eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔹🔸 🔹 🔸 🍃 سرعت شما روی چه درجه ای تنظیم شده است؟ 🍃تنظیم سرعت در موقعیتهای مختلف: 🌸هُوَ الذي جَعلَ لَكمُ الأرضَ ذَلولًا فامشوا في مناكِبِها وكُلوا مِن رزقِهِ ۖ وإِليهِ النُّشورُ ( سورة الملك، آية ۱۵) 🌸يا أيُّها الَّذينَ آمَنوا إِذا نُودِيَ لِلصلاةِ من يَومِ الجُمُعةِ فَاسعَوْا إِلىٰ ذِكْرِ اللهِ ( سورة الجمعة، آية ۹) 🌸وسارعوا إلى مغفرةٍ من ربِّكم وجنّةٍ عرضُها السماوات والأرض أعِدَّت للمتّقين (سورة آل عمران، آية ۱۳۳) 🌸فَفِرُّوا إِلَى اللهِ (سورة الذاريات، آية ۵۰) 🔺 میزان سرعت در ۴ آیه بالا، به این شکل، ترسیم شده: ✅ بطرف رزق و روزی: امشو، معمولی راه بروید. ✅ بطرف نماز: اسعو؛ بشتابید، بجنبید. ✅ بطرف بهشت: سارعوا؛ سرعت بگیرید. ✅ بطرف خدا: فرّوا؛ به حالت دویدن بروید، فرار کنید. @qurantehran ا🔸 ا🔹 ا🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۴۱ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه ـ آیه ۲۵ 📚 مفسر: علامه محمدحسین ـ (تفسیر المیزان): 🔹 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ..." اين آيه مطلب تازه ‏اى از سر گرفته، و با آن معناى تشريع دين از راه ارسال رسل و انزال كتاب و ميزان را بيان مى ‏كند و مى ‏فرمايد كه: غرض از اين كار اين است كه مردم به قسط و عدالت عادت كرده و خوى بگيرند، و نيز به اين وسيله و با انزال حديد امتحان شوند، و برايشان معلوم شود كه چه كسى خداى ناديده را يارى مى‏ كند، و چه كسى از يارى او مضايقه مى ‏نمايد، و نيز بيان كند كه امر رسالت از آغاز خلقت مستمراً در بشر جريان داشته، و به طور مداوم از هر امتى جمعى هدايت يافته، و بسيارى فاسق شده‏ اند. 🔸پس منظور از كلمه" بينات" در جمله" لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ" آيات بينات است، آياتى كه به وسيله آن بيان مى‏ كند كه رسولان، فرستاده از جانب اويند، و آن آيات يا عبارت است از معجزات باهره، و يا بشارت واضح، و يا حجت‏هاى قاطع. 🔹" وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ"- منظور از كتاب وحيى است كه صلاحيت آن را دارد كه نوشته شود و به صورت كتاب در آيد، (نه اينكه كتاب جلد شده از آسمان بفرستد) بلكه دستوراتى است كه مى‏ شود آن را نوشت، دستوراتى كه مشتمل است بر معارفى ، از قبيل حق و ، و اين كتابهاى آسمانى كه معنايش معلوم شد، عبارتند از پنج كتاب 1- كتاب نوح 2- كتاب ابراهيم 3- كتاب تورات 4- كتاب انجيل 5- كتاب قرآن. 🔸" وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ"- مفسرين،" ميزان" را به همان ترازو كه داراى دو كفه است و سنگينى‏ ها را با آن مى‏ سنجند تفسير كرده ‏اند 🔹 جمله" لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" را غايت و غرض انزال ميزان گرفته، گفته‏ اند: معناى جمله اين است كه: ما ترازو را نازل كرديم تا مردم را به عدالت در معاملات خود عادت دهيم، و در نتيجه ديگر خسارت و ضررى نبينند، و اختلالى در وزن‏ها پديد نيايد، و نسبت ميان اشياء مضبوط شود، چون قوام زندگى بشر به اجتماع است، و قوام اجتماع هم به معاملاتى است كه در بين آنان دائر است، و يا مبادلاتى كه با دادن اين كالا و گرفتن آن كالا صورت مى‏ گيرد، و معلوم است كه قوام اين معاملات و مبادلات در خصوص كالاهايى كه بايد وزن شود به اين است كه نسبت ميان آنها محفوظ شود، و اين كار را ترازو انجام مى‏ دهد. تفسير ديگرى كه احتمالا مى‏ شود براى ميزان كرد- و خدا داناتر است- اين است كه: 🔹 منظور از ميزان، دين باشد، چون دين عبارت است از چيزى كه عقايد و اعمال اشخاص با آن سنجيده مى‏ شود، و اين سنجش هم مايه قوام زندگى سعيده انسان اجتماعى و انفرادى است، و اين احتمال با سياق كلام كه متعرض حال مردم از حيث خشوع و قساوت قلب و جديت و سهل‏ انگاريشان در امر دين است سازگارتر است. 🔸بعضى هم گفته‏ اند: مراد از ميزان، عقل است. 🔹" وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ"- ظاهرا اين انزال نظير انزال در آيه" وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ" باشد، و ما در تفسير سوره زمر گفتيم: اگر خلقت مخلوقات زمينى را انزال ناميده، به اين اعتبار است كه خداى تعالى ظهور اشيا در عالم هستى را بعد از عدم انزال خوانده، به اين اعتبار كه هر موجودى از موجودات نزد خدا و در عالم غيب خزينه ‏ها دارد، و آن موجود پس از آنكه اندازه‏ گيرى شده، و در خور عالم شهادت شده به ظهور پيوسته است، و اين خود نوعى نزول است، هم چنان كه فرموده:" وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ" 🔸" فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ"- كلمه" باس" به معناى تاثير شديد است، ليكن غالبا در شدت در دفاع و جنگ استعمال مى‏ شود، و بدين جهت فرموده در آهن باسى شديد است، كه بطور مدام جنگ‏ها و مقاتلات و انواع دفاعها نياز به آهن داشته، چون اقسام سلاحهايى كه درست مى ‏كرده‏ اند از آهن بوده، و بشر از دير باز به اين فلز دست يافته، و متوجه منافعش شده، و آن را استخراج كرده است. 🔹" وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ"- اين جمله غايتى است عطف بر غايتى كه حذف شده، و تقدير كلام چنين است" و انزلنا الحديد لكذا و ليعلم اللَّه من ينصره ..."، يعنى ما آهن را براى اين و ... نازل كرديم، و نيز براى اينكه خدا معلوم كند چه كسى او و رسولان- او را يارى مى ‏كند ... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برکت استغفار 🌺 را در مواردی چون: رفع آثار وضعی گناه، نفی خواطر، رفع کینه، ادای قرض، برطرف شدن مشکلات و گرفتاری‌های زندگی، تحمل مصائب زندگی، شفای بیماران، ایجاد علاقه بین زن و شوهر، از بین رفتن علاقه به لغویات، برطرف شدن مرگ‌های ناگهانی سفارش می‌کردند و می‌فرمودند: «استغفار هم رافع است هم دافع»؛ یعنی هم رفع کنندۀ مشکلات است و هم سبب می‌شود مشکلات پیش نیاید. 📚 بهجت الدعاء، ص ٣۵۴ (مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعمل‌های عبادی مورد توصیه حضرت آیت‌الله بهجت قدس سره) @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Fadaeian_Ramazan1400_Shab21_05.mp3
5.13M
🖤 خوشا به روزهٔ مقبول روزه‌دارانی / که ابتدا به حسین است و انتها به حسین در رمضان، یک ساعت مانده به افطار، در حالیکه تشنگی و گرسنگی بر ما غلبه کرده، یادی کنیم از آقایی که او را گرسنه و تشنه سر بریدند و روی زمین کربلا رهایش کردند😔 🗓 روز بيست و ششم ماه رمضان ▪️برخی بزرگان احتمال میدهند، امشب شب قدر باشد @qurantehran
🔸امشب دعای ویژه­ ای از امام سجاد(علیه السلام) وارد شده که حضرت تا صبح این دعا را می خواندند. ما هم حتما امشب این دعا را تکرار کنیم. چون خیر دنیا و آخرت ما در همین دعاست: 🌺«اللّهُمَّ ارزُقنی التَجافِی عَن دار الغُرور وَ الاِنابَۀِ اِلی دارِ الخُلود وَ الاِستِعداد لِلموت قَبل حُلول الفَوت 🍃 خدايا دورى از خانه فريب، و بازگشت به خانه جاويدان، و آمادگى براى مرگ پيش از رسيدن آن را روزی ام گردان». 🔸با وجود این که ما سه شب قدر را گذرانده ایم، امشب نیز که شب بیست هفتم است باز هم در دعا داریم:«اللّهُمَّ ارزُقنی فَضلَ لَیلَۀ القَدر= خدایا فضیلت شب قدر را نصیب ما بکن». پس معلوم است که شب بیست و هفتم شب بسیار پراهمیتی است و ان شاء الله خداوند به همه ما این توفیق را عنایت بکند که بیشترین بهره ­برداری را از این شب بکنیم. 🔺 و از آن و یعنی چه؟ ✅ «دار الغُرور=خانه فریب» یعنی دنیا ✅ «» حالتی است که وقتی به رکعت دوم نماز جماعت می رسید و همه برای تشهد نشسته ­اند، شما نه می توانید بنشینید و نه بایستید، بلکه باید به حالت نیم خیز بمانید؛ یعنی دراین حالت، فقط پنجه پا و انگشتان دستتان با زمین تماس دارد. حالتی است که شما نه می توانید بشینید و نه می‌ توانید بایستید. این حالت هم یک حالتی نیست که انسان بخواهد زیاد در آن حالت بماند؛ چون اذیت می شود. بنابراین فقط یک راه دارد و انسان دوست دارد زودتر به حالت ایستاده برسد. 🔸 حضرت می فرماید: خدایا به من کمک کن تا من رابطه ام با دنیا این گونه باشد تا اگر یک موقع خدا با اذان صدایم کرد، به خدا نه نگویم. اگر برای مردن صدایم کرد، بدم نیاید و اجابت بکنم. خدا نیارد برای کسی که موقع رفتنش شود و صدایش بکنند و آمادگی نداشته باشد. این فسق است؛ چرا؟ چون کسی که از اصل خودش دور بوده؛ از پدر و مادر، همسر و از بچه­ های خودش از مملکتش دور بوده، وقتی می خواهد از یک سفر به کشورهای غریب، نزد کشور و خانواده خودش برگردد، شوق و اشتیاق زیادی دارد. حال اگر کسی این شوق و اشتیاق را نداشته باشد، معلوم است تعادلش را از دست داده و این آدم طبیعی نیست. ما هم باید برای وطن اصلی خود و خانواده آسمانی­ مان شوق داشته باشیم. بهشت وطن اصلی و دارالسرور ماست. 🔸از خدا می خواهیم که «و الانابۀ الی دار الخلود=آماده برای خانه جاودانگی ­ام باشم». خانه جاودانگی، خیلی مهم است. 🔸 حضرت دوتا کلاف را با هم آورده، می گوید: خدایا! روزی من کن تجافی از دار غرور را و الانابۀ الی دار الخلود را، یعنی از اینجا بکَنم و جهَتَم آن طرف باشد. بنابراین حضرت فرمود: کسی که اشتیاق به آخرت ندارد و آخرت را نمی شناسد، هرگز نمی تواند از جیفه دنیا و این مردار دست بردارد. فرمود: دنیا است و طالبش سگ است. هیچ کس نمی تواند از ماهیت سگی خودش بیرون بیاید؛ مگر اینکه یک چیز بهتر سراغ داشته باشد. 🔸حضرت می فرماید: من تعجب می کنم چطوری یک نفر می تواند دست از دنیا بردارد، در حالی که برای آخرت آماده نیست. دست برداشتن از دنیا، باید همراه با آمادگی برای آخرت باشد. ✅ « » یعنی بازگشت. 🔸 وقتی رویت را به یک سمت می کنی، میل و دلت را آن چیز می برد. به این می گویند انابه. برای برگشتن به خانه جاودانگی، تا عاشق بهشت نشوی، دست از جیفه دنیا برنمی داری. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
970318-Panahian-Ofogh-RamezanMaheOmidBarayeZohoor-23-64k.mp3
7.36M
🌺 شرح ـ جلسه ۲۳ 💭استاد  🔸 اگر درک ومعرفت بالا نسبت به امام زمان داشته باشیم نه فقط در دعا باید تمنایمان نسبت به ظهور بالا باشد، بلکه باید کوچکترین احتمال وقوع ظهور، قلب مومنین را تکان دهد. 🔸یکے از این احتمالها وعلائم بسیار مهم ظهور، صیحه آسمانی است که طبق روایات در شب ۲۳ ماه رمضان اتفاق می افتد. که از نظر عقلے امری منطقے است. 🔸 از نظر زمانے نیاز نیست برای علائم ظهور وقت تعیین شود، اما اگر نسبت به این احتمالها بی اعتنا باشیم، نسبت به امرظهور بی ادبی کرده ایم. احترام به این احتمال های معقول، نشان دهنده عمق ایمان انسان است. 🔸 ما اگر احساسات خودمان را تحریک و تقویت نکنیم وامیدمان را برای ظهور بالا نبریم منتظرنیستیم واگر در این ماه صدای صیحه رانشنیدیم ومأیوس وناامیدشدیم، مؤمن نیستیم. @qurantehran