eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
9.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
473 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/4500 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده_قرانی_98.11.30.mp3
40.84M
#خانواده_قرآنی_جلسه14_استاد_فیض_آبادی_30بهمن https://eitaa.com/quranlive
قرآنی خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی ۳۰ بهمن ۹۸ آسیب های خانواده:نشوز زن،نشوز مرد،اختلاف بین زن و شوهر،نفرت بیان شد. سایرموارد آسیب های خانواده به شرح ذیل می باشد: ۱.استبدال وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا آیه ۲۰ نساء استبدال:گرفتن همسری به جای همسر اول در زمان گذشته مردم برای اینکه همسر جدید انتخاب کنند به زنان تهمت میزدند تا مهریه را از او پس بگیرند‌. ۲.تجملات: يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا آیه ۲۸ احزاب ریشه ی تجملات به دنیا خواهی و زینت دنیا بر می گردد. راه درمان:راه خدا و پیامبر و توجه به قیامت. ۳.حسرت فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَآ أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ آیه ۷۹ قصص حسرت یعنی چشم و هم چشمی که نگاه به زندگی مردم و نگاه به داشته های مردم است علت حسرت:دنیا خواهی درمان: *بداند که از حسرت خوردن هیچی به دست نمی آورد. *باید دنیا خواهی را از خود دور کرد و راه آن عمل صالح است. *علم:اگاهی از پاداش اخروی. *صبر که از راه ایمان به دست می آید. *هیچوقت ظاهر زندگی مردم را با باطن زندگی خود مقایسه نکنیم. *رزق دست خداست. ۴.دعوا: وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوٓا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ آیه ۴۶ انفال آثار دعوا: *فَتَفْشَلُوا:سست شدن. *وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ:شوکت و اقتدار از بین می رود. درمان: *زن و شوهر با هم صحبت کنند. *اطاعت از خدا. *اطاعت از پیامبر. *صبوری کنند. ۵.گناه:خداوند به حضرت آدم فرمود: اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ آیه ۳۵ بقره لَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ:ایجاد شدن سختی و مشکلات. حضرت آدم و حوا بعد از نزدیک شدن به درخت اخراج شدند. پس گناهانی مثل مال حرام،دروغ،قضا شدن نماز... به زندگی آسیب میزند. وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ و هر كس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌كنیم. آیه ۱۲۴ طه https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج_البلاغه_یکشنبه_98.12.4.mp3
33.35M
#نهج_البلاغه_استادحسینی_جلسه14_4اسفند98 https://eitaa.com/quranlive
جلسه چهاردهم.pptx
6.77M
#نهج_البلاغه_جلسه-چهاردهم_پاورپوینت
خلاصه مباحث کرسی نهج البلاغه (۹۸/۱۲/۴) موضوع: تعاون و همکاری؛ آینده نگری در راه نیکی و پرهیزگاری تعاون کنید: آیه ۳ سوره مائده: تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان. تعاون ثواب و جزای اصل عمل را دارد: ممکن است کسی عملی انجام نداده باشد ولی جزای او بیشتر از عامل آن باشد: - اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله اللهم العنهم جمیعا: گروهی که با حسین (علیه السلام) جنگیدند و همراهی کردند و بیعت کردند و تبعیت کردند بر کشتن حضرت، خداوند همه آنها را لعنت کند. - لعن الله امه اسرجت و الجمت و تنقبت لقتالک: کسانی که نرسیدند امام را به قتل برسانند، ولی اسبها را زین کردند و لجام زدند و آماده شدند... دشمنی با ستمگران و یاری نمودن مظلومان: نامه ۴۷: کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا: فرزندانم، دشمن ظالم و کمک کار مظلوم باشید. معلوم است که: ۱. اول باید، "اشداء علی الکفار" بود، بعد "رحماء بینهم"؛ ۲. یکی از کمکهای ما به مظلوم، دشمنی ما با ظالم است؛ ۳. مشکل مظلوم را باید با دشمنی با ظالم ریشه کَن کرد. همدلی، لازمه ارتباط با خانواده: خطبه ۲۳: گرچه انسان ثروتمند باشد از خانواده و از اینکه اگر مشکلی برایش پیش آمد، خانواده اش یاری اش کنند، بی نیاز نیست... و خانواده بهترین اطرافیان انسان هستند... با عاطفه ترین افراد، در هنگام مصیبت ها، خانواده اند. لزوم همگرایی در فتنه ها: خطبه ۱۵۱: یک نفر فتنه می کند و عامل شر است. یک نفر عامل فتنه نیست ولی دیگران از او استفاده ابزاری می کنند. امام (علیه السلام) می فرمایند: مواظب باش باعث نصب فتنه جلوی چشم مردم و عَلَم بدعت نباشی. اتحاد، عامل پیروزی: خطبه ۱۹۲: اندیشه کنید که چگونه بودند هنگامی که وحدت اجتماعی داشتند، دلها به هم نزدیک، دستهای آنان مددکار یکدیگر، شمشیرها یاری کننده، دارای دیده های نافذ و با یک هدف مشترک... تفرقه، عامل شکست: خطبه ۱۹۲: بنگرید در آن هنگام که به تفرفه و پراکندگی روی آوردند، و مهربانی و دوستی آنان از بین رفت، سخن ها و دلهای شان گوناگون شد، از هم جدا شدند... ضرورت آینده نگری: حکمت ۱۵۱: هر کس را پایانی است، شیرین یا تلخ. همیشه آینده باب دل انسان نیست. آینده نگری: حکمت ۱۶۹: کسی که نه فقط بَصَر بلکه بصیرت دارد، آینده برای او روشن است. https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
ارسالی از خانم حیدری👆👆 به یاد مرحوم حیدری پدر بزرگوار ایشان فاتحه ای قرائت بفرمائید 🌷🌷
نام زیباے پــدر💖 با سیم و زر باید نوشت خوب و عالے با عـیاری معتبر باید نوشت برڪت نـان و نمک از همـت والاے اوست💖 این چنین گویم ڪه نامش تاج سر باید نوشت پیشاپیش روز پدر مبارڪ🌸🎊 ارسالی از خانم نجمه محمدی👆👆
ارسالی از خانم بخشی👆👆
ارسالی از خانم شاه دوست👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر_دوشنبه_98.12.20(1).mp3
27.72M
#تدبردرقرآن2_جلسه_پنجم_استادمهریزیان_19اسفند98 https://eitaa.com/quranlive
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۸/۱۲/۱۹) موضوع: سوره مبارکه صف در مجموع ۱۴ آیه سوره، با سه عبارت تکراری "یا ایها الذین آمنوا" مواجه هستیم: ابتدای آیات ۲، ۱۰ و ۱۴. این عبارت نشان می دهد که: سوره مربوط به جامعه مومنین است. دستورات این سوره فردی نبوده و اجتماعی است. تکرار "یاایهاالذین آمنوا" نشان می دهد که: سوره سه مجموعه دارد و در هر مجموعه خطاب به مومنین، مطلبی را به آنها تذکر می دهد. از این سوره به راحتی می شود دو مطلب را به دست آورد: الف. اهمیت حکومت اسلامی؛ ب. وعده جهانی شدن اسلام. آیه ۱: سبح لله ما فی السماوات و ما فی الارض: اولین جمله این سوره تاکید بر این دارد که همه موجودات این عالم در حال تسبیح خدا هستند. با زبان حال یا با زبان قال می گویند که در عملکرد و خلقت خدا عیب و نقصی وجود ندارد. و هو العزیز الحکیم: عزیز یعنی کسی که اگر اراده کرد کاری را انجام بدهد هیچکس نمی تواند آن را بر هم بزند. حکیم یعنی کسی که عملکرد او حکمیانه و هدفمند است. ارتباط این دو جمله: چرا همه عالم او را تسبیح می کنند؟ چون او عزیز و حکیم است. آیه ۲: یا ایها الذین آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون: در این آیه خطاب به مومنان، آنها را توبیخ می کند که چرا وفای به عهد نمی کنند؟ چرا به آنچه تعهد داده اند عمل نمی کنند؟ آیه ۳: کبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون: این آیه اعلام خشم خدا نسبت به بی تعهدی مومنانی است که به آنچه تعهد داده اند عمل نمی کنند. آیه ۴: ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله ... : این آیه نقطه مقابل افراد قبل را بیان می کند. کسانی که در راه خدا و در صفوفی منظم و منسجم و زیر چتر یک رهبر واحد می جنگند و خداوند آنها را دوست می دارد. کانهم بنیان مرصوص: گویی صفوف آنها مانند بنایی سُربین است. آنچنان منظم و تحت فرماندهی واحد هستند که هیچکس نمی تواند بین آنها نفوذ کند. مقایسه بین دو گروه: گروهی که خدا بر آنها خشم می گیرد با گروهی که خدا آنها را دوست دارد. پس آنهایی که مورد خشم خدا هستند کسانی هستند که به رهبر خود تعهد دادند ولی زمانی که رهبر به آنها نیاز داشت، پای کار نیامدند. آیه ۵: و اذ قال موسی لقومه یا قوم ... : در این آیه و آیه بعد، بی تعهدی اقوام گذشته به رهبران دینی را برای ما مثال می زند. موسی (علیه السلام) به عنوان رهبر دینی و بنی اسرائیل به عنوان قومی که پیامبرشان را با بی تعهدی اذیت کردند و خداوند هم توفیق هدایت را از آنها سلب کرد. آیه ۶: و اذ قال عیسی ابن مریم یا بنی اسرائیل ... : پس از آزار موسی (علیه السلام) با اینکه بنی اسرائیل، به حضرت عیسی (علیه السلام) تعهد داده بودند و ایشان پیامبری و حقانیت خودش را اثبات کرده بود و به آمدن پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) بشارت داده بود؛ آگاهانه پیامبر آخرالزمان را انکار کردند و معجزه او را سحر نامیدند. آیه ۷: و من اظلم ممن افتری علی الله الکذب ... : چه کسی ظالم تر است از کسانی که دروغ بستند بر خدا. پیامبر (صلی الله علیه و آله) حقانیت خودش و اسلام را ثابت کرد؛ ولی آنها با اینکه فهمیدند، انکار کردند. بازتاب عملکرد و ظلم شان این است که خدا به آنها توفیق هدایت و پذیرفتن حق را نمی دهد. آیه ۸: یریدون لیطفئوا نور الله بافواههم ... : دشمنان اسلام می خواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند؛ ولی خدا اراده کرده نورش کامل شود هرچند کافران خوش نداشته باشند‌. آیه ۹: هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق ... : اراده کامل شدن نور خدا اینگونه محقق می شود که: پیامبری را می فرستد همراه با هدایت و دین حق، و اراده خدا بر این است که دین حق بر همه ادیان غلبه کند هرچند مشرکان خوش نداشته باشند. https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده_قرآنی--_981221_-.mp3
23.88M
#خانواده_قرآنی_جلسه15_استاد_فیض_آبادی_21اسفند98 https://eitaa.com/quranlive