eitaa logo
روی خط تاریخ و تمدن...
671 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.1هزار فایل
📝فعالیت: رصد کارهای دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی ارتباط با ادمین | تبادل : 🆔 @h_fatemirad
مشاهده در ایتا
دانلود
23.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند «سلیمان مُلک کتاب» فیلمی درباره زندگی و دستاوردهای حضرت استاد سید محمود مرعشی نجفی (فرزند مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی) ⬅️ این مستند، از مجموعه مستند «آیینه عمر» است که به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی ساخته شده است. ⏰پنجشنبه، ۲۰ دی ماه، ساعت ۱۹:۰۰ 📺 از شبکه چهار سیما
🔻چرا همه‌ی نویسندگان اولیه‌ی کتاب های پانترکیسم، یهودیند؟! ✍آرمینیوس وامبری، یهودی مجارستانی بود که در دربار انگلستان فعالیت های سیاسی انجام می‌داد. او بعدها در دربار عثمانی نفوذ کرده و اولین تفکرات پانترکیسم را در دربار عثمانی ایجاد کرد تا مانعی در مقابل تزار روس باشد پس از او لئون کاهون، فرانسوی یهودی شروع به تعریف و تمجید از ملیت سازی تورک‌ها کرد و کتابی را در مورد ملیت سازی جعلی تورک ها نوشت که البته تاریخ‌ دانان میگویند که گفته‌های وی، اصلا دارای اسناد تاریخی معتبری نیست! سپس آرتور دیوید، نویسنده‌‌‌ انگلیسی یهودی دیگری، در کتاب خود تلاش کرد تا به ترک زبان‌ها حس نژادستیزانه بدهد! اما طرح یک سوال/ چرا همه‌ی ایده پردازان و نویسندگان اولیه‌ی کتاب های پانترکیسم یهودیند؟ چرا مثل کمونیسم‌ و بهاییت، تشکیلات پانترکها نیز به یهود بازمی‌گردد؟! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📸 درب ورودی حرم (س) 🗓دوره‌ی قاجار ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خیلی زشته اگه آزادی بیان در دوران پهلوی رو فراموش کنیم. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
: 🔸مقام معظم رهبری از حیث یک شخصیت تمدنی به مثابه یک "حکیم قدرتمند تمدنی" در جهان تمدنی امروز و جهان تمدنی آینده نقشی تاریخی و فراتاریخی ایفا می کند. 📗با مطالعه و شناخت هندسه کلان اندیشه تمدنی معظم له در موارد ذیل، قدرت حکمیانه ایشان در حوزه تمدنی بیشتر نمودار و نمایان می شود: 1⃣ معظم له مبتنی بر یک نوع جهان بینی تمدنی مقارن با نوعی حکمت نظری و حکمت عملی در مقیاس تمدنی؛ 2⃣ معظم له در مطالعات تمدنی و گفتمان تمدنی، مبتنی بر یک نوع حکمت تمدنی و فلسفه حکمت تمدنی با رویکرد دینی؛ 3⃣ معظم له در مناصب حکومتی و اجتماعی براساس یک نوع حکمت تمدنی با تاکید بر فلسفه علم انسانی دینی جریان و استمرار دارد؛ 4⃣ معظم له در ارتباط با محیط و میدان تمدنی در مقیاس منطقه ای و جهانی، براساس نوعی التزام به حکمت تمدنی تحقق و صورت می گیرد؛ 5⃣ معظم له مبتنی بر تجربه تمدنی، نظریه تمدنی و تحلیل تمدنی با تاکید بر تمدن عصر نبوی ص، تجربه تمدنی غرب و تجربه تمدنی انقلاب اسلامی، براساس نوعی حکمت تمدنی جریان دارد؛ 6⃣ در تجربه تمدنی انقلاب اسلامی در اندیشه تمدنی معظم له، بر اساس یک نوع حکمت تمدنی با رویکرد دینی پدیدار هست؛ 7⃣،حرکت تمدنی و کنش تمدنی معظم له،غایت تمدن نوین اسلامی بایستی منتهی به عینیت یک نوع امت واحده اسلامی شود که نگاهی با رویکرد حکمت عملی به مقوله تمدن با رویکرد دینی هست؛ 8⃣ به مقوله تمدن نوین اسلامی در اندیشه تمدنی معظم له،از تشکیل نظام اسلامی تا دولت اسلامی و رسیدن به جامعه اسلامی،ذیل یک نوع حکمت عملی از نوع تمدنی تفسیر و تحلیل و عینی می شود؛ 9⃣ به سمت نوعی سبک زندگی اسلامی در مقیاس تمدنی در اندیشه تمدنی معظم له،بر اساس حرکت به سمت نوعی حکمت عملی از نوع تمدنی امکان پذیر خواهد شد؛ 🔹با ملاحظه اندیشه های تمدنی همراه با حرکت و کنش تمدنی معظم له، شخصیت تمدنی مقام معظم رهبری را می توان "" نامید. ✍دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی 🆔@mir_mohammadi5050 ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
❇️نشست هم‌اندیشی بانوان تاریخ‌پژوه حوزه و دانشگاه 🔹دکتر صفری فروشانی به درونی‌سازی تولید علم تصریح کرد و گفت: دغدغۀ درونی‌سازی و درونی‌زایی را جدی بگیریم. قواعد خودمان را خودمان تعبیه کنیم و این امکان وجود دارد که در تاریخ و تاریخ‌پژوهی، هم درونی‌سازی کنیم هم درونی‌زایی کنیم. خودمان باید فکر کنیم که نقش زنان در تولید فکر چه مقدار است؟ نقش اساتید در تولید فکر چه مقدار است؟ ❇️به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو، هم‌اندیشی بانوان تاریخ پژوه حوزه و دانشگاه با حضور دکتر صفری فروشانی عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی ؛ دکتر ناهید طیبی مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه مطالعات اسلامی و مدیر دانشنامه زن مسلمان؛ خانم زهرا کبیری پور (دانشجوی دکتری تاریخ تشیع) و اساتید تاریخ‌پژوه در سالن همایش‌های انجمن تاریخ پژوهان حوزه به دبیری خانم دکتر اعظم ابوالحسنی عراقی استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد. این نشست با هدف گفتگو و تبادل نظر میان بانوان فعال در حوزه مطالعات تاریخی برگزار شد. 💠عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی گفت: نکتۀ دیگر در بحث ارتقا است. منظورم از ارتقا هم ارتقای دانش است یعنی هم دانشجویان را ارتقا بدهید و هم خودتان را ارتقا بدهید و هم دانش را ارتقا بدهید. هرکدام از شما باید به یک‌رشته یا یک موضوع شناخته شوید. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
1403-10-12.mp3
28.64M
📌جایگاه فلسفه‌ِعلم‌ِتاریخ در مطالعات تاریخ تحلیلی 🔹ارائه‌دهنده‌:دکتر مجید کافی 🔸ناقد:دکتر نعمت‌الله صفری‌ فروشانی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺نادرستی گزارش تولد امام جواد علیه السلام در10 رجب 🔸نگارندگان كهن شيعه؛ مانند اشعرى، كلينى، مسعودى، حسن‏ بن‏ محمد قمى، شیخ مفيد و شیخ طوسی بر تولد امام جواد ع در نیمه ماه رمضان تأكيد دارند. (المقالات و الفرق، ص99 – 96. الكافى، ج1، ص492 . اثبات الوصية، ص183، تاريخ قم، ص200. مسارالشيعة، ص24، المقنعة، ص482. تهذيب الأحكام، ج6، ص102.) ❗️تنها ابن عیاش گفته که تولد امام جواد ع، در ماه رجب بوده و این هم درست نیست؛ 🔸 چراكه ✅ اولاً به گفته شيخ طوسى و نجاشى (رجال، ج1، ص225) حافظۀ ابن‏ عياش در پايان عمر ناتوان شد و تعبيرها و مطالب را جابه‏جا گزارش مى‏كرد و گزارش او دربارۀ تولد امام¬ جوادع نيز، در این شرایط بوده است، به همین دلیل شيخ طوسى در تهذيب¬الأحكام، به این گزارش او اعتنا نكرده و تولد آنحضرت را در نیمه ماه رمضان دانست. نجاشى نیز مى‏گويد: به دلیل فراموشی ابن عیاش از نقل روايت او پرهيز كردم. ✅ثانیاً دعای اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ .... نیز نسخه صحیح آن 👇 اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الأول وَ ابْیهِ عَلِيِّ الْمُنْتَجَبِ وَ أَتَقَرَّبُ بِهِمَا إِلَيْكَ ... است و مقصود از آن دو امام، حضرت امیر و امام باقر ع است؛ زیرا تنها همین دو امام هستند که تولد آنان در ماه رجب رخ داده است نه امام جواد و امام هادی، چراکه بر اساس منابع معتبر، تولد امام هادی ع در نیمه ذیحجه است، تولد امام جواد ع هم در نیمه ماه رمضان، و نسخه ذکر شده این دعا در مفاتیح الجنان، هم خطا و تصحیف نساخ است. ر.ک: کتاب بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان ع. و تسترى، قاموس الرجال، ج1، ص622، و انتهای ج12. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺تصاویری از جنایات رضاپهلوی و اعدام سران عشایر لر ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir