36.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ روانشناسی الحاد
❇️ قسمت اول
🔻بر اساس تحقیقات منتشر شده به نقل از یکی از معتبرترین سایت های روانشناسی جهان یعنی psychologytoday مشخص شده است که بیخدایی تا حد زیادی دلیل روانی دارد!!
🔻 برای مثال احساساتی مثل ناامیدی ، آسیب دیدن ، ترس ، از خود بیگانگی ، بیاعتمادی ، خشم ، و دیگر احساسات منفی باعث شده بود که آنها بیخدا شوند!!.....
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#الحاد_مدرن
#روانشناسی
#فلسفه
#عقل
#احساسات
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
تحول در علوم سیاسی.mp3
8.18M
❇️ تحول در علوم سیاسی
🎙سخنرانی استاد خسروپناه
◾️در جمع استادان علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اعلوم_سیاسی
#تاریخ
#فلسفه_سیاسی
#روش_شناسی
#علوم_انسانی
#بازنگری
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
⏺ نفوذ فرهنگی
🔹محمدعلی فروغی یکی از شخصیتهای سیاسی و فرهنگی تاثیرگذار ایران در اواخر عهد قاجار، پهلوی اول و دوم است که در ۱۲۹۴ق/۱۲۵۴ش در تهران زاده شد.
🔹اجداد پدری وی از یهودیان تاجر بغداد بودند که چندین قرن قبل، پس از سکونت در اصفهان مسلمان شدند.
🔹فراماسونری که در سراسر دنیا به صورت آزاد و در راستای منافع برخی دول بزرگ همچون انگلیس حرکت میکند، از جمله تشکیلاتی است که به طور رسمی فعالیت خود را از زمان قاجار در ایران آغاز نمود.
🔹پدر فروغی نیز از متاثرین میرزا ملکم خان از پیشکسوتان ترویج فرهنگ غرب و فراماسونری در ایران بود و فروغی هم از فراماسونهای ایران شد.
🔹وی در ۱۲۸۶ش در ۳۲ سالگی از بنیانگذاران لژ بیداری ایران بود و به مقام استاد اعظم با عنوان خاص چراغدار نائل شد.
🔹فروغی از فراماسونهای مورد حمایت انلگیسیها بود و در مقابل نیز فروغی حامیسرسخت انگلیس بوده، پابرجایی حیات ایران را تنها با مدیریت انگلیس میدانست. به گفته اشرف پهلوی فروغی از پیشنهادات انگلیسیها به رضاشاه برای پست نخستوزیری بود.
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧#پادکست
🔹# ویروس شرور
🔰 اثبات کامل مطلق، زیر بنای اصلی بحث
🎙 دکتر حامد ساجدی
🔸قسمت دوم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شر
#کرونا
#فلسفه_دین
#مایکل_پترسون
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ روانشناسی الحاد
❇️ قسمت دوم
🔻بر اساس تحقیقات منتشر شده به نقل از یکی از معتبرترین سایت های روانشناسی جهان یعنی psychologytoday مشخص شده است که بیخدایی تا حد زیادی دلیل روانی دارد!!
🔻 برای مثال احساساتی مثل ناامیدی ، آسیب دیدن ، ترس ، از خود بیگانگی ، بیاعتمادی ، خشم ، و دیگر احساسات منفی باعث شده بود که آنها بیخدا شوند!!.....
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#الحاد_مدرن
#روانشناسی
#فلسفه
#عقل
#احساسات
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
هدایت شده از یاران مهدی
🛑 کدام عدالت؟!
✅ گفتگوی مجازی با موضوع:
دوگانه ولایت_عدالت
↙️ حجت الاسلام حسین مهدیزاده (عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم)
⏰ سه شنبه ۳۰ شهریور ساعت ۱۰ شب
📱 از پیج اینستاگرام کافه عدالت
http://instagram.com/cafe_edalat?utm_medium
▶️ بررسی مبانی عدالتخواهی از منظر صاحبنظران در:
🆔@cafe_edalat
بررسی ریشههای فکری فتنه ۷۸ از چشمانداز رهبر انقلاب و علامه مصباح.mp3
15.12M
📙درسگفتار دربارۀ:
⏺ روایتِ ناصواب از اسلامهای درونِ انقلاب
(نفیِ دوگانۀ اسلامِ مصباح/ اسلامِ خامنهای)
🎙 دکتر مهدی جمشیدی
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
❇️ روشنفکری و وظیفه آن
▪️روشنفکر از دیدگاه شریعتی به انسان خودآگاه و متعصبی اطلاق میشود که جامعه، زمان و زبان مردم خویش را خوب بشناسد.
▪️ بینشی انتقادی داشته باشد و به همین دلیل لزوما فیلسوف و دانشمند بودن و نویسندگی و هنرمندی از اوصاف لازم و ضرور او به شمار نمیرود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنفکری
#شریعتی
#آگاهی
#خود_آگاهی
#مردم
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧#پادکست
🔹# ویروس شرور
🔰 خداشناسی؛ تبیین مفهوم علم و اراده خداوند
🎙 دکتر حامد ساجدی
🔸قسمت سوم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شر
#کرونا
#فلسفه_دین
#مایکل_پترسون
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
روششناسی فقهی.pdf
1.42M
📑 فایل مقاله روششناسی فقهی آیت الله شهید محمد باقر صدر (رضوان الله علیه)
✍️ حجت الاسلام استاد علی رحمانی
🔹حجت الاسلام علی رحمانی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و مدیر مرکز آخوند خراسانی می باشند.
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
26.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧#پادکست
🔹# ویروس شرور
🔰 خداشناسی؛ تبیین مفهوم قدرت و ارداه
🎙 دکتر حامد ساجدی
🔸قسمت چهارم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شر
#کرونا
#فلسفه_دین
#مایکل_پترسون
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
جایگاه خداباوری ... - دکتر گلشنی 1.mp3
44.75M
🎧جایگاه خداباوری در دهههای اخیر در غرب (نسخه ای برای تعمیق خداباوری در دانشگاههای ایران)
🎙پروفسور مهدی #گلشنی
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
❇️ روشنگری
🔻اندیشه اومانیسم با تاکید بر اصلات و مرکزیت نفس انسان در جهان، به قدرت و توانایی او در سیطره بر طبیعت و قابلیت معنویاش در آفرینشهای شگرف فکری، ذوقی و هنری امید بست و انسانیت او را غایت هستی شمرد.
🔻 انسان مداری مدرن با ایجاد روحیه خوش بینی، اعتماد و اطمینان به ظرفیت تشخیص، تدبیر و خواست انسان، بر تقدیر گرایی و انفعال او در صحنه زندگی دنیایی غلبه کرد و امکان رهایی از قیود و محدودیت اجتماعی و فرا اجتماعی را محقق ساخت.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنگری
#اومانیسم
#مدرنیته
#اندیشه
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
🔸 دوره "دین شناسی شناختی"
🎙با حضور و ارائه:
حجت الاسلام و المسلمین #علیرضا_قائمی_نیا
💢 مهلت ثبت نام تا دهم مهرماه
📆 آغاز دوره از یازدهم مهرماه
⏰ روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه I ساعت 18:00
⚜️ اطلاعات بیشتر:
🌐 hikmat-ins.ir
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/canal1400
🔰بررسی سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی(رحمته الله علیه)
بههمراه نقد و بررسی یادداشت دکتر محسن #کدیور پیرامون شخصیت حضرت آیت الله حسنزاده.
💠با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
زمان: پنجشنبه؛ 8مهر 1400
💢پخش از صفحه اینستاگرام فکرت به آدرس:
⭕️instagram.com/fekratmedia
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حسن_زاده
#خسروپناه
#کدیور
#دفاع_مقدس
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ نشست نقد و بررسی "کتاب فاعلیت خداوند"
⏺ گروه کلام پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار میکند: (http://iict.ac.ir/daneshnameh3)
🎙با حضور:
#محمدحسن_قدردان_قراملکی
#حمید_نیکزاد
#محمد_سعیدی_مهر
#قاسم_بابایی
📆 پنجشنبه 8 مهرماه ساعت 13:00 تا 15:00
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق:
🌐 join.skype.com/DhE1CiIwucLa
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 #آموزش_حکمت_اشراق
✍️ استاد یزدانپناه
▪️بخش اول
⏺ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
🔺فسلفه اشراق برآمده از شهود و تلاشی فلسفی آمیخته به نبوغِ حکیم سهروردی است. وی با عرضه فلسفهاش توانست برای فلسفه مشاء در عین داشتن هیمنه و ریشه و نیز بهرهمندی از بزرگانی بسیار برجسته همچون فارابی و بوعلیسینا، رقیبی جدی شود.
🔺شیخ اشراق با تثبیت مباحثی همچون عالم مثال منفصل، مُثُل افلاطونی و عمل حضوریِ حسی و پیشنهاد تبیینهای نو مانند علمِ واجب_تعالی ذکره _ ومعاد جسمانی وطرح مسائل نو، همچون اعتباریت معقولات ثانی، اصالت و تشکیک در ماهیت و نیز تأکید بر روش اشراقی و تعمیق آن، توانست دانشِ فسلفه را در عصر خود به شدت متأثر سازد.
🔺وی مکتب اشراقیاش را براساس نظام نور و ظلمت و بر پایه روش اشراقی_بحثی بنیاد نهاد. تلاش وی برای مطرح کردن دستگاه سازوار و نظاممند نوری در آن عصر، مثال زدنی است. نظام فلسفی جدیدش از سویی و اصطلاحات نوپدیدش از سوی دیگر و روش اختصاصی اشراقیاش از سوی سوم، همه موجب آن شدند که مکتب جدیدی در برابر فلسفه مشاء پدید آید از اینرو، تنها با اندوختههای پیشینی از فلسفه مشاء نمیتوان این فلسفه را به خوبی دریافت. چنین امری سبب میشود بتوان روی فلسفه اشراق در قامت یکی از مکاتب مهم دوره سنّت معقول اسلامی کاوشی مستقل انجام داد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 1
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ معرفت نفس
🔸ایشان باوجود آنکه در حال شرح کتابی در سنّت فلسفیِ «مشاء» است، اما به دلیل اشرافی که بر سنّتهای حکمی و فلسفی و عرفانی مختلف دارد، این شرح را با «رویکرد تطبیقی» و ناظر به دیگر سنّتهای فلسفی ارائه میکند.
🔸در جایجای این شرح، مضامین مشترکی که از سوی دیگر حکیمان جهان اسلام مطرح شده است، توسط ایشان بیان شده و با سخن شیخ الرئیس تطبیق میشود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علامه
#ابن_سینا
#حسن_زاده_آملی
#فلسفه_مشاء
#معرفت_نفس
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 #آموزش_حکمت_اشراق
✍️ استاد یزدانپناه
▪️بخش دوم
⏺ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
1️⃣نمای فلسفۀ اسلامی پیش از شیخ اشراق
🔺منطق و فلسفۀ ارسطویی و آموزههای بسیاری دیگر از اندیشمندان یونانی، پس از ورود به حوزۀ اندیشه اسلامی در قرن دوم هجری و گذار از مرحلۀ انتقال و ترجمه، از سوی کسانی همچون یعقوببناسحاق کندی(م260ق)، ابونصر فاربی(م339ق) و ابنسینا (م428ق)، یعنی از سده سوم تا نیمه نخست سدۀ پنجم، نه تنها پیامهای آن دریافت شد، بلکه آنچنان شرح و بسط یافت که در بازگشت مجدد خود به اروپا، بهعنوان بهترین منابع تفسیر فلسفۀ ارسطویی تلقّی شد؛ تا آنجا که تحت تأثیر ساختارهای کلی شریعت اسلامی، حذفها و بهویژه افزودههای گستردهای در آن صورت پذیرفت که باید از آن با نام «قرائت اسلامی از فلسفه یونانی» یاد کرد.
🔺 اما این همه نتوانست پاسخگوی حل و هضم همۀ جنبههای مطرح شده در شریعت اسلامی باشد و انتظارها را برآورده سازد. از همینرو، به تدریج ضعفهای فلسفۀ مشّاء اسلامی، در اوج تثبیت و بالندگی و شکوفایی _ هم از نظر روشی و هم از لحاظ محتوایی _ بروز یافت و مخالفتها از هرسو آغاز شد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 5
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧#پادکست
🔹# ویروس شرور
🔰 خداشناسی؛ تبیین مفهوم حکمت الهی
🎙 دکتر حامد ساجدی
🔸قسمت پنجم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شر
#کرونا
#فلسفه_دین
#مایکل_پترسون
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ روشنگری چیست؟
🔹در این بیان چنان که مشهود است،سرشت اندیشه روشنگری به برخورداری آدمیان از استقلال فکر و قوه فهم و توانایی در داوری امور و مسائل معنی یافت و تعبیر شد.
🔹 جسارت معنوی ، اخلاقی و مدنی بیان چنین رهنمودی توسط کانت، همچون نماد جان و روح نقّاد روشنگری و مدرنیته به شمار آمد و از آن پس شیوه ای نوین در تفکر و نگرش انسان نو به جهان را پپدید آورد و تداوم بخشید.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنگری
#کانت
#فلسفه_انتقادی
#روشنفکری
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
elahirad_Default_1629906895.mp3
5.21M
🎧 صوت نشست تبیین مبانی اندیشه اسلامی
✅ موضوع: معرفت دینی نظام مند آری یاخیر؟
🎙حجت الاسلام و المسلمين دكتر الهی راد
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 #آموزش_حکمت_اشراق
✍️ استاد یزدانپناه
▪️بخش سوم
⏺ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
🔺 فلسفه اسلامی مشایی بهرغم استحکام مبانی، بهدلیل برخی خللهای روششناختی و هستی شناختی، بستر را برای هجوم مخالفان فراهم ساخت. بهکارگیری انحصاری کاوشهای استدلالی، آن هم تنها به شیوۀ منطق ارسطویی از حیث روششناختی و طرحِ آرایی خاص در مباحثی از مبدأ تا معاد؛ همچون علم واجب تعالی به جزئیات، فاعلیت بعید یا قریب حق تعالی، حدوث یا قدم عالم، معاد جسمانی یا روحانی، زوال یا بقای نفوس ساذجه و مسائلی دیگر از حیث هستی شناختی، بهتدریج اعتراض مخالفان فلسفه را برانگیختند.
🔺ازیکسو، اصحاب حدیث و طرفداران علوم نقلی که بیشتر در قالب گروههای کلامی ظهور یافته بودند، حملاتی گسترده بر پیکر فلسفه مشایی اسلامی وارد کردند و از سوی دیگر، باطنگرایان اسلامی، عارفان و صوفیان، هم روشهای عقلی را به باد انتقادهای تندِ خود گرفتند و هم طرح هستی شناختی فسلفی را معیوب دانستند و هم دینپژوهی تأویل گرایانه عقل افراطی را به چالش کشیدند.
🔺 نمونههای کاملی از این هجومها را میتوان در آثار فخرالدین رازی (م604ق) در میان گرایشهای کلامی و ابوحامدغزالی (م505ق)در وادی تصوف و عرفان مشاهده کرد. سیر مخالفت با فلسفه تا بدانجا است که گویا در قرن ششم و اوائل قرن هفتم -بهرغم تلاشهای ابنرشد اندلسی (م 595ق)- دیگر رمقی برای ادامه حیات فلسفه مشایی اسلامی باقی نماند و همه حوزههای فکری-فرهنگی اسلامی، میان دو گرایش کلامی و عرفانی تقسیم شده بود. همین امر سبب شد بیشتر شرق شناسان اروپایی و کسانی که بهدرستی از سیر تحولات اندیشه عقلی اسلامی آگاهی ندارند، این دوره را دوران پایان فلسفه اسلامی شمارند و مرگ فلسفه را با مرگ ابنرشد همراه پندارند.
⏺ عوامل بقای فلسفه در میان مسلمانان
🔺 در این میان دو عامل موجب استمرار و تقویت حیات تعقّلی و اندیشههای فلسفی در میان مسلمانان شد
1️⃣عامل درون فلسفی
🔺 ازاین دو عامل یکی به خود فلسفه و دیگری به فلسفه ورزان و فیلسوفان اسلامی مربوط بود. آنچه درون فلسفه، به بقای آن انجامید، قوّتها و استحکام مباحث فلسفی و روش تعقلیِ منطقی بود؛ بهتدریج روشن شد ایرادهایی که بهویژه گرایشهای مختلف کلامی بر فلسفه وارد کردند، بیمبنا بوده و مباحث فلسفی و حکمی، دقت و عمق بسیار بالایی دارد.
🔺 افراطهای مدعیان عرفان و تصوف و بروز انواع بدعتها و سنّتها و رفتارهای دور از عقل و گسترش جهالت در این توده از یکسو و شکلگیری دانش عقلگرا و خردپسند عرفان نظری در میان محققان عرفا از دیگر سو، جایگاه و نقش عقل را در میان فرهیختگان، بهطور چشمگیری افزایش میداد.
2️⃣عاملی که به فلسفه ورزان برمیگشت
🔺نگاه منتقدانه، اصلاح گرایانه و تحول خواهانۀ خودِ حکیمان و فیلسوفان مسلمان بودهاست. امتیاز ویژۀ این نگاه در مقابل انتقادهای گروههایی مانند متکلمان آن بود که این نگاه هرگز به معنای نادیده گرفتن ارزشهای موجود و بنیانهای قویم فلسفۀ ارسطویی یونانی نبود.
🔺توجه جدّیتر فلسفه به آموزههای دینی و حرکت در جهت فهم عمیقتر از گزارههای اسلامی و مطرح کردن تحلیلهای موافقتر با ظواهر شریعت و دادن خدمات گوناگون به حوزه دینپژوهی از یک سو و ابراز تمایلاتی به حوزه عرفان و جدیت بیشتر برای درک مبانی اساسی معرفت و سلوک از سوی دیگر، به همراه دریافت پیام های اساسی فلسفه و حکمت از سوی فرزانگان حوزۀ کلام و دینپژوهی و عرفان، تقارب روزافزون فلسفه و عرفان و دین را سبب شدند و فلسفه را حیاتی مجدد و حرکتی تازه بخشیدند.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 6_7
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
recording-20210901-092247.mp3
40.58M
🎧 درسگفتار:
💠 موضع: تبیین بیانیه گام دوم انقلاب
🔳 بخش اول
🔹بر اساس کتاب درخشش عهد قدسی و کتاب عزم راه
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat