جنگ رسانه ای
🖇 شیوههای اقناعی عملیات روانی (4) ⚫️ القاى يأس ◾️القای #ناامیدی یکی از شیوههای مهم عملیات روانی
🖇 شیوههای اقناعی عملیات روانی (5)
⚫️ برچسب زدن
◾️برچسب زدن یعنی: واژه و مفهومی را که #نزد_عموم منفی و منفور است به کسی نسبت دادن که برای تحریک به رد فکری و اندیشهای بدون بررسی شواهد مورد استفاده قرار میگیرد. رسانهها واژههای گوناگونی را به صفات مثبت و یا منفی تبدیل میکنند و آنها را به افراد و یا نهادها نسبت میدهند.
◾️گاهی هدف از این عملکرد آن است که ایده، فکر و یا گروهی محکوم شود، بیآنکه استدلالی در محکومیت آنها وارد گردد. در نسخه زیرکانهتر آن از صفات با معانی منفی مانند تنبل و منفعل برای #برچسب_زنی استفاده میکنند.
🔗 @r_esmaeili
🖇 شیوههای اقناعی عملیات روانی (6)
⚫️ تمسخر، توهین، تحقیر
◾️تخریب شخصیت افراد در دیدگاه دیگران، صرفاً از طریق تأثیرگذاری بر عواطف و ادراک دیگران در شیوه #اهریمن_سازی واقع نمیشود.
◾️عاملان عملیاتروانی با ایجاد تخریب شخصیت، رفتار و گفتار دیگران از طریق تمسخر، توهین و تحقیر، نوعی تصویرسازی از «دیگری» را برای «خود» (مخاطبان) سبب میشوند که در پس آن #راهبرد تغییر نگرش صورت میگیرد.
◾️مراحل تأثیرگذاری این شیوه با تکرار پیام درباره افراد حقیقی و حقوقی ایجاد میشود که #غیریت_سازی و نوعی #عوام_فریبی یا «دماگوژی» در پی خواهد داشت.
🔗 @r_esmaeili
🖇 شیوههای اقناعی عملیات روانی (7)
⚫️ شدت و اغراق
◾️این روش در ادبیات، بهویژه شعر بسیار کاربرد دارد، اما این شیوه در #عملیات_روانی نیز فراوان به کار میرود. در این روش، پیام با شیوههای بیانی و ادبی، شرایط پیشرو را برای مخاطب چنان مشوش و بحرانی جلوه میدهد که سلب آرامش و تشویش را بر #افکار حاکم میسازد.
◾️عوامل تبلیغاتی با بهرهگیری از این شیوه، دست به پخش مطالب #مبالغه آمیز میزنند و سعی بر آن دارند مطالب کوچک را بسیار بزرگتر از آنچه هست جلوه دهند. از این رو، با کلماتی مانند «برای همیشه»، «باور نکردنی» و «اعجاب انگیز» بر ذهنیت مخاطب تأثیر میگذارند.
🔗 @r_esmaeili
🖇 شیوههای اقناعی عملیات روانی (8)
⚫️ برجسته سازی
◾️این روش مدعی تأثیر رسانهها بر شناخت و نگرش مردم و تعیین #اولویتهای_ذهنی آنان از طریق انتخاب و #برجسته_سازی بعضی موضوعها و رویدادها در قالب خبر و گزارش خبری است؛ به این معنا که رسانهها با برجسته ساختن بعضی از موضوعها و رویدادها در قالب خبر و گزارش خبری، بر #آگاهی و #اطلاعات مردم تأثیر میگذارد. آنان نمیتوانند تعیین کنند که مردم چگونه بیندیشند، اما میتوانند تعیین کنند که درباره چه بیندیشند.
🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🎙 #بشنوید| چه چیزی منجر به تغییر قصد انسان می شود #عملیات_روانی 🔗 @r_esmaeili
15.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| رفتارهای بیتأمل در زندگی بشر
🔗 @r_esmaeili
🖇 شیوههای اقناعی عملیات روانی (9)
⚫️ لبه پرتگاه
◾️در این شیوه، ایجاد #حس تنفر، ترس و ناامیدی به منظور سیطره بر #افکار_عمومی صورت میپذیرد و چنین القا میکند که شرایط بسیار بحرانی است و گریزی از آن نیست، جز رویگردانی از یک حکومت و نظام خاص که مدیران #عملیات_روانی آن را نشانه رفتهاند. فقط آنانند که عمیقاً نسبت به #جامعه_هدف احساس مسئولیت میکنند.
◾️این کار نتیجهاش چیزی جز تمایل مخاطبان به سمت دشمن نیست. به عبارت دیگر، ناامنی در مناسبات سیاسی، اقتصادی و #کنترل شرایط موجود از سوی رسانهها به روش افراطآمیزی ایجاد میشود، به گونهای که برخی از رسانهها در مقاطعی چنان بر طبل #جنگ میکوبند و اخبار و گزارشهای خبری در این زمینه منتشر میکنند که به صورت هدفمند شرایط را بحرانی تصور مینمایند.
🔗 @r_esmaeili
تلوزیون و دین - چالشها و راهکارها.pdf
294.7K
📋 #مقاله| تلوزیون و دین / چالشها و راهکارها
🔦چالش #رسانههای_مدرن، با دین همواره مطرح بوده است. پس از انقلاب اسلامی ایران، این چالشها دلمشغولیهای فراوانی را برای پژوهشگران این عرصه ایجاد کرد. در چند سال گذشته، تلاش زیادی بر برطرف کردن این چالشها به عمل آمد، ولی هنوز اختلافات اساسی در این حوزه بخصوص میان پژوهشگران حوزه دین و رسانه و ارتباطات مطرح است.
🔦این مقاله با رویکرد تحلیلی، پس از تعریف دین و بیان ویژگیها و کارکردهای تلوزیون، به سه نظریهی معروف در این زمینه، یعنی نظریهی #ابزارگرایانه، #ذاتگرایانه، و #تعاملگرایانه پرداخته و چالشهای اساسی در این حوزه را مطرح و در پایان، نیز راهکارهایی را ارائه داده است.
#تلوزیون
#دین
#رسانه
#ارتباطات
🔗 @r_esmaeili
◾️شناخت صحیح مؤلفه های جنگ شناختی، لازمه موفقیت در جهاد تبیین است
◽️هر مدیوم رسانه ای ظرفیت ها و اقتضائات خاص خود دارد، با این حال باید توجه داشت که قابلیت های فضای مجازی به نحوی است که می تواند تأثیرگذاری لازم را داشته باشد، هر چند که به عنوان مثال، هنر سینما تأثیرگذارتر از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است.
◽️واقعیت مسلمی که وجود دارد این است که در حال حاضر دنیا در حال حرکت به سمت #تمدن_سایبری است و آن چه مهم است این که ما باید به این پدیده های نوین به شکل #فرصت و #تهدید نگاه کنیم و خود را آماده ورود به این دوره جدید کنیم و گرنه با چالش های خیلی جدی مواجه خواهیم شد.
◽️ما باید به این موضوع نگاهی #استراتژیک داشته باشیم و هر کسی در سطح خود وظیفه دارد که در قبال این مباحث دغدغه مند وارد شده و پیش از هر چیز به درک درست از آن برسد.
◽️ #جنگ_شناختی در طول تاریخ روندی را طی کرده که باید به این سیر توجه داشته باشیم تا بتوانیم مؤلفه های آن در زمان حاضر را بشناسیم و مهم ترین نکته این است که قلمرویی که برای جنگ شناختی در نظر گرفته شده، ذهن و باورهای انسان است که خود این مساله به سبک زندگی و عادات و رفتار بشر جهت می دهد.
◽️یکی از اهداف مهم در جنگ روانی، تغییر رفتارهاست که خیلی از اوقات، زمینه و مقدمه این مساله با تأثیرگذاری بر عواطف و احساسات آدمی صورت می گیرد.
◽️در #جهاد_تبیین باید روی بحث امید به آینده و تقویت انسجام و وحدت ملی کار کنیم که این ها جزو مباحث بنیادین ماست و در این راستا باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.
📌دوره توانمندسازی "والفجر" ویژه طلاب بسیجی
🔗 @r_esmaeili
تحلیل نشانهشناسی گفتمانی زن چادری در سینمای ایران.pdf
274.9K
📋#مقاله| تحلیل نشانه شناسی گفتمان زن چادری در سینمای ایران
🔦 از سینمای ایران انتظار میرود که شناخت و باور عمومی درست و مطابق با نگاه دینی و ملی از پدیدههای فرهنگی به جامعه ارائه دهد. چادر نیز به عنوان پوشش اصیل ایرانی اسلامی زنان، نیازمند تصویر سازی مناسب است.
🔦این مقاله با مروری بر تاریخچه پوشش در ایران و نگاهی به جایگاه چادر در اسلام، ضمن بررسی تصویر کلی چادر در سینمای ایران، با روش نشانهشناسی گفتمانی در نقد فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» یکی از نمونههای سینمایی بازنمایی زن چادری را مورد تحلیل قرار میدهد.
🔦هدف از نگارش این اثر بررسی نگاه فیلمساز به زن چادری است تحلیل این فیلم نشان میدهد که فیلم تصویری منفی از زن چادری به نمایش میگذارد که با تصویر واقعی آن در خاستگاه فرهنگیاش مطابقت ندارد.
#فیلم_چهارشنبه_۱۹_اردیبهشت
#سینمای_ایرانیان
#چادر
#زنان
🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🎥 #ببینید| رفتارهای بیتأمل در زندگی بشر 🔗 @r_esmaeili
7.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| رویکردهای متقاعد سازی و الگوهای تغییر نگرش
🔗 @r_esmaeili
🖇سینمای فطرت بهترین شکل "سینمای دینی" است - بخش اول
◾️خبرنگار: وقتی از سینمای دینی صحبت میکنیم منظورمان دقیقاً از دین چیست آیا فضای فطری، عرفانی و معنوی را هم شامل میشود یا قلمرو آن در محدوده شریعت و مذهب قرار میگیرد؟ به نظر شما سینمای کشور ما بیشتر کدام یک از اقسام فوق را به عنوان سینمای دینی محسوب میکند؟ آیا سیاستگذاریهای سینمایی یا فرهنگ میان هنرمندان و سینماگران ما باعث آن شدهاست؟
◽️پاسخ: باید در مقدمه بگویم که در مورد سینمای دینی مباحث و ادبیات زیادی مطرح شده و شکل گرفته است. هم در بحث نظری و علمی آن و هم در بعد رسانهای آن، که میتوان گفت در نتیجه تعاریف مختلف و متنوعی از سینمای دینی تولید شده است.
◽️اینکه آیا سینمای دینی، عرفانی و یا مذهبی است، فکر میکنم به همین اختلاف تعاریف بر میگردد که افراد مختلف با نگاه مختلف آن را مورد بررسی قرار دادهاند و تعاریف گوناگونی از آن ارائه دادهاند. ما در تاریخ سینمای ایران درباره سینمای دینی، فراز و فرودهای زیادی داشتیم. در بعضی از دههها فضای عرفانی را سینمای دینی میدانستند و در دیگر دههها نشان دادن نمادها و مباحث مذهبی را.
◽️در این مورد باید گفت که شاید اختلاف نظرهایی بین اندیشمندان بوده یا آنان فهم متفاوتی از سینمای دینی داشتند که این موضوع هم قابل توضیح است که در نتیجه آن در این دههها چه اتفاقی در حوزه سینمای دینی افتاده است.
◽️به عنوان مثال شاید در دهه 60 سینمای معناگرا و داستان یک عابد، زاهد و انسان مذهبی را سینما میبردند و نشان میدادند. اما در دهه 1370 و1380 این دیدگاه تغییر کرد. چه بسا نشان دادن زندگی یک روحانی و کسی که منتصب به دین است تبدیل به سینمای دینی شد.
🔗 @r_esmaeili
اصل مردم داری در مدیریت اسلامی و معیارهای آن.pdf
305.9K
📋#مقاله| اصل مردمداری در مدیریت اسلامی و معیارهای آن
🔦 با مطالعه منابع اسلامی میتوان به خوبی درک کرد که اسلام نه تنها بر جنبههای معنوی انسان، اخلاقیات، تقوای افراد و رابطهٔ انسان با خدا تأکید داشته، بلکه عنایت زیادی بـه روابط اجتماعی میان مردم و اداره امور جامعه داشته است.
🔦 به دلیل آنکه مدیر، کارها را به وسیله افراد انجام میدهد، ضروری است ارتباطات با معنا و قابل درک و روشن داشته باشد. مدیران باید از نظر ارتباطات، چه با کارکنان و چه با مردم به گونهای مؤثر عمل کنند.
🔦 در رویکرد دینی، نوع ارتباط میان مدیران و افراد زیر مجموعه و چگونگی رفتار رؤسا با زیردستان و مردم با توجه به حوزه معرفتی و ارزشی مدیر صورت میگیرد. در حوزه معرفتی و ارزشی اسلام، برای رفتار مدیران و سرپرستان ویژگیها و اصولی در نظر گرفته شده است که اگر مدیران به طور عام بتوانند به آن اصول آراسته گردند، بیشک در ارتباطات با افراد زیر مجموعه موفق خواهند بود از بارزترین این اصول، «مردم داری» است.
🔦 پیامبران و ائمه اطهار میتوانند الگوهای مناسبی برای مدیران جامعه اسلامی باشند در این پژوهش، با روش اسنادی تلاش شده اصل مردمداری که از اهمیت فوق العادهای در مدیریت اسلامی برخوردار است، بررسی و معیارهای آن، با مراجعه بـه منابع دینی استخراج شود.
#مردم_داری
#مدیر
#ارتباط
#اسلام
🔗 @r_esmaeili