#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۵۹۸ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #قدر، #بینه
@qurantehran
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر سوره مبارکه #قدر
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🌺 این سوره درباره عظمت قرآن و نزول قرآن درباره لیله قدر و همچنین عظمت لیله قدر به مناسبت آن مطالبی که در این ظرف واقع شده است تنظیم شده است
🔸 در آغازین آیه این سوره فرمود ما قرآن را در لیله قدر نازل کردیم، گرچه نام قرآن قبلاً برده نشد اما چون معروف است و مشهور است و در خاطرهها هست، وقتی بفرماید ما آن را در شب قدر نازل کردیم یعنی قرآن را
در این سوره فقط نزول قرآن را در شب به نام شب قدر بیان میکند؛
🔹 قرآن حبل متین است، یک؛
🔹 آویخته به زمین است نه انداخته، دو؛
🔹 این آویختگی نام تجلی را به همراه دارد، سه؛
🔹 مصون از عنوان تجافی است، چهار؛
🔹و همواره «أحد طرفیه» این قرآن به دست خدای سبحان است و طرف دیگر به دست قاریان، پنج؛
🔸 این میشود #برکت قرآن کریم و اعتصام به چنین حبلی کارآمد است و سودمند.
🔹﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ﴾ به نحو تجلی نه تجافی و به نحو آویختن و نه انداختن و اگر کسی در مشهد و محضر این کتاب باشد دارد به حبلی متمسک میشود که یک طرفش به دست اوست و طرف دیگرش به دست ذات اقدس الهی است یقیناً چنین کتابی #نجاتبخش است.
🔸 لذا درباره عظمت قرآن که سخنان فراوانی در آیات دیگر گذشت، لکن آن ظرفی که توانست این مظروف را تحمل کند درباره عظمت آن ظرف سخن میگوید که البته این باعث شد که خصوص آن ظرف یعنی لیله قدر برکت بیابد، خصوص ماه مبارک رمضان برکت بیابد و جامعه بشری که مکلف به صوم است در آن ماه «ضیف الرحمن» باشد، مهمان الهی باشد و مانند آن.
🔹 حرمت این شب که به وسیله نزول قرآن کریم تنظیم شده است به این است که ذات اقدس الهی اموری را که در بخشهای ابتدایی، در بالا به صورت تجلی تنزل میکند این کیفیت تنزل یک امر مجرّد به عالم طبیعت را اندازهگیری میکنند در آن شب اندازهگیری میکنند تقدیر میکنند قَدر و قَدَر هر شیء را، سهم و سهام هر کسی را مشخص میکنند. این تقدیر و اندازهگیری بعد از آن است که آن تجلی محفوظ شد به مرحلهای آمد که قابل اندازهگیری است؛...
@qurantehran
🌐 دحوالارض چه روزی است؟
🗓سهشنبه، بیست و پنجم ذیقعده، روز دحوالارض یعنی روز گسترش یافتن زمین است.
📝از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده است که فرمودند:
📒«نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»
💠همچنین در برخی از روایات این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود عجل الله تعالى فرجه الشريف معرفی شده و خاتم المحدثین، شیخ عباس قمی (ره) روز دحوالارض را از چهار روز معروفی ذکر کرده که روزه آن ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.
🔹روز دحوالارض از روزهای پر برکت خدا برای بندگان
📚در کتاب شریف «المراقبات» روایت است که امام رضا علیه السلام فرموده اند:
📖در شب بیست و پنجم ماه ذى القعده حضرت ابراهیم عليه السلام و حضرت عیسى عليه السلام متولد شده اند.
🔸در این روز، پيامبر خدا صلى الله علیه و آله به قصد حجة الوداع از مدینه با یكصد و چهار هزار یا یكصد و بیست و چهار هزار و حضرت فاطمه سلام الله عليها و تمامى اهل بیت خود از راه شجره به مکه عزیمت نمودند.
📿توبه، استغفار، عبادت و شب زنده داری از اعمالی است که در شب دحو الارض سفارش و تأکید بسیاری برای انجام دادن آنها شده است.
☀️روز دحوالارض نمازها و ادعیه مخصوصی دارد که کیفیت آنها در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی (ره) آمده است.
@qurantehran
💠 لزوم استفاده از فرصتهای عبادی ماه #ذیالقعده
🔻 این ایّام مقارن است با ایّام متبرّک ماه ذیقعده... برکات ماه ذیقعده برکات فراوانی است. ماه مبارک ذیقعده، اوّلِ ماههای حرام است... روز بیست و پنجم این ماه روز دحوالارض است که روز با برکتی است.
📜 مطالعه نسخه کامل سخن هفته خطِ۲۹۵:
farsi.khamenei.ir/news-content?id=48237
@qurantehran
علم الادیان.mp3
4.68M
💠 علم الادیان
🔹 امروز هم که 25 ذیقعده است «#دحو_الارض است از پُر برکت ترین روزهای ایام سال است و شاید بعضی از شما حوزویان و دانشگاهیان هم صائم باشید که این روزه برای همه شما ـ ان شاء الله ـ پُر برکت باشد!
🔹 گرچه علوم را گاهی به صورت تجریدی و تجربی از یک سو و تجربی و ریاضی و انسانی و مانند آن از سوی دیگر و به «علم الابدان و علم الادیان» تقسیم کردند از سوی سوم; ولی جامع همه آنها #هدفمند بودن علم و عالم است که همه ما را میتواند در کنار هم جمع بکند یعنی حوزه و دانشگاه را آن هدفمند بودن می تواند جمع بکند.
🔹 حدیث معروفی از وجود مبارک پیامبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان» علم دو قسم است: بعضی از علوم مربوط به بدن انسانهاست؛ نظیر طبّ و سایر علوم وابسته به آن، برخی از علوم مربوط به دین است نه بدن، نظیر فقه و تفسیر و کلام و امثال اینها، اما بزرگان اهل معرفت همین حدیث را به سبک دیگر معنا میکنند، آنها علم را با موضوع ارزیابی نمی کنند، علم را با #هدف ارزیابی می کنند، آنها می گویند اینکه حضرت فرمود: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان» منظور علم بدن طب نیست و منظور علم دین تفسیر و فقه نیست. آن کسی که فقه و تفسیر می خواند و می نویسد برای اینکه به دنیا برسد او #علم_الابدان دارد، آن طبیبی که می کوشد مشکل جامعه را حل کند او #علم_الأدیان دارد، این نگاه کجا، آن نگاه کجا!...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۵۹۹ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #زلزال، #عادیات
@qurantehran
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر سوره مبارکه #زلزال
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔹جریان زمینلرزه در قرآن کریم به صورتهای متعدد و گوناگونی ارائه شد؛ یک وقت تعبیر از ﴿رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا﴾ است، یک وقت تعبیر ﴿تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ ٭ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ﴾ مطرح است، یک وقت سخن از زلزله است و این زلزله به زمین اسناد داده میشود، گاهی از مجموعه این تعبیرات به عنوان ﴿إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شیْءٌ عَظِیمٌ﴾ یاد میشود.
🔸 «زَلَّ» که ثلاثی مجرد است یعنی حرکت کرد، اما زلزله یک حرکت متتابع و مکرر است. این زلزله که حرکت متتابع زمین است با تتابعی که در کنارش آمده تکرارش بیشتر میشود که فرمود: ﴿تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ ٭ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ﴾؛ بنابراین یک بار نمیلرزد این لرزه مکرّر است. زمین با این وضع میلرزد. عمده آن است که با اینکه ﴿الْأَرْضُ﴾ با اسم ذکر شد در آیه دوم اگر میفرمود «و أخرجت اثقالها» کافی بود، ولی باز اسم ظاهر آورده و تصریح کرده است ﴿إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها ٭ وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها﴾.
🔹 در آن زلزله فعل مجهول به کار برده شد در اخراج فعل معلوم به کار برده شد آن چون مقداری هراسآور است به خود زمین اسناد داده شد این چون صبغه ملکوتی برتر و بالاتری دارد به ذات اقدس الهی اسناد داده شد
🔸 ﴿وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها﴾؛ منظور آن طلا و نقره و معادن و مانند آن نیست، آنها ثقل زمین نیست، این جنّ و انس که ثقلاناند و ثقل زمیناند که اگر در دل زمیناند که ثقل «للأرض»اند و اگر روی زمیناند که ثقل «علی الأرض»اند؛ اما آن معادن همان خاکی بود که خودش پروراند این خاک را به سنگ تبدیل کرد این سنگ را به ذهب و فضه تبدیل کرد، خود زمین است بار زمین نیست سنگینی زمین نیست این خود زمین است.
🔹این امواتاند که وقتی زندهاند ثقل «علی الارض» هستند وقتی به درون خاک رفتند ثقل «للارض» هستند و این اثقال را و این سنگینیها را ذات اقدس الهی دستور میدهد که این بیرون بیاورد ﴿وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها﴾ و بعد هم گزارش میدهد که چه کسی بد است و چه کسی خوب است شکایت میکند شهادت میدهد حالا اینها در کدام مقطع است اینها را «أشراط الساعة» یکی پس از دیگری باید تعیین کند. ﴿وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها﴾،
🔸 این انسان حالا یا نوع انسان است یا آن اولیای خاص ولیّ مطلق الهی است که میگوید ﴿ما لَها﴾ چه شده است که این به رَجّ، به رجفه به زلزله، ﴿تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ﴾ افتاد؟ چرا این طور شد؟ ﴿وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها﴾. در آن روز زمین گزارش میدهد که چه کسی بیراهه رفت و چه کسی راه کسی را بست؟ چه کسی با دین بود و چه کسی علیه دین بود؟ چه کسی کفر و الحاد و شرک ورزید چه کسی موحد بود؟ این از درون و نهاد و نهان انسانها باخبر است چگونه باخبر است؟ چون ذات اقدس الهی او را آگاه کرده است.
@qurantehran