13.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
غنیمت های جنگی به چه کسانی می رسد؟
◀️اموالِ کفّار فراری،در اختیار رهبر دینی است.
🍂نظام اسلامی به پشتوانه اقتصادی نیاز دارد که یکی از آنان فیئ و اموالی است که بدون جنگ،به خاطر فرار یا متارکه کفّار نصیب مسلمانان می شود. ما أَفاءَ اللّهُ عَلی رَسُولِهِ
◀️برنامه ریزان اقتصادی در نظام اسلامی باید به تعدیل ثروت وعدم تمرکز آن در دست یک گروه خاص توجه داشته باشند. کَیْ لا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ
🍂در مسائل مالی و تقسیم آن لغزشگاهی است که باید با تقوا از آن گذشت. ما أَفاءَ اللّهُ ،وَ اتَّقُوا اللّهَ
◀️ اطاعت بی چون و چرا از پیامبر،نمودی از تقوا است. ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ ، وَ اتَّقُوا اللّهَ
🍂 بی تقوایی،کیفری شدید دارد. «وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ»
◀️ یاد کیفر سخت،سبب تقوا است. وَ اتَّقُوا اللّهَ، شَدِیدُ الْعِقابِ
🍂کسانی در ادّعای دین داری صادقند که در عین فقر و آوارگی،حامی خدا و رسول باشند. لِلْفُقَراءِ...
◀️بستر سازی برای ارائه خدمات به دیگران یک ارزش است.
🍂در ستایش از گروهی،نباید از گروه دیگر غافل شد تا ایجاد حساسیّت شود.
◀️خداوند از افرادی که حسد ندارند ستایش می کند.
🍂طبع بلند و دید وسیع،مورد ستایش قرآن است. لا یَجدون
◀️بخشش با وجود نیاز مهمتر است. یُؤْثِرُونَ ، وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَهٌ
🍂بخل با نفس عجین است.اگر کسی از بخل دور شود نه تنها از مال بلکه از جان نیز می تواند بگذرد.
◀️ بخیل،رستگار نمی شود. «مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
تلاوت تصویری ترجمه گویا تفسیر مختصر سوره حشر۶تا۸
✔️ ده ۱۰ درس برای شناخت انسان های بزرگ، متوسط و کوچک
🌲 *درس ١*
_انسانهای بزرگ زودتر از دیگران سلام می دهند._
_انسانهای متوسط در سلام کردن عجلهای ندارند._
_انسانهای کوچک اما منتظرند دیگران به آنها سلام کنند._
🌲 *درس ٢*
_انسانهای بزرگ اول فکر می کنند، بعد حرف میزنند._
_انسانهای متوسط اول حرف میزنند، بعد فکر می کنند._
_انسانهای کوچک اصلا فکر نمیکنند._
🌲 *درس ٣*
_انسانهای بزرگ بدیهای دیگران را فراموش می کنند._
_انسانهای متوسط خوبیهای دیگران را فراموش می کنند._
_انسانهای کوچک قبول ندارند که چیزی را فراموش میکنند._
🌲 *درس ۴*
_انسانهای بزرگ انتقادپذیرند._
_انسانهای متوسط انتقاد گریزند._
_انسانهای کوچک انتقاد ستیزند._
🌲 *درس ۵*
_انسانهای بزرگ اشتباهات خود را جبران میکنند._
_انسانهای متوسط اشتباهات خود را تکرار میکنند._
_انسانهای کوچک اصلا قبول ندارند که در زندگی اشتباه میکنند._
🌲 *درس ۶*
_انسانهای بزرگ به فکر حفظ جایگاه دیگران هستند._
_انسانهای متوسط فقط به فکر حفظ جایگاه خود هستند._
_انسانهای کوچک به فکر نابودی جایگاه دیگران هستند._
🌲 *درس ۷*
_انسانهای بزرگ دیگران رو تمجید میکنند._
_انسانهای متوسط دیگران رو نظاره می کنند._
_انسانهای کوچک دیگران رو مسخره می کنند._
🌲 *درس ۸*
_انسانهای بزرگ دایره رفاقت رو بزرگ می کنند._
_انسانهای متوسط دایره رفاقت رو حفظ میکنند._
_انسانهای کوچک دایره رفاقت رو نابود میکنند._
🌲 *درس ۹*
_انسانهای بزرگ پول را خرج دیگران میکند._
_انسانهای متوسط پول را خرج خود میکنند._
_انسانهای کوچک اما خود را خرج پول میکنند._
🌲 *درس ۱۰*
_انسانهای بزرگ وحدت ایجاد می کنند._
_انسانهای متوسط وحدت رو حفاظت می کنند._
*انسانهای کوچک نفاق ایجاد می کنند.*
╭━━⊰❀☀️❀⊱━━╮
🌸🍃
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
مکن بد که بینی به فرجام بد
ز بد، گردد اندر جهان نامْ بد. (فردوسی).
◀️حداقل کیفر پیمان شکنی، تبعید و بیرون راندن از وطن است.(بنی نضیر به خاطر توطئه و خیانت مستحق کیفر سخت بودند،ولی آن حکم به تبعید شدنشان تبدیل شد.) «لَوْ لا أَنْ کَتَبَ اللّهُ عَلَیْهِمُ الْجَلاءَ لَعَذَّبَهُمْ فِی الدُّنْیا»
◀️ ستیزه جوئی،سبب قهر الهی و تبعید بنی نضیر شد، نه یهودی بودن آنان.«ذلِکَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللّهَ»
◀️ کیفرهای الهی بر اساس عملکرد انسان و عادلانه است. «ذلِکَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللّهَ»
◀️ در جبهه جنگ،تمام حرکات باید زیر نظر فرمانده باشد. ما قَطَعْتُمْ ... فَبِإِذْنِ اللّهِ
◀️جبهه گیری در برابر رهبر آسمانی، در واقع جبهه گیری در برابر خداست.(در ابتدای آیه،جبهه گیری در برابر خدا و رسول است ولی پایان آن،جبهه گیری در برابر خداوند مطرح شده است.) شَاقُّوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ ... یُشَاقِّ اللّهَ
◀️ قطع کردن یا نکردن درختان، حدودی دارد که باید با جواز الهی انجام گیرد.
ما قَطَعْتُمْ ...أو ترکتم... فَبِإِذْنِ اللّهِ
◀️ فسق و اعتقادات فاسد انسان، در هدر رفتن اموال او اثر دارد. ما قَطَعْتُمْ ...اَلْفاسِقِینَ
◀️ کارهای ایذایی در جبهه مانعی ندارد. «لِیُخْزِیَ الْفاسِقِینَ»
تلاوتتصویری ترجمه گویا تفسیر مختصر سوره حشر۳تا۵
منبع:
📗تفسیر نور استاد قرائتی
📽کلیپ: مؤسسه پیامبر مهر و رحمت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره الرحمن- آیه ۱ و ۲
ألرَّحْمَنُ
عَلَّمَ الْقُرْآنَ
ترجمه
خداوندِ رحمان، قرآن را آموخت.
خداوند، رحمان است. «الرّحمن»
پیامبرش، مایه رحمت است. «و ما ارسلناک الاّ رحمة للعالمین»
قرآنش نیز رحمت است. «و رحمة للمؤمنین»
«رحمن» نام مخصوص خداوند است که ۱۶۹ بار در قرآن آمده و ۱۱۴ مرتبه در هر «بسماللّه» تکرار شده است.
در مواردى از قرآن، کلمه «الرّحمن» به جاى «اللّه» بکار رفته است:
«قالوا اتّخذ اللّه ولدا»؛ «قالوا اتّخذ الرّحمن ولدا»
«اتاکم عذاب اللّه»؛ «یَمسّک عذاب من الرّحمن»
«قل ادعوا اللّه او ادعوا الرّحمن»
در آیین سخنورى و نگارش، سر فصل سخن، نشانه و نمودار تمام سخن است. در اینجا نیز چون سوره نگاهى به نعمتهاى الهى دارد، در آغاز آن «الرّحمن» آمده است.
قرآن، باید محور امور باشد. در سوره قبل (قمر)، بارها آسان بودن قرآن مطرح شد: «لقد یسّرنا القرآن للذّکر» در این سوره خدا، اولین معلّم آن معرّفى مى شود. «علم القرآن»
علمى جلوه رحمت است که آموزش خدا باشد. «الرّحمن علّم»
علمى جلوه رحمت است که جامع باشد. «تبیاناً لکلّ شىء»
علمى جلوه رحمت است که پاداشى از ما نخواهد و بر اساس رحمت باشد. «الرّحمن علّم»
🌺انس با قرآن کریم🌺۱۴۰۰/۱/۲۶
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره الرحمن- آیه ۱ و ۲ ألرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ
علمى جلوه رحمت است که در هر زمان کاربرد داشته باشد.
علمى جلوه رحمت است که بصیرت آفرین و تقوا آفرین باشد.
تعلیم قرآن توسّط خداوند «علّم القرآن»، یعنى:
تعلیم حقّ. «نزل علیک الکتاب بالحق»
تعلیم داورى. «أنزلنا الیک الکتاب بالحقّ لتحکم بین النّاس»
تعلیم آنچه فراگیرى آن از راههاى عادّى ممکن نیست. «و علّمک مالم تکن تعلم»
تعلیم برهان. «قد جاءکم برهان»
تعلیم عمل صالح. «و الّذین یمسکون بالکتاب... انا لانضیع أجر المصلحین»
تعلیم موعظه، شفاى دل، هدایت و رحمت. «قد جائتکم موعظة من ربّکم و شفاء لما فى الصّدور و هدىً و رحمة للمؤمنین»
تعلیم غیب. «ذلک من أنباء الغیب»
تعلیم بهترین داستانها. «نحن نقصّ علیک أحسن القصص»
تعلیم شناخت حقایق. «تبیاناً لکلّ شىء»
تعلیم برترینها. «و لایأتونک بمثل الاّ جئناک بالحقّ و أحسن تفسیراً»
تعلیم میزان شناخت حق از باطل. «أنزل الکتاب بالحقّ و المیزان»
تعلیم سالمترین سخن. «لایأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه»
تعلیم موعظه. «فذکّر بالقرآن مَن یخاف وعید»
تعلیم رشد. «یهدى الى الرّشد»
تعلیم کتابى که بقاى آن بیمه شده است. «انّا نحن نزّلنا الذکر و انّا له لحافظون»
سرچشمه قرآن:
قدرت و عظمت: «تنزیلاً ممن خلق الارض و السّموات العلى»
عزّت و حکمت: «تنزیلُ الکتاب من اللّه العزیز الحکیم»
لطف و رحمت: «تنزیلٌ من الرّحمن الرحیم»
ربوبیّت و رشد: «تنزیلٌ من ربّ العالمین»
🌺انس با قرآن کریم🌺۱۴۰۰/۱/۲۶
علمى جلوه رحمت است که در هر زمان کاربرد داشته باشد. علمى جلوه رحمت است که بصیرت آفرین و تقوا آفرین
پیام ها
۱- خداوند، اولین معلّم قرآن است. «الرّحمن علّم القرآن»
۲- شریعت، بر اساس رحمت است. «الرّحمن علّم القرآن»
۳- شبهات را باید پاسخ داد. در برابر کسانى که مىگویند: قرآن را بشرى به پیامبر آموخته است: «یعلّمه بشر»، باید گفت: خدا آموخت. «الرّحمن علّم القرآن»
۴- تعلیم قرآن به انسان، جلوهاى از رحمت الهى است. «الرّحمن علّم القرآن»
۵ - معلّمى، شأن خداوند است. «الرّحمن علّم القرآن»
۶- کار تعلیم و تعلّم، باید بر اساس محبّت و رحمت باشد. «الرّحمن علّم القرآن»
۷- قرآن، قابل درک و شناخت براى بشر است. «علّم القرآن»
🌺انس با قرآن کریم🌺۱۴۰۰/۱/۲۶
پیام ها ۱- خداوند، اولین معلّم قرآن است. «الرّحمن علّم القرآن» ۲- شریعت، بر اساس رحمت است. «الرّحم
توضیحات
سیماى سوره الرّحمن
این سوره هفتاد و هشت آیه دارد و در مدینه نازل شده است.
نام سوره برگرفته از آیه اول است و «الرّحمن» همچون «اللّه» از نامها و صفات مخصوص خداوند مىباشد.
امام کاظم (ع) فرمود: هر چیزى عروسى دارد و عروس قرآن، سوره الرّحمن است.
در این سوره، آیه «فباىّ آلاء ربّکما تکذّبان» سى و سه مرتبه تکرار شده که بیشترین تکرار در کل قرآن است. جالب آنکه این آیه تکرارى، هم انسانها را مورد خطاب قرار داده و هم جنّیان را، که کدام یک از نعمتهاى بى شمار الهى را تکذیب مىکنید؟
در سوره قبل، هشدار تکرار شده بود: «عذابى و نذر»، در این سوره نعمتها تکرار مىشود. «فباىّ آلاء ربّکما...»
سوره قبل با قیامت شروع و با قدرت الهى تمام شد: «اقتربت الساعة... ملیک مقتدر» ولى این سوره با رحمت شروع و با اکرام الهى پایان مىپذیرد. «الرّحمن... ذى الجلال و الاکرام»
55.Ar-Rahman.01-02.mp3
3.2M
تفسیر سوره الرحمن آیه 1-2/ استاد قرائتی
55.Ar-Rahman.03-04.mp3
2.53M
تفسیر سوره الرحمن آیه 3-4/ استاد قرائتی
تفسیر نور (محسن قرائتی)
خَلَقَ الْإِنْسانَ «3»
او انسان را آفريد.
نکته ها
آفرينش انسان از جهات مختلف قابل توجّه است:
از جهت سير تكاملى كه چگونه از خاك بىجان، موجودى جاندار و باشعور بر مىآيد.
از جهت تأمين نيازهاى مادّى كه چگونه جهان طبيعت در تسخير او قرار گرفته است.
از جهت گرايشهاى مثبت و منفى كه قرآن به برخى از آنها اشاره نموده است، از جمله:
زود نا اميد مىشود. «قَتُوراً» «1»
حريص است. «هلوع» «2»
بىتاب است. «جَزُوعاً» «3»
زيانكار است. «لَفِي خُسْرٍ» «4»
زيادهخواه است. «لَيَطْغى» «5»
ستمگر است. «ظَلُوماً» «6»
نادان است. «جَهُولًا» «7»
شتابزده است. «عَجُولًا» «8»
ناسپاس است. «كَفُورٌ»* «9»
قدرنشناس است. «كنود» «10»
آيات ديگر قرآن، خصوصيات مثبت انسان را اين گونه ارائه مىدهد:
مسئوليّت پذيرى، داشتن آزادى و قدرت انتخاب؛
امكان تغيير روش، توبه و انقلاب و جهش درونى؛
«1». اسراء، 100.
«2». معارج، 19.
«3». معارج، 20.
«4». عصر، 2.
«5». علق، 6.
«6». احزاب، 72.
«7». احزاب، 72.
«8». اسراء، 11.
«9». اسراء، 67.
«10». عاديات، 6.
جلد 9 - صفحه 376
دارا بودن استعدادها و ظرفيّتهاى بزرگ درونى؛
ويژگى بى نهايتطلبى؛
جانشين خداوند روى زمين؛
مسجود فرشتگان؛
دارا بودن قدرت تقليد و اثرپذيرى يا قابليّت الگو شدن و تأثيرگذارى؛
تركيبى از تضادها، عقل و فطرت در برابر غريزه و شهوت؛
داراى قدرت تفكّر و خلّاقيت و ابتكار.
آنجا كه بحثِ آموزش قرآن است، بر آفرينش انسان مقدّم شده است. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسانَ» امّا آنجا كه آموزش علوم ديگر مطرح است، آفرينش انسان مقدّم شده است.
خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ .... الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ «1»
پیام ها
1- خداوند، خالق انسان است، نه طبيعت بىجان. الرَّحْمنُ ... خَلَقَ الْإِنْسانَ
2- خلقت انسان، جلوهاى از رحمت الهى است. الرَّحْمنُ ... خَلَقَ الْإِنْسانَ
3- مؤلّف كتاب تشريع، همان مؤلّف كتاب تكوين است. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ»
4- قرآن، بر انسان، شرافت و تقدم دارد. (فكر و معرفت، بر جسم و طبيعت مادى مقدّم است.) «عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ»
5- قرآن، سرآمد تمام كتابها و انسان، سرآمد تمام مخلوقات است. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ»
6- انسان، در سايه فراگيرى قرآن، به كمال خلقتش دست مىيابد. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ»
«1». علق، 2- 4.
تفسير نور(10جلدى)، ج9، ص: 377
پانویس
منابع
تفسیر نور، محسن قرائتی،
🌺انس با قرآن کریم🌺۱۴۰۰/۱/۲۶
تفسیر نور (محسن قرائتی) خَلَقَ الْإِنْسانَ «3» او انسان را آفريد. نکته ها آفرينش انسان از جهات مخت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره الرحمن- آیه ۴
عَلَّمَهُ الْبَیَانَ
ترجمه
به او بیان آموخت.
حضرت على (ع) مى فرماید: «لاتجعلنّ ذرب لسانک على من انطقک و بلاغة قولک على من سدّدک» تندى و تیزى زبانت را براى کسى که تو را سخن گفتن تعلیم داده قرار مده و بلاغت و زیبایى کلامت را به رخ کسى که گفتار تو را قاعده مند و زیبا کرده، مکش.
قدرت بیان و سخن گفتن، هدیه الهى به انسان است و قرآن براى شیوه بیان دستوراتى داده است، از جمله:
مستدل و محکم باشد. «قولاً سدیداً»
پسندیده و به اندازه باشد. «قولاً معروفاً»
نرم و مهربانانه باشد. «قولاً لیّناً»
شیوا و رسا و واضح باشد. «قولاً بلیغاً»
کریمانه و بزرگوارانه باشد. «قولاً کریماً»
زیبا، نیکو و مطلوب باشد. «قولوا للنّاس حسناً»
بهترینها گفته شود.«یقولوا الّتى هى احسن»
حتّى مجادلات و گفتگوهاى انتقادى، به بهترین وجه باشد. «جادلهم بالّتى هى احسن»
پیام ها
۱- علم، برترین کمالى است که خداوند به انسان عطا کرده است. «علّم... علّمه» (علم و تعلیم قبل و پس از خلقت انسان تکرار شده است)
۲- زبان و لغت خاص مهم نیست، اصل قدرت بیان مهمّ است. «علّمه البیان»
۳- زبان، وسیله بیان است، اصل بیان هدیه الهى است. «علّمه البیان»
۴- پدر و مادر، قوّهى سخن گفتن را که خداوند در نهاد هر نوزادى نهفته است، آشکار مىکنند و به فعلیّت مىرسانند. «علّمه البیان»
۵ - آفرینش انسان در میان دو تعلیم الهى قرار گرفته است. «علّم القرآن، خلق الانسان، علّمه البیان»
۶- قدرت بیان، جلوه اى از رحمت الهى است. «الرّحمن... علّمه البیان»
۷- کسانى که توانایى سخن گفتن به چند زبان را دارند، هنر خود را از خدا بدانند. «علّمه البیان»
۸ - علمى مورد ستایش است که بیان شود. «علّم القرآن... علّمه البیان»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر آیه ۳ سوره الرحمن
۱تعداد قطعات
۴ دقیقهمدت قطعه
۲۵۱دریافت شده
پخش
نام سریالی : تفسیر سوره الرحمنخطیب : حجتالاسلام محسن قرائتی