دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🖇سینمای فطرت بهترین شکل "سینمای دینی" است - بخش چهارم ◽️به نظرم این بخش از حرفهای شهید آوینی به نس
🖇سینمای فطرت بهترین شکل "سینمای دینی" است - بخش پنجم
◽️در دولت مستقر از سالهای 1384 تا 1392 نیز شاهد سینمای امامزادهای هستیم. سینمایی که حول محور فردی در امامزاده میچرخد که عموماً هم عقب مانده ذهنی است و چیزهایی را شهود میکند. سینمایی که میتوان آن را سینمای عرفاننما معرفی کرد.
◽️البته اشتراکاتی با عرفان دارد اما عرفانی هم حتی نیست. در آن دوران سیاستها رسما خنثی دیگر عمل میکرد و مهم نبود که سینمای دینی کجا میرود. باز هم مشکل این بود که سیاستگذاری کلانی در این حوزه نداشتیم و سلیقهای عمل میکردند.
◽️اگر سیاستگذاران سینمایی ما، سینمای دینی را به سینمای فطری و دینی سوق میدادند، یعنی به سینمایی که غایتش باورپذیری دینی مردم باشد، اتفاقات بزرگی میافتاد. بنظرم سینمای دینی این نوع از سینما است و نه فقط سینمای عرفانی و احکام دینی یا حتی برخی مناسک دینی مانند نماز، زیارت، اسطورههای دینی مانند تاریخ مقدس.
◽️چه بسا فیلمی که در مورد تاریخ دین است اصلاً تحریف دین باشد که دیگر یک فیلم دینی نیست. یا فیلمی باشد که فضای ماورایی را نشان دهد که آن هم دینی نیست. پس بهترین نوع از فیلم دینی آن است که هدف و غایتش باروپذیری دینی مردم و کمک به رشد دینی مردم باشد. به عقیده من این سینما را می توانیم سینمای دینی قلمداد کنیم.
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حرفت رو محکم بزن!
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🖇سینمای فطرت بهترین شکل "سینمای دینی" است - بخش پنجم ◽️در دولت مستقر از سالهای 1384 تا 1392 نیز شا
🖇سینمای فطرت بهترین شکل "سینمای دینی" است - بخش ششم
◾️خبرنگار: در سالهای اخیر که تحلیل و نقد در حوزه سینمای دینی افزایش چشمگیر داشته است، هم رسانه ملی و هم سینما تلاشکردهاند تا سینمای دینی را تقویت کنند. بنظرتان چقدر در این مسیر موفق بودهاند؟
◽️پاسخ: در سال های اخیر فیلمهای مختلفی داشتیم که میخواستند دینی باشند. اما همانطور که گفتم سیاستگذاران ما تعریف صحیح از سینمای دینی ندارند. ما سیاست درستی در حوزه سینمای دینی نداریم و کارگردانان بر اساس سلیقه خود فیلم میسازند.
◽️یک نفر فیلمی میسازد که شیطان حلول کرده در جسم کسی فازغ از اینکه اصلاً آیا حلول امکان پذیر است یا خیر، فیلمساز میخواهد این موضوع را دینی کند. او صرفاً ذهنیتی دارد که آن را در فیلم پیادهسازی کند کسی هم نیست که به او سیاست و مشاوره بدهد که سینمای دینی را فهم کند. به جای آنکه سینمای دینی و تلویزیون دینی درست کنیم، دین تلویزیونی درست کردیم.
◽️وقتی که سینمای دینی اینگونه شکل بگیرد، طبیعتاً سلیقهای عمر میکند و تفکر کارگردان در آن حاکم میشود که میتواند مشکلاتی را ایجاد کند. باید بدانیم که در حوزه دین و رسانه چیزی که مهم است و اتفاق افتاده این است که ما بیشتر آمدیم دین را به تلویزیون آوردیم و به جای آنکه سینمای دینی و تلویزیون دینی درست کنیم، دین تلویزیونی درست کردیم.
◽️کاری نکردیم تلویزیون را دینی کنیم، چون اگر بخواهد سینما و تلویزیون دینی شود باید همه اجزایش با هم در خدمت دین باشد و به دین کمک کند. این افق خیلی میتواند مثمر ثمر باشد.
🔗 @r_esmaeili
🖇 #اینفوگرافی| کارکردهای سینما
📚سینما، دین و سیاست
👤دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔗 @r_esmaeili
IMG_20230327_205812_577.jpg
4.89M
🖇فایل با کیفیت اینفوگرافی کارکردهای سینما
🔗 @r_esmaeili
🎞عبادت سینمایی (بخش اول)
🔖 شهید آوینی در مقاله «ملاحظاتی در باب سینما» مینویسد: «ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تمدن غرب و محصولات و لوازم آن با ساده لوحی برخورد کردهایم.» او در این مقاله سینما را محصول تکنولوژی غربی دانسته و مدعی است: «فیلم خوب از نظر منتقدان فیلمی است که بیننده آن فرصت چون و چرا پیدا نمیکند و «ریسمان نامرئی جذابیت» او را مسحور و مفتون به دنبال خویش میکشاند.
🖇 این کار ماهیتاً نوعی عبادت است و با توجه به غایت آن ارزش پیدا میکند یعنی با توجه به اینکه فیلم او را به سوی حق سوق میدهد یا به سوی شیطان ارزش الهی یا شیطانی پیدا میکند. گاه عبادت حق است و گاه عبادت شیطان. فیلمسازان با چه غایتی فیلم می سازند؟ آیا میخواهند تماشاگر خویش را به سوی حق بکشانند؟»
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 162
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🖇سینمای فطرت بهترین شکل "سینمای دینی" است - بخش ششم ◾️خبرنگار: در سالهای اخیر که تحلیل و نقد در حو
🖇سینمای فطرت بهترین شکل "سینمای دینی" است - بخش آخر
◽️نکته دیگر اینکه ما در جریانهای سینمای ایران باید ببینیم کدام جریان ظرفیت نشان دادن غایت دینی را دارد؟ باید آنها را پیدا و برجسته کنیم. این راهکار خوبی است یعنی باید دید که کدام از ژانرها و سبکهای سینمایی میتواند باورپذیری دینی مردم را تقویت کند.
◽️به عقیده من گونه دفاع مقدس، فطری و حتی سینمای ملی این استعداد را دارد. سینمای ملی از آنجایی که هویت دینی و ملی را با هم در همآمیخته است، شدیداً میتواند برای سینمای دینی کمکرسان و مفید باشد.
◽️پس در نهایت حرفم این است که اگر فیلمی حتی نماز و روزه را نشان ندهد اما باورپذیری دینی مردم را تقویت کند، دینی است.
◽️نقدی که دوستان منتقد و نویسنده ما به سینمای شبه روشنفکری داشتند درست است که آن، سینمای دینی ما نیست بلکه نهایتاً بخشی از سینمای دینی ما است. مطالبی که طرفداران این سبک فیلمها مینوستند به شدت تلاش میکردند که عرفان را در این فیلمها پر رنگ کنند که این فیلم دینی است. نقدها به همین دیدگاه بود و نه به کلیت فیلمهایی که در این موضوع وجود دارد.
🔗 @r_esmaeili
📽ادبیات نظری سینمای دینی
🎥 ادبیات نظری (البته اگر بتوان این اصطلاح را برای آنها به کار برد) شکل گرفته درباره مفهوم سینمایی دینی در ایران معاصر را بیشتر کتابها، مقالهها، مصاحبهها و ابراز عقاید فردی و غیر آکادمیک ایجاد کرده که عموما نه مبتنی بر رویکرد نظریه منسجم هستند نه بر پایه پژوهش میدانی جدی قوام یافته و نه حتی به عنوان یک متن نظری در حوزه اندیشه دارای منطق درونی و مستحکم و قابل اعتنایی هستند.
📰 حجم عظیمی از متون در فضای ژورنالیستی مرتبط با حوزه سینما در دهههای اخیر دائم به مقوله سینمای دینی (تعریف، ژانر و وجه ممیزههای آن) پرداختهاند. در مورد پراکندگی و سردرگمی تعریف این متون هم باید بگوییم که در سالهای گذشته طیف وسیعی از عقاید شخصی در مورد سینمای دینی در مجلات و روزنامههای سینمایی بیان شدهاند. این عقاید از ناسازگاری بنیادین ابزار سینما با مقوله دین تا دینیِ مطلق فرض کردن منطق سینما را شامل میشود.
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 161
🔗 @r_esmaeili
🎞عبادت سینمایی(بخش دوم)
☑️ شهید آوینی در ادامه میگوید: «با توجه به مقدماتی که آمد باید دانست که سینما، ماهیتاً با کفر و شرک نزدیکی بیشتری دارد تا اسلام. نسبت سینما با حق و باطل یکسان نیست و از این لحاظ استفاده از سینما در خدمت اشاعه دین و دینداری، با دشواریهای خاص همراه است که اگر مورد غفلت واقع شود اصل مطلب منتفی خواهد شد. استفاده از تعبیر سینمای اسلامی هنگامی درست است که سینما ماهیتاً در نسبت میان حق و باطل بیطرف باشد حال آنکه چنین نیست.
➕بنابراین اگر محتوای سینما بخواهد که به سوی حق و اسلام متمایل گردد. تکنیک سینما یعنی مجموعه ای از روش ها و ابزار آن حجابی است که باید خرق شود. در این نکته برای اهل معنا معانی بسیاری نهفته است. به اعتقاد نگارنده تعبیر سینمای اسلامی درست نیست سینما شاید آنچنان که هست مسلمان شدنی نباشد اما میتوان آن را به خدمت اسلام درآورد و این وظیفه است گران برگرده ما.»
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 162
🔗 @r_esmaeili
🔻شمایل فیلم مذهبی
📎هاشم زاده در مصاحبه مطبوعاتی تصور خود را از سینمای دینی به صورت سلبی به ترتیب زیر عنوان کرده است: « اینکه یک فیلم درباره نماز باشد آن فیلم را دینی نمی کند ممکن است یک فیلم درباره نماز باشد ولی ویل للمصلین است. یعنی صرف اینکه موضوع مذهبی است فیلم را مذهبی نمی کند بلکه یک سری عوامل دیگر فیلم را مذهبی می کند.
🎬 چون ممکن است شما فیلم مذهبی بسازید و این فیلم ضد مذهب باشد در مورد مسجد هم این صدق می کند مثلاً مسجد ضرار باشد آن ضد مسجد است و پیامبر هم دستور می دهد که آن را خراب کنند. سینما خیلی قابلیت ها در خود دارد چون مولود یک تمدن است و با یک پشتوانه عظیم فکری به ویژه در ادبیات داستانی و نظریه پردازی های هنری به یک صورتی از نمایش رسیده که به آن سینما می گویند.»
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 162
🔗 @r_esmaeili
هالیوود و بازنمایی ایرانهراسی در تحلیل واقعهی 13 آبان.pdf
380.8K
📋#مقاله| هالیوود و بازنمایی ایران هراسی در تحلیل واقعهٔ ۱۳ آبان/تحلیل فیلم «آرگو»
🔦رسانهها امروزه تلاش میکنند که آنچه را میخواهند بازنمایی کنند، نه آنچه حقیقت دارد. بنابراین، وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانه ارائه میشود سبب شده است تلاشهای بسیاری برای توصیف و تبیین چگونگی و چرایی شکل گیری بازنمایی رسانهای از جهان خارج صورت گیرد.
🔦 این مقاله به بازنمایی ایران هراسی در سینمای هالیوود پرداخته و تلاش کرده است با روش نشانه شناسی جان فیسک به نقد و بررسی فیلم سینمایی آرگو، که جایزه «اسکار» ۲۰۱۳ را گرفته بپردازد.
🔦 نتیجهای که حاصل شده این است که فیلم مزبور به تحریف فرهنگ و رفتار ایرانیان و حقیقت واقعه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ پرداخته و تلاش کرده است مردمان ایران را مردمانی خشن، غیر منطقی و نیمه وحشی نشان دهد. این مقاله به بررسی رمزگان اجتماعی و فنی و ایدئولوژیک نهفته در این فیلم پرداخته است.
#بازنمایی
#ایران
#هالیوود
#آرگو
#فرهنگ
#آبان
🔗 @r_esmaeili
➕تاریخچه معاصر سینمای دینی - بخش اول
🔚معززینیا با رویکردی کاملاً متفاوت در مقاله «آیا سینما می تواند مظهر تجلیات دینی شود؟» با ارائه بحثی تاریخی درباره تعریف و محدودیتهای اجرایی شدن مفهوم سینمای دینی چنین نوشته است: «شرایط ورود سینما به کشور ما و توسعه یافتن از تفاوت مهمی با همان تلقی رایج از کارکرد سینما در مغرب زمین داشته و تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی دست اندرکاران سینمای ایران نیز در پی تحقق همان غایاتی بودند که در سینمای دنیا مرسوم بود.
🔚 آنچه پس از انقلاب رخ داد این بود که در شرایطی که هنوز در مشروع بودن یا نبودن وجود سینما و ادامه فعالیت سینماگران تردید وجود داشت نظریههای رایج اولین سالهای پس از انقلاب ظاهراً تکلیف سینما را نیز مشخص کرد؛ سینما یا باید اسلامی شود یا اصلاً نباید باشد. این نظریهای بود که در آن ایام درباره اغلب دستاوردهای تمدن جدید اظهار میشد و کمتر کسی هم در درست بودنش تردید میکند چرا که این مباحث در حکومت تازه تاسیسی مطرح میشد که نامش با قید اسلامی همراه شده بود.»
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 166
🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
سینمای استراتژیک.pdf
2.08M
📝 #مقاله| سینمای استراتژیک
🎙گفتگو با دکتر حسن عباسی
◽️«استراتژی» امروز تعریف شده است به «علم بقا». دانش استراتژی همه آن روشهایی است که شما به کار میبرید تا بقای یک تمدن تضمین شود.
◽️«سینمای استراتژیک» سینمایی است که در بقای یک تمدن و بقای یک کشور و بقای یک جامعه، ضعفها و آسیبها را پوشش میدهد و متقابلاً در حالی که این ضعفها و این آسیبها را پوشش میدهد، تهدیدها را هم میشناسد و خنثی میکند.
🆔 eitaa.com/FarajNezhad110
🆔 virasty.com/Faraj_Nejad
🆔 rubika.ir/Faraj_Nejad
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
➕تاریخچه معاصر سینمای دینی - بخش اول 🔚معززینیا با رویکردی کاملاً متفاوت در مقاله «آیا سینما می تو
➕تاریخچه معاصر سینمای دینی - بخش دوم
🔸با همین تصور بود که در آن سالها تعابیر فراوانی بر همین وزن ساخته شد. از اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی و بانکداری اسلامی و دانشگاه اسلامی گرفته تا هنر اسلامی و سینمای اسلامی. او استدلال خود را چنین پی میگیرد: «از اینجا بود که به تدریج نوشتههایی در تشریح هنر اسلامی و هنر دینی منتشر شد و علاوه بر تلاشهای نظریه پردازان در حوزه عمل نیز مسئولانی سر کار آمدند که وظیفه داشتند تلفیق هنر مدرن و تفکر اسلامی یا به عبارت دیگر به خدمت درآوردن ابزارهای هنر مدرن در جهت بیان مفاهیم اسلامی را به منصه ظهور برسانند و تجسم بخشند.
🔹پدیدار شدن جریانی موسوم به سینمای عرفانی در اولین دهه شکلگیری سینمای نوین ایران نتیجه مستقیم همین تلقی بود. ادامه یافتن تلقی عجین کردن سینما با دین در نحوه مدیریت و نظریه پردازی سینمای پس از انقلاب است و حالا در این سالها خودش را در قالب تعبیر جدیدی همچون سینمای معناگرا و سینمای در جستجوی حقیقت نشان میدهد.»
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 166
🔗 @r_esmaeili
➕تاریخچه معاصر سینمای دینی - بخش سوم
🔻در طول نزدیک به سه دههای که از عمر سینمای جدید ایران گذشته، مدیران مختلفی با سلایق متنوع بر سرکار آمدهاند اما وجه مشترک همهشان ابداع تعابیری بود که به رغم تفاوت ظاهریشان با هم کماکان ترویج کننده همان هدف اولیهاند؛ به خدمت درآوردن سینما برای بیان حقایق دینی. معززی نیا، در آخر به نتیجه گیری مهمی میرسد که برای آشنا شدن با نظریات طیفی دیگر از اندیشههای معاصر درباره سینمای دینی در ایران بسیار مهم است: «گمان میکنم همین اندازه توضیحات کافی است برای آنکه تفاوت تلقی ما از سینما و نحوه کارکردش را با آنچه در تاریخ سینمای غرب اتفاق افتاده متوجه شویم.
🔺 روشن است که این نحو از تقرب ما به سینما کاملا منحصر به فرد است. ما از ابتدای انقلاب موجودیت سینما را در گرو این دانستیم که بتواند روزی به تمام در خدمت دین در آید در حالی که در سینمای جهان اساساً نسبت مستقیمی بین ماهیت سینما و دین وجود نداشته و ندارد. جایگاه دین همواره به عنوان یکی از موضوعاتی که می توانست دستمایهی کار یک سینماگر قرار گیرد در نظر گرفته شده و نه بیشتر.»
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 166
🔗 @r_esmaeili
🖇تحلیلی بر نظریات پیرامون سینمای دینی
🔹اکثر این نظریات (البته غیر از نظریه آوینی برای مابقی بهتر است از اصطلاح عقاید شخصی استفاده کرد) چندان دقیق و روشن نیست. این نظریات فارغ از گرایشهای سیاسی صاحبان آنها همگی یک وجه اشتراک پررنگ دارد و آن هم سلبی بودن آنهاست.
🔹در این نظریات بیشتر از اینکه سخن بر سر این باشد که سینمای دینی چیست و چه ویژگیهایی دارد تاکید بر این است که سینمای دینی چه چیزی نباید باشد و با نداشتن چه صفاتی خود را از سینمای غیر دینی متمایز میکند.
🔹نکته دیگر هم دو قطبی شدن نظریات پیرامون سینمای دینی است که فارغ از نوع تعریف و گرایش سیاسی افرادی که عقیده خود را در سالهای اخیر در مورد سینمای دینی بیان کردهاند.
🔹این نظریات را میتوان در دو دسته قرار داد: آنها که اصالت را به دین میدهند و آنها که سینما را اصل دانسته و دین را یکی از موضوعاتی میپندارند که سینما می تواند به آن بپردازد.
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 168
🔗 @r_esmaeili
تفاوت مفهوم «آزادی»
میان ما و آزاد انگاران چیست؟
آزادی از هر تقید و تعهد
یا آزادی از هر تعلق
«شهید آوینی»
🔗 @r_esmaeili
الگوهای تغییر نگرش.mp3
1.85M
🎙 #بشنوید| الگوهای تغییر نگرش
🖇کلاس تکنیکها و نظریههای اقناع
🔗 @r_esmaeili
🔹۲۰ فروردین، سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم و روز هنر انقلاب اسلامی گرامی باد
دستنوشته سید مرتضی آوینی ۵ روز قبل از شهادت
#شهید_آوینی
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند آقا مرتضی ...
▶️ مجموعه مستند «آقا مرتضی» به عنوان اولین مجموعه مستند جامع درباره زندگی شهید مرتضی آوینی، با الهام از کتاب «زندگی زیباست» که توسط سیدعباس سیدابراهیمی در سال ۹۰ تالیف شده، ساخته شده است.
⏯ مجموعه مستند ۷ قسمتی «آقا مرتضی» شامل تصاویر و روایتهایی از دوران کودکی، دانشگاه، پس از انقلاب، روایت فتح و در نهایت شهادت سید مرتضی آوینی در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ است.
⏯ بخشی هایی از این مستند زیبا رو براتون میذارم به مناسبت سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی ...
#هنر
#انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین
🔗 @r_esmaeili
🔰 آوینی مسیر بود، سرانجام روایت قصههایی برای رسیدن، همان حلقه پیوندی که ولایت را با مردم گره میزد و امت را کنار ملت مینوشت تا حقیقت هنر درگیر و دار کلمات نماند و نانوشتههای شاهدان را به تصویر بکشد.
🔰 آوینی، شهودان شاهدان، روایت عارفان و سرانجام رزمندگانی بود که دست از مبارزه نکشیدند.
پ.ن: از کنار مزار شهید آوینی دعاگوی عزیزان هستم
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظات كمتر ديده شده از حضور رهبرانقلاب در مراسم تشييع پيكر شهيد مرتضی آوینی
@rafi_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتار بسیار مهم استاد مهدوی ارفع در خصوص جنگ شناختی ترکیبی در زمان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
@rafi_esmaeili
◼️نگاه انتقادی در شناخت جامعه
🔘 اندیشوران انتقادی، هیچگاه برای قطعه قطعه شدن علوم، خصوصاً قطعه قطعه شدن معرفت در ساحت علمی که ادعای شناخت جوامع مختلف و در نهایت جامعه بشری را دارد، اصالتی قائل نبوده و آن را انحرافی اساسی از مقولهی شناخت واقعیت اجتماعی به حساب میآورند.
🔘 به بیانی مشخصتر، تفکر انتقادی نمیتواند با ریز شدن تخصصی و نگاه جزئینگر در مسائل اجتماعی، حتی اگر با روشهای کیفی معتبری همچون مصاحبه عمیق یا درون نگری همدلانه همراه باشد، موافقتی داشته باشد.
🔘 بنابراین، برای استفاده از این روش لزوماً باید سیاست، اقتصاد، کنشگران انسانی، ایدئولوژی، اخلاق و هنر را در نهایت امری در هم تنیده و واحد، با نام جامعه به حساب آورد.
🔘 این موضوع اگر چه روند شناخت را سختتر کرد و دستیابی به حقیقت را با مشکلاتی مواجه میکند، در هر صورت شناخت را از اصالت منطقی و نظریه بیشتری برخوردار خواهد کرد؛ چراکه شناخت را مقوله بندی شده و فرو کاهش پدیده ها به دسته ها و طبقات مشخص هر چند برای ذهن محدود آدمی مطبوعتر است، هیچگاه مُعَرِّف تمام حقیقت نخواهد بود.
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 178
🔗 @r_esmaeili