eitaa logo
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
9.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
490 ویدیو
18 فایل
در این کانال می خوام بهتون کمک کنم با رسانه، سینما و فضای مجازی آشنا بشید. ✅کنشگر فضای مجازی ✅دکتری فرهنگ و ارتباطات ✅ رئیس موسسه شناخت ✅ هیات علمی دانشگاه راه ارتباطی ما و شما: @R_o_esmaeili
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔰 تعریف عملیات روانی و جنگ روانی 💠اصطلاح عملیات روانی (psychological operation) نخستین بار در سال ۱
☑️اهداف و ابزارهای اصلی عملیات روانی 🔘اهداف و ابزارهای اصلی عملیات روانی را می‌توان به دو مقوله و تقسیم نمود که هر یک - به ترتیب - به هدف تسخیر قوه عاقله و تسخیر قلوب انجام می‌شود. 🔘چارچوب اهداف عملیات روانی در ایجاد «جنگ جهان‌بینی» (weltan - Schauungskrieg) به معنای به‌کارگیری علمی ، وحشت‌آفرینی و فشار دولتی به‌مثابه ابزاری برای تضمین پیروزی ایدئولوژیک بر دشمنان است که اصلی‌ترین هدف آن امحای نرم و کامل نظام و دولت‌هاست. 🔘در جهت به‌کارگیری راهبرد به خود و دیگران شیوه‌هایی همچون تمسخر و تحقیر ارزش‌ها، ارائه شبهه در اعتقادات مذهبی و وابسته‌سازی ایجاد می‌شود که با مدیریت افکار، یقین را به شک و در نهایت، تبدیل می‌کند. 🔘اما در حیطه مدیریت احساس، شیوه‌های عملیات روانی همچون ترس، یأس و تحریک احساسات به کار گرفته می‌شود، به گونه‌ای که حب را به بغض و در نهایت، راهبرد را ایجاد می‌کند. 🔘شکل‌گیری و فرایندی پیچیده است و به ارزش‌ها و همچنین عواطف فرهنگی و شخصیتی بستگی دارد. این عملیات به نوعی، «غیر» یا «دیگری» را در برابر «خود» و یا «ما» قرار می‌دهد و از آن نزد تصویرسازی می‌نماید، به گونه‌ای که هویت تنها در پرتو غیر یا خصم شناخته می‌شود و نوعی غیریت‌سازی می‌کند. 🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✅ «سینما»؛ عرصه انتقال تجربه 🎙بهروز افخمی، کارگردان سینما ▪️سینما ابزاری در جهت گسترش دادن تجربه انسان است. سینما، تجربه کردن حیطه‌هایی می‌باشد که به طور معمول در زندگی نمی‌توانید تجربه کنید. سینما بدون اینکه آسیب‌های بزرگی بر شما تحمیل شود، شما را باتجربه‌تر می‌کند. 💢 تماشای فایل با کیفیت در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
📌 استفاده از جنگ سخت برای اهداف شناختی 🔻درمیان جنگ سخت و نرم، جنگ شناختی نوعی جنگ نرم محسوب می‌شود. با این حال می‌توان از جنگ سخت برای رسیدن به اهداف شناختی نیز استفاده کرد. 🔻آشوب‌های اخیر که هدفی شناختی داشت مثالی از بکار‌گیری جنگ سخت برای اهداف شناختی است که با وجود استفاده از تمام رسانه‌ها، در کنارش از عملیات فیزیکی یا همان آشوب‌ها نیز بهره‌گیری شد. بعضی اوقات برای رسیدن به هدف در جنگ شناختی، نیاز به استفاده از محیط میدانی است. 📎 دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، رسانه و 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🔰 مهم‌ترین معیارهای مردم‌داری 🔹 یکی از مهم‌ترین معیارهای مردم‌داری مدیر، احترام به نظر و رای مردم است. مدیر باید در ارتباط با مردم، از دیدگاه و نظرات و پیشنهادات آنان استفاده کند. مدیر نمی‌تواند با زور و استبداد، با مردم برخورد کند و این برخلاف سیره پیشوایان دین است. 🔸 حضرت علی در نامه‌ای به اشعث بن قیس، فرماندار آذربایجان، به‌شدت این عمل را محکوم می‌کنند و به او می‌فهمانند که اگر می‌خواهی فرماندار خوبی برای مردم باشی نباید با مردم مستبدانه برخورد کنی. 🔹 از طرفی عدم اجحاف به مردم نیز یکی دیگر از معیارهای مهم مردم‌داری است؛ زیرا وقتی فرمانروا به مردم اجحاف نمود، اختلاف به‌وجود می‌آید و آثار ظلم و ستمگری پدیدار می‌شود و فریب‌کاری در دین فراوان می‌گردد و سنت و روش عالی ترک می‌شود. 🔸 در نتیجه این اتفاقات مردم مطابق میل و هوای نفس خود عمل می‌کنند و احکام تعطیل می‌گردد و عذر و بهانه‌تراشی فراوان می‌شود و کسی باکی ندارد از اینکه حقی ضایع شود یا باطلی صورت گیرد، در چنین زمانی پاک‌مردان خوار می‌شوند و مردمان شرور و ناپاک عزت می‌یابند. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنشر | مقایسه سینمای قبل و بعد از انقلاب توسط علی نصیریان 🔹علی نصیریان دراختتامیه جشنواره چهلم فیلم فجر: سینما و تئاتر در جشنواره‌های بین‌المللی می‌درخشد. خدا را شکر می‌کنم که از تمرین در خرابه‌ها و خیابان‌ها رسیدیم به اینجا @rafi_esmaeili
💢والفجر💢 ✅توانمند سازی و اعزام طلاب در راستای جهاد تبیین ✳️ویژه طلاب فعال فرهنگی برادر و خواهر ⏰زمان: پنجشنبه ۲۰ بهمن لغایت جمعه ۲۱ بهمن ماه 1401 🇮🇷 مکان: قم، جمکران، اردوگاه یاوران مهدی(عج) 🔰ثبت نام اولیه و کسب اطلاعات بیشتر: 📲https://formafzar.com/form/mmwy9 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بی‌تابی شخصیت اصلی فیلم سرهنگ ثریا 🔹ثریا عبداللهی که داستان این فیلم براساس خاطرات او ساخته شده، پس از تماشای «سرهنگ ثریا» در جشنواره فجر، با بی‌تابی زیاد به جمع اصحاب رسانه آمد و از رسانه‌ها درخواست کرد که وضعیت و دزدیده‌شدن فرزندش توسط سازمان منافقین، پیگیری شود. @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه زرنگ: یک فیلم ایرانی افتخار برانگیز. واقعا باید از کارگردان و تهیه کننده این فیلم تشکر کرد. این فیلم توانست از همه جهت افتخار برانگیز باشد به نظرم تمامی کسانی که از سالن بیرون آمدند به فیلم بچه زرنگ افتخار کردند حتما توصیه می کنم این انیمیشن رو ببینید چقدر خوب است که انیمیشن های ایرانی در سطح اول جهانی تولید می کنند @r_esmaeili
📋شاخصه‌های عملیات روانی 1. هدف عملیات روانی دو هدف عمده دارد: «راهبرد تغییر نگرش» و سپس «تغییر رفتار». این نوع عملیات بیش از هر عامل دیگری می‌تواند بر اراده تأثیر بگذارد. این نوع راهبرد تغییر با شعار «بی طرفی» فرستنده پیام، برای کنترل، مدیریت و نفوذ در اذهان و قلوب و احساسات مخاطب یا مخاطبان به سمت فرستنده و با نیات او صورت می‌پذیرد. به بیان صریح تر، هدف عملیات روانی، کنترل افکار عمومی و شکل‌دهی به آن و یادآور «مثلث کورت» است؛ مثلت آموزش، مهندسی و ضمانت اجرا که نتیجه آن حرکت سریع به سوی «دهکده جهانی» مک لوهان است. 2. ابزار جنگ کلمات است که در پوشش اطلاعات پی‌درپی با مهارتی خاص در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و با پیوند حوزه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و در نتیجه شناخت جامعه هدف ایجاد می‌گردد و در گردونه ارسال اطلاعات آمیخته به پیام‌های درست و نادرست به مخاطب یا جامعه هدف در ابزارهای رسانه‌ای عرضه می‌گردد. این پیامها به زعم برخی، در تبلیغات ازپیش طراحی‌شده جای می‌گیرد، و به اعتقاد برخی دیگر، در برقراری ارتباط عاطفی و یا اقناعی قرار داده می‌شود. 3. جامعه هدف مخاطب هدف یا جامعه هدف نسبت به پیام، تأثیرپذیری بالقوه دارد. پیام تبلیغ برای مخاطبان به گونه‌ای که تأثیر مطلوبی داشته باشد، ارسال می‌شود و به احتمال زیاد، این پیام برای تبلیغ‌کننده هم مفید واقع خواهد شد. 4. روش در روش عملیات روانی می‌توان به دو شاخصه «مخفی» و یا «آشکار» بودن پیام و نیز «کتبی» یا «شفاهی» بودن آن توجه نمود. 🔗 @r_esmaeili
🖼 مدرسه روزنامه‌نگاری بی‌بی‌سی/ چگونه زلزله را هم سیاسی کنیم 🔹با وجود اینکه امدادرسانی‌های دولت اردوغان به زلزله‌زدگان بی‌اشکال هم نبود، رسانه‌های مطرح جهان اما سعی کردند با انتشار اخبار واقعی، هشداردهنده و البته امیدآفرین جلوی ترس بیشتر مردم و شایعات را بگیرند. بی‌بی‌سی فارسی همین خط خبری را در پیش گرفت اما همین رسانه در زلزله خوی کاملا برعکس این رفتار را داشت و دائم دنبال شایعه‌پراکنی و عصبانی‌کردن مردم بود. 🔹حتی سلبریتی‌ها و چهره‌های مطرح ترکیه هم نه تنها خودشان پمپاژ ناامیدی نکردند، حتی از مردم خواستند تا از انتشار اخبار نادرست و شایعه پرهیز کنند. چیزی که کاملا برخلاف رویه برخی از سلبریتی‌ها در ایران است. @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ایرج رحمانی، بازیگر مدیر تولید «آنها مرا دوست داشتند»: چطور جشنواره سال‌های قبل حکومتی نبود، امسال حکومتی شد؟ حداقل جایی را تحریم کنید که نانش را نخورده باشید. @r_esmaeili
خوبه سینما رو تحریم کردن انقدر صف هست سال های گذشته حداقل توی صف علاف نمی شدیم خواهش می کنم‌ تحریم نکنید تا صف درست نشه. دیروز در صف سینما صبا مال تهران
