8.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴امت مظلوم
▫️ در هنگام دفن #حضرت_صدیقه_کبری (سلام الله علیها) وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) رو به قبر مطهر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و به حضرت عرض کرد: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا حَقَّها؛ فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ فَكَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَی بَثِّهِ سَبِیلًا».
▫️ ابراهیم را ذات اقدس الهی #یک_ امت معرفی کرد چون به تنهایی خاورمیانه را اصلاح کرد، بعد موسای کلیم آمد به برکت او، عیسای مسیح آمد به برکت او؛ همه اینها جزء انبیای ابراهیمی بودند. اینکه قرآن کریم دارد: ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً﴾ برای همین است.
در بین مردها وجود مبارک ابراهیم خلیل است؛ می خواهم عرض کنم در بین زن ها وجود مبارک صدیقه کبری (سلام الله علیها) #به_تنهایی_امت_ است منتها حالا ما آن عُرضه علمی را نداریم که اینها را تبیین کنیم حرف دیگر است!
▫️ اگر فاطمه به منزله یک امت نباشد که یک امت به جنگ او نمی آید!
#امت_جمع_شد تا فاطمه را خانه نشین کند! تنها سخن از گرفتن #فدک و #سیلی و مانند اینها نیست.
▫️ مگر کم افرادی را در صدر اسلام کشتند و خانه نشین کردند، چرا درباره آنها نمی گویند امت جمع شد تا آنها را هضم کند؟! «وَ سَتُنَبِّئُكَ»؛ دختر شما به شما گزارش می دهد (سلام الله علیهما)، «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا»؛ اینها اجماع کردند توافق کردند هماهنگی کردند همه شرکت کردند که او را خانه نشین کنند، پس #او_یک_امت_است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
#فرهنگ_فاطمی
🔹رنگ مادی زندگی نباید آنچنان غالب و مهم جلوه داده شود به شکلی که اساس تشکیل زندگی و اهداف انسانی در آن فراموش کرد!
❗️ یکی از اهداف زندگی زناشویی تکثیر و بقاء نسل انسان هاست. آن هم انسان هایی که در نتیجه تربیت و زحمات والدین شایسته نام انسانی باشند. زندگی اگرچه از نظر مادی ساده باشد می تواند از نظر #تربیتی و #معنوی ایده آل باشد و لباس تقوا برای فرزندان با اهمیت تر از لباس ظاهر و لباس بدن است.
✅ یکی از اصول حاکم بر زندگی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دقت در تربیت فرزندان و تحمل همه مشقت های لازم برای ارائه بهترین انسان ها به جامعه بوده است و نتیجه این زندگی مقدس فرزندانی همچون حسن، حسین، زینب و ام کلثوم میباشند.
❌ در مقابل یکی از آثار شوم تخریب ارزش و قداست خانه با خانواده و یکی از آفات دعوت نمودن زنان به صحنه اجتماع به شکل غربی آن، ایجاد فاصله و جدایی جسمی، عاطفی و تربیتی بین مادر و اعضای #خانواده و بخصوص #فرزندان می باشد. در نظام خانوادگی مورد پیشنهاد اسلام و خانه ای که حضرت زهرا(سلام الله علیها) به عنوان یک الگوی الهی ترتیب داده است ارتباطی عمیق و همه جانبه و جامع الاطراف بین اعضای خانواده وجود دارد و پدر و مادر از نظر جسمی عاطفی و تربیتی خود مسئول سازندگی فرزندان خود می باشند.
🔹در #آغوش_کشیدن_فرزند، خندیدن مادر و فرزند با همدیگر، مکیدن پستان و نوشیدن شیر در کنار یکدیگر و بالاخره تماس های گوناگون بدنی مادر و فرزند یکی از زیباترین صحنه های تربیتی و از لازم ترین آنهاست.
🔹 از طرفی سیراب شدن از عواطف والدین و گرفتن اصول تربیتی از آنان باز برای والدین از سویی و برای فرزندان از سوی دیگر سرنوشت ساز و مهم است. و این مهم در خانه فاطمه و علی (علیهماالسلام) وجود دارد.
حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در روایتی می فرماید:
«شبی را من تا به صبح مشغول آرد نمودن گندم و جو بودم و علی (علیهالسلام) حسن و حسین را در آغوش گرفته و نگهداری و مراقبت می نمود.»
📚 فرهنگ فاطمیه، ص۷۴ و ۱۷۲
#مابچههایمادرپهلوشکستهایم
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۵۰۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #احقاف ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
#ترجمه (بهرامپور)
6 - و زمانی که مردم محشور گردند، [این معبودان] دشمنان آنها شوند و عبادتشان را انکار کنند
7 - و چون آیات روشن ما بر ایشان تلاوت شود، منکران حق، وقتی حق به سویشان آید، گویند: این سحری آشکار است
8 - آیا میگویند: این [کتاب] را به دروغ بافته است! بگو: اگر آن را بافته باشم [باید مجازات شوم و] شما نمیتوانید خشم خدا را از من بازدارید او به آنچه [با طعنه] به آن میپردازید [و جادویش میخوانید] آگاهتر است، و شهادت او میان من و شما کافی است و اوست آمرزندهی مهربان
9 - بگو: من از [میان] پیامبران، پیامبر نوظهوری نیستم، و نمیدانم با من و شما چه معاملهای خواهد شد جز آنچه را که به من وحی میشود پیروی نمیکنم، و من جز هشدار دهندهای آشکار نیستم
10 - بگو: به من خبر دهید، اگر این [قرآن] از نزد خدا باشد و شما بدان کافر شوید و شاهدی از بنی اسرائیل [مانند عبد اللّه بن سلام] بر [حقانیت] مثل آن گواهی دهد و ایمان آورد و شما تکبر کنید [آیا در این صورت ستمکار نیستید!] البته خدا قوم ستمگر را هدایت نمیکند
11 - و کافران در حق مؤمنان گفتند: اگر [این قرآن] چیز خوبی بود، به [پذیرفتن] آن بر ما پیشی نگرفته بودند، و چون خود به وسیله آن هدایت نیافتهاند به زودی خواهند گفت: این یک دروغ کهنه است
12 - و [حال آن که] پیش از آن، کتاب موسی راهنما و رحمتی بود، و این [قرآن] کتابی به زبان عربی است که تصدیق کننده [ی آن] است، تا کسانی را که ستم کردند هشدار دهد و نیکوکاران را مژدهای باشد
13 - محققا کسانی که گفتند: پروردگار ما خداست و استقامت کردند، نه بیمی بر آنهاست و نه غمگین میشوند
14 - ایشان اهل بهشتند و برای همیشه در آن ماندگارند [این] پاداشی است به خاطر آنچه انجام میدادند
@qurantehran
💠کلمه به کلمه #قرآن با پوست، گوشت، استخوان و خون، ممزوج ميشود و پنجاه سال ديگر برکات خود را بر نسل و ذریّه نشان خواهد داد... اگر اهل #قرآن شديم برکاتش خواهد ماند، کلمه به کلمه آن حساب شده است که در عالم نظير ندارد... بهترين غذای روح که مایه ی اُنس، آرامش، نورانیت و رشد خواهد شد، تلاوت #قرآن است.
حجّت الاسلام#شیخ_جعفر_ناصری
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
@qurantehran
▪️#سلام_امام_زمانم
📖السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْرآءِ...
▫️سلام بر تو ای یادگار بهانه خلقت،
ای امید مادر،
سلام بر تو و بر روزی که دولت زهراییات جهان را منور خواهد ساخت
🌹#او_خواهد_آمد...
کویر تشنه شده قلبم
ای سحاب، بیا
تمام زندگیم بی تو
شد سراب، بیا
هزار جمعه گذشت و
نقاب نگشودی
به جان فاطمه
این جمعه هم گذشت بی نقاب بیا
به دردهای
به حیدر نگفتۀ زهرا
به ناله های سحرگاه
بوتراب بیا
#الّلهُـمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَـرَج
@qurantehran
31.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ تفسیری از آیه لئن شکرتم لازیدنکم
جوانان عزیز!
اگر میخواهید عالیترین درجات دنیوی و اخروی را کسب کنید، از این راه وارد شوید...
🎤استاد حاتمپوری کرمانی
━═━🍃❀🌺❀🍃━═━
🌟امام صادق(ع):
در روز قیامت دستور داده میشود که افرادی را به جانب آتش ببرند و خداوند عز و جل به مالک (نگهبان جهنم) میفرماید:
به آتش بگو که پای آنها را نسوزاند که با آن به جانب مساجد میرفتند، و صورت آنها را نسوزاند که آنها خوب وضو میگرفتند، و دستهای آنان را نسوزاند که آن را برای دعا بلند میکردند، و زبان آنان را نسوزاند که بسیار قرآن تلاوت میکردند!
نگهبان جهنم بدانها گوید:
ای بدبختها! شما چه حالی داشتید [با این کارهای خوبی که میکردید، چرا جهنمی شدید]؟
میگویند: ما [این کارها را] برای
غیر خدا انجام میدادیم! پس به ما گفته شد: بروید پاداشتان را از همان کسی که برایش کار میکردید بگیرید!
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص۲۲۴
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش نوزدهم
🔺مطلب دیگر این است که ذات اقدس الهی به ما مجاری ادراکی و تحریکی داد، مجاری تحریکی مثل دست و پا و مانند آن باید به رهبری قوّه عاقله کار کند. اگر قوّه ادراکی ما درست اندیشید و قوّه تحریکی ما برابر هدایت عقل کار کرد و از وحی کمک گرفت، این دست دست است، این پا پا هست، این چشم چشم است. درباره ابراهیم خلیل و فرزندان او ذات اقدس الهی وقتی میخواهد اینها را معرفی کند میفرماید اینها دست دارند اینها چشم دارند ﴿أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ﴾؛ اما درباره عدهای فرمود: ﴿أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ ٭ وَ إِلَی السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ ٭ وَ إِلَی الْجِبالِ کَیْفَ نُصِبَتْ ٭ وَ إِلَی الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ﴾ اینها هیچ از مخلوق به خالق پی نمیبرند فرمود ﴿صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ﴾ اینها کور و کَرند. اگر اعضا و جوارح به رهبری عقل و وحی کار بکند میشود دست، میشود چشم. بهترین تعریفی که ذات اقدس الهی از ابراهیم خلیل میکند این است که میفرماید او دست دارد! اینکه بت میشکند #دست است ﴿أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ﴾؛ آنکه ﴿لا أُحِبُّ الْآفِلینَ﴾ میگوید و ملکوت را میبیند او #چشم است. در سوره «انبیاء» فرمود: ﴿وَ کَذلِکَ نُری إِبْراهیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾ به او نشان داد این فعل مضارع است مفید استمرار است؛ #ما_نشان_دادیم، این #میبیند پس #چشم دارد که میبیند. آنکه آیات الهی را نمیبیند درباره آنها فرمود: ﴿صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ﴾؛ ﴿فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ﴾ آنکه در برابر بت ساکت است و ساکن است و تبر نمیگیرد آن دست نیست آنکه تبر میگیرد و با ظلم مبارزه میکند او دست است. از بهترین تعریفاتی که برای خاندان عصمت و طهارت یعنی ابراهیم خلیل و فرزندانش ذکر میکند میفرماید اینها صاحبان دستاند معلوم میشود دست یک وظیفهای دارد! اینها صاحبان چشماند! معلوم میشود چشم یک وظیفهای دارد ﴿أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ﴾؛ اما وقتی دست، دستِ تابع عقل و وحی نباشد چشم تابع عقل و وحی نباشد ﴿صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یعقلون﴾
🔺 #قرآن هر کسی را صاحب دست نمیداند، هر کسی را صاحب چشم نمیداند!. آنکه با ظالم مبارزه نمیکند بیدست است، فلج است. از بهترین تعریف ابراهیم خلیل است او دست دارد او چشم دارد؛ #اسحاق این طور است، #یعقوب این طور است، #یوسف این طور است، #ذبیح این طور است، #خلیل این طور است، اینها دست دارند اینها چشم دارند؛ این معلوم میشود که دست و چشم باید یک کاری را انجام بدهند آن وقت این میشود انسان.
🔺 غرض این است که ممکن است مشترکاتی بین سوره مبارکه «انسان» و سایر سور مکی باشد اما این استدلالهای پشت سر همین اهل بیت که آیا در بین شما کسی هست که این آیه نازل شده باشد درباره اولی بود دومی بود سومی بود؟ همه میگویند نه؛ اینها شاهد قطعی است که این بخش صدر سوره در مدینه نازل شده است.
ادامه 👇👇
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش نوزدهم - ادامه 👆👆
در بخش پایانی این سوره مبارکه آمده: ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ این از متقنات و محکمات قرآن کریم است آیه سی همین سوره: ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ شما چیزی را نمیخواهید مگر اینکه خدا بخواهد که شما میخواهید.
🔺 به هر حال انسان یک کاری را انجام میدهد و میخواهد انجام بدهد و انجام میدهد. آیا انسان مستقل است ـ معاذالله ـ یعنی نظام، نظام تفویض است که خدا افراد را رها کرده که هر کاری میخواهند بکنند بالاستقلال بعد در قیامت بررسی بکند که مفوّضه روی این باطل هستند که خطر تفویض بدتر از خطر جبر است.
🔻به هر تقدیر ذات اقدس الهی هم جبر را باطل میداند هم تفویض را باطل میداند. که در سوره مبارکه «نساء» بحث آن گذشت. میفرماید شما کاری را که انجام میدهید مختارید ﴿قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ﴾ در معصیت آزادید، در اطاعت آزادید، جبری در کار نیست. این کاری که انجام میدهید براساس اختیار انجام میدهید؛ اما این اختیار شما از آن خود شماست یا شما مختار خلق شدید؟ شما مختار خلق شدید، بشر مجبور است آزاد باشد یعنی چه؟ یعنی بشر اگر بخواهد یک کار بیاراده بکند محال است؛ مثل دو دو تا سه تا! دو دو تا پنج تا! هر کاری بخواهد بکند که بیاراده یک کاری انجام بدهد محال است؛ طنز باشد جِدّ باشد هزل باشد. یک وقت است که دست کسی میلرزد اینکه فعل او نیست یک وقت دست را میگیرند از جایی به جایی میبرند این مورد فعل است نه مصدر فعل اینکه فعل او نیست. اما خود انسان یک کاری را بدون اراده انجام بدهد که کار، کار او باشد ولی ارادهای نباشد این مستحیل است. پس انسان مجبور است که آزاد باشد اما مجبور نیست که مطیع باشد یا مجبور نیست که عاصی باشد. او اگر اطاعت میکند آزادانه است، اگر معصیت میکند آزادانه است. پس آزادی یک قیچی دو طرف برّنده آزادی است در اختیار انسان، این اختیار انسان است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran