#معلمی_یعنی_مهربونی
#قضاوت_ممنوع❌
💠 خانم معلمی تعریف میکرد:مدرسه ابتدایی بودم، مدتی بود بچهها را برای یک سرود آماده میکردم. به نیت اینکه آخر سال مراسمی گرفته شود برایشان. روز مراسم بچهها را آوردم و مرتبشان کردم پدر و مادرها هم دعوت بودند. موقع اجرای سرود ناگهان دختری از جمع جدا شد و بجای خواندن سرود شروع کرد به حرکت جلوی جمع. دست و پا تکان میداد و خودش رو عقب جلو میکرد و حرکات عجیبی انجام میداد. بچهها هم سرود را میخواندند و ریز میخندیدند، کم مانده بود بخاطر خندشان هرچه ریسیده بودم پنبه شود. با خود گفتم چرا این بچه این کار رو میکنه، این که قبلش بچه زرنگ و عاقلی بود!!رفتم روبرویش، بهش اشاراتی کردم، هیچی نمیفهمید به قدری عصبانیام کرده بود که آب دهانم را نمیتوانستم قورت دهم. خونسردی خود را حفظ کردم، آرام رفتم سراغش و دستش را گرفتم، خودش را از دستم رها کرد و رفت آن طرفتر و دوباره شروع کرد! فضا پر از خنده حاضران شده بود. مدیر هم رنگش عوض شده بود، از عصبانیت و شرم عرقهایش سرازیر بود. از صندلیش بلند شد و آمد کنارم، سرش را نزدیک کرد و گفت: فقط این مراسم تمام شود، ببین با این بچه چکار کنم؟ اخراجش میکنم. مادر این دختر هم که نزدیک من بود بسیار پرشور میخندید و کف میزد، دخترک هم با تشویق مادر گرمتر از پیش شده بود. همین که سرود تمام شد پریدم بالای سن و بازوی بچه را گرفتم و گفتم: چرا اینجوری کردی؟! چرا با رفقایت سرود را نخواندی؟! دخترک جواب داد: آخر مادرم اینجاست، برای مادرم اینکار را میکردم!! گفتم آخه ندید بَدید همه مثل تو مادر یا پدرشان اینجاست، چرا آنها اینچنین نمیکنند و خود را لوس نمیکنند؟! خواستم بکشمش پایین که گفت: خانم معلّم صبر کنید بذارید مادرم متوجه نشه، خودم توضیح میدم؛ مادر من مثل بقیه مادرها نیست، مادر من "کرولال" است، چیزی نمیشنود و من با آن حرکاتم شادی و کلمات زیبای سرود را برایش ترجمه میکردم. تا او هم مثل بقیه مادران این شادی را حس کند! این کار من رقص و پایکوبی نبود، این زبان اشاره است، زبان کرولالهاست همین که این حرفها را زد انگار مرا برق گرفت، دست خودم نبود با صدای بلند گریستم، و دختر را محکم بغل کردم!! آفرین دخترم! فضای مراسم پر شد از پچپچ و درگوشی حرف زدن و... تا اینکه همه موضوع را فهمیدند،، نه تنها من که هرکس آنجا بود از اولیا و معلمان همه را گریاند!! از همه جالبتر اینکه مدیر آمد و عنوان دانشآموز نمونه را به او عطا کرد!!! با مادرش دست همدیگر را گرفتند و رفتند، گاهی جلوتر از مادرش میرفت و برای مادرش جست و خیز میکرد تا مادرش را شاد کند.
@mqurani
#والدین_قرآنی
در صحبت با کودکان لحن صدای شما والدین به اندازه کلام تان مهم است.
ماهرانه ترین پاسخ ها به کودک نیز می تواند زهرآگین باشد مثلا اگر هنگام بیان مطلب از روی درماندگی آهی بکشید و بگویید: "باز هم این کار را کردی تو هرگز نمیتوانی یاد بگیری...."
همراه کلمات محترمانه لازم است رفتار ما نیز محترمانه باشد برای نمونه می توان گفت: "من به توانایی و قضاوت تو ایمان دارم یکبار که تذکر بدهم خودت میدانی که بکنی"
@mqurani
#مشاوره
#پرسش_۱۱۱
#تدریس_ترجمه_و_مفاهیم
سلام وخسته نباشید با توجه به اینکه در سالهای اخیر مبحث مفاهیم ومعاني آیات در آزمون آخرسال تقریبا 25 در صد سوالات رو تشکیل میده آیا لازم هست تدریس این مبحث در کلاس حفظ جدی گرفته شود اگر جواب مثبت است آیا تفسیر مبین برا اینکار مناسبه
برای بچه های سن دبستان مبحث مفاهیم چطور آموزش داده شود که کسانی که سال آینده 5جز کتبی میخواهند شرکت کنند بتوانند سوالات مفاهیم رو به درستی پاسخ بدن؟
🌿🌸🌿🌸🌿
سلام علیکم و رحمت الله
💐 تدریس و مطالعه و توجه به #ترجمه_و_مفاهیم نه به خاطر آزمون پایان سال، بلکه به دلایلی که قبلا در کانال عرض کرده ایم حائز اهمیت بسیار و از واجبات تعطیل ناپذیر کلاس و کار حفظی است!
❗️علت طرح سؤال مفاهیم در آزمون های حفظ هم همین اهمیت آن است نه این که آزمون ها عامل اهمیت بخشی به ترجمه و مفاهیم باشند.
👈 ترجمه و مفاهیم جزء لاینفک کلاس حفظ است.
☝️استاد باید هر جلسه بخشی از کلاس را به تدریس ترجمه و مفاهیم درس آینده اختصاص بدهد
و در جلسه بعد هم همراه تحویل گرفتن حفظ جدید، از ترجمه و مفاهیم آن سؤال کند
و همیشه پرسش هایش را همراه کند با توجه به مفاهیم و معانی آیات.
☘ این کمترین کاری است که استاد میتواند برای زمینه سازی عمل به قرآن برای شاگردانش انجام دهد.
🌸 تفسیر مبین 👈 استاد بهرامپور
ذکر مبارک 👈 اساتید هاشمی و صدیقی
و برگزیده تفسیر نمونه 👈 آیت الله مکارم شیرازی
منابع مناسبی برای ترجمه و مفاهیم حفاظ بزرگسال هستند.
💐 برای کودکان میتوانید از کتاب قرآن حکیم ویژه دانش آموزان بهره ببرید.
استاد میتواند مطالعات خود را از منابع مختلف با شیوه و بیان مناسب مخاطب کودک، در اختیار شاگردانش قرار دهد.
☝️ نکته مهم آن است که برای کودکان بیان ترجمه و معانی کامل و خط به خط لزومی ندارد.
چه بسا مفاهیم بسیاری از آیات مناسب حال و سن کودکان نباشد.
کافیست استاد مفاهیم کلی را متناسب با حال و درک مخاطب کودک برای آن ها بیان کند و اگر عبارت یا آیه ای در این میان برای این مخاطب مناسب و قابل بهره برداری بود به صورت انتخابی روی آن متمرکز شود.
🔸 مثل تمرکز بر معنا و مفاهیم عبارت
و بالوالدین احسانا
یا
و قولوا للناس حسنا
و...
👈آزمون های مقاطع ابتدایی اغلب به صورت شفاهی برگزار میشوند.
🌸 روز و روزگارتان قرآنی 🌸
@mqurani
تعلیم.pdf
4.01M
#هدیه_ویژه_کانال
📚عنوان : آداب تعلیم و تعلّم در اسلام
✍نویسنده : دکتر سید محمدباقر حجتی
📖موضوع : مشاوره
📄تعداد صفحات : ۲۹۷ صفحه
@ketabita
#مشاوره
#آداب_تعلیم_و_تعلم_در_اسلام
@mqurani
#رسم_عاشقی
انس هر روز با کلام محبوب حقیقی؛ به نیت توفیق عمل و تعجیل در فرج امام مهربانی ها مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه
صفحه 254 قرآن
@mqurani
#رسم_زندگی
♦️برترین پارسایى
قال الإمام عليّ عليه السلام:
أَفْضَلُ مِنِ اِكْتِسَابِ اَلْحَسَنَاتِ اِجْتِنَابُ اَلسَّيِّئَات
🔶حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
برتر از کسب #نیکیها،دورى از #بدیهاست.
📙غررالحکم،ج ۱ ص ۳۶۰
@mqurani