39 .mp3
14.78M
💠 شرح نامه ۵۳ نهج البلاغه، نامه ای به مالك اشتر
💠 آقای #دکترقنبری
🔸جلسه ۶۴
🗓 زمان پخش برنامه، چهارم خرداد ماه ۱۴٠٠
@qurantehran
40 .mp3
14.37M
💠 شرح نامه ۵۳ نهج البلاغه، نامه ای به مالك اشتر
💠 آقای #دکترقنبری
🔸جلسه ۶۵
🗓 زمان پخش برنامه، هفتم خرداد ماه ۱۴٠٠
@qurantehran
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۵۷۵ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #مزمل و #مدثر
@qurantehran
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۲۰ سوره مبارکه #مزمل
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔸فرمود: ﴿إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ﴾، ما اول گفتیم: ﴿قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً ٭ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلیلاً﴾، گفتیم تمام شب را برخیز، مقداری از آن را استثنا کردیم. بعد گفتیم به اندازه نصف یا کمتر یا بیشتر. الآن میبینیم، آن در مکه ممکن بود؛ در مدینه مسئله جهاد مطرح است، حوزه اسلامی توسعه پیدا کرده، تجارت میکنند، رفت و آمد میکنند: ﴿إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ﴾، کمتر از دو ثلث، چون وقتی گفتیم بیش از نصف، میشود ثلثین. حالا دارد که شما آن ثلثین مقدورتان نیست، کمتر از دو ثلث. یا به مقدار نصف یا به مقدار ثلث. شما این کار را کنید
🔹﴿وَ طائِفَةٌ مِنَ الَّذینَ مَعَکَ﴾، یک عده مؤمنین خاص، نظیر اباذرها و عمارها و مقدادها و رشید حجریها و اینها هم این کار را میکنند، اهل نماز شب هستند و ما آن که حساب کل شب و روز را دارد، همه را داریم، وضع شما را هم بررسی میکنیم که چه کسی چقدر بلند شد و چه کسی بلند نشد، اینها را میدانیم.
🔸﴿عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ﴾؛ خدا میداند که ممکن است شما احصا نکنید. اصلاً احصا با عدّ و اینها فرق میکنند، چون با حصا و سنگ میشمردند؛ لذا این را میگویند احصا.
🔹بعضیها این ندای الهی را میشنوند، لبّیک میگویند و قیام میکنند. وقتی قیام کردند، ذات أقدس الهی عمل اینها را به أحسن وجه میپذیرد. یعنی هر کار خیری که انسان بکند، محفوف به دو کار خداست: اول فیض از آن طرف میآید، دعوت میآید. بعضیها گوش میدهند، بعضیها گوش نمیدهند. آنهایی که گوش میدهند و راه افتادند، کار آنها وسط است بعد ذات أقدس الهی کار اینها را به أحسن وجه میپذیرد.
🔸﴿عَلِمَ﴾؛ خدا میداند. ﴿فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ﴾، حالا دو ثلث شد، نصف شد، یک ثلث شد، هر اندازه که برای شما مقدور شد، این قرآن هم به همان نماز برمیگردد. نماز یک قرآن مجسّمی است.
نماز را شما هر چه بررسی کنید یک نمونه به عنوان غیر قرآن در آن پیدا نمیکنید. این ﴿فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ﴾ هم برمیگردد به همان نماز و میتواند برگردد البته. چرا تخفیف داد؟ برای اینکه: ﴿عَلِمَ أَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَرْضی﴾، یک عده در بینشان بیمار هستند، یک عده سفر تجاری دارند، رفت و آمد میکنند، تحصیل دارند: ﴿وَ آخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ﴾، برای مسافرت یا زائر هستند یا تاجر هستند که اینها تجارت میکنند: ﴿یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ﴾ یک عده مجاهد هستند: ﴿وَ آخَرُونَ یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ﴾،
🔹 اینها را به ما تخفیف داد. از آن دو ثلث آمدیم به یک نصف. از نصف آمدیم به ثلث. بعد گفتیم: ﴿فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ﴾. ﴿فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ﴾، این ﴿فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ﴾، دو جا در همین آیه بیست تکرار شده است. یکجا ﴿الْقُرْآنِ﴾ آمده، یکجا هم ضمیر آمده است. فرمود: ﴿فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ﴾، معلوم میشود که این در مدینه نازل شده است، برای اینکه در مدینه زکات بود، در مدینه جهاد بود.
🔸﴿وَ أَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً﴾، این قرض حسنه که «قرض حسَن، البته قرض حسَن شامل مسایل مالی نیست؛ نماز قرض حسَن است، روزه قرض حسَن است، اعتکاف قرض حسَن است؛ همه کارهای خیر قرض حسَن است. ﴿وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ﴾، حالا چگونه میشود که نماز به صورت یک بوستان درمیآید؟ این درس را الآن حرفهایش را میزنیم، اینها را ما میفهمیم؛ اما این قول ثقیل نیست. آن که به پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) یاد داد که چگونه نماز میشود باغ!؟ این قول ثقیل است. چگونه نماز میشود نهر؟! نهر عسل؟! ﴿أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ﴾،تنها سخن از زنبور عسل و کندو که نیست. سخن از یک شیشه و دو شیشه که نیست. نهر عسل است...
@qurantehran
💐 رهبر انقلاب: روز انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی، روز جشن است، روز شادی و شور است.۹۶/۲/۲۷
🔺 انشاءاللَّه دولتی که براساس این انتخاب تشکیل میشود، خود را خادم اسلام و مردم و در صفِ اوّل مقابله با دشمنان بداند و این کشور و این ملت را یک قدمِ بلند به آرمانهای اسلامی - که مایه سعادت و خوشبختی مردم است - نزدیک کند. ۱۳۸۰/۳/۱۴
🔺 انتخابات برای کشور افتخار است، فرصت است، امکان است، ذخیره است که اگر شرکت پُرشور مردم باشد، یقیناً به آینده کشور کمک خواهد کرد.
۹۹/۱۱/۲۹
🗳 #انتخاب_درست_کار_درست
@qurantehran
💠 اخلاق انتخاباتی و انتخابات اخلاقی
❗️قطار تبلیغ رو به ریل تخریب نرانید!
1⃣ به خاطر حب و بغضهای شخصی یا مکتبی، حتی در مواجهه با دشمنان هم از ریل انصاف خارج نشوید! دوستان که جای خود. (مائده۷)
2⃣ یادمون باشه کینه و تعصب نمیذاره آدم به عدالت وفادار بمونه؛ پس، در نشستهای حزبی و بگومگوهای سیاسی، تقوا پیشه کنیم و سوزنبان قطار تبلیغ به ریل تخریب نشیم!
@qurantehran
🔴 تبلیغ علیه انتخابات در کشور هدفی جز حاکم کردن دست نشاندهها ندارد
مشاور وزیر اطلاعات:
🔹دشمن از مسیر تحریم، اقدام نظامی، فشار منطقهای و فضاسازی سیاسی نتوانست ایران را مهار کند، لذا تنها راه رخنه در کشور، ایجاد شکاف بین قوای حاکمیتی و مردم می داند.اگر مردم را از حاکمیت جدا کردند، هم سر مردم کلاه خواهند گذاشت و هم دست نشاندهها را در کشور حاکم خواهند نمود.
🔹درست نیست که دو کاندیدا برای کسب رای ارزشهای کشور را زیر سوال ببرند.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸رأی دادن کافی نیست؛ همدیگر را به رأی دادن تواصی کنید🔸
بعضی فکر می کنند همین که در #انتخابات شرکت کردند، رسالتشان انجام شده است. قرآن خلاف این را می گوید. چرا؟ چون قرآن می گوید: «ان الانسان لفی خسر، الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر». می گوید ایمان و عمل صالح، انسان را از خسران نجات می دهد اما نه به تنهایی!
رأی دادن، مثل ایمان و عمل صالح است. اما «تواصوا بالحق» هم لازم است. رأی دادن لازم است، اما کافی نیست.
اگر کسی خانوادۀ خودش را توصیه به شرکت در انتخابات نکند، همسایه های خودش را توصیه نکند، دوستان خودش را توصیه نکند و برای این کار، تبلیغ نکند، طبق آیه قرآن از جملۀ #زیانکاران است.
هم آن کسی که شرکت نکند و هم آن کسی که شرکت بکند و تبلیغ نکند، زیانکار هستند.
#انتخابات
@qurantehran
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌حرّافی ملاک نیست!!!
خب حرف، آسان است؛ هر کسی میآید یک ادّعایی میکند، یک وعدهای میدهد، یک حرفی میزند؛
👈🏻به اینها نمیشود اعتماد کرد؛
👈🏻باید نگاه کرد و دید که آیا یک عملی در گذشتهی این شخص وجود دارد که این وعده را تأیید کند و تصدیق کند، یا نه؛ اگر چنانچه وجود داشت میشود به او اعتماد کرد، وَالّا نه.
👈🏻بنابراین کارآمدی را با حرف نمیشود تشخیص داد.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴خرداد۱۴۰۰
@qurantehran