📇 خلاصه تفسیر آیه ۴۵ - سوره #فاطر
📚 مفسر: حجت الاسلام محسن #قرائتی (تفسیر نور)
🔸وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِما كَسَبُوا ما تَرَكَ عَلى ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِعِبادِهِ بَصِيراً
🔹امام سجّاد عليه السلام در مناجات خود مى گويد: «كان جزائى فى اول ما عصيتك النار» خداوندا جزاى من در اولين گناهى كه كردم آتش بود و هر چه زنده مانده ام لطف و مهلت تو نسبت به من است كه شايد من توبه كنم.
🔸پيامها:
1⃣ گر حكم شود كه مست گيرند در شهر هر آن كه هست گيرند. وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ ... ما تَرَكَ ... مِنْ دَابَّةٍ
2⃣ گناهى كيفر دارد كه با علم و عمد انجام گيرد. يُؤاخِذُ ... بِما كَسَبُوا
3⃣ فلسفه تأخير كيفر مردم از دنيا به قيامت، بقاى نسل بشر و تداوم حيات در كره زمين است. مردم اگر با گناه هلاك شوند بشرى باقى نخواهد ماند و نسل منقرض خواهد شد «ما تَرَكَ عَلى ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ»
4⃣ خداوند، صبور و اهل عفو و مغفرت و مهلت دادن است و مردم را فورى در دنيا به جرم عملكرد بد آنان مجازات نمى كند. «يُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى»
5⃣ مرگ و ميرها و فرصتها و مهلت ها، با اراده ى الهى و داراى نظم و حساب و كتاب است. «يُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى»
6⃣ مدّت عمر انسان، از پيش تعيين شده است. «أَجَلٍ مُسَمًّى»
7⃣ مهلت خداوند به بندگان گنهكار و تأخير مجازات آنان تا قيامت از سنّتها و برنامه هاى الهى است. «يُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى»
8⃣ مهلت دادن خداوند به گنهكاران كارى عالمانه است. «بِعِبادِهِ بَصِيراً»
(دهها ميليون نفر سالها بعد از گناه توفيق توبه پيدا كرده اند و خلافكارى خود را اصلاح نموده اند كه اگر خداوند كيفر آنان را فورى مى داد همه دوزخى مى شدند.)
@qurantehran
📇 نکات مهم تفسیر آیه ۱۳ سوره مبارکه #یس
📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر #المیزان
🔹" وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا أَصْحابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جاءَهَا الْمُرْسَلُونَ"
🔸 كلمه" مثلا" كه در اين جمله آمده به معناى كلام و يا داستانى است كه گوينده آن را مى گويد تا مقصدى از مقاصدش را براى شنونده ممثل و مجسم كند، و چون داستان اصحاب قريه، وعده و وعيد آيات قبل را روشن مى كند، لذا خداوند رسول گرامى خود را دستور داد تا قصه را به صورت اين مثل براى كفار بيان كند.
🔹و ظاهرا كلمه" مثلا" مفعول دوم باشد براى" اضرب" و مفعول اول آن" اصحاب القرية" باشد، و معنا چنين باشد:
براى آنها اصحاب قريه را كه چنين و چنان بودند مثل بزن.
🔸و مفعول دوم كه بايد بعد از مفعول اول بيايد، در اينجا جلوتر آمده، تا از فاصله زياد كه مخل به معنا است جلوگيرى شده باشد.
@qurantehran
📇 نکات مهم تفسیر آیه ۲۸ سوره مبارکه #یس
📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر #المیزان
🔸" وَ ما أَنْزَلْنا عَلى قَوْمِهِ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ وَ ما كُنَّا مُنْزِلِينَ"
🔹 ضمير در" قومه" و در" بعده" هر دو به كلمه" رجل" برمى گردد. و معناى" من بعده"،" من بعد قتله" است.
🔸كلمه" من" اولى و سومى ابتدايى است، و دومى زايده است كه صرفا نفى را تاييد مى كند، و معنايش اين است كه:" ما بعد از قتل او، ديگر هيچ لشكرى از آسمان بر قوم او نازل نكرديم، و نازل كننده هم نبوديم".
🔹اين آيه زمينه چينى براى آيه بعدى است و براى بيان اين معنا است كه كار و هلاكت آن قوم در نظر خداى تعالى بسيار ناچيز و غير قابل اعتنا بود، و خدا انتقام آن مرد را از آن قوم گرفت و هلاكشان كرد، و هلاك كردن آنها براى خدا آسان بود و احتياج به عده و عده اى نداشت، تا ناگزير باشد از آسمان لشكرى از ملائكه بفرستد تا با آنها بجنگند و هلاكشان كنند، و به همين جهت در هلاكت آنان و هلاكت هيچ يك از امتهاى گذشته اين كار را نكرد، بلكه با يك صيحه آسمانى هلاكشان ساخت.
@qurantehran
📇 نکات مهم تفسیر آیه ۴۱ سوره مبارکه #یس
📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر #المیزان
🔸"وَ آيَةٌ لَهُمْ أَنَّا حَمَلْنا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ"
🔹 راغب مى گويد:" كلمه" ذرية" در اصل به معناى فرزندان خردسال است، ولى در استعمالهاى متعارف در خردسالان و بزرگسالان هر دو استعمال مى شود، هم در يك نفر به كار مى رود، و هم در چند نفر، ولى اصلش به معناى چند نفر است.
🔸و كلمه" فلك" به معناى كشتى است.
🔹 كلمه" مشحون" به معناى مملو است.
اين آيه شريفه آيت ديگرى از آيتهاى ربوبيت خداى تعالى را بيان مى كند، و آن عبارت است از جريان #تدابير او در درياها كه ذريه بشر را در كشتى حمل مى كند و كشتى از آنان و از اثاث و كالاى آنان پر مى شود، و از يك طرف دريا به طرف ديگر دريا عبور مى كنند و دريا را وسيله و راه تجارت و ساير اغراض خود قرار مى دهند.
🔸آرى كسى ايشان را در دريا حمل نمى كند، و از خطر غرق حفظ نمى كند، مگر #خداى تعالى، چون تمامى آثار و خواصى كه بشر در سوار شدن به كشتى از آنها استفاده مى كند، همه امورى است كه خدا مسخرش كرده، و همه به خلقت خدا منتهى مى گردد، علاوه بر اين، اين اسباب اگر به خدا منتهى نشود، هيچ اثر و خاصيتى نخواهد داشت.
🔹و اگر حمل بر كشتى را به ذريه بشر نسبت داد، نه به خود بشر، و خلاصه اگر فرمود: " حَمَلْنا ذُرِّيَّتَهُمْ" و نفرمود: "حملناهم" به اين منظور است كه به اين وسيله غرق محبت و مهر و شفقت شنونده را تحريك كند.
🔸و اين آيه شريفه با آيه بعدش كه مى فرمود: " وَ إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَرِيخَ لَهُمْ وَ لا هُمْ يُنْقَذُونَ" متصل است و مى خواهد بفرمايد: اختيار، با ماست، اگر خواستيم غرقشان مى كنيم، و در اين صورت احدى نيست كه استغاثه آنان را جواب بدهد، و #هيچ_نجات_دهنده اى نيست كه ايشان را از غرق شدن برهاند.
@qurantehran
📇 نکات مهم تفسیر آیه ۵۵ سوره مبارکه #یس
📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر #المیزان
🔸" إِنَّ أَصْحابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فاكِهُونَ"
🔹 كلمه" شغل" به معناى كارى است كه آدمى را به خود مشغول سازد و از كارهاى ديگر باز بدارد.
🔸 و كلمه" فاكه" اسم فاعل از مصدر" فكاهت" است كه به معناى گفت و شنودى است كه مايه خوشحالى باشد و ممكن هم هست به معناى تمتع و لذت بردن باشد، و- به طورى كه گفته شده- از مصدر مزبور غير از اسم فاعل هيچ فعلى مشتق نشده است.
🔹بعضى از مفسرين گفته اند: معناى" فاكه" صاحب ميوه است، همان طور كه مى گوييم" لابن و تامر- فلانى داراى لبن و تمر است" ولى اين معنى را يك نكته بعيد مى سازد، و آن اين است كه در اين آيات سخن از ميوه به ميان آمد، ديگر لازم نبود كه بار ديگر تكرار شود، به خلاف اينكه كلمه مذكور را به معناى گفت و شنود بگيريم كه ديگر تكرارى لازم نمى آيد.
🔸و معناى آيه اين است كه: اصحاب بهشت در آن روز در كارى هستند كه توجهشان را از هر چيز ديگرى قطع مى كند و آن كار عبارت است از گفت و شنودهاى لذت بخش، و يا عبارت است از تنعم در بهشت.
@qurantehran
💐 نمایشگاه پوستری #تقویم انقلاب
رویداد های 13 بهمن ماه ....
نامگذاری امروز ۱۳ بهمن:
🌸 انقلاب اسلامی، عدالت اجتماعی، مقاومت اقتصادبثی، جهش تولید
#دهه_فجر
@qurantehran
📇 نکات مهم تفسیر آیه ۷۱ سوره مبارکه #یس
📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر #المیزان
🔹" أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا خَلَقْنا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَيْدِينا أَنْعاماً فَهُمْ لَها مالِكُونَ"
🔸 در اين آيه يكى ديگر از آيات و دلائل يگانگى خدا در ربوبيت و تدبير عالم انسانى را خاطرنشان مى سازد. آيتى كه نظير آيات توحيد در اول سوره است، كه مساله زنده كردن زمين مرده، بيرون كردن دانه ها و ميوه ها، و شكافتن چشمه ها را خاطرنشان مى ساخت.
🔹و مراد از اينكه فرمود: چارپايان از چيزهايى است كه دستهاى خدا درستش كرده، اين است كه: كسى در خلقت آنها شركت ندارد و خلقت آنها مختص به خداست. پس عبارت" درست كردن با دستها" كنايه از اختصاص است.
🔸[مقصود از اينكه فرمود: انسان مالك چهار پايان است] و جمله" فَهُمْ لَها مالِكُونَ" تفريع و نتيجه گيرى از جمله" خَلَقْنا لَهُمْ" است، چون معناى" خَلَقْنا لَهُمْ" اين است كه: ما چارپايان را به خاطر انسان خلق كرده ايم و لازمه آن اختصاص چارپايان به انسان است، و اختصاص هم بالأخره منتهى به ملكيت مى شود، چون ملك اعتبارى در اجتماع، خود يكى از شعب اختصاص است.
🔸با اين بيان اشكالى كه در كلام بعضى از مفسرين است روشن مى گردد، چون گفته اند: نتيجه بودن جمله" فَهُمْ لَها مالِكُونَ" براى جمله" خَلَقْنا لَهُمْ" خيلى روشن نيست. ناچار بايد گفت نتيجه آن مطلبى تقديرى است و تقدير كلام چنين است:" خلقناها لهم فهم لها مالكون". در حالى كه خواننده عزيز توجه فرمود كه هيچ خفايى در اين نتيجه گيرى نمى باشد و احتياجى هم به تقدير نيست.
🔹بعضى ديگر از مفسرين گفته اند: " ملك در اينجا به معناى قدرت و قهر است" (و معناى آيه اين است كه: ما چارپايان را براى آنان خلق كرديم در نتيجه ايشان مسلط و قاهر بر آن چارپايان شدند) ولى اين تفسير صحيح نيست، زيرا معناى تسلط و قهر از جمله بعدش كه مى فرمايد:" وَ ذَلَّلْناها لَهُمْ" استفاده مى شود و بنا به گفته مفسر مزبور بايد جمله مذكور تاكيد باشد، و حال آنكه هر جا امر دائر شد بين اين كه جمله اى را تاكيد بگيريم يا تاسيس، تاسيس بهتر است.
@qurantehran
🔰 9 صبح فردا دیدار با امام در تهران .....
💐نمایشگاه پوستری #تقویم انقلاب
📚رویداد های 14 بهمن ماه ....
🔺امروز چهاردهم بهمن نامگذاری شده؛ به روز انقلاب اسلامی، جوان ایرانی، امید و خودباوری، پیشرفت علمی
#دهه_فجر
@qurantehran