#معرفی_کتاب
#عاشورا
مقتل جامع سیدالشهداء (ع)
🔹اثر حاضر حاصل پژوهش جمعی از اساتید و پژوهشگران تاریخ اسلام با مدیریت مهدی پیشوایی است .
🔸این کتاب به تنهایی توانسته است تراز کتابهای علمی مربوط به حوزه تاریخ قیام امام حسین (ع) را تغییر دهد.
🔺مهمترین شاخصه این کتاب، بررسی علمی اتفاقات پیرامون واقعه کربلاست.
▪️این کتاب با استفاده از روشهای دقیق تاریخپژوهی، به نقد و بررسی گزارشهای مختلف از واقعه کربلا میپردازد.
🔹به همین دلیل در مطالب خود از مشهورات عمومی جانبداری نمیکند بلکه دغدغه نویسندگان، اعتبارسنجی دقیق گزارشهای تاریخی در این زمینه است.
📌این کتاب حقیقتا یک کتاب علمی است....
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرائت_سکولار_از_عاشورا
🎥میگن آقا عاشورا رو دیگه سیاسی نکنید!
#رحیم_پور_ازغدی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
ebook8815[www.takbook.com].pdf
1.12M
#دانلود_رایگان
#کتاب
⚫️ نسخه PDF
📚 کتاب فاطمه عاشورا | درباره دختران امام حسین علیه السلام
✍ اثر دکتر محمد رضا سنگری
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
6.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_منتخب
📽 ادله تاریخی وجود #حضرت_رقیه "سلاماللهعلیها"
🎙 دکتر محمد حسین رجبی دوانی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#درک_تمدنی
#مصائب_عاشورا
#مسائل_عاشورا
➖ افسوس که شیعه بیشتر بر #مصائب_عاشورا گریست و کمتر در #مسائل_عاشورا اندیشید. شیعه عاشورا را نگاه داشت، اما درست نشناساند...
هر قطرهای از اقیانوس عاشورا، یک شعور ناب قوی و یک محتوای ژرف غنی و یک مکتب آموزنده انسانی، و یک ترتیل خونبار آیات قرآنی، و یک سجده مترتم نورانی، و یک سیال حیات آفرین اخلاقی، و یک حماسه پویا در صیرورتهای بلند آهنگ بشری است...🏴
✍علامه محمدرضا حکیمی
📚قیام جاوید
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#مرور_تاریخ
#حوادث_کربلا
🏴سوم محرم الحرام
1⃣ نامه امام حسین علیه السّلام برای اهل کوفه
در این روز امام حسین علیه السّلام برای بزرگان کوفه نامه ای نوشتند و آن را به قیس بن مسهّر صیداوی دادند که به کوفه برساند. مأمورین در بین راه قیس را گرفتند، و پس از آنکه او بر ضد یزید و ابن زیاد سخن گفت، او را به شهادت رساندند.
📚 (قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص 41)
۞ ۞ ۞
2⃣ ورود عمر بن سعد به کربلا
در این روز عمر بن سعد با شش هزار یا نه هزار سوار برای قتل پسر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله وارد کربلا شد و در مقابل آن حضرت لشکرگاه ساخت و خیمه برافراخت. ورود ابن سعد به کربلا در روز چهارم هم نقل شده است.
📚 (قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص 40. از مدینه تا مدینه: ص 343. معالی السبطین: ج 1، ص 301. فیض العلام: ص 143)
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#فراخوان_یادداشت
📌 «حــافظه تــــاریخـــی»
رسانه فکرت متناسب با پرونده اخیر خود از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانهای پیرامون موضوع «حافظه تاریخی ایرانیان» دعوت به عمل میآورد.
🟩 بررسی 8 محور کلیدی پیرامون طرح حافظه تاریخی؛
🔹یادداشتهای ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
🔹حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: آخر تیرماه ۱۴۰۳
🌐 لینک ارسال آثار: @Rasoul1414
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📲ویژه نامه #محرم منتشر شد.
🌷▪️ شب اول: مسلم بن عقیل
https://btid.org/fa/vmsh1
🌷▪️ شب دوم: ورود کاروان به کربلا
https://btid.org/fa/vmsh2
🌷▪️ شب سوم: حضرت رقیه
https://btid.org/fa/vmsh3
🌷▪️ شب چهارم: طفلان حضرت زینب
https://btid.org/fa/vmsh4
🌷▪️ شب پنجم: حضرت عبدالله بن حسن
https://btid.org/fa/vmsh5
🌷▪️ شب ششم: قاسم بن الحسن
https://btid.org/fa/vmsh6
🌷▪️ شب هفتم: علی اصغر
https://btid.org/fa/vmsh7
🌷▪️ شب هشتم: علی اکبر
https://btid.org/fa/vmsh8
🌷▪️ شب نهم: عباس بن علی
https://btid.org/fa/vmsh9
🌷▪️ شب دهم: عاشورای حسینی
https://btid.org/fa/vmsh10
🌷▪️ شب یازدهم: شام غریبان
https://btid.org/fa/vmsh11
🌷▪️ شب دوازدهم: امام سجاد
https://btid.org/fa/vmsh12
#کربلا_مستشرقان
🔺روایت شرقشناس انگلیسی از آرزوی مسلمانان برای تدفین در کربلا
🔹ویلیام کنت لافتوس، شرقشناس انگلیسی قرن نوزدهم، در سفرنامه خود، توصیفات جالب توجهی از اوضاع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کربلا در این قرن ارائه داده است و میگوید: پیوسته جنازهها را برای دفن به کربلا میآوردند زیرا آرزوی دفن شدن در اینجا یعنی در خاکی که خون امام حسین(ع) با آن آمیخته شده، یکی از آرزوهای بزرگ مسلمانان و برتر از همه ارزشهاست.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#درک_تمدنی
#عاشورا
🖇 «عاشورا همواره نقطهی آغاز حرکتهای عظیم در تاریخ اسلام بوده است. عاشورا مشعل بزرگ زندگی و آزادگی است. در حرکت اخیر ملت ایران نیز از نیروی توفانگر عاشورا استفاده بسیار شد، لیکن سخن اصلی عاشورا، یعنی نماز و عدالت، چنانکه باید مطرح نگشت و اگر گاه گفته شد از حد حرف نگذشت. نماز توجه به بینیازهای خداست و عدالت توجه به نیازهای خلق خداست... ما نسبت به عاشورا مدیونیم؛ و ادای دین جز از راه تحققبخشی به اهداف عاشورا عملی نخواهد شد. »
✍ علامه محمدرضا حکیمی
📚قیام جاوید ، ص 133
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
13.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#درس_تاریخ
#حوادث_کربلا
🎥 روایت رهبر انقلاب از ماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#مرور_تاریخ
#حوادث_کربلا
🏴چهارم محرم الحرام :
🔰تحریک مردم به جنگ با امام حسین(ع) با فتوای شریح قاضی
🔸در روز چهارم ماه محرمالحرام سال 61 هجری قمری «ابن زیاد» با استناد به فتوایی که از «شریح قاضی» گرفته بود، مردم را به کشتن امام حسین (ع) تحریک کرد.
🔸در روز چهارم ماه محرمالحرام سال 61 هجری قمری «ابن زیاد» با استناد به فتوایی که از «شریح قاضی» گرفته بود، مردم را به کشتن امام حسین (ع) تحریک کرد.
🔸در این روز عبیدالله بن زیاد با استناد به فتوایی که از شریح قاضی گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین (ع) تحریک و تحریص کرد.
🔸معروف است که شریح قاضی به دستور عبیدالله بن زیاد، فتوا داد که « چون حسین بن علی بر خلیفه وقت خروج کرده، دفع او بر مسلمانان واجب است».
◽به دنبال آن 13 هزار نفر در قالب 4 گروه که عبارت بودند از:
1⃣. شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر
2⃣. یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر
3⃣. حصین بن نمیر با چهار هزار نفر
4⃣. مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر
◽به سپاه عمر بن سعد پیوستند. بهم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا بوده است
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir