eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
10.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
485 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/7 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
ج17صحیفه-99،9،25.mp3
7.83M
🎙صوت: ❄️⁩🌿موضوع:دعای هشتم صحیفه سجادیه 👤مدرس: 🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿━•═•━ ⁦❄️⁩ 💬 جلسه: هفدهم 🗓 تاریخ:۹۹/۹/۲۵ ⁦❄️⁩ موضوع: دعای هشتم ━•═•━🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿━•═•━ 🔹در جلسه ی قبل صفت عجب توضیح داده شد و در این جلسه بحث را کامل و به ادامه ی شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه می پردازیم. 💠 دو تعریف از عجب ۱_ زمانی که نعمت و یا صفتی در انسان خیلی بزرگ باشد،این صفت کمال یا واقعا در انسان وجود دارد و یا اینکه صفت زشتی است و انسان گمان میکند برایش کمال است. آنگاه دچار عجب در رفتار می‌شود. ۲_ انسان نعمتی را بزرگ بداند بدون اینکه توجه ای به نعمت دهنده داشته باشد. این نوع عجب حالت نفسانی دارد. 🌀 بدترین نوع عجب بدترین نوع عجب این است که انسان عمل زشت خود را زیبا ببیند ، زیبا جلوه کردن گناه از کارهای شیطان است. ریشه عجب توهم است. انسان گمان میکند عملش زیبا و خوب است.اما در واقع زشتی است که در چشم انسان زیبا جلوه کرده است. 💠 تفاوت عجب و تکبر عجب ریشه تکبر است ، عجب زمانی اتفاق می افتاد که انسان خودش را با خودش مقایسه میکند و نگاه واقع بینانه به شخصیت خود ندارد.اما در تکبر انسانی که عجب دارد خودش را با دیگران مقایسه می‌کند. خودش را برتر از دیگران میداند و به مرحله ی تحقیر کردن دیگران می‌رسد. 💠 تفاوت عجب با ادلال ادلال یعنی انسانی که عجب دارد وارد مراتب دیگری می‌شود و نه تنها به خودش می بالد بلکه دارای چند صفت دیگر نیز می باشد. بر دیگران منت می‌گذارد و نسبت به دیگران متوقع است.به کارهای خود می بالد و انتظار دارد دیگران از او تشکر کنند. تشکر کردن را وظیفه مردم می داند و علاوه بر اینها دچار شادمانی کاذب می‌شود. 🌀انواع عجب ۱_ عجب درونی ، منشاء آن حالات درونی انسان است. ۲_ عجب بیرونی ، در اعمال انسان وجود دارد. 🔹یکی از آثار عجب توقف است ، انسان از توهم به توقف می‌رسد وتوقف باعت سقوط انسان به گناه و فساد می‌شود. 🔹دلیل عجب انسان ،ضعف توحید است زیرا انسان گمان میکند علت همه‌ی کارها خودش هست ، همه را از جانب خود میداند و توفیقات الهی و اسباب خیر خدا را نادیده میگیرد. 🌀 آفات عجب 🔹اضطراب روحی ، وحشتناک‌ترین تنهایی از نظر امام علی علیه السلام خودپسندی است، عجب برای انسان انزوا می آورد و انسان روابط اجتماعی اش با دیگر مردم قطع میشود. 🔹عجب دلیل کم خردی است 🔹عجب مانع رشد و فزونی است وانسان را متوقف می‌سازد. 🔹عحب باعث عدم قبولی اعمال انسان به درگاه خداوند میشود. 💠 وَ نَمُدَّ فِي آمَالِنَا 🔹خدایا به تو پناه می‌بریم از اینکه گرفتار مد در عمل شویم. (گرفتار آرزوهای طولانی) • کلمه نَمُدَّ از واژه ی مُدَّ به معنای طولانی کردن است. • ‏کلمه آمَالِ یعنی آرزو طبق روایات انسانی که آرزو ندارد انسان موفقی نخواهد شد.انسان باید آرزوها را تبدیل به اهداف کند و به سوی آنها حرکت کند. انگیزه ی بسیاری از رفتارهای ما در زندگی آرزوها هستند.گرفتار آرزوهای طولانی شدن یعنی اینکه نگاه غیر واقع بینانه به آرزو داشتن. 🌀 سه جنبه منفی در آرزوها ۱_ نپختگی آرزو ، انسان آرزو داشته باشد بدون توجه به توانایی ها ،مقدورات، جایگاه، امکانات و ظرفیت خودش (نسنجیده آرزو داشتن) ۲_ انسان آرزو داشته باشد ولی برای رسیدن به آن تلاش نکند.رسیدن به موفقیت نتیجه تلاش است. ۳_ انسان بی و حد اندازه آرزوی خودش را تصور کند، آرزوهای طولانی باعث میشوند ابتدا انسان از مسیر درست خارج شود و سپس باعث میشود یاد آخرت را فراموش کند. 💠 وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ السَّرِيرَةِ 🔹خدایا به پناه می‌بریم از اینکه بدیهایی که درون ما است آشکار شوند. • کلمه سُوءِ به معنای بدی است. • کلمه السَّرِيرَةِ به معنای هر چیزی را که انسان در دلش پنهان میکند . 🔹سریره دو نوع است سوء سریره (پنهان داشتن عقاید نادرست) ، حسن سریره(پنهان داشتن عقاید درست) در این بخش از دعا سوء سريره مد نظراست. حضرت می فرمایند خدایا به تو پناه می برم از اینکه بدی های من که در درون من پنهان هستند آشکار شوند. سنت خدا این است که زشتی یا زیبائی که انسان در درون خودش پنهان میکند بالاخره آشکار می‌شود،و در عمل او نشان داده میشود. 🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿 🆔@quralive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده قرانی۲,تربیت کودک.mp3
6.96M
🎙صوت: 🍀🌿موضوع: شیوه های دعوت به دین 👤مدرس: 🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━ ✅۲ 💬 جلسه: بیستم 🗓 تاریخ:۹۹/۹/۲۶ ✅موضوع: شیوه های دعوت به دین(قسمت اول) ━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━ 🌿جلسه ی قبل شرح آیات ۱۲ تا ۱۷ سوره لقمان بیان شد و در این جلسه به ادامه ی شرح آیه ۱۷ و ۱۸ می‌پردازیم. ‏ ⁦❇️⁩ يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ«۱۷» اى فرزندم نماز را برپا دار و به كار پسنديده وادار و از كار ناپسند باز دار و بر آسيبى كه بر تو وارد آمده است‏ شكيبا باش اين [حاكى] از عزم [و اراده تو در] امور است «۱۷» 🍃مصادیق صبر ۱_ صبر در مقابل تنوع طلبی ، در مسائلی که تنوع وجود دارد انسان باید صبر کند ۲_ صبر در مقابل برخورد بد دیگران ۳_ صبر در مقابل تجملات دیگران و اینکه حسرت دارائی دیگران را نخوریم ۴_ صبر در مقابل گناه ۵_ صبر در مقابل دشمن، گاهی اوقات دشمن را برای کودک زیبا جلوه میدهیم . ذهن کودک را منفی میکنیم •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• ⁦❇️⁩ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ «۱۸» و از مردم [به نخوت] رخ برمتاب و در زمين خرامان راه مرو كه خدا خودپسند جلوه گر را دوست نمى دارد «۱۸» 🌱 رفتار اجتماعی در دوران کودکی باید نحوه ی تعامل با مردم را به کودک آموزش داد. چون کودک در جامعه زندگی میکند و رشد و نمو پیدا میکند . • کلمه تُصَعِّرْ یعنی روی برگرداندن • کلمه خَدَّ یعنی صورت • کلمه نَّاسِ یعنی همه مردم صعر یعنی حالتی از روی برگرداندن که همراه با غرور است، ریشه ضعف روابط اجتماعی به غرور برمیگردد. 🌱علل شکل گیری غرور در انسان • ایجاد معیارهای اشتباه در خانواده ، معیارهای غلط باعث میشود فرد خودش را برتر از دیگران بداند.مثلا معیار برتری را ثروت می دانند. • ‏ تلقین های اشتباه ، پدر و مادر به اشتباه از کودک و رفتارهای او تعریف نابه جا میکنند. ⁦✳️⁩وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ، از روی غرور بر روی زمین راه مرو • کلمه مَرَحًا یعنی شادی از روی غرور 🌱در مقابل راه رفتن با غرور راه رفتن متواضعانه است وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا_ آیه ۶۳ سوره فرقان_ و بندگان خاص خدای رحمان . آنان هستند که بر روی زمین به تواضع و فروتنی راه روند. ⁦✳️⁩ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ _ خدا خودپسند لافزن را دوست نمى دارد • کلمه مُخْتَالٍ یعنی خودپسند ، فرد گمان میکند انسان بزرگی است و خود را برتر میداند. • ‏کلمه فَخُورٍ یعنی فخر فروش ، فردی که به دنبال جلوه گری است یعنی هر کاری را انجام میدهد تا دیگران او را ببینند. 🍃 راه درمان غرور در دنیا سه مکتب تربیتی وجود دارد ۱_ مکتب دنیا گرایی بر روی منافع دنیوی و ضررهای دنیوی مانور میدهد ‏۲_ مکتب آخرت محوری رسالتش ‏ترس از جهنم و علاقه مند کردن به بهشت است ‏۳_ مکتب عشق به خدا ‏بهترین مکتب همین است که منحصر به اسلام است . در این مکتب عشق به خدا را آموزش میدهد واینکه به خاطر خدا گناه و اشتباه نکنید. ‏مکتب عشق تأثیرگذاری بسیاری دارد. ‏ 🍃 ‏تفاوت مکتب ها ‏در مکاتب دنیا گرایی آلودگی وجود دارد ، ضرر و خطا وجود دارد . فرد مرتکب خطا می‌شود و بعد آن خطا را پاک میکند. اما در مکتب خداگرایی و عشق به خدا دفع گناه وجود دارد ، رفع گناه وجود ندارد . ‏دفع با رفع متفاوت است . رفع یعنی بیرون راندن ، دفع یعنی مانع ایجاد کردن .مانند نهی از منکر ‏مکتب عشق به خدا دفع گناه میکند یعنی نمی‌گذارد گناه وارد شود اما در مکتب بهشت و جهنم گناه می آید سپس میگویند توبه کنید که گرفتار آتش و جهنم نشوید. ‏مکتب عشق به خدا بر روی تربیت دینی و دعوت به فضائل و رفتارهای ارزشی تاثیر بسیاری دارد. ادامه دارد⁦⬇️⁩⁦⬇️⁩⁦⬇️⁩ 🌿🍀🍃✾🍀✾🍃🍀🌿 🆔@quranlive
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━ ✅۲ 💬 جلسه: بیستم 🗓 تاریخ:۹۹/۹/۲۶ ✅موضوع: شیوه های دعوت به دین (قسمت دوم) ━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━ ‏⁦❇️⁩ وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ «۱۹» ‏و در راه‏ رفتن خود ميانه‏ رو باش و صدايت را آهسته ‏ساز كه بدترين آوازها بانگ خران است«۱۹» ‏ 🍀 وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ _ در راه رفتنت میانه رو باش این موضوع فقط در راه رفتن خلاصه نمی‌شود تعادل و میانه رو بودن رو باید در همه ی رفتارها رعایت کرد. نباید در تربیت ، کودک را افراطی و یا تفریطی پرورش داد ، کودک باید رفتار متعادل داشته باشد. برخی مقدس مآب هستند برخی آزاد و رها هستند . در تمام عرصه های زندگی باید اعتدال داشت. 🍀وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ _ صدایت را آهسته کن در حرف زدن ادب را رعایت کن و داد نزن 🍀 چه کنیم فرزند ما متعادل باشد اعمال و رفتارش متعادل باشد؟ ۱_ گام اول : شرک زدایی کنیم ، باید از لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ شروع کنیم ۲_گام دوم : ایجاد اندیشه ی توحیدی در کودک، بحث معاد برای فرزند بر مبنای حسابرسی اعمال بیان شود. ۳_ گام سوم : فرزند رابه اقامه نماز تشویق کنیم اگر دو گام اول در فرزند درست نهادینه شود فرزند نماز خوان میشود . اگر گام سوم درست انجام شود فرزند امر به معروف و نهی از منکر میکند. 🍀مراحل شکل گیری شخصیت در کودک ۱_ شخصیت اعتقادی (توحید و معاد ، گامهای اول و دوم) ۲_ شخصیت عبادی (گام سوم) ۳_ شخصیت اجتماعی(گام چهارم) افرادی که شخصیت عبادی ضعیفی دارند شخصیت اجتماعی آنان نیز ضعیف است . شخصیت اجتماعی فرزند از طریق امر به معروف و نهی از منکر شکل میگیرد ۴_ شخصیت روانی (صبر) افراد منزوی در جامعه و افرادی که مسئولیت پذیر نیستند کسانی هستند که صبر و حوصله شان کن است . ۵_ شخصیت رفتاری نحوه ی تعامل با مردم ، مغرور نباشد و متواضع باشد ۶_ شخصیت معتدل غرور از بین برود و تواضع جای آن را بگیرد سپس اعتدال می آید 🍀دو آسیب که باید از رفتار فرزند حذف شود ابتدا غرور است ، فرزند باید متواضع تربیت شود دوم اعتدال ، که باید در فرزند شد پیدا کند. ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 🌿 کلید واژه تربیت تزکیه است ، تزکیه یعنی پرورش ، رشد دادن و پاک کردن انسان از تمام آلودگی هایی که سبب ساز انحراف هستند. 🌿 نمونه های تزکیه و پرورش • ‏صدقه دادن سبب تطهیر و تزکیه میشود، دلکندن از مادیات انسان را پرورش می‌دهد. • ‏خانواده سالم ، انسان زمانی که خانواده سالم داشته باشد آلودگی های اجتماعی، فقهی و حقوقی از او دور می‌شود. • ‏اگر بدون دعوت جایی رفتید و کسی در منزل نبود وارد نشوید تا اینکه به شما اجازه بدهند و یا اگر به شما گفتند باز گردید ، برگردید این برا شما بهتره است. اثر تربیتی این موضوع در این است که انسان همیشه بین خودخواهی و خداخواهی درگیر است ، اگر ناراحت شد خودخواه است و اگر پذیرفت و برگشت میشود خدا خواه. بازگشتن غرور و خودخواهی را در انسان میشکند. • ‏کنترل چشم و حفظ چشم و پاکدامنی ، برخی از آلودگی مربوط به حریم محرم و نامحرم است که باید رعایت شود . 🍀 اثر پرورش مذهبی چیست؟ پرورش مذهبی فرزند سبب فلاح و رستگاری او می‌شود. اگر انسان نفسش را تزکیه کند باعث ایجاد عوامل رشد در درون خود میشود و موانع رشد را میتواند برطرف کند. نتیجه تزکیه رفتار مناسب است. انسان زمانی که پرورش پیدا کند رفتارهایش مذهبی میشود. رفتارهایی که در آنها آلودگی وجود ندارد. 🌿🍀🍃✾🍀✾🍃🍀🌿 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا