قهرمان و پیشوا باشد؛«يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى .....وَ سَيِّداً »(همان)حضرت یحیی علیه السلام از نظر علم و عمل مقام رهبری داشت.خوب است فرزندانی تربیت کنیم که الگوی رفتاری دیگران شوند.
4-خودنگه دار باشد؛«يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى.....وَ حَصُوراً »(همان) از تمایلات نفسانی در حصار باشد و بتواند خودش را در مقابل هوی و هوس کنترل کند.
5-نسبت به مردم مهربان و دلسوز باشد؛«وَ حَناناً مِنْ لَدُنَّا»(مریم/13)
6-پاک باشد و قابلیت رشد داشته باشد؛ «وَ زَكاة»(همان) از رذایل اخلاقی مثل حسادت ، بخل ، بددهنی و ... پاک باشد.
7-در حضور و غیاب والدین نیکی کننده به آنها باشد؛ «وَ بَرًّا بِوالِدَيْه»(مریم/14)فرق احسان به والدین با بَرِّ به والدین این است که احسان نیکی کردن در حضور آنهاست و بَرّ یعنی نه تنها در حضور والدین بلکه پشت سرشان هم طوری رفتار کند که دعای خیر مردم به آنها برسد.
8-سرکش و نافرمان نباشد؛«وَ لَمْ يَكُنْ جَبَّارا َعَصِيًّا»(همان) در راستای فرمانهای الهی،مطیع والدین باشد.
9-اهل گناه نباشد؛ «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِك»(هود/46) خداوند به حضرت نوح علیه السلام فرمود: پسرت به سبب گناهانش از اهل تو نیست.
-فرزند از منظر الهی؛
1-فرزند نور چشم است؛ «وَ قَرِّي عَيْنا»(مریم/26)وقتی حضرت مریم ، عیسی علیه السلام را به دنیا آورد خداوند فرمود: او نور چشمت است.
2-فرزند نعمت است و نعمت نیاز به شکر دارد، شکرش این است که درست تربیت شود تا در جامعه مفید باشد.
3- فرزند امانت الهی است و خداوند به همه انسانها دستور داده تا امانات را صحیح و سالم به صاحبان آنان تحویل دهند؛«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها»(نساء/58)
4-فرزند،تنهایی پدر و مادر را از بین می برد؛ «وَ زَكَرِيَّا إِذْ نادى رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً »(انبیاء/89)
5-ذخیره آخرت است؛ «وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُم»(بقره/223) با پرورش فرزندان صالح،آثار نیکی برای آخرتتان پیش بفرستید.
6-زینت زندگی دنیاست؛ «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا»(کهف/46)
🆔@quranlive
#درسهایی از_نهج البلاغه
خلاصه مباحث کرسی نهج البلاغه
موضوع: دوستی و مشورت
حکمت ۳۸:
مصادقه و دوستی دو طرفه با چند نفر ممنوع:
(مصادقه از صدق و راستی و صداقت می آید. صدق در باب مفاعله رفته و معنای مشارکت و رابطه دو طرفه را دارد.)
۱. ایاک و مصادقه الاحمق ... : و بپرهیز از دوستی با احمق؛ زیرا می خواهد به تو سود برساند ولی زیان می رساند. یکی از ویژگیهای احمق این است که در جهل مرکب است؛ نمی داند و بر ندانستن خود پافشاری می کند.
۲. و ایاک و مصادقه البخیل ... : بپرهیز از دوستی با بخیل؛ زیرا چیزی را که سخت به آن نیاز داری از تو دریغ می کند. بخیل کسی است که دارایی دارد؛ اما خرج نمی کند.
۳. و ایاک و مصادقه الفاجر ... : و بپرهیز از دوستی با فاجر؛ زیرا تو را به کمتر چیزی می فروشد. فاجر کسی است که گناه علنی می کند و فسق او آشکار است. یا گناه را در خلوت انجام می دهد و ابراز می کند و یا در ملاء عام گناه می کند.
۴. و ایاک و مصادقه الکذاب ... : و بپرهیز از دوستی با کسی که بسیار دروغ می گوید؛ زیرا او مانند سراب است، چیزی که بسیار دور است را نزدیک و چیزی که بسیار نزدیک است را دور نشان می دهد. کاذب دروغگو و کذاب بسیار دروغگو است.
حکمت ۴۷۹:
شرّ الاِخوان من تُکُلِّفَ له ... : بدترین دوستان کسی است که برای او به رنج و زحمت و تکلف بیفتی.
نامه ۳۱:
و الصدیق من صدق غیبه ... : دوست واقعی کسی است که در نهان و غائب بودن (نبودن فرد)، آئین دوستی را رعایت کند.
و قطیعه الجاهل تعدل صله العاقل ... : اگر میخواهی دوستان عاقل پیدا کنی باید با دوستان جاهل قطع رابطه کنی. بریدن از جاهل، پیوستن به عاقل است.
حکمت ۲۹۵:
اصدقائک ثلاثه و اعدائک ثلاثه ... : دوستان تو سه گروهند: دوست تو و دوست دوست تو و دشمن دشمن تو؛ و دشمنان تو سه گروه هستند: دشمن تو و دشمن دوست تو و دوست دشمن تو.
نامه ۵۳:
با چه کسانی رابطه برقرار کنیم؟
و الصق باهل الورع و الصدق ... : با پرهیزکاران و درستکاران بیامیز.
با چه کسانی مشورت کنیم؟
و لا تدخلن فی مشورتک بخیلا ... : انسان بخیل را داخل مشورت خود نکن؛ زیرا تو را از کار خوب باز می دارد و به تو وعده فقر می دهد.
و لا جبانا ... : با انسان ترسو نیز مشورت مکن؛ زیرا تو را در انجام کارها سست می کند.
و لا حریصا ... : با انسان حریص نیز مشورت نکن؛ زیرا با ستمکاری، حرص را در نظرت زینت می دهد.
بخل و ترس و حرص، غریزه های مختلف و گوناگون اند؛ اما وجه اشتراک آنها سوءظن به خداست.
🆔@quranlive
#تدبر_در قرآن2
به نام خدا
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۹/۴/۲۳)
موضوع: سوره مبارکه واقعه
دورنمایی از سوره:
مجموعه اول؛ آیات ۱ تا ۵۶: توصیف روز قیامت و حال انسانها در آن روز.
مجموعه دوم؛ آیات ۵۷ تا ۷۴: توبیخ مکذبان معاد و اثبات قدرت خدا.
مجموعه سوم؛ آیات ۷۵ تا ۸۲: تاکید بر الهی بودن قرآن در راستای مقابله با مکذبان قیامت.
مجموعه چهارم؛ آیات ۸۳ تا ۹۶: تاکید بر حقانیت معاد و توصیف حال انسانها در عالم برزخ.
آیات ۱ - ۶:
اذا وقعت الواقعه ... : در ابتدای سوره، خداوند قیامت را توصیف میکند. حادثهای که حتما واقع خواهد شد و در آن دروغی نیست. قیامت، نظام کنونی دنیا را زیر و رو میکند؛ هم عالم هستی را و هم انسانها و ملاکهای ارزشی آنها را. آن هنگامی که زمین با لرزشی سخت لرزانده شود و کوهها به شدت متلاشی و همچون غباری پراکنده گردند.
آیات ۷ - ۱۰:
و کنتم ازواجا ثلاثه ... : و شما ای انسانها سه گروه میشوید: انسانهای سعادتمند که همنشینان یُمن و برکت و سعادت هستند، انسانهای شقاوتمند که همنشین شومی هستند و کسانی که در دنیا در مسیر تقرب به خدا از همه سبقت گرفتند و از اصحاب الیمین هم بالاتر هستند.
آیات ۱۱ - ۱۴:
اولئک المقربون ... : انسانهایی که در تقرب به درگاه خدا خیلی جلو رفتهاند، اولاً مقربون هستند و خیلی به خدا نزدیک شدهاند و ثانیاً در باغهای پرنعمت جای دارند. فراوانی مقربان در بهشت به این صورت است که گروهی انبوه از امتهای پیشین و گروهی اندک هم از امت اسلام هستند.
آیات ۱۵ - ۱۷:
علی سرر موضونه ... : آنان بر تختهایی کنار هم چیده شده، قرار دارند و روبروی یکدیگر، با کمال الفت بر تختها تکیه زدهاند. در بهشت پسرانی همواره نوجوان و شاداب با جامهایی پر از شراب طهور در اطراف بهشتیان طواف میکنند.
آیات ۱۸ - ۲۱:
باکواب و اباریق و ... : این نوجوانان زیبا با قدحها و کوزهها و جامهایی پر از شراب طهور که از نهرهای جاری بهشتی برداشته شده اطراف آنها میگردند و سیرابشان میکنند. نوشیدنی بهشتیان نه آنها را سردرد میکند و نه مست میکند به طوری که عقل خود را از دست بدهند. نوجوانان بهشتی هر نوع میوهای که بهشتیان اختیار کنند و هر گوشت پرندهای که بخواهند به آنها تقدیم میکنند.
به این دلیل میوه بر گوشت مقدم شده است که از نظر تغذیه بهتر است میوه قبل از غذا صرف شود.
آیات ۲۲ - ۲۴:
و حور عین ... : نعمت بعدی بهشتیان این است که در بهشت همسرانی پاک و زیبا دارند. همسرانی که همچون مروارید در صدف پنهان هستند. همنشینان بهشتیان چهرهای دارند که بهشتیان از دیدن آنها لذت میبرند. بعد از ذکر این شش موهبت جسمانی و مادی، میفرماید: اینها همه پاداشی است که خداوند به سبب عمل صالح پیوسته به آنها عنایت کرده است.
آیات ۲۵ - ۲۶:
لایسمعون فیها لغوا و ... : هفتمین و آخرین نعمت بهشتیان، جنبه معنوی دارد: در آنجا نه سخن لغو و بیهوده میشنوند و نه سخنان گناهآلود. تنها چیزی که میشنوند سلام است سلام. این سلام هم میتواند سلام و درود خدا باشد هم سلام ملائکه مقرب او و هم سلام خود بهشتیان به یکدیگر.
🆔@quranlive
#درسهایی از_صحیفه سجادیه
به نام خدا
➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖
خلاصه مباحث کرسی درسهایی از صحیفه سجادیه (۹۹/۴/۲۴)
موضوع: سند شناسی صحیفه سجادیه
➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖
اگر بخواهیم در مکتب تشیع، دو اثر مهم و جاودان را به عنوان بازوی قرآن و شرح و تفسیر آن نام ببریم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است.
تعبیر اخ القرآن (برادر قرآن) و اخت القرآن (خواهر قرآن) برای نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه نشان میدهد، این دو کتاب ارزشمند، یک وابستگی و شباهت ذاتی با قرآن کریم داشته و بهترین تفسیر برای قرآن کریم هستند.
🔸عناوین صحیفه سجادیه:
در طی تاریخ در کتابهای حدیثی و رجالی عناوین مختلفی درباره صحیفه آمده است:
دعاء الکامل؛
دعاء الصحیفه؛
انجیل اهلبیت (علیهمالسلام)؛
زبور آل محمد (علیهمالسلام)؛
الصحیفه الکامله.
🔸صحیفههای دیگر:
صحیفههای دیگری هم در طول تاریخ نوشته شده است که دعاهای دیگری که در صحیفه سجادیه نیست را در آنها جمع آوری کردهاند:
الصحیفه السجادیه الثانیه: شیخ حر عاملی؛
الصحیفه السجادیه الثالثه: میرزا عبدالله افندی؛
الصحیفه السجادیه الرابعه: میرزا حسین نوری؛
الصحیفه السجادیه الخامسه: سید محسن امین.
🔸سند صحیفه سجادیه:
بین عالمان شیعی و غیر شیعی مشهور است که امام زین العابدین (علیهالسلام) صحیفه را به دو تن از فرزندانشان، امام باقر (علیهالسلام) و زید بن علی انشاء کردند و بعد امام صادق (علیهالسلام) و یحیی بن زید آن را از پدرانشان نقل کردند. سپس شخصی به نام متوکل بن هارون، صحیفه را از امام صادق (علیهالسلام) و یحیی بن زید دریافت کرد که فرزند او عمیر بن متوکل نیز آن را نقل کرده است. پس از عمیر بن متوکل، شش نفر از عالمان آن زمان نقل صحیفه کردهاند. تا اینکه از طریق شیخ بهائی، آن صحیفه مشهور، به ما رسیده است.
بنابراین دو سند برای صحیفه وجود دارد:
۱. سند صحیفه از امام سجاد (علیهالسلام) که به امام باقر (علیهالسلام) دادند و امام صادق (علیهالسلام) از پدرشان نقل میکنند؛
۲. سند صحیفه از امام سجاد (علیهالسلام) که به فرزندشان زید بن علی دادند و یحیی بن زید از پدرش نقل میکند.
🔸متن سند صحیفه:
داستان دیدار متوکل بن هارون که فرزندش آن را نقل میکند با یحیی بن زید در بازگشت از سفر حج و صحبتهایی که آنجا رد و بدل شد، از این قرار است که ... (به فایل صوتی مراجعه شود.)
🔸جایگاه صحیفه نزد عالمان و بزرگان:
علمای بزرگ شیعه اهتمام به نقل صحیفه داشتند و درباره صحیفه به عظمت یاد کردهاند.
۱. ابن ادریس حلی: بزرگترین نسخه شفابخشی که متعبدان برای درمان خویش از آن کمک میگیرند صحیفه نقل شده از امام سجاد (علیهالسلام) است.
۲. علامه محمد تقی مجلسی (مجلسی اول): هیچ شک و تردیدی نیست که صحیفه کامله سجادیه از امام سجاد (علیهالسلام) است.
۳. علامه محمد حسن نجفی (معروف به صاحب جواهر): واضح و آشکار است که صحیفه سجادیه از امام سجاد (علیهالسلام) است.
📝نکته:
نقلی که اکنون از صحیفه در اختیار شیعه است را مرحوم شیخ بهایی نقل میکند.
🆔@quranlive
خانواده قرآنی(۲),تربیت دینی(بارآوردن دینی،تربیت دینی).mp3
7.18M
🔈 صوت:#خانواده قرآنی_جلسه4
#موضوع: تربیت دینی
👤سخنران: حجه الاسلام#فیض آبادی
🆔@quranlive
#خانواده_قرآنی
به نام خدا
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی ۲ (۹۹/۴/۲۵)
موضوع: تربیت دینی یا بار آوردن دینی
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
♦️ تفاوت تربیت دینی با غیر دینی:
در تربیت دینی مبنا خدا است ولی در تربیت غیر دینی مبنا خدا نیست. در تربیت غیر دینی به دنبال این هستند که استعدادهای کودک را در زمینههای گوناگون رشد بدهند؛ مثلا میخواهند کودک ورزشکار و قهرمان شود و سالم باشد؛ اما در تربیت دینی زمانیکه بحث ورزش مطرح میشود، میخواهیم کودکی تربیت کنیم که قدرت بدنی را برای خدمت به خلق و خدمت به خدا استفاده کند.
♦️ تربیت دینی یا بار آوردن دینی:
تربیت دینی بر اساس اصول قرآنی است ولی در بارآوردن دینی، فرد متدین است و میخواهد فرزند را دینی تربیت کند؛ اما تربیت کردن را بلد نیست.
📝 نکته:
ما یک خانواده دینی داریم، یک خانواده متظاهر به دین. خانواده دینی خانوادهای است که تمام رفتارهایش دینی است؛ اما خانوادههایی که تظاهر به دین میکنند، خیلی از رفتارهایشان دینی نیست.
♦️ تفاوت تربیت دینی و بار آوردن دینی:
۱. در تربیت دینی دنبال این هستیم که بنده خدا تربیت کنیم در حالیکه در بار آوردن دینی، پدر و مادر دنبال این هستند که برده برای خودشان تربیت کنند.
۲. در بار آوردن دینی، غالباً پدر و مادر دنبال بمباران اطلاعات هستند؛ در حالیکه در تربیت دینی، بمباران اطلاعات جواب نمیدهد؛ بلکه باید قدرت تفکر را بالا برد. قرآن کریم نیز هر جا مسالهای را مطرح میکند، در کنارش دلیل آن را هم میآورد و با استدلال حرف میزند.
۳. معمولاً در بار آوردن دینی فقط حرف میزنیم؛ در حالیکه در تربیت دینی باید رفتارها خوب باشد.
🔺 در اینجا دو سوال مطرح میشود:
❓سوال ۱:
ما رفتارهایمان در حضور فرزندانمان خوب است ولی چرا فرزندانمان خوب تربیت نشدهاند؟
📋 پاسخ:
اگر میخواهید رفتارها تاثیرگذار باشد، رفتار شما مهم نیست، برداشتی که فرزند شما دارد، مهم است. نوع رفتار پدر و مادر با فرزند، نوع رفتار آنها با خودشان، نوع رفتار پدر با مادر و رفتار مادر با پدر و نیز نوع رفتارشان با دیگران مهم است.
❓سوال ۲:
چه کنیم تا برای فرزندانمان الگو باشیم؟
📋 پاسخ:
جواب، یک کلمه است: "لقد آتینا لقمان الحکمه ان اشکر لی"؛ ما به لقمان حکمت دادیم که نعمتهای ما را شکر کن.
✍️ انسان:
اگر حکیم باشد، حرفها و رفتارهایش روی فرزندانش تاثیر زیادی دارد و فرزندان او را قبول دارند. و شکرگذار باشد (شکر قلبی، زبانی، عملی)؛ این که قلباً از زندگی خود راضی باشد، مثبت حرف بزند، از تمام نعمتهایی که خدا به او داده درست استفاده کند.
۴. در بار آوردن دینی معمولاً از اجبار استفاده میکنند؛ در حالیکه در تربیت دینی، اجبار اصلاً جواب نمیدهد.
۵. در تربیت دینی باید انگیزه، اراده و باور ایمانی را ایجاد کرد: "من اراد الاخره و سعی لها سعیها و هو مومن"؛ کسی که دنبال آخرت است، تلاش هم میکند و باور هم دارد.
🆔@quranlive