فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #برش_دیدار | ما در مقابل قدرتهای بزرگ ایستادیم
🔻 رهبر انقلاب: یک روزی این دنیا دست دو قدرت بزرگ بود: قدرت آمریکا و قدرت شوروی سابق. هر دو قدرت که در دهها مسئله با هم اختلاف داشتند، در یک مسئله متّفق بودند و آن، ضدّیّت با جمهوری اسلامی بود...امام (رضوان الله تعالی علیه) در مقابل اینها ایستاد، تسلیم نشد، صریح گفت «نه شرقی، نه غربی»؛ نه این، نه آن. شد.
👈 خیال میکردند نمیشود، خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند! ۱۴۰۱/۷/۲۲
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش یازدهم - آیه هفدهم
🌺 وَ یُسْقَوْنَ فیها کَأْساً کانَ مِزاجُها زَنْجَبیلاً 🌺
🔹 این «مزاجها» معنایش این نیست که طعمش طعم زنجبیل دارد بلکه زنجبیل یک چشمهای است که بخشی از آب آن چشمه را ممزوج میکنند به آب و شرابی که به این بهشتی عطا میکنند. آن وقت آن چشمه را خالص چه کسی مینوشد؟ مقرّبون.
میفرماید که ﴿کانَ مِزاجُها زَنْجَبیلاً﴾ زنجیل چیست؟ ﴿عَیْناً فیها تُسَمَّی سَلْسَبیلاً﴾ حالا ممکن است که مزه او مزه زنجبیلی یا مزه کافوری بدهد در بخشهای قبلی هم همین طور گذشت آیه پنج این سوره این بود که ﴿إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً﴾؛ این ﴿عَیْناً یَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ﴾ مفسر آن کافور است، نه اینکه این چشمه طعم کافوری میدهد. بله، ممکن است این چشمه طعم کافوری بدهد اما مزاج به این معنا نیست که طعمش طعم کافور میدهد، مزاج به این معناست بخشی ضعیفی از آن چشمه برتر ممزوج شده با این. اینجا هم همین طور است ﴿کانَ مِزاجُها زَنْجَبیلاً ٭ عَیْناً فیها تُسَمَّی سَلْسَبیلاً﴾،
🔸وَ یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَیْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً (۱۹)
حالا #ساقی کیست؟ ساقی کسانی هستند که وقتی شما ببینید اینها مثل یک لؤلؤ پراکنده میبینید آنجا هم مستحضرید که اصلاَ لغو نیست، بد نیست، خیال نیست، باطل نیست، کثافت نیست. اصلاً خیال بد در بهشت نیست. این ولدان مخلدند، ساقی این بهشتیها هستند، در این فضا اصلاً به نحو نفی جنس خیال بد نیست. الآن غالب افراد نسبت به بعضی از گناهان معصوم قطعیاند. الآن هیچ مسلمانی هیچ شیعهای در تمام مدت عمر اصلاً به فکرش میافتد که ـ معاذالله ـ با مادرش زنا کند بعد بگوید «استغفرالله»! اصلاً در تمام مدت عمر اصلاً به ذهنش نمیآید تا بعد بگوییم استغفار کرده است. هیچ ـ به نحو سالبه کلیه ـ قطعی بالضرورة که هیچ شیعهای اصلاً به ذهنش نمیآید تا بگوییم باید استغفار بکند آنجا هم این طور است ما نسبت به بعضی از گناهان معصومیم! از بس قباحت آن بیّن الغی است اصلاً به ذهن نمیآید تا بعد استغفار بکنیم. همان طوری که مؤمن در دنیا نسبت به محارم خود این طور است که اصلاً خیال گناه هم نمیکند؛ اصلاً نمیآید تا بگوید بد است. آن بهشت هم همین طور است، اصلاً خیال بد در بهشت نیست؛ ﴿وَ إِذا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعیماً وَ مُلْکاً کَبیراً﴾ (۲۰)
🌱عالِیَهُمْ ثِیابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً (۲۱)﴾.
✅ عالی اینها ، بر پیکر اینها ثیاب سندس است که خضر است و استبرق است ﴿وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَ سَقاهُمْ﴾ آنجا طوری نیست که زینت انگشتر طلا بد باشد یا فلان بد باشد. این طلا را از دل کوه در نیاوردند این طلا را از نماز شب درست کردند. آنگاه عمده این است: ﴿وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً﴾ تا اینجا #ساقی مشخص بود، #سقی مشخص بود، #ظرف مشخص بود، اما اساس و حرف آخر و حرف مهم همین جمله است #خدا ساقی اینهاست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش یازدهم - ادامه 👆👆👆
⬅️ این شراب طهور است، دیگر حالا یکی از آن چهار نهر است یا نه، این شراب طهور چه شرابی است؟
🔸مرحوم امین السلام طبرسی(رضوان الله تعالی علیه) در جلد دَه مجمع البیان در ذیل همین آیه: ﴿وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً﴾ نقل میکند که ذات اقدس الهی به اینها طوری این شراب را عطا میکند که اینها به جز ذات اقدس الهی همه چیز را فراموش میکنند بعد میفرماید این مطلب را از وجود مبارک امام صادق نقل کردند و یک نفر نقل نکرد بلکه همه اصحاب این روایت را نقل کردند که ﴿وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً﴾؛ یعنی شرابی که «یطهرهم عن کل شیء سوی الله»، از ماسوای خدا اینها را تطهیر میکنند.
آنجا دارد که «قیل» در شراب طهور «یطهرهم عن کل شیء سوی الله» فقط به یاد خدا هستند؛ «إذ لا طاهر من تدنّس بشیء من الأکوان»؛ خیلی این حرف بلند است. اگر کسی گوشهای از علاقه به خانواده، به زن، فرزند، به خانه، به درس و بحث، گوشهای علاقه داشته باشد طاهر نیست. خیلی این حرف بلند است بگوید من هم خدا را میخواهم هم درس و بحث را! هم خدا را میخواهم هم خدمت به مردم را! خدمت به مردم در برابر خدا نیست برای خداست. لذا فرمود «یطهرهم عن کل شیء سوی الله إذ لا طاهر من تدنس بشیء من الأکوان إلا الله». این یک دنس و شرک و چرک است بعد فرمود: «رووه عن #جعفربنمحمد(علیهما السلام) ». ببینید سخن از اینکه یک شخص روایت کرده نیست، میگوید همه این آقایان که این حرف را میزنند همهشان از وجود مبارک امام صادق نقل کردند.
🔸پس ساقی اگر خدا شد ﴿سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً﴾ که «یطهرهم عن» ماسوای توحید؛ این میشود موحد محض. این موحد محض چیزی را با خدا نمیخواهد، هر چه را اگر بخواهد در راه خدا میخواهد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
نردبان عقل.mp3
1.59M
💠 نردبان عقل
🔸 فرمود همه جا علم مقدّمه است برای تزکیه. در بخشی از آیات مثل آیه سوره مبارکه «عنکبوت» هم بالصراحه مشخص کرد، فرمود #علم_نردبان_است، علم مقصد نیست.
🔸 فرمود این همه حرف هایی که ما میگوییم: ﴿تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ﴾ اما ﴿وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾. ما عقل می خواهیم و عقل آن است که «عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» اما این عقل از سکّویی باید پرواز کند و سکّوی پرش عقل، علم است. انسان بخواهد عاقل بشود، نردبان عاقل شدن علم است: ﴿وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾. مثل اینکه بگوییم هیچ کسی پیروز نمی شود مگر اینکه شمشیرِ تیز در دست او باشد؛ هیچ کسی نویسنده نیست مگر اینکه قلم خوب داشته باشد.
🔸 علم مقدّمه عقل است، آنچه معیار است همان «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» است، این مقدمه هم خیلی راه گشاست؛ علم برای #تذکره است، علم برای #تزکیه است، علم برای عاقل شدن است و مانند آن.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۴۴۱ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #یس ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
#ترجمه (بهرامپور)
13 - و برای آنها (اهل مکّه)، جریان آن شهر را مثل بزن، آنگاه که رسولان بدان جا آمدند
14 - آنگاه که دو تن را به سویشان فرستادیم، ولی تکذیبشان کردند و [آنها را] با سومی تقویت نمودیم، پس گفتند: ما به سوی شما فرستاده شدهایم
15 - گفتند: شما جز بشری مانند ما نیستید، و خدای رحمان چیزی نفرستاده است و شما جز دروغ نمیگویید
16 - گفتند: پروردگار ما میداند که ما واقعا به سوی شما فرستاده شدهایم
17 - و بر عهدهی ما چیزی جز ابلاغ آشکار نیست
18 - آنها گفتند: ما شما را به فال بد گرفتهایم اگر دست برندارید، حتما سنگسارتان میکنیم و قطعا عذاب دردناکی از ما به شما خواهد رسید
19 - [رسولان] گفتند: شومی شما با خود شماست آیا اگر پندتان دهند [به فال بد میگیرید]! بلکه شما قومی افراط کار هستید
20 - و [در این میان] مردی از دورترین جای شهر دوان دوان آمد [و] گفت: ای قوم من! از فرستادگان پیروی کنید
21 - از کسانی که پاداشی از شما نمیخواهند و خود هدایت یافتهاند، پیروی کنید
22 - آخر چرا کسی را نپرستم که مرا آفریده است و [همه شما] به سوی او بازگردانده میشوید!
23 - آیا به جای او خدایانی بگیرم که اگر خدای رحمان برایم زیانی بخواهد، نه شفاعتشان مشکلی از من دفع میکند و نه نجاتم میدهند!
24 - در آن صورت من قطعا در گمراهی آشکاری خواهم بود
25 - من به پروردگارتان ایمان آوردم، پس [اقرار] مرا بشنوید
26 - [چون او را بکشتند] گفته شد: به بهشت درآی گفت: ای کاش، قوم من میدانستند،
27 - که پروردگارم چگونه مرا آمرزید و از اهل کرامتم گردانید
@qurantehran
#سلام_امام_زمانم🥀
📖 السَّلامُ عَلی الْمُدَّخَرِ لِکَرامَةِ اَوْلِیآءِ اللَّهِ وَ بَوارِ اَعْدآئِهِ...
🌱سلام بر مولایی که با آمدنش دوستان خدا سربلند می شوند و دشمنان خدا سر به نیست.
🌱سلام بر او و بر روزی که خدا در انتظار آن است.
شیعه از هجرِ رُخت جامِ بلا می نوشد
خرّم آن سینه که در وصلِ شما می کوشد
بار الها ..همه یِ عمر سلامت دارش
کوثری را که از آن آبِ بقا می جوشد
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج
@qurantehran
🔴 دو امر لازم برای سعادت دنیا وآخرت
🔵 امام #باقر علیه السلام فرمودند:
🌕 اگر خواهان قرار گرفتن در مقامات رفیع هستید، اگر خواهان گشایش در هر امری هستید، اگر خواهان جلب رضایت خداوند میباشید، توجّه به دو امر الزامی است:
1⃣ شناخت امام زمان علیه السلام
2⃣ اطاعت از امام زمان علیه السلام
📚 مکیال المکارم جلد ۲، صفحه ۲۰
🔸 حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹روایت دارد که در آخرالزمان همه هلاک میشوند، بهجز کسی که برای فرج دعا میکند. گویا همین دعا برای فرج، یک امیدواری است و یک ارتباط روحی با صاحب دعاست. همین، مرتبهای از فرج است.
📚 کتاب حضرت حجت عجلاللهتعالیفرجهالشریف، ص٢٢٣
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج
@qurantehran