eitaa logo
روی خط تاریخ و تمدن...
671 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.1هزار فایل
📝فعالیت: رصد کارهای دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی ارتباط با ادمین | تبادل : 🆔 @h_fatemirad
مشاهده در ایتا
دانلود
📝این تحقیق، تلاشی در جهت مقایسه، ارزیابی و دسته بندی منابع قیام عاشورا است و در آن، کتاب هایی که از اواخر قرن اول تا قرن دهم هجری قمری دربارۀ قیام امام حسین علیه السلام نگاشته شده، مورد بررسی قرار گرفته اند و چون کتاب هایی که پس از آن، به ویژه در عصر قاجار در این باره نوشته شده، از ارزش تاریخی بیبهره اند، به بررسی آنها نپرداخته ایم. این نوشتار در چند محور انجام شده است: 🔖- سیر مقتل نگاری؛ شناسایی، معرفی و ارزیابی منابع دست اول بر اساس نوع روایت یا گزارش، منابع مورد استفاده و جهت گیریهای هر کدام؛ 🔖- شناسایی و طبقه بندی روایت ها و گزارش هایی که در مقاتل و نیز کتاب های تاریخی، رجالی، حدیثی، فضایل و مناقب موجود است. 🔖- ارزشیابی و نقد روایات که شامل سندشناسی، جهت گیریها، نقاط ضعف و قوت، مطالب اختصاصی و اشتباهات هر مقتل و گزارش است. 🔶فصل های اصلی این کتاب عبارتند از: 🔹فصل اول: نگاهی به منابع عاشورا 🔹فصل دوم: گزارش های تاریخی 🔹فصل سوم: گزارش های رجالی 🔹فصل چهارم: گزارش های جعلی و غیر واقعی 🔹فصل پنجم: گزارش های داستانی 🔹فصل ششم: گزارش های تخیلی 🔹فصل هفتم: گزارش های جامع 🔹فصل هشتم: علل و انگیزه های تحریف عاشورا ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📜 تصویری قدیمی از حرم مطهر امام حسین علیه السلام در بیش از یک پیش. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| مناسبتی 📜تاریخ کربلا [روز محرم] ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
مجموعه مقالات همایش ملی تمدن نوین اسلامی.pdf
9.08M
ما میتوانیم تمدّن نوین اسلامی را برپا كنیم و دنیایی بسازیم كه سرشار باشد از معنویّت و با كمک معنویت و هدایت معنویت راه برود. مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ 📚 مجموعه مقالات همایش ملی تمدن نوین اسلامی 📌محل برگزاری: تهران، دانشگاه شاهد 🗓 تاریخ برگزاری: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ تدوین و گردآوری: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شاهد ✍ محورهای همایش چیستی (مفهوم، مبانی، ابعاد و ویژگی ها) چرایی(ضرورت، امکان، مطلوبیت) چگونگی(الگوها، فرآیندها و روشها) 🌐 ارکان همایش رئیس شورای سیاست گذاری همایش / دکتر کامیار ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد رئیس همایش/ دکتر زهرا کیاسالاری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شاهد دبیر علمی همایش/ دکتر عبدالعلی توجهی، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
rooze-6.mp3
849.9K
🎙 | روز ۶ محرّم 📝رسیدن لشگر عمر سعد به سی هزار نفر 📝مذاکره امام حسین علیه السّلام با عمر سعد 📝نامۀ خولی به ابن زیاد ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
لهوف.pdf
7.64M
📕ترجمه لهوف ✍🏼نویسنده : 📝مترجم : سیدابوالحسن میر ابوطالبی 📄تعداد صفحات : ۲۲۳ صفحه ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
هدایت شده از فاطمی‌راد
1771291_148.pdf
876.2K
📚کتاب: ✍🏼مؤلف: حسن ازغدی 📕این مجموعه که روایتی تحلیلی از واقعه‌ تاریخ‌ساز عاشوراست؛ به بررسی این پرسش می‌پردازد که پس از ارتحال پیامبر اکرم(ص) کدام دلایل و عوامل منتج به این شد که معادله‌ قوا در عرصه‌ سیاست زیر و رو شده، درک مردم از مشروعیت به کل تغییر یابد و همه امور به گونه‌ای دگرگون شود که معروف در مَسند منکر نشیند و منکر، رنگ معروف بگیرد و عدالت و ولایت در جامعه‌ دینی بر سر نیزه رود. 📖برشی از کتاب: این تاریخ دردناک اسلام است، روح اسلام، قربانی کالبدش شد و محتوایش پیش پای فرم‌اش شهید گشت و بنابراین، اسلام با سلاح رستم فرخ‌زاد ایرانی یا هراکلیوس روم یا زبان شبهات کافرانه ابن ابی‌العوجاء و کفرگویی امثال او و نظریات جاثلیق، زمین‌گیر نشد؛ اسلام با روایات جعلی ابوهریره و ابودرداء، و با فتوای کعب الاحبار، ابوموسی اشعری و شریح قاضی کشته شد. سیدالشهدا در کربلا قربانی تحریف اسلام شد. این روند مسخ مذهب، تفکیک مذهب از حکومت، تفکیک اخلاق از سیاست، حذف «محتوا» و «حفظ شکل» بود که به مبهم و مجهول الهویه کردن اسلام، هزارقرائتی کردنش، تفسیر به رای قرآن، تحریف دین و منحط کردن اسلام انجامید و همین، هدف آن‌هاست؛ که از صحنه روزگار برانداختن اسلام، که می‌دانند ممکن نیست. ✍️بیشتر مباحث کتاب تاریخی‌اند اما تحلیل‌هایی که با آن‌ها تلفیق شده است اثری ماندگار را در برابر مخاطب قرار می‌دهد. اثری که هر خواننده‌ای؛ عاشورا را از زاویه‌ای جدید می‌نگرد و به راحتی از اتفاقات آن نمی‌گذرد. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh
علیه السلام از دیدگاه اندیشمندان جهان 👤ماربین آلمانی (خاور شناس معروف): ▪️حسین علیه السلام با قربانی کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود، به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت. این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست و بنای ستم هر چه در ظاهر عظیم و استوار باشد، ولی در برابر حق و حقیقت، چون پر کاهی بر باد خواهد رفت. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌تعطیلی دانشگاه معارف اسلامی قم 📝به اطلاع کلیه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه معارف اسلامی می‌رساند؛ بر اساس مصوبه هیئت رئیسه، تاریخ تعطیلی تابستانه دانشگاه از روز شنبه ۴ تا روز سه‌شنبه ۴ ۹۹ خواهد بود. 📝لذا با توجه به تعطیلی دانشگاه، آخرین روز کاری ، روز پنجشنبه ۲ مردادماه می‌باشد و در مدت تعطیلی دانشگاه، از ورود کارکنان و دانشجویان به دانشگاه ممانعت بعمل خواهد آمد. 📝بدیهی است از روز سه‌شنبه ۴ ۹۹ کلیه فعالیت‌های دانشگاه، طبق برنامه جاری ادامه خواهد یافت. 📌 منبع خبر: روابط عمومی دانشگاه
8.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌واقعه چرا شکل گرفت؟ 🎙 توضیحات حجت‌الاسلام "جباری" کارشناس مذهبی، درباره ها و بدعت هایی که منجر به وقوع حادثه شد. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| مناسبتی 📜تاریخ کربلا [روز محرم] ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔷🔹بحث شمر! در صفین خبر عجیبی است که این روزها می شنویم! بحثی که به دنبال خود این هشدار را هم دارد که"آنچه شمر را شمر کرد اخلاقش بود و بپرهیزید ای شیعیان که مبادا شما هم شمر بشوید!" برخی روایتی را گواه می آورند که شمر در جنگ صفین ضربه ای به صورتش خورده است و جانباز! شده است. ◀️ پاسخ: 1⃣ به صورت جزم عنوان مقدس جانبازی از شمر منتفی است. البته مشارکت او در جنگ صفین قابل کتمان نیست و همچنین سرگذشت شمر پس از جنگ صفین تا پایان عمرش روشن و خالی از ابهام است و کسی در دشمنی او با خدا و اهل بیت تردیدی ندارد. 2⃣ سرگذشت شمر از ابتدای ولادت تا قبل از جنگ صفین نیز روشن است. اینکه او از قبیله هوازن بود که پدرش و قبیله اش تا به جنگ با مسلمانان و تحمل شکست در آن نرسیدند مسلمان نشدند. نسب او و حرام زادگی اش هم که در تاریخ و در کلام امام حسین آمده است. 3⃣ قطعا او در جنگ صفین حضور داشته است‌. همراه با قبیله اش هوازن و تیره اش بنی ضباب. اما مورخین علت حضورش را نه نصرت امام که پیروی از سنت قبیله گرایی دانسته اند. چرا که او در آن هنگام از بزرگان قبیله نبوده و تاریخ می گوید وی به دنبال تصمیم بزرگان قبیله مبنی بر حضور در جنگ صفین، مانند سایر مردان قبیله این کار را و لو قلبا دوست نمی داشت، پذیرفت. 🔸البته از کلام خود شمر و عملکردش بعد از عاشورا نیز می توان فهمید حضورش در صفین از باب قاعده " الأمر لمن غلب" (پیروی از پیروز جنگ ها) بوده است که اتفاقا قاعده ایست اموی. 🔸شمر در توجیه کشتن امام حسین علیه السلام می گوید: " طاعت امیر بر ما واجب است و اگر اطاعت نمی کردیم از شتر آب کش پست تر بودیم." 🔸شاهد دیگر اعتقاد وی به قاعده الأمر لمن غلب، نامه ایست که وی پس از حاکمیت بنی زبیر به مصعب بن زبیر می نویسد که در آن خطاب نامه را به امیر مصعب بن زبیر قرار می دهد و مفادش آمادگی برای خدمت در رکاب امیر است. 🔸هم چنین شاهد دیگر، بیعت وی پس از جنگ صفین با معاویه است. حال آنکه سپاه مولا بعد از صفین دو گروه شدند گروهی وفادار به مولا و گروهی خوارج که هم زمان به مولا و معاویه معترض بودند؛ اما شمر راه سومی را در پیش گرفت و با معاویه بیعت کرد و همواره هم به این بیعت با " امیر غالب " باقی ماند. تا جایی که وقتی زیاد بن ابیه از جانب معاویه مامور شد تا شیعیان مولا را بکشد شمر در کوفه علیه شیعیان استشهاد جمع می کرد و برای وی می فرستاد. (از جمله استشهادی علیه "حجر بن عدی" از شیعیان امیرالمومنین) 🔸پس وی در زمره امویان کوفه است و روشن است که امویان از لحاظ اعتقادی عثمانی بوده اند و عثمانی ها نه تنها اعتقادی به ولایت مولا ندارند بلکه مولا را مسلمان نیز نمی دانستند. 4⃣ اما روایت طبری و نصر بن مزاحم از شمشیر خوردن صورت شمر در جنگ صفین نیز قابل استناد نیست. زیرا اولا روایت طبری مستقل نیست و همان روایت نصر بن مزاحم است و حتی خود او به نقل از کتاب وقعه صفین گزارش کرده است. 🔸تنها خبر نصر بن مزاحم در وقعه صفین می ماند که "خبر واحد" است. می دانیم که خبر واحد برای آنکه حجت باشد باید از طریق شخص "ثقه" نقل شده باشد. 🔸در حالی که دو خبر واحد نصر بن مزاحم یکی از طریق عمر سعد نقل شده است! و دیگری از طریق شخصی به نام صلت بن زهیر . 🔸صلت بن زهیر دو مشکل دارد؛ ۱-اینکه حتی در نام او میان علمای رجالی اهل سنت مثل ذهبی اختلاف است که آیا صلت بن زهیر است یا عمر بن صلت. ۲-از او تنها دو روایت نقل شده است؛ یکی حدیث جانبازی شمر و دیگری حدیثی از عمر بن خطاب در باب شرایط قاضی! هم چنین در شرح حال او آمده است که شاگرد یکی از غلامان خانه زاد عمر بن خطاب بوده است! 🔸وه که راوی خبر واحد جانبازی شمر اشخاصی هستند که یکی در کارنامه اش نوکری یزید را کرده است و دیگری نوکری خاندان عمر را. 🔸با این وجود اولا حدیث نصر بن مزاحم در باب جانبازی شمر نمی تواند حجت باشد. ثانیا به فرض در باب عمل به خبر واحد آنقدر اغماض کنیم که حتی به وثاقت فرد هم اصرار نداشته باشیم حضور شمر در صفین و حتی شمشیر خوردنش نه از باب علی دوستی که از باب اطاعت امیر غالب و اطاعت فرمان رییس قبیله بوده است. به علاوه از کجای آنچه گذشت دلدادگی شمر به مولا برداشت می شود؟ 🔶🔸آنچه شمر را شمر کرد، اخلاق شمر نبود، کینه و عداوتش با اهل بیت بود. اینکه جاهلانه ادعا شود که گناه شمر را شیعیان بزرگ کرده اند تا گناه خود را بپوشانند ، ظلمی است آشکار! 🔹اینکه با بی دانشی ادعا شود لعنت بر شمر در زیارت عاشورا یعنی لعنت بر اخلاق شمر! هم از آن ادعاهای بی پایه است. به راستی آیا مشکل شمر در اخلاقش بود یا در عداوت با خدا و "امام ناشناسی" او!؟ و آیا اهل بیت نمی توانستند به جای لعن او اخلاق او را لعن کنند!؟ چه اصراری است بر اثبات دوستی پیشین دشمنان اهل بیت با ایشان!؟ ✍🏼 حجت الاسلام معماریان (تلگرام) 🆔 @mahdimemaryan