❛❛ما ظلمت محضیم و تو مصباح هدی
ما غرق گناهیم و تو کشتی نجات❛❛
#شب_جمعه
🔗 @r_esmaeili
🚦از رقص سلبریتیها تا حسینیه معلی و خونی بر دست روشنفکرانِ جامعهنشناس
✍ #دکتر_شهاب_اسفندیاری
📍گزارش اخیر آفکام از کاهش تماشای سنتی تلویزیون در بریتانیا خبر میدهد. رفته رفته از تعداد تماشاگرانی که در ساعات پربیننده «پای تلویزیون مینشینند تا ببینند چه نشان میدهد» کاسته میشود و تماشای انتخابی و شخصی بر سکوهای مختلف افزایش مییابد.
🔸البته رسانههای بزرگ خدمت عمومی مانند بیبیسی هم با راهاندازی پلتفرمهای جدید بر بستر اینترنت مانند iPlayer مخاطبان خود در فضای مجازی را افزایش دادهاند. همانطور که در ایران هم تلوبیون سکویی محبوب برای تماشای انتخابی و شخصی برنامههای تلویزیون را فراهم آورده است.
🔹نکته قابل توجه در گزارش آفکام آمار بینندگان مهمترین مناسک تلویزیونی و پربینندهترین برنامههای تلویزیونی در بریتانیا است. در سال ۲۰۲۲ مسابقه فوتبال انگلستان - فرانسه در جامجهانی با ۱۶/۱ میلیون بیننده در رتبهی اول و مراسم تشییع جنازه ملکه با ۱۳/۲ میلیون در جایگاه دوم قرار دارد.
🔸پر بینندهترین برنامهی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقهی رقص سلبریتیها است که ۱۹ سال سابقهی پخش دارد. این برنامه در موفقترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است.
🔹مقایسهی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامههای محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بینندهترین برنامهی دههی اول محرم در ایران حسینیهی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر.
🔸این که یک برنامهی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعهی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقهی رقص سلبریتیها از جامعهی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعهشناس حقیقتجو و تحلیلگر منصفی باید محل تأمل باشد.
🔹بیگمان جایگاه نهاد دین و گستره و عمق نفوذ آن در این دو جامعه بسیار بسیار متفاوت است. این که افرادی مثل نقل و نبات از «زوال مرجعیت دین»، «دینگریزی»، «افول باورهای مذهبی»، و حتی «فروپاشی اجتماعی» در ایران سخن میگویند بیشتر از جنس «آرزو اندیشی» است.
🔸این که برخی بدون توجه به این تفاوتهای بنیادین در جایگاه و قدرت نهادهای اجتماعی و سازمانهای مدنی و ساختارهای حقیقی قدرت، مطالبهی دگرگونی ناگهانی ساختارهای حقوقی و تحقق یک جامعهی سکولار و بیاعتنا به نهاد دین و ارزشها و هنجارهای آن را طرح میکنند، آرزو اندیشی است.
🔹ظاهراً برخی ترجیح میدهند که «جامعهنشناس» باشند و به ترویج و نشر پیشفرضهای ایدئولوژیک و گزارههای سیاسی خود اکتفا کنند. این رویکرد اگر صرفاً یک تفنن نظری بود اشکالی نداشت. فاجعه آنگاه رخ میدهد که برخی تصویر برساختهی این روشنفکران و جامعهشناسان از جامعه را باور کنند.
🔸آن جوانی که فکر و ذهنش از این تصورات آکنده شده که «دین در حال زوال است»، و «جامعه در حال فروپاشی است»، و «نظام به زودی سقوط میکند»، طبعأ با محاسبات غلط ممکن است خطر کند و وارد میدان مبارزهای خیالی شود که پیروزی در آن خیلی نزدیک و در دسترس به نظر میرسد.
🔹بر این اساس، آنها که چنین تصاویر جعلی از جامعه را برمیسازنند و ترویج میکنند در همهی مصائب و هزینههایی که بر نسل جوان تحمیل شده، شریک و مسئولاند. در مرور وقایع تلخ پائیز سال گذشته، این حقیقت را بیپرده باید گفت که برخی روشنفکران و جامعهشناسان خون بر دستان خود داشتند.
📍پ.ن. ۱:
به قید «برخی» در جملهی آخر لطفاً دقت شود. بودند جامعهشناسان و فعالان اجتماعی و سیاسی که در بحبوحهی همان حوادث تلخ کف خیابانها، هشدار میدادند که این حکومت «پوشالی» نیست و «براندازی» آن نه ممکن است و نه مطلوب. البته شاید این صداها معدود بود و کمی هم دیر.
📍پ.ن.۲:
برخی دوستان نکتهسنج ممکن است بگویند اگر تلویزیون ایران هم رقص سلبریتیها پخش کند چه بسا بیشتر از حسینیه معلی بیننده داشته باشد. به این بزرگواران عرض شود که آفتاب آمد دلیل آفتاب! این که چنان برنامههایی از تلویزیون ایران پخش نمیشود، خود دلیل است بر نفوذ و قدرت نهاد دین.
#سلبریتی
#رسانه
#سواد_رسانه
@r_esmaeili
📊داغترین کلیدواژه جهان در فضای مجازی «حب الحسین یجمعنا» شد
🖇همزمان با اربعین حسینی در فضای مجازی کلیدواژه حب الحسین یجمعنا که بیانگر وحدت مسلمانان جهان حول محور حسین(علیهالسلام) است، داغترین موضوع دنیا در شبکه ایکس (توییتر سابق) شد.
#اربعین
#کربلا
#حب_الحسین_یجمعنا
@r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جنگ رسانهها؛ تعریف و تمجید شبکه اینترنشنال از خود و زیر سوال بردن بیبیسی
💢در آستانه سالگرد اغتشاشات، رقابت رسانهای میان تلویزیونهای ضد ایرانی به جنگ رسانهای تبدیل شده؛ در همین راستا شبکه ضد ایرانی اینترنشنال با تمجید از اقدامات ضد مردمی و ضد ایرانی خودش، سعی در به حاشیه بردن رقبای طرف مقابلش و بیمخاطب نشان دادن این رسانهها دارد.
#جنگ_شناختی
#اغتشاشات
#سواد_رسانه
@r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦با استفاده از #هوش_مصنوعی، رسانهها بیش از پیش میتوانند واقعیت را بسازند!
📍بنابراین:
1⃣ باید از منابع مطمئن و رسمی برای کسبm خبر و اطلاعات در فضای مجازی استفاده کنیم.
2⃣ قبل از پذیرش یا بازنشر محتواها (به خصوص در مورد مسائل حساس و مهم) باید به خوبی در مورد آنها تحقیق کنیم و از صحت آنها مطمئن شویم.
3⃣ بیش از پیش به ارتقا سواد رسانهای و کسب مهارتهای آن نیازمندیم.
4⃣ #زودباور_نباشیم و با #نگاه_نقادانه قدری در مواجهه با محتواهای فضای مجازی درنگ کنیم.
♦️اگرچه تجربههای تاریخی نشان میدهد که همواره تکنولوژیهای نوین به مرور قواعد خود را بر جوامع #تحمیل کردهاند، اما در مواردی مثل #دیپ_فیکها میتوان انتظار داشت که با استفاده از امکانهای خودِ هوش مصنوعی، به تدریج بتوان محتوای فیک را به راحتی شناسایی کرد.
#هوش_مصنوعی
#سواد_رسانه
#فضای_مجازی
@r_esmaeili
جنگ رسانه ای
💠 اولین مجلس روضه برای سیدالشهدا را یزید بانی شد، اما چه مجلسی؟...مجلسی که هر حرف سیاسی در آن منع شد
💠 رسانههای غربی امسال با تمام توان رسانهای خود تلاش کردند تا مردم ایران را از حضور گسترده در پیادهروی اربعین منصرف کنند، اما دیدند شدنی نیست و لذا عزمشان بر این شد که افتخار شکوه حماسه اربعین را از انقلاب گرفته و به نام خودشان بزنند، اما واقعیت این است که اگر گفتمان انقلاب اسلامی و رشادتهای حاج قاسم و یارانش نبود، هرگز چنین فرصت مغتنمی برای تشیع شکل نمیگرفت...
#اربعین
#جنگ_رسانهای
#گفتمان_انقلاب_اسلامی
🔗 @r_esmaeili
♻️ مروری بر سیاست رسانههای معاند در مواجهه با پیادهروی اربعین
1⃣ رسانههای فارسی زبان ابتدا تلاش کردند که پیادهروی اربعین را فاقد اهمیت جلوه دهند.
2⃣ در مرحله بعد چنین القا کردند که اصلا کسی در این کنگره شرکت نخواهد کرد.
3⃣ اما پس از رکوردشکنی و استقبال میلیونی ایرانیان از مراسم اربعین، چنین ادعا کردند که هزینه تمام این رویداد را جمهوری اسلامی از حق مردم و خزانه بیتالمال میدهد و از مردم خواستند که در این راهپیمایی شرکت نکنند، اما اینجا هم ناکام ماندند.
4⃣ حالا هم خط خبریشان را عوض کرده و میگویند آنها که رفتند، مخالف جمهوری اسلامی و حکومت بوده و برای مهسا امینی رفتهاند.
پ.ن: جالب اینجاست که اگر به تصویر دقت کنید، خواهید دید تا چه میزان از فضا دور هستند که عکس حرم امامین سامرا را به اسم کربلا جا میزنند!
#اربعین
#رسانه_های_فارسی_زبان
🔗 @r_esmaeili
⭕️ تیتر مجله آمریکایی فارین افیرز به نقل از افسر سابق سیا
▫️ (آیتالله) خامنهای توانسته است بقای انقلاب را در برابر دشمن اصلی یعنی ایالات متحده تضمین کند و خاورمیانه را به منطقهای تبدیل کند که ایران قدرت مسلط آن است.
#رسانه_های_خارجی
#رصد
🔗 @r_esmaeili
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| اعتراف کارشناس شبکه ضد ایرانی اینترنشنال به هجمه بیسابقه رسانهای علیه ایران
➕ امروز به اذعان دوست و دشمن ما درگیر نبرد رسانهای هستیم که نمونه آن را فقط در زمان جنگ سرد میتوان دید! پس طبیعی است اگر در این نبرد عدهای هم فریب خورده و از دست بروند...مهم پویایی شریانهای اصلی این انقلاب است که با اراده جوانان به حرکت خود ادامه میدهد.
#ایران
#جنگ_رسانهای
🔗 @r_esmaeili
📌 اینها تیترهای دروغ یک روز رسانههای اصلاحطلب است؛ جنگ رسانهای با ایران در داخل است نه خارج؛
مردم رأی نمیدهند
شوک اقتصادی نزدیک است
آموزش و پرورش منهدم است
۸۵ میلیون کمیته امدادی خواهند شد
مردم افسردهاند
اربعین مزاحم مردم است
به شاه عمان هم رحم نکردند و میگويند پوتین هم مرده...
#جنگ_رسانهای
#ایران
🔗 @r_esmaeili
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وطن دوستی و عرق ملی، بن مایه ی بسیاری از فیلمهای سینمایی جهان است.
سینمای ایران نیز از این مهم جا نمانده و آثار شاخصی را تولید کرده است که کم و کیف آن می تواند موضوع خوبی برای پژوهش و تحقیق باشد.
#سینما
#وطن
#سینمای_ایران
@r_esmaeili
💢 ادعای بیطرفی برای بیبیسی بیشتر به یک شوخی تلخ مینماید...
▪️ جهتدهی اخبار توسط بیبیسی آنجایی مشخص میشود که ایجاد بحران در ایران بر اثر وقوع سیل به دلیل «بیکفایتی» مسؤلین است، اما در آمریکا و کانادا و اروپا «نبرد نابرابر» با طبیعت محسوب میشود.
▪️ سیاست رسانههای معاند در مواجهه با ایران همواره القای حس نارضایتی و عصبانیت بوده و در برخورد با مشکلات غرب، همیشه به بازتاب توضیحات مسؤلین غربی پرداختهاند!
#جهتدهی_اخبار
#بیبیسی_فارسی
🔗 @r_esmaeili