eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.6هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
02.Baqara.020.mp3
1.41M
🌸 تفسیر صوتی سوره مبارکه آیه بیستم - استاد 🍃یَکادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ➖نزدیک است که برق، نور چشمانشان را برباید. هرگاه که (برق آسمان در آن صحرای تاریک وبارانی) برای آنان بدرخشد،در آن حرکت کنند، ولی همین که تاریکی،ایشان را فرا گرفت بایستند. واگر خداوند بخواهد، شنوایی و بینایی آنان را(از بین)می برد، همانا خداوند بر هر چیزی تواناست. ✅ ، تاب وتوان دیدن دلائل نورانی و فروغ آیات الهی را ندارند. همانند مسافر شبگرد در بیابان که در اثر برقِ آسمان، چشمانش خیره شده و جز چند قدم بر نمی دارد. آنان نیز در جامعه اسلامی گاهی چند قدمی پیش می روند، ولی در اثر حوادث یا اتّفاقاتی از حرکت باز می ایستند. آنان چراغ فطرت درونی خویش را خاموش کرده ومنتظر رسیدن نوری از قدرت های بیرونی مانده اند. https://eitaa.com/qurantehran
🌺 امام صادق (ع) می‌فرماید: «اَلقُرآنُ عَهدُ اللهِ اِلی خَلقِهِ فَقَد یَنبَغی لِلمَرءِ المُسلِمِ اَن یَنظُرَ فی عَهدِه وَ اَن یَقرَأَ مِنهُ فی کُلِّ یَومٍ خَمسینَ آیَةً» 🍃 قرآن پیمان خداوند است با بندگانش، شایسته آن است که انسان مسلمان در پیمان خود نظر کند و هر روز پنجاه آیه از آن را بخواند. (اصول کافی ۲/۶۰۹) 🌼 آیت الله بهجت می فرمود: ☝️ اگر کسی حال خواندن ندارد، زیاد بفرستد. هر چه ما گشتیم ذکری بالاتر از "صلوات" پیدا نکردیم. https://eitaa.com/qurantehran
✨السَّلامُ عَلَيكَ حِينَ تَقُومُ، ✨السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ، ✨السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ✨ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ✨السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ، ✨السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ، ✨السَّلامُ عَلَيْكَ حِين تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ 🌺سلام بر تو هنگامی‌که بر می‌خیزی، 🌺سلام بر تو زمانی که می‌نشینی، 🌺سلام بر تو وقتی که می‌خوانی و بیان می‌کنی 🌺سلام بر تو هنگامی‌که نماز می‌خوانی و قنوت بجا می‌آوری، 🌺سلام بر تو زمانی که رکوع و سجود می‌نمایی 🌺سلام بر تو وقتی که تهلیل و تکبیر می‌گویی 🌺سلام بر تو هنگامی که سپاس و استغفار می‌نمایی🌱 🍃 بس پیر در فراق تو مُرد و بسی جوان در انتظار آمدنٺ ، پیر می شود تا ما نمرده‌ایم ، تو پا در رکاب کن تعجیل کن عزیز دلم! دیر می شود https://eitaa.com/qurantehran
⬅️ قرآن کریم در آیه ۸۶ سوره نساء می فرماید: پس هر گاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید. 🌸تحیت یعنی دعا برای حیات دیگران؛ ولی معمولا این کلمه برای هر نوع که افراد در سخن یا عمل نسبت به دیگری انجام می دهند، به کار می رود. ⬅️ بنابراین برای امام و دادن به حضرتش، تحیتی به محضر نورانی حضرت است و به یقین، امام طبق دستور قرآن، دعا کننده را بهتر از دعا و سلام او مشمول عنایت و لطف خود قرار می دهد و آن ها که تحیتی -هرچند اندک- به محضر امامان می فرستند از عطای شاهانه ی آنها برخوردار می شوند.   📚نگین آفرینش؛ جلد دوم؛ صفحه ۳۴ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش یازدهم وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رُسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُوسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَ هُم مُسْتَکْبِرُونَ (۵) سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِر لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ (۶) 🔸 اینها(منافقون) قبلاً هم محضر پیامبر صلوات الله علیه می‌آمدند اما منافقانه می‌آمدند. ﴿وَ إِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ﴾، با حضرت گفتگو می‌کردند؛ اما الآن واقعاً بیایند نه اینکه مثل قبلاً که می‌آمدند. درِ رحمت تا آخرین لحظه باز است. پس از این طرف هیچ مشکلی نیست درِ رحمت باز است. فرمود آن لحظه هم به اینها بگویند باز گردنکشی می‌کنند: ﴿لَوَّوْا رُؤُوسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ﴾، فرمود تا آن لحظه هست این «یصدون» که قبلاً گفته بودند برای اینکه این «فاء» خیلی حرف دارد: ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا﴾، کسی که می‌خواهد میدان جنگ برود چه کار می‌کند؟ زره می‌پوشد، سپر می‌گیرد، وارد میدان می‌شود. فرمود اینها با سپرِ قَسم وارد میدان جنگ شدند. پس از این طرف هیچ مشکلی نیست درِ رحمت باز است. 🔸 ﴿وَ هُم مُسْتَکْبِرُونَ﴾، در برابر دین خدا با کبریایی برخورد می‌کنند، این را عمداً به سوء اختیار خودشان بستند؛ لذا می‌فرماید: ﴿سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِر لَهُمْ﴾، تو مکمّل توبه اینها هستی. آن مقوّم اصلی‌اش خود اینها هستند باید بیایند توبه کنند.  🔸﴿لَن یَغْفِرَ اللَّهُ﴾، این «لَن» نفی تأکید است و نه تأبید. ﴿لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ﴾، چرا؟ ﴿إِنَّ اللَّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ﴾، «فَسَقَ»؛ یعنی «خَرَجَ». ما هر چه گفتیم این نیامد، حالا ما چه کار بکنیم؟ یعنی عمداً دست اینها را بگیریم بیاوریم در بهشت؟ این که با دین تا توانست مبارزه کرد، اینکه نمی‌شود. برای اینکه ﴿هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لاَ تُنفِقُوا عَلَی مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ﴾، این برهان مسئله است. فرمود این عرب به شکار سوسمار می‌رفت، ما او را طوری تربیت کردیم که در حال إحرام از آهو می‌گذرد، این از زمین به آسمان رفت. مگر اینها به دنبال سوسمار نمی‌رفتند و سوسمار شکار نمی کرد؟ اینها(منافقان) می‌روند به آنها می‌گویند چرا به این کمک می‌کنید؟ این پست‌فطرتی تا کجا؟ این می‌شود . این تحریم اقتصادی از جای دیگر نیست، این تحریم اقتصادی بدتر از استکبار است. ثروت‌های اساسی دست همان یهودی‌ها بود که در خیبر بودند و گرنه مدینه سرمایه‌دار سنگین نداشت. بقدری بود که بتواند خودش یک شام و ناهاری داشته باشد. اینها که از مکه آمدند مدینه، جا نداشتند. اموال منقولشان را که کسی نمی‌خرید غیر منقول هم که قابل نقل و انتقال نبود، اینها با دست خالی از مکه به مدینه آمدند کجا بروند؟ رفتند در . اصحاب صفّه شدند. چه کسی اینها را تأمین می‌کرد؟ همین مردم مدینه که ﴿وَ یُؤْثِرُونَ عَلَی أَنفُسِهِمْ وَ لَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ﴾،اینها می‌آمدند می‌گفتند که چرا به اینها نان می‌دهید؟ به اینها ندهید که پیغمبر را تنها بگذارند.... @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 ادامه 👆بخش یازدهم 🔸کار این عربی را که فرمود ما اینها را از زمین به آسمان بردیم. قدّاره‌بندی بود، قسمت مهم اینها در جاهلیت از قدّاره‌بندی ارتزاق می‌کردند مخصوصاً در مکه. برای پسرشان وقتی زن می‌گرفتند که این بتواند قافله‌ای را غارت کند! چون‌آنجا نه جای صنعت بود، نه کشاورزی بود، نه دامداری بود فقط یک گروه خاصی سرمایه داشتند. بقیه با غارتگری زندگی می‌کردند.  نبود. در قرآن فرمود که مگر نمی‌بینند که همه جا ناامن است مگر مکه، ما اینجا را امن کردیم. 🔸این مردمی که به دنبال سوسمار می‌رفتند حالا از آهو می‌گذرند، ما اینها را این گونه کردیم. اینها می‌گویند چرا به این فقرا کمک می‌کنید؟ این قابل هدایت است؟ ﴿هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لاَ تُنفِقُوا عَلَی مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ﴾؛ این فقرایی که اطراف پیغمبر هستند فقیر هستند، چیزی به اینها ندهید ﴿حَتَّی یَنفَضُّوا﴾؛ او را رها کنند. این بدتر است، وقتی خدااین تحریم را حلّ کرد، آن را هم یقیناً حل میکند. ﴿وَ لِلَّهِ خَزَائِنُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ وَ لکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لاَ یَفْقَهُونَ﴾... 🔸 در سوره مبارکه «هود» به شعیب گفتند ما نمی‌فهمیم تو چه می‌گویی؛ آیا او بحث‌های کلامی و اعتقاید و فلسفی و مطالب عمیق فقهی و مطالب عمیق اصولی و مسئله ترتّب و اجتماع امر و نهی و اینها را مطرح می‌کرد؟ یا می‌گفت نکنید و ندهید؟ نکنید؟ همین! ببینید آیه ۸۳ به بعد سوره مبارکه «هود» این است: ﴿وَ إِلی‏ مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِکْیال﴾؛کم‌فروشی نکنید، گران‌فروشی نکنید، بدفروشی نکنید، همین! جامعه را اینها اصلاح می‌کند. مشکل جامعه همین است که انسان معیب نفروشد، کم نفروشد، گران نفروشد، اختلاس نکند، نجومی نگیرد، دروغ نگوید، همین‌هاست، در آیه ۹۱ دارد که ﴿یَا شُعَیْبُ مَا نَفْقَهُ کَثِیراً مِمَّا تَقُولُ﴾؛ خیلی از حرف‌هایت را ما نمی‌فهمیم همین است! این است. وجود مبارک شعیب می‌گفت چیزی کم نگذارید، مال مردم را کم نگذارید، خلف وعده نکنید، در امانت خیانت نکنید همین! اینها می‌گفتند ما ؟ یعنی قبول نداشتند این مکتب را. 🔸بنابراین اگر قرآن می‌فرماید که اینها نمی‌فهمند، نه یعنی ما مسئله ترتّب را مطرح کنیم اینها نمی‌فهمند! نه، کسی که مال‌دوست است، خیانت، است را نمی‌فهمد، همین! امانت چیز خوبی است را نمی‌فهمد. @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 ادامه 👆بخش یازدهم 🔸یک بیان نورانی حضرت امیر در نهج‌البلاغه دارد که: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ لَا یَعْرِفُ بَابَ الْهُدَی فَیَتَّبِعَهُ وَ لَا بَابَ الْعَمَی فَیَصُدَّ عَنْهُ وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاء»؛ ✍ این یک جنازه عمودی است بعد افقی می‌شود. فرمود در بین زنده‌ها این مرده است. برای اینکه فقط مال می‌خواهد. وقتی بگویید خیانت نکنید، این نمی‌فهمد. وقتی «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ لَا یَعْرِفُ بَابَ الْهُدَی ...» همین است! 🌸﴿یَقُولُونَ لَئِن رَجَعْنَا إِلَی الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الأعَزُّ مِنْهَا الأذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لاَ یَعْلَمُونَ (۸) 🔸در یکی از غزوه‌ها به هر وسیله‌ای بود اینها وارد شدند، نمی‌خواستند بجنگند. دیدند که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف اوّل را می‌زند، دیدند که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) رهبری جنگ را پیروزمندی جنگ را همه را به عهده دارد. فرماندهی کلّ قوا هم برای اوست. کسی اینها را تحویل نمی‌گیرد. گفتند ما اگر به مدینه برگردیم توطئه می‌کنیم و آن نفاق خود را علنی می‌کنیم آنکه عزیز است روی کار می‌آید، اینها که ذلیل هستند اینها را از شهر بیرون می‌کنیم! مدینه شهر ماست، از اول ما بودیم، سرمایه برای ماست، اینها مهاجر هستند، اینها آمدند، ما اینها را بیرون می‌کنیم، نگفتند مهاجرین را، می‌گفتند ـ معاذالله ـ عزیزترین مردم مدینه ذلیل‌ترین آنها را بیرون می‌کنند ﴿لَیُخْرِجَنَّ الأعَزُّ مِنْهَا الأذَلَّ﴾، خدا فوراً پاسخ داد: ﴿وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لاَ یَعْلَمُونَ﴾، این حرف و تصمیم را در میدان جنگ گرفتند، آن وقت خدا می‌فرماید: ﴿وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ﴾، «الی یوم القیامة» این اصل هست. ﴿وَ لکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لاَ یَعْلَمُونَ﴾؛ ❗️ نمی‌داند که مخصوص خداست، مخصوص پیغمبر است و مخصوص مؤمنین. در بحث‌های قبلی هم ملاحظه فرمودید که گرچه ذات اقدس الهی عزت را هم برای خودش هم برای پیغمبر هم برای مؤمنین قرار داد؛ اما در آیات دیگر این مسئله توحید را تبیین کرد که مبادا کسی خیال کند که غیر از خدا کسی بالاصالة عزیز است! آنجا فرمود: ﴿الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعاً﴾ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا