فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اندر حکایت #وام_دانشجویی !!!
به روایت تصویر👆🏼
#دانستنی
✍🏼املای #درست برخی از واژهها:
• «اثناعشر» (نه اثنیعشر. «اِثناعشر» به معنای دوازده است: شیعۀ اثناعشری)
• «ارائه» (نه ارایه؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «بحبوحه» (نه بهبوهه/ بهبوحه)
• «برهه» (نه برحه)
• «بنیانگذار» (نه بنیانگزار)
• «بیمحابا» (نه بیمهابا)
• «پول خرد» (نه خورد)
• «ترجیح» (نه ترجیه)
• «توجیه» (نه توجیح)
• «جزئی» (نه جزیی؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «خانهای، جملهای» (نه خانهایی، جملهایی. توضیح اینکه «خانهئی» و «خانهیی» هم درستاند، ولی رایج نیستند)
• «راجع به» (نه راجبه/ راجب به)
• «رئیس» (نه رییس؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «زادبوم» (نه زادوبوم. معنایش “محلِ تولد” است)
• «سپاسگزار» (نه سپاسگذار)
• «سؤال» (نه سئوال/ سوآل/ سوال)
• «شکرگزار» (نه شکرگذار)
• «شیء» و نکرهاش: «شیئی» (نه شی/ شئی)
• «علاقهمند» (نه علاقمند)
• «فروگذار» (نه فروگزار)
• «فنّاوری» (نه فنآوری؛ چون فنّاوری به معنای آوردن فن نیست، بلکه بهمعنای داشتنِ فن و بهکاربردنِ آن است)
• «مأخذ» جمعش: «مآخذ»
• «مبدأ» (نه مبداء)
• «مذاق» (نه مزاق/ مذاغ)
• «مرهم» (نه مرحم. مرهم همان پانسمان امروزی است)
• «مرئی» (نه مریی؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «مزبور» (نه مذبور)
• «مشکل» (نه مشگل. این کلمه عربی است و نمیتواند «گ» داشته باشد)
• «مطمئن» (نه مطمعن)
• «معتنابه» (نه متنابه. معنایش “درخور اعتنا”ست)
• «معذب» (نه موذب)
• «منشأ» (نه منشاء)
• «ناهار» (نه نهار)
• «نمازگزار» (نه نمازگذار)
• «وهله» (نه وحله)
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
#معرفی_کتاب
📌کتاب «پاسخ به #شبهاتکرونا»
در ایام کرونا چه از ناحیه ملحدان و چه روشنفکران دینی، و حتی برخی اذهان عمومی شبهاتی ناظر به باورها، ارزشها و نمادهای دینی و مذهبی مطرح شده اند. اگرچه برخی از آنها جدید نبوده و در تراث گذشته نیز متکلمان به آنها پاسخ داده اند، اما کرونا بهانه ای برای طرح مجدد آنها گردید. مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه قم در کتاب یادشده به مهمترین این شبهات اشاره و پاسخ میدهد.
📝کتاب، تابستان امسال (۱۳۹۹) در ۱۱۹ صفحه و طی سه فصل توسط مرکز مطالعات حوزه به چاپ رسیده است.
📝مبارزه با دین و مناسک مذهبی؛ قمهراسی و تقدس زدایی از حرم و حوزه؛ هجوم به نظام اسلامی، از عناوین سه فصل این کتاب هستند که ذیل هر فصل چندین بحث فرعی دیگر مطرح میشود.
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
#کارگاهمجازی
❇️📌کارگاه آموزش مجازی #مقاله_نویسی
📝علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @kmpheekq مراجعه فرمایید و یا با شمارۀ ۰۲۵۳۷۱۰۸۱۵۹( از ساعت ۱۴ الی ۱۸) تماس بگیرید.
❇️📌کارگاه آموزش مجازی #رایانه
📝علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @pheekq مراجعه فرمایند و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۱۰۸۱۳۹(ازساعت ۹ الی ۱۶) تماس حاصل فرمایند.
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#دانلود_رایگان
#دوفصلنامه
📌 دوفصلنامه #سیره_پژوهی اهلبیت علیهم السلام
🔖رایگان دانلود بفرمائید:🔻
🌐http://sirepajouhi.isca.ac.ir/issue_4836_4837.html
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
#وبینار
📌ظرفیت های #کارآفرینی رشته تاریخ در جامعه کنونی ایران
◻باحضور جناب آقای دکتر مهدی میرکیایی،مدیر گروه رشته تاریخ وجمعی از اساتید برجسته رشته تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی
🗓 #فردا || ساعت ۱۷ تا ۱۹
🔹لینک ورود به جلسه:
🌐https://meeting.atu.ac.ir/ch/anjoman-tarikh
presenteruser: tarikh
pass: 1399
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
#وبینار | عکس باز شود 🔺
📌 مبانی #سواد_رسانهای
🗓 #امروز | ساعت ۱۸
🔹 لینک شرکت :
🌐 savadrasane.ir/neshast
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
15146-fa-raho-rasem-talabegi-koli.pdf
4.61M
#دانلود_رایگان
📚 #راه_و_رسم_طلبگي (در یک جلد)
✍🏼 محمد عالم زاده نوري.
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
#خبر | عکس باز شود 🔺
📌 تمدید ثبت نام آزمون ورودی دوره #دکتری سال ۱۴۰۰ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
📑 اطلاعات بیشتر :
🌐 http://dte.bz/8ASoh
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاعرسانی
#درستنویسی
📌بالأخره "میباشد" درست میباشد یا غلط؟!
در فارسی امروزی، مصدر «باشیدن» به صورت یک فعل اِسنادی معادل «است» نداریم و بنابراین، بهتر است فعل «می باشد» به کار گرفته نشود؛ هرچند کاربرد آن را نمی توان غلط دانست.
در این باره، در کتاب ارزشمند «غلط ننویسیم» مدخل ارزشمندی هست که خلاصه اش را برایتان می آورم:
بعضی از فضلا معتقدند که در نوشته های معتبر فارسی، هرگز «می باشد» به جای «است» به کار نرفته و بنا بر این، استعمال آن غلط است. این حکم درست نیست. البته موارد استعمال «می باشد» به نسبتِ «است» بسیار اندک است، ولی بزرگان شعر و نثر فارسی گاه گاه آن را به جای این به کار برده اند...
با این همه، به دو دلیل بهتر است که از استعمال «می باشد» به جای «است» خودداری شود. اولاً «می باشد» و دیگر صیغه های «باشیدن» در گفتار عادی مردم رایج نیست و البته زبان نوشتار...هرچه به زبان روزمره نزدیک تر باشد، بهتر است...
ثانیاً «می باشد» به عنوان فعل اِسنادی، هیچ فرقی با «است» ندارد و بنابراین نیازی نیست که جانشین آن شود، مگر برای احتراز از تکرار؛ ولی [حتی] تکرار فعل را [هم] لزوماً نباید از عیوب نگارش دانست.
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir