eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش نوزدهم 🔺مطلب دیگر این است که ذات اقدس الهی به ما مجاری ادراکی و تحریکی داد، مجاری تحریکی مثل دست و پا و مانند آن باید به رهبری قوّه عاقله کار کند. اگر قوّه ادراکی ما درست اندیشید و قوّه تحریکی ما برابر هدایت عقل کار کرد و از وحی کمک گرفت، این دست دست است، این پا پا هست، این چشم چشم است. درباره ابراهیم خلیل و فرزندان او ذات اقدس الهی وقتی می‏خواهد اینها را معرفی کند می‏فرماید اینها دست دارند اینها چشم دارند ﴿أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ﴾؛ اما درباره عده‏ای فرمود: ﴿أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ ٭ وَ إِلَی السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ ٭ وَ إِلَی الْجِبالِ کَیْفَ نُصِبَتْ ٭ وَ إِلَی الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ﴾ اینها هیچ از مخلوق به خالق پی نمی‏برند فرمود ﴿صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ﴾ اینها کور و کَرند. اگر اعضا و جوارح به رهبری عقل و وحی کار بکند می‏شود دست، می‏شود چشم. بهترین تعریفی که ذات اقدس الهی از ابراهیم خلیل می‏کند این است که می‏فرماید او دست دارد! اینکه بت می‏شکند است ﴿أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ﴾؛ آنکه ﴿لا أُحِبُّ الْآفِلینَ﴾ می‏گوید و ملکوت را می‏بیند او است. در سوره «انبیاء» فرمود: ﴿وَ کَذلِکَ نُری إِبْراهیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏﴾ به او نشان داد این فعل مضارع است مفید استمرار است؛ ، این ‏بیند پس دارد که می‏بیند. آنکه آیات الهی را نمی‏بیند درباره آنها فرمود: ﴿صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ﴾؛ ﴿فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ﴾ آنکه در برابر بت ساکت است و ساکن است و تبر نمی‏گیرد آن دست نیست آنکه تبر می‏گیرد و با ظلم مبارزه می‏کند او دست است. از بهترین تعریفاتی که برای خاندان عصمت و طهارت یعنی ابراهیم خلیل و فرزندانش ذکر می‏کند می‏فرماید اینها صاحبان دست‏اند معلوم می‏شود دست یک وظیفه‏ای دارد! اینها صاحبان چشم‏اند! معلوم می‏شود چشم یک وظیفه‏ای دارد ﴿أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ﴾؛ اما وقتی دست، دستِ تابع عقل و وحی نباشد چشم تابع عقل و وحی نباشد ﴿صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یعقلون﴾ 🔺 هر کسی را صاحب دست نمی‏داند، هر کسی را صاحب چشم نمی‏داند!. آنکه با ظالم مبارزه نمی‏کند بی‏دست است، فلج است. از بهترین تعریف ابراهیم خلیل است او دست دارد او چشم دارد؛ این طور است، این طور است، این طور است، این طور است، این طور است، اینها دست دارند اینها چشم دارند؛ این معلوم می‏شود که دست و چشم باید یک کاری را انجام بدهند آن وقت این می‏شود انسان. 🔺 غرض این است که ممکن است مشترکاتی بین سوره مبارکه «انسان» و سایر سور مکی باشد اما این استدلال‏های پشت سر همین اهل بیت که آیا در بین شما کسی هست که این آیه نازل شده باشد درباره اولی بود دومی بود سومی بود؟ همه می‏گویند نه؛ اینها شاهد قطعی است که این بخش صدر سوره در مدینه نازل شده است. ادامه 👇👇 @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش نوزدهم - ادامه 👆👆 در بخش پایانی این سوره مبارکه آمده: ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ این از متقنات و محکمات قرآن کریم است آیه سی همین سوره: ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ شما چیزی را نمی‎خواهید مگر اینکه خدا بخواهد که شما می‎خواهید. 🔺 به هر حال انسان یک کاری را انجام می‎دهد و می‎خواهد انجام بدهد و انجام می‎دهد. آیا انسان مستقل است ـ معاذالله ـ یعنی نظام، نظام تفویض است که خدا افراد را رها کرده که هر کاری می‎خواهند بکنند بالاستقلال بعد در قیامت بررسی بکند که مفوّضه روی این باطل هستند که خطر تفویض بدتر از خطر جبر است. 🔻به هر تقدیر ذات اقدس الهی هم جبر را باطل می‎داند هم تفویض را باطل می‎داند. که در سوره مبارکه «نساء» بحث آن گذشت. می‎فرماید شما کاری را که انجام می‎دهید مختارید ﴿قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ﴾ در معصیت آزادید، در اطاعت آزادید، جبری در کار نیست. این کاری که انجام می‎دهید براساس اختیار انجام می‎دهید؛ اما این اختیار شما از آن خود شماست یا شما مختار خلق شدید؟ شما مختار خلق شدید، بشر مجبور است آزاد باشد یعنی چه؟ یعنی بشر اگر بخواهد یک کار بی‎اراده بکند محال است؛ مثل دو دو تا سه تا! دو دو تا پنج تا! هر کاری بخواهد بکند که بی‎اراده یک کاری انجام بدهد محال است؛ طنز باشد جِدّ باشد هزل باشد. یک وقت است که دست کسی می‎لرزد اینکه فعل او نیست یک وقت دست را می‎گیرند از جایی به جایی می‎برند این مورد فعل است نه مصدر فعل اینکه فعل او نیست. اما خود انسان یک کاری را بدون اراده انجام بدهد که کار، کار او باشد ولی اراده‎ای نباشد این مستحیل است. پس انسان مجبور است که آزاد باشد اما مجبور نیست که مطیع باشد یا مجبور نیست که عاصی باشد. او اگر اطاعت می‎کند آزادانه است، اگر معصیت می‎کند آزادانه است. پس آزادی یک قیچی دو طرف برّنده آزادی است در اختیار انسان، این اختیار انسان است. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۰۴ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۵۰۴ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #احقاف ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
(بهرامپور) 15 - و انسان‌ ‌را‌ ‌به‌ نیکی‌ کردن‌ ‌به‌ پدر و مادر ‌خود‌ سفارش‌ کردیم‌ مادرش‌ ‌با‌ تحمل‌ رنج‌ ‌به‌ ‌او‌ باردار شد و ‌با‌ تحمل‌ رنج‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌بر‌ زمین‌ نهاد، و [دوران‌] حمل‌ و ‌از‌ شیر گرفتن‌ ‌او‌ سی‌ ماه‌ ‌است‌، ‌تا‌ ‌آن‌ ‌که‌ ‌به‌ رشد کامل‌ ‌خود‌ برسد و ‌به‌ چهل‌ سال‌ برسد، می‌گوید: پروردگارا! ‌بر‌ دلم‌ بیفکن‌ ‌تا‌ نعمتی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌من‌ و پدر و مادرم‌ ارزانی‌ داشته‌ای‌ سپاس‌ گویم‌ و کار شایسته‌ای‌ انجام‌ دهم‌ ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ خوش‌ داری‌، و فرزندانم‌ ‌را‌ برایم‌ شایسته‌ گردان‌ ‌به‌ راستی‌ ‌من‌ ‌به‌ درگاه‌ تو توبه‌ آوردم‌ و ‌من‌ ‌از‌ تسلیم‌ شدگانم‌ 16 - آنان‌ کسانی‌اند ‌که‌ بهترین‌ عملی‌ ‌را‌ ‌که‌ انجام‌ داده‌اند ‌از‌ ‌ایشان‌ می‌پذیریم‌ و ‌از‌ بدی‌هایشان‌ ‌در‌ زمره بهشتیان‌ ‌در‌ می‌گذریم‌ وعده‌ی‌ راستی‌ ‌که‌ وعده‌ داده‌ می‌شدند 17 - و ‌آن‌ ‌که‌ ‌به‌ پدر و مادر ‌خود‌ ‌گفت‌: اف‌ ‌بر‌ ‌شما‌! آیا ‌به‌ ‌من‌ وعده‌ می‌دهید ‌که‌ [‌از‌ قبر] بیرون‌ آورده‌ می‌شوم‌ و حال‌ ‌آن‌ ‌که‌ پیش‌ ‌از‌ ‌من‌ نسل‌ها گذشتند [و برنخاستند]، و ‌آن‌ دو ‌به‌ [درگاه‌] ‌خدا‌ زاری‌ می‌کنند ‌که‌: وای‌ ‌بر‌ تو! ایمان‌ بیاور، وعده‌ی‌ ‌خدا‌ حق‌ ‌است‌، و ‌او‌ پاسخ‌ می‌دهد: اینها جز افسانه‌های‌ گذشتگان‌ نیست‌ 18 - آنان‌ کسانی‌اند ‌که‌ وعده‌ی‌ عذاب‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ ‌در‌ [زمره‌ی‌] گروه‌هایی‌ ‌از‌ جن‌ّ و انس‌ ‌که‌ پیش‌ ‌از‌ ‌آنها‌ بگذشتند حتمی‌ شد ‌که‌ بی‌تردید ‌آنها‌ زیانکار بودند 19 - و ‌برای‌ ‌هر‌ یک‌ [‌از‌ مؤمن‌ و کافر] ‌بر‌ حسب‌ آنچه‌ انجام‌ داده‌اند درجاتی‌ ‌است‌، و ‌تا‌ [‌خدا‌ پاداش‌] اعمالشان‌ ‌را‌ تمام‌ بدهد، و ‌آنها‌ مورد ستم‌ واقع‌ نخواهند شد 20 - و ‌آن‌ روز ‌که‌ کافران‌ ‌بر‌ آتش‌ عرضه‌ شوند، [‌به‌ ‌آنها‌ گفته‌ شود:] نعمت‌های‌ پاکیزه‌ [و خوشی‌های‌] ‌خود‌ ‌را‌ ‌در‌ زندگی‌ دنیایتان‌ [‌از‌ ‌بین‌] بردید و ‌از‌ ‌آنها‌ برخوردار شدید، ‌پس‌ امروز ‌به‌ سزای‌ ‌آن‌ ‌که‌ ‌در‌ زمین‌ ‌به‌ ناحق‌ سرکشی‌ می‌کردید و ‌به‌ سبب‌ ‌آن‌ ‌که‌ نافرمانی‌ می‌کردید ‌به‌ عذابی‌ خفت‌بار کیفر می‌بینید @qurantehran
🔴 توفیق خواندن قرآن رو باید از خداوند بخواهیم، ✍امام على عليه السلام: بدانيد كه اين ، خيرخواهى است كه خيانت نمی‌ورزد و راه‏نمايى است كه گم‏راه نمی‌كند و گوينده‏‌اى است كه دروغ نمی‌گويد. هيچ كس با اين قرآن نمی‌نشيند، مگر آن كه با افزايشى يا كاهشى، از نزدش بر می‌خيزد: افزايش در هدايت، يا كاهش در نابينايى [و گم‏راهى‏]. بدانيد كه هيچ كس، با برخوردارى از قرآن، فقير نيست، و هيچ كس با محروميت از قرآن، توانگر نيست. پس شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختی ها و گرفتارى‏‌هايتان، از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگ‏ترين دردهاست و آن، درد كفر و نفاق و انحراف و گم‏راهى است... و بدانيد كه قرآن، شفاعت كننده‏‌اى است كه شفاعتش، پذيرفته می‌شود و گوينده ‌اى ( شاكى و خصمى) است كه سخنش تصديق می‌شود. هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش شفاعت كند، شفاعت می‌شود و هر كس كه قرآن در روز قيامت، از او شكايت كند، محكوم می‌گردد 📚نهج البلاغه، از خطبه ١٧۶ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ 📖السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْرآءِ... ▫️سلام بر تو ای یادگار بهانه خلقت، ای امید مادر، سلام بر تو و بر روزی که دولت زهرایی‌ات جهان را منور خواهد ساخت مولایم برگرد تا زندگی معنا بگیرد شاید دعای مادرت زهرا بگیرد آقا بیا تا با ظهور چشم هایت این چشم های ما کمی تقوا بگیرد @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 خودت را تغییر بده عالم برایت تغییر پیدا می‌کند! 🌸 نمونه‌ی حدیثی که در این کلیپ از "سلام‌الله‌علیها"خوانده می‌شود، نادر است! مادره، مادر دلسوزه حرف اول و آخر زندگی همه‌ی ماها رو بهمون گفته @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜صحیفه سجادیه در‍ کلام علما: 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد: صحیفه سجادیه بعد از قرآن معتبرترین کتاب از نظر سندی است. 👈🏻این کتاب درس اخلاق و آداب زندگی است، چرا که دعای خدا و خودمان را به ما می‌شناساند، ارتباط بین ما و خدا را آسان و راه‌های رسیدن به خدا را به ما معرفی می‌کند. @qurantehran
4_369063533268173364.mp3
2.59M
🔺 شرح دعای بیستم(دعای مکارم الاخلاق) 💠جلسه بیست وششم(همنشینی با دوستان خوب خدا) 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ... وَ لاَ بِالتَّعَرُّضِ لِخِلاَفِ مَحَبَّتِكَ وَ لاَ مُجَامَعَةِ مَنْ تَفَرَّقَ عَنْكَ وَ لاَ مُفَارَقَةِ مَنِ اجْتَمَعَ إِلَيْكَ‏ ⬅️ بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندانش مرا مبتلا نکن به خلاف محبت تو گام بردارم، يا به آنان كه از تو بريده ‏اند پيوندم، يا از آنان كه به تو پيوسته ‏اند بريده شوم @qurantehran