🖇 شیوه‌های اقناعی عملیات روانی (1) 📓عملیات روانی در قلمرو رسانه و خبر عملیاتی با برنامه ریزی دقیق، هوشمند و هدفمند است که با شیوه‌های گوناگون مدیریت در جهت فرستندگان پیام، مطابق با مخاطبان و مطلوب نظر آنان تهیه و ارسال می‌شود. ⚫️ تحریک ◾️در جهت توجه مخاطبان به پیامی خاص، باید پیام را به گونه‌ای ارائه داد که جنبه آنان را از بُعد تحت تأثیر قرار دهد. در این روش برانگیختن احساسات و هیجان‌ها، حب و بغض‌ها، خشم و نفرت‌ها، مخاطب را به سمت توجه و اعمال رفتار دلخواه فرستنده پیام سوق می‌دهد و این‌همه در پرتو دقیق از مخاطب و سلایق و باورهای اوست که شکل می‌پذیرد. ◾️این شیوه‌ها با نشانه رفتن اذهان مخاطبان از سوی فرستنده به ایجاد نگرش‌های ، آنان را سوق می‌دهد تا علاوه بر آنکه مخاطب را با خود همراه سازند، او را با تفکراتشان «همنوا» گردانند. از جمله شیوه‌های مؤثر در به خصومت علیه دشمن، استفاده از داستان‌هایی درباره و بی‌رحمی طرف مقابل است که ایجاد یا «آژیتاسیون» می‌کند. 🔗 @r_esmaeili
🖇 شیوه‌های اقناعی عملیات روانی (2) ⚫️ اهریمن سازی ◾️در این نوع از شیوه‌های اقناع کننده، با شناخت کامل از مخاطب، با از حریف، او را محکوم می‌کند و از او برای مخاطب می‌نماید. در این شیوه، حریف سیاسی (پروپاگاندیست) می‌کوشد تا تنفر و دشمنی مخاطب را نسبت به عقیده یا کشور خاصی برانگیزد. ◾️ معتقد است: یکی از زیان‌بارترین پیامدهای تبلیغات جنگی، تسهیل نابودی افراد یک ملت به وسیله افراد ملت دیگر بدون است که با هدف و ساختن ذهنیت منفی گروه هدف از فرد، گروه یا حکومتی خاص صورت می‌پذیرد. 🔗 @r_esmaeili
🖇 شیوه‌های اقناعی عملیات روانی (3) ⚫️ القای ترس ◾️در این روش، پیام‌های رسانه بر مدار به مشکلات می‌چرخد. پیام‌های رسانه‌ای در طرح یک مشکل یا یک مسئله صورت می‌پذیرد تا پس از آن با ارائه راه‌حلی مطابق با هدف خود، به نتیجه مطلوب برسند. ◾️متخصصان جنگ‌های روانی می‌کوشند آینده‌ای و تاریک با سختی‌ها و مشکلات فراوان برای افراد دشمن و کسانی که تلاش دارند با دشمن همکاری کنند و یا او را پشتیبانی نمایند ترسیم کنند و به آنان می‌کنند که توان و امکانات لازم برای دستیابی به اهداف خود را ندارند. 🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از فکرت
موسسه شناخت برگزار می‌کند: ✨ | تصویر جهان ایرانی در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر 👤دکتر رفیع الدین اسماعیلی 👤حجت الاسلام والمسلمین سید یاسر تقوی 👤دکتر نواب همتیان 👤دکتر حفیظه مهدیان 👤دکتر حوریه بزرگی 👤دکتر زهرا راد 👤استاد سهیلا رمضانی 📆پنج شنبه، ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ ⏰ساعت ۹ الی ۱۲ 🏢قم، هنرستان، بین خیابان شهید تراب نجف زاده و کوچه ۲۵، پلاک ۲۴۵، مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت 📽پخش مستقیم و لایو از کانال ایتا فکرت @Fekrat_Net
هدایت شده از فکرت
| بخش اول «بازنمایی جهان ایرانی در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر» سرخط سخنان کارشناسان امروز در فکرت👇 🔰 دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی: ✅ ظهور فضای مجازی و رسانه‌های دیگر امروزین هیچ‌گاه نمی‌تواند جای «سینما» را پر کند و اهمیت سینما همچنان در تأثیرگذاری اجتماعی پابرجاست. ◽سینما، توانِ همراه‌کردن دیگر رسانه‌ها با مسائل اجتماعی را دارد و تفکر نخبگان را می‌تواند برانگیزاند. ▪️شهید آوینی با ورود جدی به عرصه مستندسازی، در سینماگر شدن جوانان انقلابی سهم بسزایی داشته است. گفتمان دولت، سرمایه‌گذاری دولت به اضافه تحریم‌ها فرصتی را برای سینما به وجود آورده است. 🔻ما خودمان در خراب‌کردن فیلم اولی‌ها مقصر هستیم، فیلم اولی‌ها باید در کنار حمایت، مدیریت شوند. 💠 اگر هنرمند خودش را متصل به اتفاقات کند، یک سال می‌آید و یک سال تحریم می‌کند؛ این کنشگری‌ها به ضرر هنر تمام می‌شود. 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
🖇دوره تکمیلی ژورنالیسم 👈با حضور اساتید محترم: 👤دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، جنگ شناختی و رسانه، زبان شناسی و ژورنالیسم 👤صادق امامی، گزارش نویسی 👤احمد کارخانه، خبرنگاری در بحران 👤حسن صدرایی عارف، مصاحبه پیشرفته 👤عبدالمجید تناور، مقدمه‌ای بر فلسفه اخلاق مطبوعاتی و رسانه‌ای 👤محمدعلی شکوهیان‌راد، سایبرژورنالیسم 👤حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عرب، آشنایی به اوسینت 👤حجت‌الاسلام والمسلمین علی اسفندیار، روزنامه‌نگاری خلاق 👤رسول لطفی، ژورنالیسم اندیشه چگونه نقش‌آفرینی می‌کند؟ 👤علی‌اصغر سیاحت، تیترنویسی ⏰زمان برگزاری: پنجشنبه و جمعه از 4 تا 19 اسفند 🏢مکان: هنرستان، بعد از بلوار شهید تراب نجف زاده مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج نژاد، پلاک 245 💳هزینه ثبت نام: 300 هزار تومان، تخفیف ویژه ثبت نام گروهی و دهه هشتادی‌ها 📲جهت ثبت نام با آی‌دی @Media_institute در ایتا یا شماره 09197455891 ارتباط حاصل فرمایید. 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: 🆔 eitaa.com/mhfarajnejad 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🖇 شیوه‌های اقناعی عملیات روانی (3) ⚫️ القای ترس ◾️در این روش، پیام‌های رسانه بر مدار #جلب_توجه به
🖇 شیوه‌های اقناعی عملیات روانی (4) ⚫️ القاى يأس ◾️القای یکی از شیوه‌های مهم عملیات روانی است که ملهم از درک ماهیت و بوده و تصور و آن به آسانی صورت می‌گیرد. معمولاً در یک گروه هماهنگ و متجانس، القای یأس به آسانی منتشر می‌گردد؛ زیرا احساسات و عواطف افراد تقریباً شبیه یکدیگر است. ◾️در این شیوه، ارائه تصویری از موقعیت فرد یا جامعه و از تلاش‌ها و فعالیت‌هایش صورت می‌پذیرد و بر این اساس سعی می‌شود فرد و جامعه در جریان حرکت خود به سوی هدف‌ها و آرمان‌هایش در مقاطع گوناگون، مکرر و پیوسته کند و معتقد به ناتوانی خود شود. 🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🖇 شیوه‌های اقناعی عملیات روانی (4) ⚫️ القاى يأس ◾️القای #ناامیدی یکی از شیوه‌های مهم عملیات روانی
🖇 شیوه‌های اقناعی عملیات روانی (5) ⚫️ برچسب زدن ◾️برچسب زدن یعنی: واژه و مفهومی را که منفی و منفور است به کسی نسبت دادن که برای تحریک به رد فکری و اندیشه‎ای بدون بررسی شواهد مورد استفاده قرار می‎گیرد. رسانه‎ها واژه‎های گوناگونی را به صفات مثبت و یا منفی تبدیل می‎کنند و آنها را به افراد و یا نهادها نسبت می‌دهند. ◾️گاهی هدف از این عملکرد آن است که ایده، فکر و یا گروهی محکوم شود، بی‌آنکه استدلالی در محکومیت آنها وارد گردد. در نسخه زیرکانه‌تر آن از صفات با معانی منفی مانند تنبل و منفعل برای استفاده می‌کنند‌. 🔗 @r_esmaeili
🖇 شیوه‌های اقناعی عملیات روانی (6) ⚫️ تمسخر، توهین، تحقیر ◾️تخریب شخصیت افراد در دیدگاه دیگران، صرفاً از طریق تأثیرگذاری بر عواطف و ادراک دیگران در شیوه واقع نمی‌شود. ◾️عاملان عملیات‌روانی با ایجاد تخریب شخصیت، رفتار و گفتار دیگران از طریق تمسخر، توهین و تحقیر، نوعی تصویرسازی از «دیگری» را برای «خود» (مخاطبان) سبب می‌شوند که در پس آن تغییر نگرش صورت می‌گیرد. ◾️مراحل تأثیرگذاری این شیوه با تکرار پیام درباره افراد حقیقی و حقوقی ایجاد می‌شود که و نوعی یا «دماگوژی» در پی خواهد داشت. 🔗 @r_esmaeili
🖇 شیوه‌های اقناعی عملیات روانی (7) ⚫️ شدت و اغراق ◾️این روش در ادبیات، به‌ویژه شعر بسیار کاربرد دارد، اما این شیوه در نیز فراوان به کار می‌رود. در این روش، پیام با شیوه‌های بیانی و ادبی، شرایط پیش‌رو را برای مخاطب چنان مشوش و بحرانی جلوه می‌دهد که سلب آرامش و تشویش را بر حاکم می‌سازد. ◾️عوامل تبلیغاتی با بهره‌گیری از این شیوه، دست به پخش مطالب آمیز می‌زنند و سعی بر آن دارند مطالب کوچک را بسیار بزرگتر از آنچه هست جلوه دهند. از این رو، با کلماتی مانند «برای همیشه»، «باور نکردنی» و «اعجاب انگیز» بر ذهنیت مخاطب تأثیر می‌گذارند. 🔗 @r_esmaeili
🖇 شیوه‌های اقناعی عملیات روانی (8) ⚫️ برجسته سازی ◾️این روش مدعی تأثیر رسانه‌ها بر شناخت و نگرش مردم و تعیین ‎های_ذهنی آنان از طریق انتخاب و بعضی موضوع‌ها و رویدادها در قالب خبر و گزارش خبری است؛ به این معنا که رسانه‌ها با برجسته ساختن بعضی از موضوع‌ها و رویدادها در قالب خبر و گزارش خبری، بر و مردم تأثیر می‌گذارد. آنان نمی‌توانند تعیین کنند که مردم چگونه بیندیشند، اما می‌توانند تعیین کنند که درباره چه بیندیشند. 🔗 @r_esmaeili
🖇 شیوه‌های اقناعی عملیات روانی (9) ⚫️ لبه پرتگاه ◾️در این شیوه، ایجاد تنفر، ترس و ناامیدی به منظور سیطره بر صورت می‌پذیرد و چنین القا می‌کند که شرایط بسیار بحرانی است و گریزی از آن نیست، جز رویگردانی از یک حکومت و نظام خاص که مدیران آن را نشانه رفته‌اند. فقط آنانند که عمیقاً نسبت به احساس مسئولیت می‌کنند. ◾️این کار نتیجه‌اش چیزی جز تمایل مخاطبان به سمت دشمن نیست. به عبارت دیگر، ناامنی در مناسبات سیاسی، اقتصادی و شرایط موجود از سوی رسانه‌ها به روش افراط‌آمیزی ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که برخی از رسانه‌ها در مقاطعی چنان بر طبل می‌کوبند و اخبار و گزارش‌های خبری در این زمینه منتشر می‌کنند که به صورت هدفمند شرایط را بحرانی تصور می‌نمایند. 🔗 @r_esmaeili