عبداللهی.mp3
33.58M
#صوت | #نشست
🎧 تبارشناسی و دورنمای مباحث هرمنوتیک
👤 حجتالاسلام دکتر مهدی عبداللهی
🔰اصطلاح هرمنوتیک لاتین شده اصطلاح یونانی «هرمنوتیس» است و از آغاز قرن ۱۷ به گفتمان فکری ـ فلسفی وارد شده است و تاریخش به فلسفه قدیم برمی گردد و این افلاطون بود که این اصطلاح را در مقابل «سوفیا» قرار داد برای اشاره به فهم شهودهای دینی که در برخی از محاورات خود استفاده می کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
عزم مومنانه.mp3
2.92M
Eitaa-Live-1700638257090_۲۳۱۱۲۰۲۳.m4a
29.85M
#صوت | #نشست
🎧رابطه عالم تکوین و عالم تشریع
👤با ارائه حجتالاسلام دکتر امین معظمی
💠«رابطه عالم تکوین و عالم تشریع؛ بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی؟ »
▪️تکوین یعنی به وجود آوردن در خارج از ذهن و تشریع هم یعنی قانونگذاری که باهم وجه اشتراک و افتراقهایی هم دارند.
▪️شباهت این دو کلمه در این است که در هر دو مفهوم ایجاد و ابداع وجود دارد. اما فرقشان در این است که یکی (تشریع) ایجاد در عالم ذهن، اعتبار و قراردادهای اجتماعی است؛ اما دیگری (تکوین) ایجاد در عالم خارج از ذهن و واقع است.
📆 سه شنبه ۳۰ آبانماه ۱۴۰۲
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فلسفه حقوق 32.mp3
17.45M
#صوت | #درس_گفتار
🎧 فلسفه حقوق
💠جلسه سی و دو
👤دکتر محمدرضا کدخدایی
💠در ترمینولوژی حقوق بشری، اصطلاح کرامت انسانی به این شرح تعریف شده است: «کرامت انسان، ارزش فطری (Innate Value) (ذاتی) یا شایستگی هر انسان است که با وجود هویت و ماهیت انسانی هر فرد انسانی وجود مییابد و به عنوان مبنای فلسفی تمامی حقوق بشر شناخته میشود.»
♻️جلسه سی و یک
#حقوق_بشر_اسلامی
#فلسفه_حقوق
#قانون
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
انحراف صف.mp3
5.13M
علامه و مارکسیسم.mp3
7.76M
#صوت | #نشست
🎧 علامه و مارکسیسم
👤استاد رحیمپور ازغدی
🔹قبل از مباحث معرفتشناسی در حوزه علم و فلسفه علم، یک سؤال بنیادینتر وجود دارد و آن هستیشناسی خود علم است. یعنی قبل از اپیستومولوژی، بُعد آنتولوژی خود ادراک که اساساً علم و ادراک چیست ماهیتاً؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هرمنوتیک رمانتیک.mp3
32.47M
#صوت | #نشست
🎧 هرمنوتیک رمانتیک
👤 حجتالاسلام دکتر سیدمحمود مرتضوی شاهرودی
🔹در قرن نوزدهم شلایرماخر (1768-1834) که یک متکلم آلمانی بود دیدگاه جدیدی در بحث هرمنوتیک ارائه کرد. دیدگاه وی متاثر از جنبش رمانتیسم در غرب بود که ادعا میکرد، امکان دستیابی به حقیقت و دریافتن آن امری بسیار دشوار است. رمانتیسم، عقلگرایی عصر روشنگری را به چالش کشاند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
اثیر حکمت عملی.MP3
17.56M
#صوت | #نشست
🎧«تاثیر حکمت عملی بر فقه»
👤 حجت الاسلام سعیدی حسینی
🔹حکمت عملی مجموعه آن بایدها و نبایدهایی است که بخشی به اخلاق، بخشی به سیاست، بخشی به تدبیر منزل برمیگردد و هر چه جزء شعب فرعی این اصول یادشده است.
🔹متولی ادراک حکمت عملی عقل نظری است عقل نظری متولی اندیشههاست هر چه به بود و نبود یا باید و نباید برمیگردد و در حوزه اندیشه و فکر است مسئولش عقل نظری است که نیروی ادراککننده است. و مسئول اجرا و متولی اجرا، عقل عملی است. عقل در هیچ مرحلهای قانونگذار نیست بلکه قانونشناس است.
▫️پنج شنبه ۲۵ آبان ماه
▫️قم، بلوار جمهوری، میدان سپاه، بعد از خیابان شهید اخلاقی ۱ پلاک۱۲ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی، طبقه اول
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
جنگیدن در غزه.mp3
42.58M
#صوت | #مناظره
🎧 در غزه بجنگیم؟ حقوقدانان چه میگویند؟!
👥 مناظره دیدنی آقایان عسگری و ذاکریان!
⬅️حماس آداب جنگ را رعایت نکرد. دقیقه ۸:۰۰
⬅️ حماس حق مقاومت دارد. دقیقه ۱۰:۵۰
⬅️ آیا همه شهروندان اسرائیل نظامی هستند؟دقیقه ۱۵:۳۰
⬅️ چه رفتارهایی غیر انسانی است؟ دقیقه ۱۹:۰۰
⬅️آیا قواعد بین الملل به صورت یکسان برای همه ملت ها به اجرا در می آید؟ دقیقه ۳۶:۴۰
⬅️آیا ارزش های انسانی را میتوان قربانی سیاست کرد؟ دقیقه ۵۱:۰۰
⬅️آیا بازیگران دیگر میتوانند در غزه مداخله نظامی کنند؟ دقیقه ۶۴:۰۰
📆 سه شنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فلسفه حقوق 33.mp3
36.46M
#صوت | #درس_گفتار
🎧 فلسفه حقوق
💠جلسه سی و سه
👤دکتر محمدرضا کدخدایی
💠اسلام بردهداری را به خاطر شرائطی که بود کاملا نفی نکرد ولی با وضع احکام خاصی بردهداری را در مسیر انسانی وارد کرد و زمینه از بین رفتن بردهداری را فراهم نمود.
♻️جلسه سی و دو
#برده_داری
#فلسفه_حقوق
#قانون
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هرمنوتیک د.mp3
27.57M
#صوت | #نشست
🎧هرمنوتیک کلاسیک
👤 حجتالاسلام دکتر صفدر الهیراد
🔸مقصود ما از هرمنوتيک کلاسيک منحصراً دوره اي است که شاخصه اصلي آن ظهور و شيوع نوع جديدي از تعقل ورزي است که به واسطه نهضت اصلاح ديني از يک سو و انقلابي پياپي علمي در حوزه دانش تجربي و علوم عقلي از سوي ديگر به وجود آمد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
علامه و داروینیسم .mp3
16.29M
#صوت | #باز_نشر
🎧علامه طباطبایی و داروینیسم
👤استاد رحیم پور ازغدی
🔸در مقابل نظریه ثبات انواع، نظریهی تحول انواع یا ترنسفورمیسم که اصل آن ادعا هم سابقه نسبتا دیرینی دارد و بعدها توسط دانشمندانی مانند لامارک و به خصوص چارلز داروین،زیست شناس انگلیسی، مورد توجه فزونتری قرار گرفت، بر این باور شد که خلقت موجودات زنده بطور مستقل نبوده یعنی جانداران فعلی هر کدام تکامل یافته گونهی قبل از خود است و سرمنشا همه آنها از یک موجود تک سلولی به عنوان یک موجود زنده پدید آمدهاند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
حکمت و فقه حکمرانی.mp3
6.6M
#صوت | #نشست
🎧مراسم رونمایی از کتاب حکمت و فقه حکمرانی
👤استاد عبدالحسین خسروپناه
🔹مراسم رونمایی از کتاب حکمت و فقه حکمرانی تالیف استاد عبدالحسین خسروپناه، بهعنوان اولین کتاب فارسی در موضوع حکمرانی اسلامی، همزمان با گرامیداشت روز کتاب و کتابخوانی صبح امروز چهارشنبه ۲۴ آبان در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی وابسته به دانشگاه عالی دفاع ملی با حضور سردار احمدی مقدم، ریاست دانشگاه و دیگر اعضای هیات علمی این دانشگاه برگزار شد.
🔹نسبت حکمرانی و حکومتداری نسبت عموم و خصوص من وجه است و به عنوان یک علم میان رشتهای، نسبتهایی با علومی مانند مدیریت و علوم سیاسی دارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
اتاق فکر.mp3
34.74M
فلسفه حقوق 34.mp3
26.82M
#صوت | #درس_گفتار
🎧 فلسفه حقوق
💠جلسه سی و چهار
👤دکتر محمدرضا کدخدایی
💠وقتى اسلام آمد، همه مناطق جهان قانون «بردهدارى» را معتبر مى دانستند؛ بنابراين، تغيير يا الغاى آن نيازمند برنامهريزى دقيق و زمان طولانى بود. اسلام در اين ميان با دو راهكار اساسى به جنگ بردهداری رفت: آزادسازى و قرارداد قسط بندى شده آزادى؛ علاوه بر آنها همه راههاى بهره كشى و هرگونه غارت و اسارت و شبيخون را قاطعانه ممنوع كرد.
♻️جلسه سی و سه
#برده_داری
#فلسفه_حقوق
#قانون
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
صوت استاد گرجی.mp3
31.61M
#صوت | #نشست
🎧نقش امر به معروف و نهی از منکر در مهندسی فرهنگی حجاب و عفاف
👤حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر گرجی
💠مهندسی فرهنگی؛ مهندسی یعنی به کارگیری علوم با استفاده از قوانین طبیعت به منظور طراحی ساختارها و سازمانهها و پردازش دادهها است. اگر کسی علوم روز را با استفاده از قوانین طبیعت به کار گرفت تا با ترکیب این دو و با بهره برداری از این دو ساختار و پردازش کند دادهها را به آن مهندسی میگوییم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
روشنفکری-اسرائیل.mp3
30.6M
#صوت | #نشست
🎧نوع مواجه جریان روشنفکری ایران با مساله اسرائیل
👤دکتر شجاعی زند
🔰از آغاز این بحران، روشنفکران و اندیشمندان جوامع مختلف، آرای متفاوتی دراینباره ابراز کردهاند. جبههبندیهای ایدئولوژیکی نیز پیرامون این بحران شکل گرفته و گاه حتی متاثر از واقعیتهای میدان عمل و کنش و واکنشهای طرفین درگیر، چرخشهایی نیز در قضاوتها و موضعگیریها ایجاد شده است. این امر در فضای فکری و سیاسی ایران نیز مسبوقبهسابقه است و میتوان ردپای آن را در تاریخ معاصر ایران رصد کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فلسفه حقوق 35.mp3
29.39M
#صوت | #درس_گفتار
🎧 فلسفه حقوق
💠جلسه سی و پنج
👤دکتر محمدرضا کدخدایی
💠حقوق زن در حوزه خصوصی ناظر به موضوعاتی چون ازدواج، فسخ آن، ارث و حضانت فرزند و در حوزه عمومی شامل حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی اوست.
♻️جلسه سی و چهار
#حقوق_زنان
#فلسفه_حقوق
#قانون
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
صوت استاد نصری.mp3
37.02M
#صوت | #باز_نشر
🎧بدحجابی؛ دلایل؛ پیامدها و بایستهها
👤دکتر کریم خان محمدی
🔸فوکوهاما در کتاب آخرش میگوید:« پس از یک دوره طولانی که برای افراد تحصیل کرده خاورمیانه برگرفته از آداب و پوشش غربی عملی مدرن روز به حساب میآمد شمار زیادی از زنان مسلمان در کشورهای مصر، ترکیه و حوزه خلیج فارس گذاشتن حجاب و روسری را آغاز کردند.
🔸به راستی که بسیاری از اینان مسلمانانی مومن هستند اما برخی از اینها از آغاز مذهبی نبودند اما بعدا به حجاب روی آوردند و دلیلش هم آن است که حجاب بُعد هویتی پیدا کرد به گونهایی حجاب نشانه هویت است و نشانگر این است که به فرهنگ خود افتخار میکنند.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
علامه و ماتریالیسم.mp3
28.75M
#صوت | #نشست
🎧علامه طباطبایی و ماتریالیسم
👤استاد رحیمپور ازغدی
🔸 ماتریالیست کسى را مى گویند که در ماوراى چهار دیوار عالم ماده، حقیقتى را قبول ندارد و رسماً خدا و روح مجرد و هر نیروى فوق طبیعت را انکار مى کند عالم را مانند دستگاه ماشینى مى داند که چرخ هاى آن را یک سلسله علل و معلول فاقد علم و شعور تشکیل مى دهند،
🔸با این فرق: ماشین، سازنده عاقلى دارد که طبق نقشه معین و براى رسیدن به هدف معلومى آن را به این صورت درآورده و چرخ هاى آن را طورى منظم کرده است که قهراً به آن هدف منتهى مى شود ولى ماشین طبیعت، اصولا سازنده اى ندارد چه جاى اینکه هدف و غایتى داشته باشد، بلکه چرخ هاى عظیم آن را در اثر تصادفات به صورت کنونى درآمده، و حرکات جبرى خود را بى اراده تعقیب مى کند و مقید به راه و روشن و نتیجه خاصى نیست!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
آیت الله میرباقری.mp3
10.49M
#صوت | #نشست
🎧تربیت متناسب با تحولات
👤آیت الله میر باقری
🔸اگر از میدان تقابل و درگیری همهجانبۀ جهانی بین غرب فرهنگی (تجدّد) با ادیان الهی، به سلامت عبور کنیم، به پیشرفت متناسب با خودمان دست خواهیم یافت.
🔸حوادثی که امروز در منطقه و جهان (در فلسطین و اوکراین و...) جریان دارد، نظم جهانی را برای دهههای آینده شکل خواهد داد و کشور ما و جبهه مقاومت هم انشاءالله نقش جدی در آن ایفا خواهند کرد. آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان و دانشآموزان، باید متناسب با این تحولات مهم جهانی و در تراز تمدن نوین اسلامی انجام گیرد.
🏢دانشگاه فرهنگیان (افتتاحیه اولین دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری)، ۱۴۰۲/۸/۲۱
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
مصباح 1.mp3
31.87M
#صوت | #نشست
🎧ابعاد عرفانی اخلاقی علامه مصباح
👤حجتالاسلام و المسلمین مرتضی آقا تهرانی، شاگرد علامه مصباحیزدی
🔹محمدتقی مصباح یزدی (۱۳۱۳-۱۳۹۹ش) فقیه، فیلسوف، مفسر قرآن و از اندیشمندان و اساتید حوزه علمیه قم بود. ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهلبیت از سوابق او است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🗂 #آنچه_گذشت
هفته سی و پنجم| سال 1402
✅ مروری بر مطالب برگزیده رادیو فکرت:
✳️#اختصاصی | #پادکست|حکمتانه | شماره 121 | سازمان ملل و نقد عملکرد آن: بخش دوم
📎لینک مطلب
✳️ #صوت | #درس_گفتار | فلسفه حقوق| دکتر محمدرضا کدخدایی | جلسه جلسه سی و یک
📎لینک مطلب
✳️#صوت ا #باز_نشر| انگیزه خطبه فدکیه| علامه مصباح
📎لینک مطلب
✳️#صوت |#نشست| تبارشناسی و دورنمای مباحث هرمنوتیک| حجتالاسلام دکتر مهدی عبداللهی
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #باز_نشر|عزم مومنانه در برابر جنگ سخت |دکتر مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
✳️ #صوت | #نشست| رابطه عالم تکوین و عالم تشریع| حجتالاسلام دکتر امین معظمی
📎لینک مطلب
✳️ #صوت |#درس_گفتار| فلسفه حقوق | دکتر محمدرضا کدخدایی |جلسه سی و دو
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #نشست| علت انحراف صف اولها| علامه مصباح
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #نشست | علامه و مارکسیسم | استاد رحیمپور ازغدی
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #نشست| هرمنوتیک رمانتیک | دکتر سیدمحمود مرتضوی شاهرودی
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #نشست|«تاثیر حکمت عملی بر فقه» | حجت الاسلام سعیدی حسینی
📎لینک مطلب
✳️#صوت |#مناظره| در غزه بجنگیم؟ حقوقدانان چه میگویند؟!
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #درس_گفتار| فلسفه حقوق| دکتر محمدرضا کدخدایی | جلسه سی و سه
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #نشست| هرمنوتیک کلاسیک | دکتر صفدر الهیراد
📎لینک مطلب
✳️ #صوت | #باز_نشر|علامه طباطبایی و داروینیسم | استاد رحیم پور ازغدی
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #نشست|مراسم رونمایی از کتاب حکمت و فقه حکمرانی|استاد عبدالحسین خسروپناه
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #نشست| شناخت و بررسی اتاقهای فکر اسرائیل| استاد حسن عباسی
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #درس_گفتار |فلسفه حقوق| دکتر محمدرضا کدخدایی | جلسه سی و چهار
📎لینک مطلب
✳️#صوت |#نشست|نقش امر به معروف و نهی از منکر در مهندسی فرهنگی حجاب و عفاف | حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر گرجی
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #نشست| نوع مواجه جریان روشنفکری ایران با مساله اسرائیل |دکتر شجاعی زند
📎لینک مطلب
✳️#صوت |#درس_گفتار| فلسفه حقوق | دکتر محمدرضا کدخدایی | جلسه سی و پنج
📎لینک مطلب
✳️#صوت |#نشست|بدحجابی؛ دلایل؛ پیامدها و بایستهها |دکتر کریم خان محمدی
📎لینک مطلب
✳️#صوت |#نشست| علامه طباطبایی و ماتریالیسم|استاد رحیمپور ازغدی
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #نشست|تربیت متناسب با تحولات| آیت الله میر باقری
📎لینک مطلب
✳️#صوت | #نشست|ابعاد عرفانی اخلاقی علامه مصباح| حجتالاسلام و المسلمین مرتضی آقا تهرانی
📎لینک مطلب
🔻 کانال رادیو فکرت:
وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام
فلسفه حقوق 36.mp3
29.39M
#صوت | #درس_گفتار
🎧 فلسفه حقوق
💠جلسه سی و شش
👤دکتر محمدرضا کدخدایی
🔹استاد مطهری میفرمایند: آنچه از نظر اسلام مطرح بوده این است که زن و مرد در جهات زیادی مشابه یکدیگر نیستند، جهان برای آنها یکسان نیست، خلقت و طبیعت آنها را یکنواخت نخواسته است و همین جهت ایجاب میکند که از لحاظ بسیاری از حقوق و تکالیف و مجازاتها وضع مشابهی نداشته باشند.
🔹و لازمه عدالت و حقوق فطری و انسانی زن و مرد عدم تشابه آنها در پارهای از حقوق است و عدم تشابه حقوق زن و مرد در حدودی که طبیعت زن و مرد را در وضع نامشابهی قرار داده است هم با عدالت و حقوق فطری بهتر تطبیق میکند و هم سعادت خانوادگی را بهتر تأمین میکند و هم اجتماع را بهتر به جلو میبرد.
♻️جلسه سی و پنج
#حقوق_زنان
#فلسفه_حقوق
#قانون
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
نظم جدید جهان.mp3
25.21M