📇 تفسیر آیات ۷۴-۷۶ سوره مبارکه #زخرف
📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر)
🌺 إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ* لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ* وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لكِنْ كانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ
🌸نكته ها و اشاره ها:
1⃣ «مُجرم» در اصل از «جرم» به معناى قطع كردن است و مجرم كسى است كه با انجام كارهاى ناپسند از خدا و ارزشهاى انسان بريده است و در اين جا مقصود مجرمانى هستند كه راه كفر و سركشى در پيش گرفته اند.
2⃣ عذاب مجرمان در طول زمان كم نخواهد شد و آنان در اندوهى همراه با ناراحتى و يأس هستند.
3⃣ ريشه ى عذاب مجرمان همان ستمكارى آنان به خود و ديگران از طريق شرك و ظلم است.
@qurantehran
۴ فروردین ۱۴۰۰
۴ فروردین ۱۴۰۰
✳️ به یاد خدا باشید یا با #تسبیح یا با #دل.
✅ یاد خدا با دل خیلی اهمیت دارد. گاهی اوقات انسان با زبان در حال گفتن ذکر استغفار است، اما گناه هم می کند.
👈 در حدیث آمده که : « کسی که در حال گناه کردن استغفار میکند، خود را مسخره کرده است. یکی از علما می گفت: سی سال پیش سوار اتوبوس بودم، یک حاجی هم با ریش و عبا و قبا جلوی من نشسته بود.
👈 هر زن بی حجابی که وارد اتوبوس می شد، حاجی نگاه می کرد و یک « استغفر الله » می گفت. پشت سر هم هر زنی که وارد می شد، حاجی این کار را می کرد. یک وقت در یکی از ایستگاه ها یک خانم بی حجاب سوار ماشین شد، حاجی متوجه او نشد، من با دست به شانه اش زدم و گفتم : « حاج آقا، یک استغفر الله دیگر هم سوار اتوبوس شد! شخص حاجی با شنیدن حرف من ناگهان برگشت و متوجه شد یک عالم پشت سرش نشسته و مراقب اوست و فهمیده که شیطان او را بازی داده است. جیک نزد. شیطان این قدر عجیب است که در حالی که مشغول استغفار هستی، شما را به گناه می اندازد. این ذکر به درد نمی خورد. چون دل به یاد خدا نیست.
👈 حاجی پشت سر هم می گفت:« خدا لعنت کند کسانی را که اینها را بی حجاب کرده اند» اما با این حال، خودش، محو تماشایشان بود.
❗️ اگر دل انسان به #یادخدا باشد که چشم، به زن نامحرم نگاه نمی کند! تسبیح در دست و ذکر استغفار هم بر لب، اما دل به یاد خدا نیست! از خدا بخواهید که دل هایتان به یاد او باشد. این مطلب را یادگاری از من داشته باشید: #ذکر خالی، چنگی به دل نمی زند!
🔹 در محضر مجتهدی ج ۲- ص۱۶۵
@qurantehran
۴ فروردین ۱۴۰۰
۴ فروردین ۱۴۰۰
مناجات شعبانیه.mp3
2.2M
💠 مناجات شعبانیه
🔹 مستحضرید که ماه #شعبان نظیر ماه مبارک #رمضان مِهرش با قهر آماده است، نازش با نیاز آماده است. ماههای دیگر ماه نیاز است، اما در ماه پُر برکت شعبان و ماه پُر برکت رمضان که در پیش است نیازش با ناز آمیخته است.
🔹 خدای سبحان به ما دو راه نشان داد؛ از راه نیاز یا از راه ناز خواسته های خود را با او در میان بگذاریم. راه نیاز همان است که از ذات أقدس الهی می گوییم: ﴿أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ﴾
اما راه ناز را خود ائمه (علیهم السلام) به ما آموختند. در دعای «افتتاح» شب های ماه مبارک رمضان ذات أقدس الهی به وسیله وجود مبارک #امام_زمان (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه) این دعا را به ما آموخت که شما در هر شب از شبهای ماه مبارک رمضان وقتی روزه گرفتید و به ضیافت الهی بار یافتید این دعای «افتتاح»، «اللَّهُمَ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِك» این جمله های را می خوانید تا به این جا می رسید: «مُدِلًّا عَلَیك» یعنی پروردگارا من مهمان تو هستم می خواهم با تو غَنج و ناز کنم، نیاز سرجای خود محفوظ است، من صدر و ساقه هستی ام نیاز است: ﴿أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ﴾
🔹 در #مناجات_شعبانیه که مناجات این ذوات قدسی (علیهم افضل صلوات المصلین) است به ما هم اجازه دادند که این مناجات را بخوانیم، این است که در این مناجات اول منادات است، بعد مناجات بنده با خدا است، بعد به خدا عرض می کنیم که خدایا حالا تو مناجات کن ما بشنویم! «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لَاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلَالِكَ فَناجَیتَهُ سِرّاً»...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
۴ فروردین ۱۴۰۰
۴ فروردین ۱۴۰۰
۴ فروردین ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرانقلاب: هر وقت که دل امام حسین (ع) براى پیامبر(ص) تنگ مىشد، به حضرت علی اکبر(ع) نگاه مىکرد.
رهبرانقلاب: ان شاءالله خدا به حق حضرت علیاکبر شما #جوانان را ثابت قدم بدارد
⛔️ بعضیها جوانی خوبی داشتند اما امان از پیریشان!
🌹 #روز_جوان مبارک
@qurantehran
۴ فروردین ۱۴۰۰
۵ فروردین ۱۴۰۰
📇 خلاصه تفسیر آیه اول و دوم سوره مبارکه #دخان
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔸حم (۱) وَ الْکِتَابِ الْمُبِینِ (۲)
🔹سوره مبارکهٴ «دُخان» که جزء «حوامیم» هفتگانه است، در مکه نازل شده است؛ این هفت سوره که مصدّر به «حم» است، گذشته از اینکه عناصر محوریشان اصول دین است، بحث مهمشان درباره وحی و نبوّت و کیفیت نزول وحی و امثال آنهاست.
🔸 این هفت «حم» از سوره مبارکهٴ «غافر» شروع می شود، «فصلّت» و «شوری» و «زخرف» ـ این چهار سوره ـ گذشت، «دُخان» و «جاثیه» و «احقاف» هم در پیش است؛ اوّلِ این «حوامیم» هم به قرآن کریم اختصاص دارد: ﴿حم ٭ وَ الْکِتَابِ الْمُبِینِ﴾،
🔹سوگند به «کتاب مبین» در حقیقت سوگند به «بیّنه» است. معمولاً بشر وقتی در محاکم قضایی قَسم میخورد، قَسم آنها در مقابل «بیّنه» است؛ در محکمهٴ قضا آنکه مدّعی است شاهد می آورد و آنکه منکر است سوگند یاد می کند اما قَسمهای ذات اقدس الهی به خود «بیّنه» است، نه در مقابل «بیّنه»؛ مثلاً اگر کسی در شب تار سوگند یاد کند که الآن صبح شده است، او باید دلیل بیاورد و بگوید من به فلان دلیل و یا این صدایی که شنیدم، این صدای اذان است؛ سوگند یاد می کند که الآن روز شده است. یک وقت است که کسی در برابر انسان نابینا می گوید الآن روز است، بعد می گوید قَسم به این آفتاب الآن روز است. او به خود دلیل قَسم می خورد، نه به بیگانه؛ اگر کسی به خود آفتاب سوگند یاد کرد و گفت قَسم به این آفتاب الآن روز است، این در مقابل دلیل نیست، این قَسمی نیست که در مقابل «بیّنه» باشد، قَسمی است که متعلّق به خود «بیّنه» است.
🔸قَسمهای الهی به خود دلیل و برهان است، پس اینکه می فرماید به قرآن قَسم! برای اینکه قرآن «بیّنه» و شاهد الهی است که «تبشیر» و «إنذار» را خوب تحلیل می کند و مانند آن.
@qurantehran
۵ فروردین ۱۴۰۰
۵ فروردین ۱۴۰۰