eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺صفحه ۵۹۵ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ، @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔸 قرآن كريم در آيات اول تا دهم سوره‏ ى شمس با سوگندهاى متعدد به دو بعد نفس انسان و فرجام پاك‏ كنندگان و آلوده ‏كنندگان آن اشاره مى‏ كند و مى ‏فرمايد: 🌺 وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها* وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها* وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها ... 1⃣ دراین سوره‏ يازده سوگند ياد شده و اين بيش‏ترين تعداد سوگند است كه در يك سوره‏ ى قرآن آمده است و نشان دهنده ‏ى اهميت موضوع است كه براى آن سوگند ياد شده است. در ضمن، اين سوگندها انسان را متوجه صحنه‏ ى آسمان و زمين و نفس مى‏ كند تا در آنها تأمل و تفكر كند و نشانه‏ هاى خدا را ببيند. 2⃣ در اين آيات به خورشيد و تابش نيم‏روز آن سوگند ياد شده است؛ زيرا خورشيد منبع نور و حرارت و عامل حركت و رشد موجودات است. آرى؛ انسان در پرتو نور خورشيد همه چيز را مى ‏بيند و از منابع انرژى مستقيم و غير مستقيم آن، به ويژه در نيم‏روز استفاده مى‏ كند. اين مطالب، قابل دقت و تأمل و نشانه ‏اى از لطف الهى است. 3⃣ در اين آيات به «ماه كه در پى خورشيد، در مى ‏آيد» سوگند ياد شده است. مقصود از اين جمله تبعيت دايمى ماه از خورشيد و كسب نور از آن منبع و يا بدر كامل و شب چهاردهم ماه است كه در هنگام غروب، ماه به دنبال خورشيد، سر از مشرق برمى‏ آورد و از هر زمان ديگر پرشكوه‏تر است. 4⃣ در اين آيات، به روز، در آن هنگام كه خورشيد را آشكار مى‏ كند و صفحه‏ ى زمين را روشن مى ‏سازد سوگند ياد شده است. اين سوگند به اهميت روز و تأثير فوق ‏العاده‏ ى آن در زندگى بشر اشاره دارد كه عامل حركت و جنب و جوش و شروع زندگى روزمره است. 5⃣ در اين آيات به شب سوگند ياد شده كه صفحه‏ ى زمين و خورشيد را مى ‏پوشاند و مايه‏ ى استراحت و آرامش انسان است و از شدّت حرارت خورشيد جلوگيرى مى‏ كند و از اين رو يكى از نعمت‏هاى الهى است. 6⃣ در اين آيات به آسمان و بناى آن، يا بنا كننده‏ ى آن سوگند ياد شده است. آسمان در قرآن گاهى به معناى جوّ زمين و گاهى به معناى كرات آسمانى و گاهى به معناى آسمان معنويت، يعنى مراحل عالى وجود آمده است، كه بنا كننده ‏ى همه ‏ى اين‏ها خداست. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: هرچه هست، از قامت ناسازِ بی‌اندام ماست! تا ما ناجور نشویم، آنچه از بالا بر سر ما نازل می‌شود، ناجور نمی‌شود؛ بلکه کاری می‌کنیم که باران رحمت، بر ما نِقمت و عذاب می‌شود! 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٢٧٣ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 مقایسه جالب مرگ و سفر به مشهد ┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 💠 استاد مسعود عالی موعظه کوتاه مراقب این مدت کوتاه عمر باشیم. آیا برای ملاقات با حضرت عزرائیل آماده اید؟ چندی دیگر به سراغمان می آید، گاهی خیلی زود دیر میشود... @qurantehran
چشم به راه ظهور: روزمان رابا آغازکنیم ✳️🔰 « فَإِذا فَرَغتَ فَانصَب» (سوره مبارکه الشرح آیه ۷) «پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ می‌شوی به مهم دیگری بپرداز.» ۱۳۹۱/۰۶/۲۸🌺🌻🌺 امام خامنه ای : «هر کسی که در بنای ایران جدید که زیر پرچم اسلام، این کشور دارد حرکت میکند و به آرمانها نزدیک میشود، سهمی دارد، وجودش ارزشمند است. هر کسی این سهمش مؤثرتر است، یا همراه با خطرهای بیشتر است، یا جزو پیشروان قافله است، سهمش از این افتخارات و این سرافرازیها از دیگران بیشتر است. هیچ وقت هم نباید خسته بشویم. شنفتید آیه‌ی قرآن را «فاذا فرغت فانصب»؛ وقتی از کار فراغت پیدا کردی، یعنی کارت تمام شد، تازه قامت راست کن، یعنی شروع کن به کار بعدی؛ . «فاذا فرغت فانصب. و الی ربّک فارغب»؛ با هر حرکت خوبی که به سمت آرمانهای پذیرفته شده و اعلام شده‌ی اسلام حرکت کنید، این، رغبت الی‌اللّه است @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و ادب کلاس تاریخ اسلام آقای ، فردا یکشنبه ۱۳تیرماه تعطیل است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۹۶ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ، ، @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔸 قرآن كريم در آيات دوازدهم تا بيست و يكم سوره ‏ى ليل با هشدار در مورد آتش دوزخ، به فرجام تكذيب گران بدبخت و پارسايان بخشنده اشاره مى‏ كند و مى ‏فرمايد: 🌺 إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‏* وَ إِنَّ لَنا لَلْآخِرَةَ وَ الْأُولى‏* فَأَنْذَرْتُكُمْ ناراً تَلَظَّى* لا يَصْلاها إِلَّا الْأَشْقَى* الَّذِي كَذَّبَ وَ تَوَلَّى* وَ سَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى‏ ... 🔹نكته‏ ها و اشاره ‏ها: 1⃣ وظيفه ‏ى خدا هدايت و راه‏نمايى مردم است، نه اجبار و الزام آنان به راه نيك. از اين رو خدا مردم را به وسيله‏ ى عقل و فطرت از درون و به وسيله ‏ى پيامبران و رهبران الهى و كتاب‏هاى آسمانى از بيرون هدايت مى‏ كند، ولى اين خود انسان است كه در نهايت راه نيك و بد را انتخاب مى‏ كند. 2⃣ دنيا و آخرت از آنِ خداست؛ پس خدا نيازى به چيزى يا كسى ندارد و اگر شما را هدايت مى‏ كند و بر پيمودن راه نيك اصرار مى ‏كند، سود آن به خود شما خواهد رسيد. 3⃣ در اين آيات به مردم هشدار داده شده كه از شعله‏ ى خالص آتش دوزخ بهراسيد. شعله‏ ى خالص آتش، حرارت بيش‏ترى دارد و بيش‏تر مى‏ سوزاند و آتش دوزخ چنين است. 4⃣ در اين آيات بيان شده كه دوزخ مخصوص كافران تكذيب گر و بدبخت است، پس چرا برخى از آيات و روايات اشاره مى ‏كنند كه مؤمنان گناهكار نيز سهمى از آتش دوزخ دارند؟ پاسخ: انحصار اين آيات نسبى است؛ يعنى حال دو گروه با تقوا و بدبخت را بيان مى‏ كند كه يك گروه فقط به دوزخ مى‏ روند و گروه ديگر از آن نجات مى‏ يابند؛ پس انحصار حقيقى نيست و آيه نسبت به حال مؤمنان گناهكار، ساكت است. و اين احتمال نيز وجود دارد كه مقصود از آتشى كه فقط كافران بدبخت در آن وارد مى ‏شوند، دوزخ موقت نيست كه كسانى كه در اين عذاب مى ‏شوند پس از مدتى از آن نجات مى ‏يابند. 5⃣ در اين آيات چهار ويژگى براى نجات يافتگان از آتش بيان شده است: الف) آنان افرادى باتقوا هستند؛ ب) آنان بخشنده ‏اند؛ ج) هدف آنان رشد و پاكى است و اموال خويش را براى رشد و پاكى خود در راه خدا به مردم مى ‏بخشند؛ د) آنان وام‏دار كسى نيستند تا بخواهند پاداش نعمت او را بدهند، بلكه براى جلب رضايت الهى بخشش مى‏ كنند. 6⃣ از اين آيات استفاده مى‏ شود كه بخششى انسان را از دوزخ نجات مى ‏دهد كه همراه با تقوا و با هدف پاكى و رشد روحى و با معرفت نسبت به خدا و با قصد خالص براى او باشد، به طورى كه فرد بخشنده، پروردگارش را «والاتر» از هر چيز بداند و قصد او جلب رضايت خدا باشد. 7⃣ قصد قربت و اخلاص براى خدا، با هدف قرار دادن رشد و پاكى معنوى خويش، منافات ندارد، بلكه پاكى و رشد اخلاقى و نفسانى، مقدمه نزديكى به خداست. 8⃣ اين آيه مى‏ تواند شامل كافران بخيل و پارسايان بخشنده شود و مخصوص يك فرد خاص نيست. اگر چه شأن نزول آن در مورد دو نفر بود، ولى اين موجب انحصار معناى آيه نمى‏ شود؛ پس مقصود از «اتقى»، افراد با تقوا و منظور از «اشقى‏»، افراد بدبخت است. 9⃣ پاداش پارسايان بخشنده آن است كه خدا در رستاخيز پاداش عظيمى به آنان مى ‏دهد تا راضى شوند. كسى كه براى رضاى الهى كار كرده است خدا نيز از او راضى است و او را راضى مى‏ سازد؛ رضايتى نا محدود كه تصور آن براى ما مشكل است. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا