eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر آیه ۴۵ - سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام محسن (تفسیر نور) 🔸وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِما كَسَبُوا ما تَرَكَ عَلى‏ ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِعِبادِهِ بَصِيراً 🔹امام سجّاد عليه السلام در مناجات خود مى‏ گويد: «كان جزائى فى اول ما عصيتك النار» خداوندا جزاى من در اولين گناهى كه كردم آتش بود و هر چه زنده مانده ‏ام لطف و مهلت تو نسبت به من است كه شايد من توبه كنم. 🔸پيام‏ها: 1⃣ گر حكم شود كه مست گيرند در شهر هر آن كه هست گيرند. وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ ... ما تَرَكَ ... مِنْ دَابَّةٍ 2⃣ گناهى كيفر دارد كه با علم و عمد انجام گيرد. يُؤاخِذُ ... بِما كَسَبُوا 3⃣ فلسفه تأخير كيفر مردم از دنيا به قيامت، بقاى نسل بشر و تداوم حيات در كره زمين است. مردم اگر با گناه هلاك شوند بشرى باقى نخواهد ماند و نسل منقرض خواهد شد «ما تَرَكَ عَلى‏ ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ» 4⃣ خداوند، صبور و اهل عفو و مغفرت و مهلت دادن است و مردم را فورى در دنيا به جرم عملكرد بد آنان مجازات نمى‏ كند. «يُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى» 5⃣ مرگ و ميرها و فرصت‏ها و مهلت‏ ها، با اراده ‏ى الهى و داراى نظم و حساب و كتاب است. «يُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى» 6⃣ مدّت عمر انسان، از پيش تعيين شده است. «أَجَلٍ مُسَمًّى» 7⃣ مهلت خداوند به بندگان گنه‏كار و تأخير مجازات آنان تا قيامت از سنّت‏ها و برنامه ‏هاى الهى است. «يُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى» 8⃣ مهلت دادن خداوند به گنه‏كاران كارى عالمانه است. «بِعِبادِهِ بَصِيراً» (ده‏ها ميليون نفر سال‏ها بعد از گناه توفيق توبه پيدا كرده ‏اند و خلافكارى خود را اصلاح نموده ‏اند كه اگر خداوند كيفر آنان را فورى مى ‏داد همه دوزخى مى ‏شدند.) @qurantehran
📇 نکات مهم تفسیر آیه ۱۳ سوره مبارکه 📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر 🔹" وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا أَصْحابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جاءَهَا الْمُرْسَلُونَ" 🔸 كلمه" مثلا" كه در اين جمله آمده به معناى كلام و يا داستانى است كه گوينده آن را مى ‏گويد تا مقصدى از مقاصدش را براى شنونده ممثل و مجسم كند، و چون داستان اصحاب قريه، وعده و وعيد آيات قبل را روشن مى‏ كند، لذا خداوند رسول گرامى خود را دستور داد تا قصه را به صورت اين مثل براى كفار بيان كند. 🔹و ظاهرا كلمه" مثلا" مفعول دوم باشد براى" اضرب" و مفعول اول آن" اصحاب القرية" باشد، و معنا چنين باشد: براى آنها اصحاب قريه را كه چنين و چنان بودند مثل بزن. 🔸و مفعول دوم كه بايد بعد از مفعول اول بيايد، در اينجا جلوتر آمده، تا از فاصله زياد كه مخل به معنا است جلوگيرى شده باشد. @qurantehran
📇 نکات مهم تفسیر آیه ۲۸ سوره مبارکه 📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر 🔸" وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ قَوْمِهِ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ وَ ما كُنَّا مُنْزِلِينَ" 🔹 ضمير در" قومه" و در" بعده" هر دو به كلمه" رجل" برمى ‏گردد. و معناى" من بعده"،" من بعد قتله" است. 🔸كلمه" من" اولى و سومى ابتدايى است، و دومى زايده است كه صرفا نفى را تاييد مى ‏كند، و معنايش اين است كه:" ما بعد از قتل او، ديگر هيچ لشكرى از آسمان بر قوم او نازل نكرديم، و نازل كننده هم نبوديم". 🔹اين آيه زمينه چينى براى آيه بعدى است و براى بيان اين معنا است كه كار و هلاكت آن قوم در نظر خداى تعالى بسيار ناچيز و غير قابل اعتنا بود، و خدا انتقام آن مرد را از آن قوم گرفت و هلاكشان كرد، و هلاك كردن آنها براى خدا آسان بود و احتياج به عده و عده ‏اى نداشت، تا ناگزير باشد از آسمان لشكرى از ملائكه بفرستد تا با آنها بجنگند و هلاكشان كنند، و به همين جهت در هلاكت آنان و هلاكت هيچ يك از امت‏هاى گذشته اين كار را نكرد، بلكه با يك صيحه آسمانى هلاكشان ساخت. @qurantehran
📇 نکات مهم تفسیر آیه ۴۱ سوره مبارکه 📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر 🔸"وَ آيَةٌ لَهُمْ أَنَّا حَمَلْنا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ" 🔹 راغب مى‏ گويد:" كلمه" ذرية" در اصل به معناى فرزندان خردسال است، ولى در استعمالهاى متعارف در خردسالان و بزرگسالان هر دو استعمال مى‏ شود، هم در يك نفر به كار مى ‏رود، و هم در چند نفر، ولى اصلش به معناى چند نفر است. 🔸و كلمه" فلك" به معناى كشتى است. 🔹 كلمه" مشحون" به معناى مملو است. اين آيه شريفه آيت ديگرى از آيت‏هاى ربوبيت خداى تعالى را بيان مى‏ كند، و آن عبارت است از جريان او در درياها كه ذريه بشر را در كشتى حمل مى‏ كند و كشتى از آنان و از اثاث و كالاى آنان پر مى‏ شود، و از يك طرف دريا به طرف ديگر دريا عبور مى ‏كنند و دريا را وسيله و راه تجارت و ساير اغراض خود قرار مى‏ دهند. 🔸آرى كسى ايشان را در دريا حمل نمى‏ كند، و از خطر غرق حفظ نمى‏ كند، مگر تعالى، چون تمامى آثار و خواصى كه بشر در سوار شدن به كشتى از آنها استفاده مى‏ كند، همه امورى است كه خدا مسخرش كرده، و همه به خلقت خدا منتهى مى ‏گردد، علاوه بر اين، اين اسباب اگر به خدا منتهى نشود، هيچ اثر و خاصيتى نخواهد داشت. 🔹و اگر حمل بر كشتى را به ذريه بشر نسبت داد، نه به خود بشر، و خلاصه اگر فرمود: " حَمَلْنا ذُرِّيَّتَهُمْ" و نفرمود: "حملناهم" به اين منظور است كه به اين وسيله غرق محبت و مهر و شفقت شنونده را تحريك كند. 🔸و اين آيه شريفه با آيه بعدش كه مى ‏فرمود: " وَ إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَرِيخَ لَهُمْ وَ لا هُمْ يُنْقَذُونَ" متصل است و مى‏ خواهد بفرمايد: اختيار، با ماست، اگر خواستيم غرقشان مى‏ كنيم، و در اين صورت احدى نيست كه استغاثه آنان را جواب بدهد، و ‏اى نيست كه ايشان را از غرق شدن برهاند. @qurantehran
📇 نکات مهم تفسیر آیه ۵۵ سوره مبارکه 📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر 🔸" إِنَّ أَصْحابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فاكِهُونَ" 🔹 كلمه" شغل" به معناى كارى است كه آدمى را به خود مشغول سازد و از كارهاى ديگر باز بدارد. 🔸 و كلمه" فاكه" اسم فاعل از مصدر" فكاهت" است كه به معناى گفت و شنودى است كه مايه خوشحالى باشد و ممكن هم هست به معناى تمتع و لذت بردن باشد، و- به طورى كه گفته شده- از مصدر مزبور غير از اسم فاعل هيچ فعلى مشتق نشده است. 🔹بعضى از مفسرين گفته ‏اند: معناى" فاكه" صاحب ميوه است، همان طور كه مى‏ گوييم" لابن و تامر- فلانى داراى لبن و تمر است" ولى اين معنى را يك نكته بعيد مى ‏سازد، و آن اين است كه در اين آيات سخن از ميوه به ميان آمد، ديگر لازم نبود كه بار ديگر تكرار شود، به خلاف اينكه كلمه مذكور را به معناى گفت و شنود بگيريم كه ديگر تكرارى لازم نمى‏ آيد. 🔸و معناى آيه اين است كه: اصحاب بهشت در آن روز در كارى هستند كه توجهشان را از هر چيز ديگرى قطع مى‏ كند و آن كار عبارت است از گفت و شنودهاى لذت بخش، و يا عبارت است از تنعم در بهشت. @qurantehran
💐 نمایشگاه پوستری انقلاب رویداد های 13 بهمن ماه .... نامگذاری امروز ۱۳ بهمن: 🌸 انقلاب اسلامی، عدالت اجتماعی، مقاومت اقتصادبثی، جهش تولید @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۴۴۵ مصحف شریف 🌸 سور مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 نکات مهم تفسیر آیه ۷۱ سوره مبارکه 📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر 🔹" أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا خَلَقْنا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَيْدِينا أَنْعاماً فَهُمْ لَها مالِكُونَ" 🔸 در اين آيه يكى ديگر از آيات و دلائل يگانگى خدا در ربوبيت و تدبير عالم انسانى را خاطرنشان مى ‏سازد. آيتى كه نظير آيات توحيد در اول سوره است، كه مساله زنده كردن زمين مرده، بيرون كردن دانه‏ ها و ميوه‏ ها، و شكافتن چشمه‏ ها را خاطرنشان مى ‏ساخت. 🔹و مراد از اينكه فرمود: چارپايان از چيزهايى است كه دستهاى خدا درستش كرده، اين است كه: كسى در خلقت آنها شركت ندارد و خلقت آنها مختص به خداست. پس عبارت" درست كردن با دستها" كنايه از اختصاص است. 🔸[مقصود از اينكه فرمود: انسان مالك چهار پايان است‏] و جمله" فَهُمْ لَها مالِكُونَ" تفريع و نتيجه ‏گيرى از جمله" خَلَقْنا لَهُمْ" است، چون معناى" خَلَقْنا لَهُمْ" اين است كه: ما چارپايان را به خاطر انسان خلق كرده ‏ايم و لازمه آن اختصاص چارپايان به انسان است، و اختصاص هم بالأخره منتهى به ملكيت مى ‏شود، چون ملك اعتبارى در اجتماع، خود يكى از شعب اختصاص است. 🔸با اين بيان اشكالى كه در كلام بعضى از مفسرين است روشن مى‏ گردد، چون گفته ‏اند: نتيجه بودن جمله" فَهُمْ لَها مالِكُونَ" براى جمله" خَلَقْنا لَهُمْ" خيلى روشن نيست. ناچار بايد گفت نتيجه آن مطلبى تقديرى است و تقدير كلام چنين است:" خلقناها لهم فهم لها مالكون". در حالى كه خواننده عزيز توجه فرمود كه هيچ خفايى در اين نتيجه ‏گيرى نمى‏ باشد و احتياجى هم به تقدير نيست. 🔹بعضى ديگر از مفسرين گفته‏ اند: " ملك در اينجا به معناى قدرت و قهر است" (و معناى آيه اين است كه: ما چارپايان را براى آنان خلق كرديم در نتيجه ايشان مسلط و قاهر بر آن چارپايان شدند) ولى اين تفسير صحيح نيست، زيرا معناى تسلط و قهر از جمله بعدش كه مى‏ فرمايد:" وَ ذَلَّلْناها لَهُمْ" استفاده مى‏ شود و بنا به گفته مفسر مزبور بايد جمله مذكور تاكيد باشد، و حال آنكه هر جا امر دائر شد بين اين كه جمله‏ اى را تاكيد بگيريم يا تاسيس، تاسيس بهتر است. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 9 صبح فردا دیدار با امام در تهران ..... 💐نمایشگاه پوستری انقلاب 📚رویداد های 14 بهمن ماه .... 🔺امروز چهاردهم بهمن نامگذاری شده؛ به روز انقلاب اسلامی، جوان ایرانی، امید و خودباوری، پیشرفت علمی @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا