eitaa logo
رادیو بانور 🎙️
5.8هزار دنبال‌کننده
898 عکس
253 ویدیو
56 فایل
🎙رادیو بانور | روایت بانوان کنشگر محله 🔻 بازخود و معرفی سوژه و خاطره: @revayat_banoor
مشاهده در ایتا
دانلود
🗞 انتشار شماره هفتم گاهنامه «الگوی سوم» جمعه l بیست و سوم دی ماه l ویژه میلاد حضرت زهرا(س) و گرامیداشت مقام مادر 🔰شماره هفتم گاهنامه بانوان فعال مسجدی با تیتر اصلی «زن جامعه پرداز» و به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و گرامی داشت مقام مادر، تا لحظاتی دیگر منتشر خواهد شد. آنچه در این شماره می‌خوانیم: 🔶 زن جامعه پرداز الگوی نقش آفرینی زن مسلمان ایرانی در ساحت اجتماعی 🔶 پویش «چشم و چراغ محله» طرح تقدیر از مادران شهید محله و جمع آوری خاطرات آن ها 🔶 بیانیه بخش خاطرات مهرواره بانور جمع بندی و داوری بخش خاطرات مهرواره بانور 🔶 کتاب های مادرانه معرفی 3 کتاب خواندنی از زندگی 3 مادر شهید 🔶 کیک تولد کاغذی روایتی داستانی از خانم لیلا خانی (شریکه الامام) 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
شماره 7 الگوی سوم - تابلوی اعلانات رنگی.pdf
4.24M
📍زن جامعه پرداز 🔰دانلود نسخه «تابلوی اعلانات» شماره هفتم گاهنامه الگوی سوم (نسخه رنگی) ویژه میلاد حضرت زهرا(س) و گرامیداشت مقام مادر 🔶 جهت نصب در تابلو اعلانات 🔸 این فایل شامل چهار صفحه A3 است. این چهار صفحه را پرینت کنید و در کنار هم روی تابلوی اعلانات نصب کنید. 🔻 به نیت جهاد تبیین 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
شماره 7 الگوی سوم- نسخه روزنامه -رنگی.pdf
4.2M
📍زن جامعه پرداز 🔰دانلود «نسخه روزنامه» الگوی سوم- شماره هفتم (رنگی) ویژه میلاد حضرت زهرا(س) و گرامیداشت مقام مادر 🔶 این فایل شامل 4 صفحه A3 است که باید به صورت پشت و رو پرینت شود؛ و سپس از وسط تا شود. 🔻 به نیت جهاد تبیین 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
🔰پویش «چشم و چراغ محله» 📍طرح تقدیر از مادران شهدای محله و جمع آوری خاطرات آن‌ها 🔰مادران شهدا در همسایگی ما در 40 خانه، 4 طرف مادر ما در روزهای آخر عمر شریفش یادگار ارزشمندی برای ما گذاشت؛ فرمود: «الجار ثم الدار.» همسایه را نیز تا 40 خانه از 4 طرف تعیین فرمودند. و ابتدایی ترین حق این همسایه بر همسایه جویا شدن احوال آن‌هاست. در اولین پویش همسایگی می‌خواهیم از حال و روز چشم و چراغ محله، یعنی مادران شهدا آگاه شویم. 🔰 فعالیت‌های متنوع در پویش «چشم و چراغ محله» شما می‌توانید با اجرای برنامه‌های متنوعی مانند: 1- تقدیر از مادر شهید محله در مسجد 2- بازدید از منزل مادر شهید 3- درخواست از مادر شهید برای بیان یک یا چند خاطره از شهید و ضبط آن خاطره از مادر شهید محله خود تقدیر کنید و از آن‌ها بابت تربیت فرزندانی مجاهد و قهرمان تشکر کنید. 🔰نحوه شرکت در پویش «چشم و چراغ محله» می‌توانید با ارسال تصاویر دیدار با مادران شهدا، یا فایل صوتی خاطرات این بانوان قهرمان، به آیدی @bano0r_yar در پویش «چشم و چراغ محله» شرکت کنید. خاطرات ارسالی شما از مادران شهدا به پادکست‌های صوتی تبدیل خواهد شد و در آینده در رادیو بانور منتشر می‌شوند. 🔰مهلت شرکت در پویش «چشم و چراغ محله»: از 23 دی ماه – روز ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر - تا 28 دی ماه 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
🔰نفر آخر، قرآنش را می‌خواند. تمام مدت جلسه به این فکر می‌کردم که این پیشنهاد را بدهم یا نه؟ کار درستی است؟ الان بگویم یا بیشتر فکر کنم؟ جلسه قرآن به هم نمی‌ریزد؟ کسر شان قرآن نیست؟ یکی دو تا از خانم‌ها می‌خواهند بلند شوند که می‌گویم: یه عرض کوتاهی داشتم.... 🎤 تا دقایقی دیگر، منتظر انتشار بیست و هشتمین قسمت رادیو بانور باشید... 🔸 @radio_banoor
جلسه قرآن یا بازار مکاره؟.mp3
9.42M
🎙رادیو بانور 🔸 قسمت بیست و هشتم: جلسه قرآن یا بازار مکاره؟ 🔻 به روایت خدیجه ململی 📍نفر آخر، قرآنش را می‌خواند. تمام مدت جلسه به این فکر می‌کردم که این پیشنهاد را بدهم یا نه؟ کار درستی است؟ الان بگویم یا بیشتر فکر کنم؟ جلسه قرآن به هم نمی‌ریزد؟ کسر شان قرآن نیست؟ یکی دو تا از خانم‌ها می‌خواهند بلند شوند که می‌گویم: یه عرض کوتاهی داشتم.... 🔸 @radio_banoor
رادیو بانور 🎙️
🔰پویش «چشم و چراغ محله» 📍طرح تقدیر از مادران شهدای محله و جمع آوری خاطرات آن‌ها 🔰مادران شهدا در
این صدای صبر و ایمان است.mp3
1.95M
🔰 پس از ۱۱ سال 🔸 روایتی از مادر شهید سید نعمت الله سیدی 🔻 تدوین و ارسال از خانم دهقانی - روستای کاغذی 📍احتمالا خیلی از شما مخاطبین رادیو بانور، متوجه لهجه شیرین این مادر شهید نشوید. اما حیفم آمد این صدای ملکوتی را نشنوید. 🔰 صحبت های مادر شهید در این صوت: 🔸همیشه 40 روزه می‌رفت؛ ولی دفعه آخر گفت بعد 45 روز برمی‌گردم؛ می خوام زن بگیرم. ولی بچه‌ام رفت و دیگه نیومد. حسین 12 سال و نعمت 11 سال مفقودالاثر بود. 🔸خبر پیدا شدنش رو توی مجله پیدا کردن. چادر و کفش رو زیر بغلم گذاشتم و با ماشین یکی از فامیلا رفتیم کاشون. گفتن قول می‌دی گریه و بی‌تابی نکنی؟ گفتم به خدا قول می‌دم بلند بلند گریه نکنم. اگرم گریه کنم برای زوار کربلا گریه می‌کنم. 🔸جنازه نعمت‌ام رو دیدم. بالای سرش بودم که یکی از خانم‌هایی که اونجا بود گفت: فکر کنم این شهید مادر نداره. گفتم: نه این شهید مادر داره. مادرش منم. همینجوری وارسی می‌کردم. دیدم جوراب پاشه. جوراباشو در اوردم. 🔸همینطور داشتم می گشتم که یه نفر بهم گفت اگه دنبال ساعتش می‌گردی، ساعتش بنیاد شهیده. گفتم: «نه. ساعتش رو می‌خوام چی کار؟ بهم گفتن بچه‌ات دستاش قطع شده. دنبال دستاش می‌گردم.» خیلی گریه نکردم. فقط به نیت اینکه زائر کربلا بود، یواش گریه می کردم. خب خدا رو شکر. خدا رو صد هزار مرتبه شکر. قسمتش بود که شهید بشه.» 📍هر همسایه‌ای به گردن همسایه دیگر حق دارد؛ اما قصه مادران شهدا، قصه دیگری است... مادرانی که چشم و چراغ هر محله هستند... 🔸 @radio_banoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قصه دست‌ها 🌱 روزتون رو با تماشای این 29 ثانیه نورانی شروع کنید. تا وقتی دست دخترای نوجوون محله‌مون، تو دست مادر شهید محله باشه، هیچ دستی نمی‌تونه ما رو از هم جدا کنه. 📍ارسالی از خانم اسماعیل زاده - شهرستان گلدشت اصفهان شما نیز با ارسال تصاویر دیدار با مادر شهید محله خود یا ارسال خاطرات ایشان به آیدی @banoor_yar در پویش «چشم و چراغ محله» شرکت کنید. 🔸 @radio_banoor
🔰 زن جامعه پرداز 📍 سرمقاله شماره 7 گاهنامه الگوی سوم 🔸 اکنون که پیوند همسایگی در جامعه ما بسیار کمرنگ شده است و موج گسترش حکمرانی مجازی نیز می‌تواند مفهوم همسایگی و محله را به تمامی محو نماید، یکی از مهمترین ماموریت های بانوانِ مسجدی، احیای پیوند همسایگی به شعاع چهل خانه با مرکزیت مسجد است؛ «الامام علی(ع): حریم المسجدِ اَربعونَ ذِراعا و الجوارُ اربعونَ دارا من اربعةِ جوانبها.»‌ این حقوق نسبت به شعاع چهل خانه از چهار طرف مسجد، بر گردن اهل مسجد است: 1- شناخت همسایگان 2- جویا شدن از احوال آن‌ها 3- حفظ حرمت آن‌ها 4- تبریک به آن‌ها هنگام دستیابی به خیر . . . 9- مواسات با همسایگانی که نیازمند لباس هستند 10- تعاریف میوه به همسایگان . . . 24- عدم عیب جویی از آن‌ها 25- پوشاندن عیوب آن‌ها 26- بخشش خطای ایشان 27- گذشت از لغزش آن‌ها 🔸 متن کامل این سرمقاله در پست بعد منتشر می شود. 🔸 @radio_banoor
🔰زنِ جامعه پرداز (1) الگوی نقش آفرینی زن مسلمان ایرانی در ساحت اجتماعی 📍قسمت اول 🔸 «زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی؛ و در تعریف غالباً غربی، بمثابه‌ی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. 🔸شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت در آمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند. 🔸 در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس، زنانی ظهور کردند که می‌توانند تعریفِ زن و حضور او در ساحت رشد و تهذیب خویش، و در ساحت حفظ خانه‌ی سالم و خانواده‌ی متعادل، و در ساحت ولایت اجتماعی و جهاد امر بمعروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی را جهانی کنند و بن‌بست‌های بزرگ را درهم بشکنند.» 🔸 بنابراین الگوی سوم بایستی تعریف زن را در سه ساحت «فردی»، «خانوادگی» و «اجتماعی» ارائه نماید. 🔸 در این یادداشت می‌خواهیم الگوی نقش آفرینی زن مسلمان ایرانی (الگوی سوم) را در بعد اجتماعی بیان کنیم. 🔸 @radio_banoor
🔰زنِ جامعه پرداز (1) الگوی نقش آفرینی زن مسلمان ایرانی در ساحت اجتماعی 📍قسمت دوم 🔰جامعه ولایی؛ کارخانه انسان سازی 🔸«مسئله‌ای که امروز ما اینجا مطرح می‌کنیم، مسئله‌ای است به نام ولایت. مسئله ولایت، به آن صورتی که ما مطرح می‌کنیم و از قرآن استنباط می‌کنیم، غالبا کمتر مطرح می‌شود. البته کلمه ولایت با گوش شیعه آشناست. مسئله‌ای به نام ولایت، با قداست و احترام تمام و با آرزوی تامین چیزی به نام ولایت توأم است. 🔸 ما همیشه به عنوان شیعه خود را دارای ولایت می‌دانیم. بنده درباره این کلمه خیلی از ریشه می‌خواهم حرف بزنم. ولایت را از قرآن می‌کشیم بیرون، استنباط و استخراج می‌کنیم و می‌بینید که چه اصل مدرنِ مترقیِ جالبی است اصل ولایت، و یک ملت، یک جمعیت، پیروان یک فکر و یک عقیده، اگر دارای ولایت نباشند، چطور بی‌خودی ول‌معطلند. در سایه این بحث به خوبی می‌شود فهمید که چرا کسی که ولایت ندارد، نمازش، نماز و روزه‌اش، روزه و عباداتش، عبادت نیست.» «مسئله ولایت در دنباله بحث نبوت است؛ اگر ولایت نباشد، نبوت هم ناقص می‌ماند.» «پیغمبر خدا برای چه می‌آید؟ برای به تکامل رساندن انسان. از چه راهی و از چه وسیله‌ای پیغمبر استفاده می‌کند برای ساختن انسان؟ مدرسه درست می‌کند؟ مکتب فلسفی درست می‌کند؟ پیغمبر صومعه و جایگاه عبادت درست می‌کند؟ نه! 🔸پیغمبربرای ساختن انسان، کارخانه انسان‌سازی درست می‌کند. پیغمبر ترجیح می‌دهد که ده سال، بیست سال، دیرتر موفق بشود؛ اما آنچه می‌سازد، یک انسان، دو انسان و بیست تا انسان نباشد؛ کارخانه انسان سازی درست کند که به طور خودکار انسانِ‌کاملِ پیغمبر پسند تحویل بدهد.» 🔸«کارخانه‌ی انسان‌سازی چیست؟ کارخانه انسان‌سازی، جامعه و نظام اسلامی‌است. اینجا آن نقطه‌ی پیچ، نقطه اساسیِ توجه و تکیه حرف است. همه می‌گویند پیغمبر، انسان می‌خواهد بسازد، همه می‌گویند پیغمبر برای تعلیم و تربیت می‌آید و همه این را می‌فهمند؛ آنچه باید فهمید، آنچه که با دقت باید فهمید، این است که پیغمیر یکی یکی گوش انسان‌ها را نمی‌گیرد به یک کنج خلوتی ببرد، در گوششان زمزمه مهر خدا بنوازد. پیغمبر‌ها مکتب علمی و فلسفی تشکیل نمی‌دهند تا یک مشت شاگرد درست کنند، این شاگرد‌ها را بفرستند تا مردم را در اقطار عالم هدایت کنند. پیغمبر کارش از این قرص و قائم‌تر، استوارتر و ریشه‌دارتر است. چه کار می‌کند؟ یک کارخانه‌ای که از آن کارخانه جز انسان بیرون نمی‌آید، می‌سازد و آن کارخانه، جامعه‌ی اسلامی است.» 🔸 «پیغمبر وقتی که می‌آید، برای اینکه بتواند جامعه‌ی مورد نظررا که همان کارخانه انسان‌سازی است، تشکیل بدهد؛ برای این کار احتیاج دارد به یک جمع به هم‌پیوسته‌ی متحد، دارای ایمان راسخ، از اعماق قلب مومن و معتقد به این مکتب، با گام استوار، پویا و جویای آن هدف.» 🔸«یک عده و یک جبهه را پیغمبر به وجود می‌آورد، این‌ها در میان چه جامعه‌ای دارند زندگی می‌کنند؟ در میان جامعه جاهلی. مثلا مسلمانان صدر اسلام در میان جامعه جاهلی مکه. اگر بخواهند این جریان باریک، که با نام اسلام و مسلمین به وجود آمده، در میان آن جامعه‌ی جاهلیِ پر تعارض و پر زحمت باقی بماند، اگر بخواهد همین جمعیت و همین صف و همین جبهه نابود نشود، از بین نرود، هضم نشود، حل نشود، بایستی این عده مسلمان را مثل پولاد آبدیده به همدیگر بتابند. این مسلمان‌ها را باید آن‌چنان به هم متصل و مرتبط کنند که هیچ عاملی نتواند این‌ها را از یکدیگر جدا کند. باید این‌ها را هر چه بیشتر به‌هم بچسبانند، هر چه بیشتر به هم بجوشانند و گره بزنند. 🔸 مثل چه؟ مثل یک عده کوهنوردی که از یک راه صعب العبور کوهستانی دارند عبور می‌کنند. ده نفر آدم در میان برف‌ها، عصا‌ها به دست، در این راه باریک و پر از خطر، باید این راه را، این پیچ و خم را، این گردنه را طی کنند تا برسند به قله کوه. به این‌ها گفته می‌شود به هم بچسبید، کمربند‌هایتان را به‌هم ببندید. جدا جدا و تک تک حرکت نکنید که اگر تنها ماندید، خطر لغزیدن هست؛ این حالت به‌هم‌بستگی شدید کوهنوردان، نشان دهنده و نمایشگر حالت به‌هم‌بستگی و و جوشیدگی شدید مسلمانانِ آغاز کار است. این به‌هم‌بستگی یک اسمی دارد یا نه؟ بله؛ این نام، ولایت است. ولایت.» 🔸 هنگامی یک جامعه لباس تقوا بر تن می‌کند که تار(رشته طولی) و پود(رشته عرضی) ولایت در آن جامعه تابانده شود. ولایت طولی همان امامت است؛ امامتِ امام زمان(عج) و در طول آن امامتِ ولی فقیه جامعه و ...؛ ولایت عرضی نیز شامل سه پیوند «اخوت»، «خویشاوندی» و «همسایگی» است. 🔸 @radio_banoor
🔰زنِ جامعه پرداز (1) الگوی نقش آفرینی زن مسلمان ایرانی در ساحت اجتماعی 📍قسمت سوم 🔰اول همسایه؛ بعد خانه 🔸در مجموعه یادداشت‌های زن جامعه پرداز، به تبیین الگوی نقش آفرینی زنِ‌الگوی سوم در ساحت ولایت اجتماعی خواهیم پرداخت؛ در این یادداشت به دنبال تبیین الگوی نقش آفرینی زنِ مسلمانِ ایرانی در توسعه پیوند همسایگی هستیم. 🔸زن مسلمان ایرانی بانویی را الگوی خود قرار داده است که ابتدا برای همسایه دعا می‌کرد و سپس برای خود. 🔸اکنون که پیوند همسایگی در جامعه ما بسیار کمرنگ شده است و موج گسترش حکمرانی مجازی نیز می‌تواند مفهوم همسایگی و محله را به تمامی محو نماید، یکی از مهمترین ماموریت های بانوانِ مسجدی، احیای پیوند همسایگی به شعاع چهل خانه با مرکزیت مسجد است؛ «الامام علی(ع): حریم المسجدِ اَربعونَ ذِراعا و الجوارُ اربعونَ دارا من اربعةِ جوانبها.»‌ الگوی ذیل با مرور روایات باب همسایگی طراحی شده است؛ 🔸در این الگو این حقوق نسبت به شعاع چهل خانه از چهار طرف مسجد، بر گردن اهل مسجد است: 1- شناخت همسایگان 2- جویا شدن از احوال آن‌ها 3- حفظ حرمت آن‌ها 4- تبریک به آن‌ها هنگام دستیابی به خیر 5- عیادت آن‌ها در هنگام بیماری 6- حضور در تشییع جنازه آن‌ها 7- دلداری به آن در هنگام مصیبت 8- مواسات با همسایگان گرسنه 9- مواسات با همسایگانی که نیازمند لباس هستند 10- تعاریف میوه به همسایگان 11- تعارف غذا به هنگام انتشار بوی غذا در محله 12- قرض دادن به آن‌ها در صورت درخواست 13- دریغ نکردن هیچ کالایی از آن‌ها 14- رها نکردن همسایگان در سختی 15- آزاد نرساندن به آن‌ها 16- شکیبایی در مواجهه با آزار آن‌ها 17- معاشرت بزرگوارانه با آن‌ها 18- یاری رساندن به آن‌‎ها در حالت ستم‌دیدگی 19- حفظ آبروی آن‌ها در غیابشان 20- نصیحت پنهانی آن‌ها در صورتی که پذیرش دارند 21- احترام به آن در حضورشان 22- عدم ساخت و ساز بالاتر از خانه آن‌ها مگر با اجازه‌ایشان 23- کمک به آن‌ها در صورت درخواست 24- عدم عیب جویی از آن‌ها 25- پوشاندن عیوب آن‌ها 26- بخشش خطای ایشان 27- گذشت از لغزش آن‌ها 🔸در صورتی که حقوقی که در بالا ذکر شد،‌ ادا شود، از روایات چنین برداشت می‌شود که پیامد‌های ذیل برای محله محقق می‌شود: 1- تکمیل ایمان اهل محله 2- افزایش خدمت گذاران محله 3- افزایش همسایگان مسجد 4- افزایش روزی اهل محله 5- آبادانی محله 6- افزایش طول عمر فهرست منابع ‏ «پیام به کنگره‌ی «هفت هزار زن شهید کشور»‏»، ۱۶ اسفند ۱۳۹۱. https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=22138‎ . ‏ سید علی حسینی خامنه ای‏. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن. نسخه تعاملی. انتشارات موسسه ایمانی جهاد، ۱۳۹۹. ‏ شیخ صدوق‏. الخصال. 2 ج، بی‌تا. ‏ ———‏. علل الشرایع. 1 ج. مکتبة الداوری، بی‌تا. 🔸 @radio_banoor
رادیو بانور 🎙️
🔰زنِ جامعه پرداز (1) الگوی نقش آفرینی زن مسلمان ایرانی در ساحت اجتماعی 📍قسمت سوم 🔰اول همسایه؛ بعد خ
🔰 کد همسایگی پویش‌ها 😊 🔸 تا کنون در رادیو بانور با همراهی شما اهالی بانور، چهار پویش را برگزار کرده‌ایم. اما یک راز بامزه‌ای در برگزاری این پویش ها وجود دارد. ابتدا این چهار پویش را بررسی کنیم و بعد هم راز این پویش را به کمک شما فاش کنیم 😄 🔰 نذر نور و انار در این پویش تلاش کردیم حواسمان به نیازمندان محله در شب یلدا باشد؛ سراغی ازشان بگیریم، برایشان سبد میوه و آجیل تهیه کنیم تا چراغ همه خانه‌ها در این شب بلند روشن باشد. 🔰 پویش خانه مادری این پویش را حوالی شهادت حضرت مادر برگزار کردیم؛ گفتیم در این پویش همسایه‌ها را به منزل خود دعوت کنیم و در کنار هم عزای حضرت فاطمه زهرا(س) را برپا داریم. 🔰پویش «بر همان عهد» پویش بر همان عهد را در سالروز تصویب قانون کشف حجاب برگزار کردیم. در «بر همان عهد» تلاشمان دعوت دختران و خواهران هم محله‌ای مان به رعایت پوشش حجاب بود. 🔰 پویش «چشم و چراغ محله» در این پویش که امروز روز آخر شرکت در آن است، عهد کردیم که به جای شهدا به منزل مادران آن ها برویم و دور سرشان بگردیم؛ احترامشان کنیم و بگوییم که قدردان نعمت حضور آن ها در محله مان هستیم؛ آنان که چشم و چراغ محله هستند. 📍 و حالا کشف «کد همسایگی»: 🔸 هر کدام از این پویش ها در راستای توجه به یک یا چند مورد از حقوق 27 گانه همسایه‌ها بر یکدیگر برگزار شد. 🔰 حالا نگاهی به این موارد 27 گانه بیندازید و به ما بگویید که به نظر شما در هر پویش، کدام یک از حقوق همسایه ها مورد توجه قرار گرفته است؟ 🔸 پاسخ های خود را تا ساعت 6 عصر امروز چهارشنبه به آیدی @mhm_asadi ارسال کنید. 🔸 @radio_banoor
رادیو بانور 🎙️
🔰 کد همسایگی پویش‌ها 😊 🔸 تا کنون در رادیو بانور با همراهی شما اهالی بانور، چهار پویش را برگزار کرده
🔰 پاسخ یکی از مخاطبان بزرگوار رادیو بانور رو به این پرسش رو بخونیم؟ «نذر نور و انار: مواسات با همسایگان گرسنه رها نکردن آنها در هنگام سختی ۲_خانه مادری؛ شناخت همسایگان جویاشدن از احوال آنها ۳-برهمان عهد: نصیحت پنهانی آنها درصورت که پذیرش دارند عدم عیب جویی پوشاندن عیدب آنها ۴-چشم وچراغ محله: جویا شدن از احوال آنها حفظ حرمت آنها دلداری دادن به آنها» به نظر شما این پاسخ درسته؟ شما هم می‌تونید پاسخ‌هاتون رو با مراجعه به حقوق 27 گانه همسایگی به @mhm_asadi ارسال کنید. این چالش ساده، بهونه‌ای برای آشنایی بیشتر با حقوقیه که ما همسایه‌ها در محله به گردن همدیگه داریم. 🔸 @radio_banoor
🔰می‌خواهم از خانه بیرون بزنم که مادر رضا می‌گوید: «تو رو خدا نرو خانم کریمی. بری خودش رو می‌کشه.» رضا می‌گوید: «نترس. اول اون بچه رو سقط می‌کنیم بعد خودمو خلاص می‌کنم.» گوشه‌ای می‌نشیند. آستینش را بالا می‌زند و تتوی اسم ریحانه را روی دستش نشان می‌دهد. 🎤 تا دقایقی دیگر، منتظر انتشار بیست و نهمین قسمت رادیو بانور باشید... 🔸 @radio_banoor
متولد لحظه اذان مغرب.mp3
9.4M
🎙رادیو بانور 🔸 قسمت بیست و نهم: متولد لحظه اذان مغرب 🔻 به روایت لیلا کریمی از فسا 📍می‌خواهم از خانه بیرون بزنم که مادر رضا می‌گوید: «تو رو خدا نرو خانم کریمی. بری خودش رو می‌کشه.» رضا می‌گوید: «نترس. اول اون بچه رو سقط می‌کنیم بعد خودمو خلاص می‌کنم.» گوشه‌ای می‌نشیند. آستینش را بالا می‌زند و تتوی اسم ریحانه را روی دستش نشان می‌دهد. 🔸 @radio_banoor
🔰 بیانیه داوری بخش خاطرات مهرواره بانور 🔸 با پایان یافتن مهرواره بانور در دو بخش حل مساله و خاطره نویسی، فرایند داوری 3500 خاطره دریافتی به پایان رسید. هیئت داوران پس از بررسی و داوری خاطرات همسران امامان جماعت، بانوان فعال فرهنگی و بانوان فعال مسجد 14 خاطره را به عنوان آثار منتخب معرفی کردند؛ به این سبب که این خاطرات منتخب اکثرا متعلق به همسران امامان جماعت بوده است، هیئت داوران در بیانیه‌ای به بررسی و تحلیل خاطرات این گروه از مخاطبان پرداختند. 🔸 متن بیانیه به صورت کامل در پست بعد منتشر خواهد شد: 🔸 @radio_banoor
🔰 بیانیه داوری بخش خاطرات مهرواره بانور بسمه تعالی 🔸 مهرواره بانور اولین باری است که در حوزه خاطرات همسران امامان جماعت و بانوان فعالان فرهنگی و مسجدی برگزار شده است. از بین ۳۵۰۰ خاطره رسیده در جشنواره حدود ۱۵۰ اثر به مرحله نیمه نهایی راه یافت که 14 اثر از این ۱۵۰ خاطره، توسط هیات داوران انتخاب شدند. نکاتی درباره انتخاب خاطرات توسط هیات داوران قابل ذکر است: 🔸خاطرات رسیده کاملاً خام و از لحاظ تکنیکی (چه در حوزه مستندنگاری و چه داستان نویسی) نمی‌توان نمره‌ای به آن داد. 🔸نکته مهم اینکه این خاطرات به نوعی تجربه نگاری این عزیزان از زندگی واقعی‌شان است که به لحاظ مضمون از جنبه‌های مختلف با ارزش و قابل بررسی است. از جمله موارد و نکات بسیار ارزشمند در این نوشته‌ها سبک زندگی این بزرگواران است که کمتر درباره آن صحبت شده و کتاب مکتوبی در این زمینه وجود ندارد. موضوعات مشترک و مشکلات مختلفی که آنها در مسیر تبلیغ با آن روبرو هستند. 🔸خاطرات به لحاظ مضمون با فراوانی موضوعاتی مواجه هست که در خور توجه هستند. درصد بسیاری از نوشته‌ها نشان می‌دهد که افراد از مناطق جغرافیایی مختلف با فرهنگ‌های مختلف اشتراکات زیادی در سبک زندگی دارند که از جمله این اشتراکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1.ازدواج‌های ساده: ازدواج‌های ساده بین افراد بیشتر بر پایه درونیات دو فرد، اعتقادات اخلاق و اشتراکات روحی است زندگی آنها کمتر از مادیات و مظاهر زندگی مدرن و شهری نشات می‌گیرد. 2.مهاجرت بعد از ازدواج: مهاجرتی که یا بر اساس جبر و یا به دلخواه به روستاها یا شهرهای دور از وطن و زادگاه طرفین اتفاق می‌افتد. چالش دوری از خانواده، دوستان، شهر، خاطرات و رفتن به مناطقی که گاهاً حتی با زبان مردم آنجا غریبه هستند وکم کم باید با آداب و رسوم آنجا آشنا شوند که این امر گاهی برایشان اضطراب آور است. 3.منازل امام سکونت در خانه‌هایی که تقریباً در بیشتر مواقع بسیار محقر و گاهی خراب و ویران است و امام و همسرش باید آستین بالا بزنند و آن ویرانه را به خانه قابل سکونت تبدیل کنند. 4.حیوانات و سگ‌های ولگرد موضوع حیوانات به خصوص سگ‌های ولگرد در مکانهای دور افتاده و روستاهای دور که این عزیزان قرار است در آنجا ساکن شوند در اکثر خاطرات قابل توجه است. حیواناتی مثل مار عقرب موش سگ و غیره که باید با آن کنار بیایند و کم کم بر ترس‌شان غلبه کنند. سگهای ولگرد در مسیر رفت و آمد آن‌ها به مسجد یا منازل اهالی بسیار مسئله‌ساز است. سگ‌هایی که باعث وحشت آنها در زندگی می‌شوند و در مواردی حتی منجر به اتفاقات ناخوشایند مثل سقط جنین همسر امام شده است. هرچند که در مواقعی خاطرات خوبی هم از این حیوانات وجود دارد از جمله اینکه سگ‌ها در نقش نگهبان و حامی‌زندگی آنها از حمله شغال و حیوانات دیگر جلوگیری می‌کردند. 5.پذیرش یا عدم پذیرش پذیرش یا عدم پذیرش امام جماعت و خانواده اش از طرف مردم موضوعی است که برای امام و خانواده‌اش چالش بزرگی را ایجاد می‌کند و در خاطرات به کرات از آن یاد شده است. 6.توقع حلال تمام مشکلات بودن مسئله دیگر این که امام جماعتی که برای برپایی نماز در مسجد مامور به خدمت است در نقش نماینده حکومت و حلال همه مشکلات مردم باید نقش ایفا می‌کند. امامی‌که با کمترین درامد و مزایای دولتی به این منطقه رفته است باید درد مردم را به گوش جان بشنود و درصدد رفع و پاسخگویی آنها بر آید و این موضوع، زندگی شخصی امام و خانواده اش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 7.جذب قشر جوان جذب قشر جوان و نوجوان به مسجد و برنامه‌های دینی یکی از مهمترین نکاتی بود که در خاطرات به آن اشاره شده است. امری که در چند دهه اخیر به خاطر وجود فضاهای مجازی منحرف کننده و ناسالم کاری بسیار سخت و چالشی جدی است که در بعضی موارد بسیار دردسرساز شده است برخی از این جوانان با امام و خانواده‌اش رفتارهای عجیب و غیرقابل تحملی داشتند و داستان‌های متفاوتی را رقم زدند. 8.دغدغه‌های امروز جوانان قشر جوان که در شرایط فرهنگی و اخلاقی پیچیده جامعه امروز قرار دارد با سبک‌های زندگی پیچیده‌ای روبرو است که ذهن خودش قدرت انتخاب و تمیز خوب و بد را ندارد و از شدت استیصال به امام یا همسرش مراجعه می‌کنند و با طرح مشکل کمک می‌خواهد. روابط نامشروع، مصرف مواد مخدر، خانواده‌هایی از هم پاشیده، فقر فرهنگی، تمایلات جنسی نامتعارف و مواردی از این دست از جمله مشکلات جوانان است که از امام و خانواده‌اش توقع می‌رود که برای حل آن اقدام کنند. و این در حالی است که هرکدام از این موضوعات نیاز به تخصص ویژه و امکانات متفاوتی دارد. اما باز این خانواده باید خودشان فکری برای حل این مشکلات بکنند و پاسخگو باشند.
9.نگاه بیرونی به این سبک زندگی مردمی‌که از بیرون این زندگی را مشاهده می‌کنند با توجه به تغییرات زیاد در شیوه زندگی، علاقه به برخورداری از مزایای مادی و رفاهی، این زندگی را بدور از لذت و خوشی‌های رایج می‌داند که رنگ و بوی مادی چندانی ندارد و شاید کسالت آور است زندگی که در آن همسر امام با سوالات متفاوتی از طرف مردم مواجه است که مثلاً چرا با یک طلبه که هیچ سرمایه مادی ندارد ازدواج کرده است و این زندگی سخت را انتخاب کرده است. این افراد مجبورند در مورد این موضوع مدام توضیح بدهند. توضیح آنها این است که این یک انتخاب است جنس خوشی‌ها و لذت‌های آنها متفاوت است تفاوتی که شاید برای دیگران قابل درک نباشد. 10.مشکلات اقتصادی زیاد مردم مردم بسیاری از مناطقی که خانواده امام برای زندگی به آنجا می‌روند با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند و همواره چشم امید به امدادرسانی مسجد و امام مسجد را دارند. مسجدی که با حداقل امکانات مواجه است و امامی‌که درآمد خاصی ندارد. این امر باعث می‌شود تمام فکر و زندگی این عزیزان با مشکلات مردم عجین باشد تا شاید بتوانند گره ای از زندگی مردم باز کنند. 🔸 ده موردی که گفته شد از لحاظ مضمون بیشترین فراوانی موضوعات را در خاطرات داشتند. به عنوان یک محقق بعد از مطالعه حداقل ۳۵۰۰ خاطره از سبک ازدواج زندگی و نوع نگاه این عزیزان به موضوعات زندگی گویی با سبک و شیوه تازه‌ای از زندگی آشنا شده‌ام که در قرن حاضر کمتر افراد آن را می‌شناسند و درک می‌کنند. کسانی که این شیوه را برای زندگی انتخاب می‌کنند نگاه کلیشه به تمام فاکتور‌های مطرح برای شروع یک زندگی مشترک را زیر سوال می‌برند و بی اعتبار می‌کنند. بسیار جا دارد با پردازش صحیح و تخصصی در امر خاطره نگاری، زندگی این عزیزان به داستان‌هایی کاملاً مستند و آثاری هنرمندانه تبدیل گردد تا مخاطب امام را بشناسد و حتی شاید این شیوه از زندگی را انتخاب نماید. والسلام گلستان جعفریان دی ماه 1401 🔸 @radio_banoor