eitaa logo
روی خط تاریخ و تمدن...
680 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
1.1هزار فایل
📝فعالیت: رصد کارهای دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی ارتباط با ادمین و دبیر انجمن تاریخ | تبادل : 🆔 @h_fatemirad
مشاهده در ایتا
دانلود
✍شهید آیت الله سید محمدباقر صدر (رحمه الله) 🔸چطور دلتان می‌آید؟! کسی که [اینهمه] توطئه‌ها و دسیسه‌ها بر ضد اسلام و تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌هایی که نسبت به مبانی اسلامی می‌شود را می‌بیند، چگونه دلش می‌آید که مطالعه و و را رها کند؟! (السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، ج‏٢، ص٢٨٩) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌در جامعه جاهلی عربستان پیش از اسلام ، دین شایع و عمومی ، بت پرستی بود ؛ همانطور که در بسیاری از اقوام و ملت‌ها رواج داشته است. جنس غالب بت‌ها در عربستان جاهلی ، از سنگ بوده است، با این وجود در کتب تاریخی با سه نام «انصاب» ، «أَوثان» و «اصنام» مواجه می‌شویم که بر بت‌ها اطلاق می‌شده است. علت این نامگذاری این است که بت‌ها یا از سنگ بودند یا غیر سنگ ؛ آنهایی که از سنگ بودند ، یا نتراشیده و معمولی بودند که نامیده می‌شدند ، یا سنگ‌هایی تراشیده و شکل دار بودند که نامیده می‌شدند! بت های غیر سنگی نیز نوعا از چوب و زر و سیم شکل دار بودند ، که نام داشتند. 🔰پس : انصاب : بت‌های سنگی نتراشیده و معمولی أوثان : بت‌های سنگی تراشیده شده و شکل دار اصنام : بت‌هایی غیر سنگی ، ساخته شده از چوب و زر و سیم ، و شکل‌دار 📷تصویر فوق ، سنگ‌نگاره‌ای از چهرۀ لات یا عزی است که در ویرانه‌های پترا یافت شده است؛ مربوط به قرن دوم یا سوم میلادی. 📚یکی از کهن ترین کتبی که در خصوص تاریخ بت پرستی و انواع بت و ... در عرب جاهلی ، تألیف شده ، کتاب الاصنام نوشته هشام کلبی است ، که علاقمندان می توانند بدان مراجعه کنند. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
27.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 اینکه امام حسین(ع) در کربلا درخواست بازگشت به مدینه میدهد؛ آیا شانه خالی کردن از وظیفه امامت نیست؟ 🎙دکتر محمدرضا جباری ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖 اعتراف تازه و داغ عالم سنی در مورد گسترش تشیع: در روزگار سختی به سر می‌بریم ، طلاب حوزه های علمیه مصر دارند شیعه میشوند حتی اساتید حوزه های علمیه اهل‌سنت و محدثین شیعه شدند.... ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌دروغ بزرگ اولویت رفاه مردم در دوره پهلوی!! 📌سال ۱۳۵۲ کارخونه «پارس‌وش» شیراز بیش ۴۰ ساعت در آتش سوخته و آتش‌نشانی نمی‌تونسته حریق رو خاموش کنه. می‌دونی چرا؟ چون شیراز با ۴۳۰ هزار جمعیت، فقط ۳ تا ماشین آتش‌نشانی فعال داشته. حالا اونایی که میگن اولویت شاه مردم بود بیان بگن چطوری شد یه دفعه اینطوری شد؟ (روزنامه اطلاعات ۱۳۵۲) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺عنوان: «مواجهه سیاسی دولت بنی امیه با ائمه (علیهم السلام) و شیعیان (اقدامات و اهداف)» 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی اکبر عالمیان 📌ناقدان: حجج الاسلام دکتر حسین عبدالمحمدی و دکتر رمضان محمدی ⏱زمان: 17 مرداد 1403، ساعت ده و نیم 🏢مکان:قم، میدان جهاد، مجتمع جامع امام خمینی(ره) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺غفلت علمای صدر مشروطه از خط غرب‌گرایی و غربزدگان 📌غفلت از خط و خطر روشنفکران غربزده دیگر آفت مهم نهضت مشروطیت بود. 📌مقام معظم رهبری در این زمینه می فرمایند: «در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند... که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی می‌کردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در آن زمان می‌زنند، یا در مطبوعاتشان می‌نویسند، مبارزه‌ی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که می‌دانست و می‌فهمید - مثل مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل‌الله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند.» ۸۸/۱۳/۶ ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فیلمبرداری رنگی یک سیاح ایتالیایی از قم - ۱۳۲۶ هجری خورشیدی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
noormags-شیخ_فضل_الله_نوری_انقلابی_عصر_استبداد،_اصلاح_گر_عصر_مشروطه-61526_1450930.pdf
1.32M
⚫️ نسخه PDF | مقاله علمی - ترویجی 📚 شیخ فضل الله نوری؛ انقلابی عصر استبداد؛ اصلاح‌گر عصر مشروطهنوشتاری محققانه به قلم مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر | فصلنامه قبسات ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺تصویر دیده نشده از امام خمینی(ره) در مجلس عزای سیدالشهدا(ع) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔰 روایت علم، نخست‌وزیر محبوب شاه از اوضاع مملکت در دهه پنجاه 📕 در بخشی از کتاب «گفتگوی من با شاه، خاطرات محرمانه امیراسدالله علم» آمده است: «در سال ۱۳۵۴ پنجاه درصد مردم ایران بی سواد بودند، در حالی که در همان سال نرخ بی‌سوادی در ترکیه ۴۰ درصد و در تانزانیا ۳۴ درصد بود 🔻 از هر چهار کودک یکی به هیچ وجه دسترسی به آموزش ابتدائی نداشت، هر چند کلاس‌های درس هفتاد هشتاد نفری متداول بود و هر دبستانی حتی در تهران روزی سه نوبت نوآموزان را می‌پذیرفت. به همین منوال میانگین عمر در ایران در حدود ۵۱ سال بود که تقریبا معادل بود با میانگین عمر در کشور فقیری مثل هندوستان و به مراتب کمتر از میانگین عمر در ترکیه که به رقم ۱۰ سال بالغ می‌شد 🔻 علی‌رغم درآمد سرشار مملکت، شاه و دولت او نتوانستند سطح بهداشت و درمان را حتی تا سطح خدمات مشابه در کشورهایی که به مراتب فقیرتر از ایران بودند بالا ببرد» 📚 منبع: گفتگوی من با شاه؛ خاطرات محرمانه امیراسدالله علم ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir