🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 146)- اعراف
سرنوشت متکبران- بحثی که از این آیه و آیه بعد آمده است در حقیقت یک نوع نتیجه گیری از آیات گذشته در زمینه سرنوشت فرعون و فرعونیان و سرکشان بنی اسرائیل است، نخست میفرماید: «به زودی کسانی را که در زمین، به غیر حق تکبر ورزیدند از آیات خود، منصرف میسازیم» (سَأَصْرِفُ عَنْ آیاتِیَ الَّذِینَ یَتَکَبَّرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ).
سپس به سه قسمت از صفات این گونه افراد «متکبر و سرکش» و چگونگی «سلب توفیق حق پذیری» از آنها اشاره کرده، میفرماید: «و آنها اگر تمام آیات و نشانههای الهی را ببینند، ایمان نمیآورند»! (وَ إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لا یُؤْمِنُوا بِها).
«و نیز اگر راه راست و طریق درست را مشاهده کنند، انتخاب نخواهند کرد» (وَ إِنْ یَرَوْا سَبِیلَ الرُّشْدِ لا یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا).
و به عکس «اگر راه منحرف و نادرست را ببینند، آن را راه خود انتخاب میکنند» (وَ إِنْ یَرَوْا سَبِیلَ الغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا).
بعد از ذکر این صفات سه گانه که همگی حکایت از انعطاف ناپذیریشان در برابر حق میباشد، اشاره به دلیل آن کرده، میگوید: «اینها همه به خاطر آن است که آیات ما را تکذیب کردند و از آن غافل بودند» (ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ کانُوا عَنْها غافِلِینَ).
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَلِقَاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ ۚ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ { ۱۴۷ - اعراف }
وَالَّذِينَ = و کسانی که
كَذَّبُوا تکذیب کردند
بِآيَاتِنَا = آیات ما را
وَلِقَاءِ = و دیدار
الْآخِرَةِ = آخرت را
حَبِطَتْ (حَبْط) = تباه است
أَعْمَالُهُمْ = اعمالشان.
[ حَبِطَتْ: تباه شد، از بين رفت.]
هَلْ = آیا
يُجْزَوْنَ (جَزىٰ) = جزا (کیفر) داده می شوند
إِلَّا = جز
مَا = آنچه
كَانُوا يَعْمَلُونَ = عمل می کردند؟
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 147)- اعراف
این آیه کیفر چنین اشخاصی را بیان کرده، میگوید: «آنها که آیات ما را تکذیب کنند و لقای رستاخیز را منکر شوند اعمالشان بکلی حبط و نابود زیده تفسیر نمونه، ج2، ص: 93
میگردد» (وَ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ).
و در پایان آیه چنین اضافه میکند: این سرنوشت برای آنها، جنبه انتقامی ندارد، این نتیجه اعمال خود آنهاست، بلکه عین اعمال آنهاست که در برابرشان مجسم شده، «آیا آنها جز اعمالی را که انجام میدادند، جزا داده میشوند»؟ (هَلْ یُجْزَوْنَ إِلَّا ما کانُوا یَعْمَلُونَ).
این آیه یکی دیگر از آیاتی است که دلیل بر تجسم اعمال، و حضور خود اعمال نیک و بد در قیامت میباشد
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَىٰ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلًا جَسَدًا لَهُ خُوَارٌ ۚ أَلَمْ يَرَوْا أَنَّهُ لَا يُكَلِّمُهُمْ وَلَا يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا ۘ اتَّخَذُوهُ وَكَانُوا ظَالِمِينَ { ۱۴۸ - اعراف }
وَاتَّخَذَ (أخَذَ) = و گرفتند(ساختند)
قَوْمُ = قوم
مُوسَىٰ = موسی
مِنْ =از
بَعْدِهِ = بعد او ( در غیاب او)
مِنْ =از
حُلِيِّهِمْ = زيورهاىشان، طلاها و نقره هايشان
عِجْلًا = گوساله ای
جَسَدًا = تندیس، مجسمه، پیکر
لَهُ = که او
خُوَارٌ = بانگ و صدای گاو داشت.
[خُوَار: بانگ و صدای گاو.]
أَ = آیا
لَمْ يَرَوْا (رأی) = مگر نمی دیدند
أَنَّهُ = همانا او
لَا يُكَلِّمُهُمْ = سخن نمی گوید با آنها
وَلَا يَهْدِيهِمْ = و هدايت نمی کند آنها را
سَبِيلًا = به راهی.
اتَّخَذُوهُ = گرفتند آن را (به عنوان معبود)
وَكَانُوا ظَالِمِينَ = در حالی که ستمکار بودند
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 148)- اعراف
آغاز گوساله پرستی یهود: در این آیات، یکی از حوادث اسفناک و در عین حال تعجب آوری بود که بعد از رفتن موسی (ع) به میقات در میان بنی اسرائیل رخ داد، بازگو شده است و آن جریان گوساله پرستی آنهاست که به دست شخصی به نام «سامری» و با استفاده از زیورآلات بنی اسرائیل، انجام گرفت.
نخست چنین میگوید: «قوم موسی (ع) بعد از رفتن او به میقات، از زینت آلات خود گوسالهای که تنها جسد بیجانی بود با صدای مخصوص گاو برای خود انتخاب کردند» (وَ اتَّخَذَ قَوْمُ مُوسی مِنْ بَعْدِهِ مِنْ حُلِیِّهِمْ عِجْلًا جَسَداً لَهُ خُوارٌ).
سپس قرآن به عنوان سرزنش آنها میگوید: «آیا آنها نمیدیدند که (آن گوساله) با آنان سخن نمیگوید و به راه راست راهنمائیشان نمیکند؟! (أَ لَمْ یَرَوْا أَنَّهُ لا یُکَلِّمُهُمْ وَ لا یَهْدِیهِمْ سَبِیلًا).
یعنی، یک معبود واقعی حد اقل باید نیک و بد را بفهمد و توانایی بر راهنمایی و هدایت پیروان خود داشته باشد، با عبادت کنندگان خویش، سخن بگوید و آنها را به راه راست هدایت کند و طریقه عبادت را به آنها بیاموزد.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَمَّا سُقِطَ فِي أَيْدِيهِمْ وَرَأَوْا أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّوا قَالُوا لَئِنْ لَمْ يَرْحَمْنَا رَبُّنَا وَيَغْفِرْ لَنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ { ۱۴۹ - اعراف }
وَلَمَّا = و زمانی که
سُقِطَ = افتاد
فِي = در
أَيْدِيهِمْ = دستشان، «به خود آمدند»👈 (این کنایه از پشیمانی است.)
وَرَأَوْا (رأی) = و دیدند
أَنَّهُمْ = همانا آنها
قَدْ = واقعا
ضَلُّوا = گمراه شده اند
قَالُوا = گفتند
لَئِنْ = اگر
لَمْ يَرْحَمْنَا = رحم نکند بر ما
رَبُّنَا = پروردگارمان
وَيَغْفِرْ = و نيامرزد
لَنَا = ما را
لَنَكُونَنَّ = قطعا
مِنَ = از
الْخَاسِرِينَ = زیانکاران خواهیم شد
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 149)- اعراف
ولی با مراجعت موسی، بنی اسرائیل به اشتباه خود پی بردند «و هنگامی که حقیقت به دستشان افتاد، و دیدند گمراه شدند گفتند: اگر پروردگار ما به ما رحم نکند و ما را نبخشد بطور مسلم از زیانکاران خواهیم بود» (وَ لَمَّا سُقِطَ فِی أَیْدِیهِمْ وَ رَأَوْا أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّوا قالُوا لَئِنْ لَمْ یَرْحَمْنا رَبُّنا وَ یَغْفِرْ لَنا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ).
چگونه گوساله طلایی صدا کرد؟ جمعی از مفسران معتقدند که سامری با اطلاعاتی که داشت، لولههای مخصوصی در درون سینه گوساله طلایی کار گذاشته بود که هوای فشرده از آن خارج میشد و از دهان گوساله، صدایی شبیه صدای گاو بیرون میآمد!
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَىٰ إِلَىٰ قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي ۖ أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ ۖ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ ۚ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلَا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْدَاءَ وَلَا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ { ۱۵۰ - اعراف }
وَلَمَّا = و زمانی که
رَجَعَ = بازگشت
مُوسَىٰ = موسی
إِلَىٰ = به
قَوْمِهِ = نزد قوم خود
غَضْبَانَ (غَضَب) = خشمگین
أَسِفًا = متأسف، به شدت اندوهگین
قَالَ = گفت
بِئْسَمَا = چه بد ، چه زشت
.
خَلَفْتُمُونِي(خَلْف) = جانشینی کردید مرا پس از
مِنْ بَعْدِي = بعد از من
أَ = آیا
عَجِلْتُمْ = پیش تر رفتید (سبقت گرفتید، عجله کردید)
أَمْرَ = از فرمان
رَبِّكُمْ = پروردگارتان
وَأَلْقَى (لَقى) = و بینداختید.
الْأَلْوَاحَ = الواح را
[ الواح: «جمع لوح»، صفحات نوشته شده. ]
وَأَخَذَ = و گرفت
بِرَأْسِ = سر
أَخِيهِ = برادرش را
يَجُرُّهُ = و می کشید او را
إِلَيْهِ = به سوی خود
قَالَ = (هارون) گفت
ابْنَ = ای پسر
أُمَّ = مادرم
إِنَّ = همانا
الْقَوْمَ = این قوم
اسْتَضْعَفُونِي (ضَعْف) = تضعیف کردند مرا
وَكَادُوا = و نزديك بود
يَقْتُلُونَنِي = بكشند مرا
فَلَا تُشْمِتْ (شَمِت) ) = و خوار مكن
بِيَ = مرا
الْأَعْدَاءَ = پیش دشمن، سرکوفت نزن، دشمن شاد نکن.
وَلَا تَجْعَلْنِي = و قرار مده مرا
مَعَ = با
الْقَوْمِ = قوم
الظَّالِمِينَ = ستمكار (مرا شمار ستمكاران مياور)
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 150)- اعراف
عکس العمل شدید در برابر گوساله پرستان! در این آیه و آیه بعد ماجرای درگیری موسی (ع) با گوساله پرستان به هنگام بازگشت از میعادگاه، که در آیه قبل تنها اشارهای به آن شده بود تشریح گردیده.
نخست میگوید: «هنگامی که موسی خشمناک و اندوهگین به سوی قوم خود بازگشت (و صحنه زننده و نفرت انگیز گوساله پرستی را مشاهده نمود) به آنها گفت بد جانشینانی برای من بودید و آیین مرا ضایع کردید» (وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسی إِلی قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُونِی مِنْ بَعْدِی).
سپس موسی (ع) به آنها گفت: «آیا در فرمان پروردگار خود، عجله نمودید» (أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّکُمْ).
منظور این است که شما در برابر فرمان خدا نسبت به تمدید مدت سی شب به چهل شب، عجله به خرج دادید و در قضاوت شتاب نمودید، نیامدن مرا دلیل بر مرگ و یا خلف وعده گرفتید.
موسی (ع) در اینجا باید خشم شدید خود را آشکار سازد، در غیر این صورت بازگشت آنها به آسانی ممکن نبود.
قرآن عکس العمل شدید موسی (ع) را در برابر این صحنه و در این لحظات بحرانی و توفانی چنین بازگو میکند: «موسی بیدرنگ الواح تورات را از دست خود بیفکند (و به سراغ برادرش هارون رفت) و سر و ریش او را گرفت و به سوی خود کشید»! (وَ أَلْقَی الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِیهِ یَجُرُّهُ إِلَیْهِ).
در حقیقت این واکنش از یک سو روشنگر حال درونی موسی (ع) و التهاب و بیقراری و ناراحتی شدید او در برابر بت پرستی و انحراف آنها بود، و از سوی دیگر وسیله مؤثری برای تکان دادن مغزهای خفته بنی اسرائیل و توجه دادن آنها به زشتی فوق العاده اعمالشان.
سپس قرآن میگوید: هارون برای برانگیختن عواطف موسی (ع) و بیان بیگناهی خود «گفت: فرزند مادرم! این جمعیت نادان مرا در ضعف و اقلیت قرار دادند آنچنان که نزدیک بود مرا به قتل برسانند (بنابراین من بیگناهم بیگناه) کاری نکن که دشمنان به شماتت من برخیزند و مرا در ردیف این جمعیت ظالم و ستمگر قرار مده» (قالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَ کادُوا یَقْتُلُونَنِی فَلا تُشْمِتْ بِیَ الْأَعْداءَ وَ لا تَجْعَلْنِی مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ).
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان