eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
8.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴امت مظلوم ▫️ در هنگام دفن (سلام الله علیها) وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) رو به قبر مطهر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و به حضرت عرض کرد: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك‏ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا حَقَّها؛ فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ‏ فَكَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَی بَثِّهِ سَبِیلًا». ▫️ ابراهیم را ذات اقدس الهی امت معرفی کرد چون به تنهایی خاورمیانه را اصلاح کرد، بعد موسای کلیم آمد به برکت او، عیسای مسیح آمد به برکت او؛ همه اینها جزء انبیای ابراهیمی بودند. اینکه قرآن کریم دارد: ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً﴾ برای همین است. در بین مردها وجود مبارک ابراهیم خلیل است؛ می ‌خواهم عرض کنم در بین زن ‌ها وجود مبارک صدیقه کبری (سلام الله علیها) است منتها حالا ما آن عُرضه علمی را نداریم که اینها را تبیین کنیم حرف دیگر است! ▫️ اگر فاطمه به منزله یک امت نباشد که یک امت به جنگ او نمی ‌آید! تا فاطمه را خانه ‌نشین کند! تنها سخن از گرفتن و و مانند اینها نیست. ▫️ مگر کم افرادی را در صدر اسلام کشتند و خانه‌ نشین کردند، چرا درباره آنها نمی ‌گویند امت جمع شد تا آنها را هضم کند؟! «وَ سَتُنَبِّئُكَ»؛ دختر شما به شما گزارش می ‌دهد (سلام الله علیهما)، «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا»؛ اینها اجماع کردند توافق کردند هماهنگی کردند همه شرکت کردند که او را خانه ‌نشین کنند، پس . @qurantehran
🔹رنگ مادی زندگی نباید آنچنان غالب و مهم جلوه داده شود به شکلی که اساس تشکیل زندگی و اهداف انسانی در آن فراموش کرد! ❗️ یکی از اهداف زندگی زناشویی تکثیر و بقاء نسل انسان هاست. آن هم انسان هایی که در نتیجه تربیت و زحمات والدین شایسته نام انسانی باشند. زندگی اگرچه از نظر مادی ساده باشد می تواند از نظر و ایده آل باشد و لباس تقوا برای فرزندان با اهمیت تر از لباس ظاهر و لباس بدن است. ✅ یکی از اصول حاکم بر زندگی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دقت در تربیت فرزندان و تحمل همه مشقت های لازم برای ارائه بهترین انسان ها به جامعه بوده است و نتیجه این زندگی مقدس فرزندانی همچون حسن، حسین، زینب و ام کلثوم می‌باشند. ❌ در مقابل یکی از آثار شوم تخریب ارزش و قداست خانه با خانواده و یکی از آفات دعوت نمودن زنان به صحنه اجتماع به شکل غربی آن، ایجاد فاصله و جدایی جسمی، عاطفی و تربیتی بین مادر و اعضای و بخصوص می باشد. در نظام خانوادگی مورد پیشنهاد اسلام و خانه ای که حضرت زهرا(سلام الله علیها) به عنوان یک الگوی الهی ترتیب داده است ارتباطی عمیق و همه جانبه و جامع الاطراف بین اعضای خانواده وجود دارد و پدر و مادر از نظر جسمی عاطفی و تربیتی خود مسئول سازندگی فرزندان خود می باشند. 🔹در ، خندیدن مادر و فرزند با همدیگر، مکیدن پستان و نوشیدن شیر در کنار یکدیگر و بالاخره تماس های گوناگون بدنی مادر و فرزند یکی از زیباترین صحنه های تربیتی و از لازم ترین آنهاست. 🔹 از طرفی سیراب شدن از عواطف والدین و گرفتن اصول تربیتی از آنان باز برای والدین از سویی و برای فرزندان از سوی دیگر سرنوشت ساز و مهم است. و این مهم در خانه فاطمه و علی (علیهماالسلام) وجود دارد. حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در روایتی می فرماید: «شبی را من تا به صبح مشغول آرد نمودن گندم و جو بودم و علی (علیه‌السلام) حسن و حسین را در آغوش گرفته و نگهداری و مراقبت می نمود.» 📚 فرهنگ فاطمیه، ص۷۴ و ۱۷۲ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۰۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۵۰۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #احقاف ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
(بهرامپور) 6 - و زمانی‌ ‌که‌ مردم‌ محشور گردند، [‌این‌ معبودان‌] دشمنان‌ ‌آنها‌ شوند و عبادتشان‌ ‌را‌ انکار کنند 7 - و چون‌ آیات‌ روشن‌ ‌ما ‌بر‌ ‌ایشان‌ تلاوت‌ شود، منکران‌ حق‌، وقتی‌ حق‌ ‌به‌ سویشان‌ آید، گویند: ‌این‌ سحری‌ آشکار ‌است‌ 8 - آیا می‌گویند: ‌این‌ [کتاب‌] ‌را‌ ‌به‌ دروغ‌ بافته‌ ‌است‌! بگو: ‌اگر‌ ‌آن‌ ‌را‌ بافته‌ باشم‌ [باید مجازات‌ شوم‌ و] ‌شما‌ نمی‌توانید خشم‌ ‌خدا‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌من‌ بازدارید ‌او‌ ‌به‌ آنچه‌ [‌با‌ طعنه‌] ‌به‌ ‌آن‌ می‌پردازید [و جادویش‌ می‌خوانید] آگاه‌تر ‌است‌، و شهادت‌ ‌او‌ میان‌ ‌من‌ و ‌شما‌ کافی‌ ‌است‌ و اوست‌ آمرزنده‌ی‌ مهربان‌ 9 - بگو: ‌من‌ ‌از‌ [میان‌] پیامبران‌، پیامبر نوظهوری‌ نیستم‌، و نمی‌دانم‌ ‌با‌ ‌من‌ و ‌شما‌ چه‌ معامله‌ای‌ خواهد شد جز آنچه‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌من‌ وحی‌ می‌شود پیروی‌ نمی‌کنم‌، و ‌من‌ جز هشدار دهنده‌ای‌ آشکار نیستم‌ 10 - بگو: ‌به‌ ‌من‌ خبر دهید، ‌اگر‌ ‌این‌ [قرآن‌] ‌از‌ نزد ‌خدا‌ ‌باشد‌ و ‌شما‌ بدان‌ کافر شوید و شاهدی‌ ‌از‌ بنی‌ اسرائیل‌ [مانند ‌عبد‌ اللّه‌ ‌بن‌ سلام‌] ‌بر‌ [حقانیت‌] مثل‌ ‌آن‌ گواهی‌ دهد و ایمان‌ آورد و ‌شما‌ تکبر کنید [آیا ‌در‌ ‌این‌ صورت‌ ستمکار نیستید!] البته‌ ‌خدا‌ قوم‌ ستمگر ‌را‌ هدایت‌ نمی‌کند 11 - و کافران‌ ‌در‌ حق‌ مؤمنان‌ گفتند: ‌اگر‌ [‌این‌ قرآن‌] چیز خوبی‌ ‌بود‌، ‌به‌ [پذیرفتن‌] ‌آن‌ ‌بر‌ ‌ما پیشی‌ نگرفته‌ بودند، و چون‌ ‌خود‌ ‌به‌ وسیله ‌آن‌ هدایت‌ نیافته‌اند ‌به‌ زودی‌ خواهند ‌گفت‌: ‌این‌ یک‌ دروغ‌ کهنه‌ ‌است‌ 12 - و [حال‌ ‌آن‌ ‌که‌] پیش‌ ‌از‌ ‌آن‌، کتاب‌ موسی‌ راهنما و رحمتی‌ ‌بود‌، و ‌این‌ [قرآن‌] کتابی‌ ‌به‌ زبان‌ عربی‌ ‌است‌ ‌که‌ تصدیق‌ کننده‌ [ی‌ ‌آن‌] ‌است‌، ‌تا‌ کسانی‌ ‌را‌ ‌که‌ ستم‌ کردند هشدار دهد و نیکوکاران‌ ‌را‌ مژده‌ای‌ ‌باشد‌ 13 - محققا کسانی‌ ‌که‌ گفتند: پروردگار ‌ما خداست‌ و استقامت‌ کردند، نه‌ بیمی‌ ‌بر‌ آنهاست‌ و نه‌ غمگین‌ می‌شوند 14 - ‌ایشان‌ اهل‌ بهشتند و ‌برای‌ همیشه‌ ‌در‌ ‌آن‌ ماندگارند [‌این‌] پاداشی‌ ‌است‌ ‌به‌ خاطر آنچه‌ انجام‌ می‌دادند @qurantehran
💠کلمه به کلمه با پوست، گوشت، استخوان و خون، ممزوج ميشود و پنجاه سال ديگر برکات خود را بر نسل و ذریّه نشان خواهد داد... اگر اهل شديم برکاتش خواهد ماند، کلمه به کلمه آن حساب شده است که در عالم نظير ندارد... بهترين غذای روح که مایه ی اُنس، آرامش، نورانیت و رشد خواهد شد، تلاوت است. حجّت الاسلام @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ 📖السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْرآءِ... ▫️سلام بر تو ای یادگار بهانه خلقت، ای امید مادر، سلام بر تو و بر روزی که دولت زهرایی‌ات جهان را منور خواهد ساخت 🌹... کویر تشنه شده قلبم ای سحاب، بیا تمام زندگیم بی تو شد سراب، بیا هزار جمعه گذشت و نقاب نگشودی به جان فاطمه این جمعه هم گذشت بی نقاب بیا به دردهای به حیدر نگفتۀ زهرا به ناله های سحرگاه بوتراب بیا @qurantehran
31.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ تفسیری از آیه لئن شکرتم لازیدنکم جوانان عزیز! اگر میخواهید عالی‌ترین درجات دنیوی و اخروی را کسب کنید، از این راه وارد شوید... 🎤استاد حاتم‌پوری کرمانی ━═━🍃❀🌺❀🍃━═━ 🌟امام صادق(ع): در روز قیامت دستور داده می‌شود که افرادی را به جانب آتش ببرند و خداوند عز و جل به مالک (نگهبان جهنم) می‌فرماید: به آتش بگو که پای آنها را نسوزاند که با آن به جانب مساجد می‌رفتند، و صورت آنها را نسوزاند که آنها خوب وضو می‌گرفتند، و دست‌های آنان را نسوزاند که آن را برای دعا بلند می‌کردند، و زبان آنان را نسوزاند که بسیار قرآن تلاوت می‌کردند! نگهبان جهنم بدانها گوید: ای بدبخت‌ها! شما چه حالی داشتید [با این کارهای خوبی که می‌کردید، چرا جهنمی شدید]؟ می‌گویند: ما [این کارها را] برای غیر خدا انجام می‌دادیم! پس به ما گفته شد: بروید پاداش‌تان را از همان کسی که برایش کار می‌کردید بگیرید! 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص۲۲۴ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش نوزدهم 🔺مطلب دیگر این است که ذات اقدس الهی به ما مجاری ادراکی و تحریکی داد، مجاری تحریکی مثل دست و پا و مانند آن باید به رهبری قوّه عاقله کار کند. اگر قوّه ادراکی ما درست اندیشید و قوّه تحریکی ما برابر هدایت عقل کار کرد و از وحی کمک گرفت، این دست دست است، این پا پا هست، این چشم چشم است. درباره ابراهیم خلیل و فرزندان او ذات اقدس الهی وقتی می‏خواهد اینها را معرفی کند می‏فرماید اینها دست دارند اینها چشم دارند ﴿أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ﴾؛ اما درباره عده‏ای فرمود: ﴿أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ ٭ وَ إِلَی السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ ٭ وَ إِلَی الْجِبالِ کَیْفَ نُصِبَتْ ٭ وَ إِلَی الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ﴾ اینها هیچ از مخلوق به خالق پی نمی‏برند فرمود ﴿صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ﴾ اینها کور و کَرند. اگر اعضا و جوارح به رهبری عقل و وحی کار بکند می‏شود دست، می‏شود چشم. بهترین تعریفی که ذات اقدس الهی از ابراهیم خلیل می‏کند این است که می‏فرماید او دست دارد! اینکه بت می‏شکند است ﴿أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ﴾؛ آنکه ﴿لا أُحِبُّ الْآفِلینَ﴾ می‏گوید و ملکوت را می‏بیند او است. در سوره «انبیاء» فرمود: ﴿وَ کَذلِکَ نُری إِبْراهیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏﴾ به او نشان داد این فعل مضارع است مفید استمرار است؛ ، این ‏بیند پس دارد که می‏بیند. آنکه آیات الهی را نمی‏بیند درباره آنها فرمود: ﴿صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ﴾؛ ﴿فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ﴾ آنکه در برابر بت ساکت است و ساکن است و تبر نمی‏گیرد آن دست نیست آنکه تبر می‏گیرد و با ظلم مبارزه می‏کند او دست است. از بهترین تعریفاتی که برای خاندان عصمت و طهارت یعنی ابراهیم خلیل و فرزندانش ذکر می‏کند می‏فرماید اینها صاحبان دست‏اند معلوم می‏شود دست یک وظیفه‏ای دارد! اینها صاحبان چشم‏اند! معلوم می‏شود چشم یک وظیفه‏ای دارد ﴿أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ﴾؛ اما وقتی دست، دستِ تابع عقل و وحی نباشد چشم تابع عقل و وحی نباشد ﴿صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یعقلون﴾ 🔺 هر کسی را صاحب دست نمی‏داند، هر کسی را صاحب چشم نمی‏داند!. آنکه با ظالم مبارزه نمی‏کند بی‏دست است، فلج است. از بهترین تعریف ابراهیم خلیل است او دست دارد او چشم دارد؛ این طور است، این طور است، این طور است، این طور است، این طور است، اینها دست دارند اینها چشم دارند؛ این معلوم می‏شود که دست و چشم باید یک کاری را انجام بدهند آن وقت این می‏شود انسان. 🔺 غرض این است که ممکن است مشترکاتی بین سوره مبارکه «انسان» و سایر سور مکی باشد اما این استدلال‏های پشت سر همین اهل بیت که آیا در بین شما کسی هست که این آیه نازل شده باشد درباره اولی بود دومی بود سومی بود؟ همه می‏گویند نه؛ اینها شاهد قطعی است که این بخش صدر سوره در مدینه نازل شده است. ادامه 👇👇 @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش نوزدهم - ادامه 👆👆 در بخش پایانی این سوره مبارکه آمده: ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ این از متقنات و محکمات قرآن کریم است آیه سی همین سوره: ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ شما چیزی را نمی‎خواهید مگر اینکه خدا بخواهد که شما می‎خواهید. 🔺 به هر حال انسان یک کاری را انجام می‎دهد و می‎خواهد انجام بدهد و انجام می‎دهد. آیا انسان مستقل است ـ معاذالله ـ یعنی نظام، نظام تفویض است که خدا افراد را رها کرده که هر کاری می‎خواهند بکنند بالاستقلال بعد در قیامت بررسی بکند که مفوّضه روی این باطل هستند که خطر تفویض بدتر از خطر جبر است. 🔻به هر تقدیر ذات اقدس الهی هم جبر را باطل می‎داند هم تفویض را باطل می‎داند. که در سوره مبارکه «نساء» بحث آن گذشت. می‎فرماید شما کاری را که انجام می‎دهید مختارید ﴿قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ﴾ در معصیت آزادید، در اطاعت آزادید، جبری در کار نیست. این کاری که انجام می‎دهید براساس اختیار انجام می‎دهید؛ اما این اختیار شما از آن خود شماست یا شما مختار خلق شدید؟ شما مختار خلق شدید، بشر مجبور است آزاد باشد یعنی چه؟ یعنی بشر اگر بخواهد یک کار بی‎اراده بکند محال است؛ مثل دو دو تا سه تا! دو دو تا پنج تا! هر کاری بخواهد بکند که بی‎اراده یک کاری انجام بدهد محال است؛ طنز باشد جِدّ باشد هزل باشد. یک وقت است که دست کسی می‎لرزد اینکه فعل او نیست یک وقت دست را می‎گیرند از جایی به جایی می‎برند این مورد فعل است نه مصدر فعل اینکه فعل او نیست. اما خود انسان یک کاری را بدون اراده انجام بدهد که کار، کار او باشد ولی اراده‎ای نباشد این مستحیل است. پس انسان مجبور است که آزاد باشد اما مجبور نیست که مطیع باشد یا مجبور نیست که عاصی باشد. او اگر اطاعت می‎کند آزادانه است، اگر معصیت می‎کند آزادانه است. پس آزادی یک قیچی دو طرف برّنده آزادی است در اختیار انسان، این اختیار انسان است. @qurantehran