eitaa logo
گروه فرهنگی تبلیغی رائد اردکان_یزد
113 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
784 فایل
‼مطالب کانال با لینک ارسال شود‼ آیدی گروه : @raede_ardakan آیدی مدیر : @Khatibyazdi110amirebayanyazdi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_99461864798291340.pdf
5.33M
مجموعه نمایشگاهی 'شمیم ولایت' مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_99461864798291341.pdf
2.21M
مجموعه نمایشگاهی 'عید ملکوت' مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
1_20926611.mp3
5.91M
✅صوت همسرقهرمان استادعباسی ولدی 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 @yekmorabbi
1_20932614.mp3
2.29M
✅صوت پاداش صبربربداخلاقی همسر! استادعباسی ولدی 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 @yekmorabbi
تکبر در برابر نامحرم و تواضع در برابر شوهر.mp3
2.41M
✅صوت تکبر دربرابر نامحرم توسط همسر استادعباسی ولدی 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 @yekmorabbi
بهترین شیوه محبت مرد به همسرش.mp3
2.14M
✅صوت بهترین شیوه محبت مرد به زن استادپناهیان 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 @yekmorabbi
. دیوانه کیست ؟ 💠 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) از جایی عبور می کرد ، چشمش به جمعیتی افتاد که دور شخصی را گرفتند . 💚 حضرت نزد آنها رفت و پرسید : برای چه در اینجا جمع شده اید ؟ ! 💎 عرض کردند : دیوانه ای در اینجا هست (حرکات او ما را به اینجا کشانده است) . 💚 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) فرمود : 💠 دیوانه حقیقی این شخص نیست ؛بلکه این شخص بینوا گرفتار و (بیمار) است . آیا می خواهید شما را به ویژگی های دیوانه حقیقی ، آگاه کنم ؟ ! 💎 عرض کردند : آری ای رسول خدا . 🔻فرمود : دیوانه حقیقی دارای این نشانه ها است : 1⃣ با کِبر و نَخوَت راه می رود . (خود بزرگ بین و متکبر است) ؛ 2⃣ به دو طرف خود (مکرر) نگاه می کند . ( خود بین و معجب است) ؛ 3⃣ شانه های خود را بالا و پایین می آورد . ( خود نماست و عقده حقارت دارد) ؛ 4⃣ از درگاه خدا آرزوی بهشت می کند ، با اینکه به گناه خود ادامه می دهد ؛ 5⃣ جامعه ، نه از شر او در امانند ، و نه به خیر او امیدوارند . 📔 الخصال ، ج ۱ ، ص ۳۳۲ .
هدایت شده از اخبار 🇮🇷 20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ موضع صریح آیت الله مکارم شیرازی درباره مفاسد اقتصادی #برخورد_قاطع #مطالبه_گری #پایگاه_اطلاع_رسانی_برهان 🔰 @Borhan_net
هدایت شده از اخبار 🇮🇷 20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 خطاب تند امیرالمومنین (ع) به مردان بی غیرت ✅ حتما ببینید و نشر دهید. 🌐 @Borhan_net
هدایت شده از اخبار 🇮🇷 20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درس‌های‌ شهید محسن حججی از اردوی جهادی 📌 خداشناسی در انزوا هنر نیست! ________ ✅ مستند «حج حججی» به مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید محسن حججی، حوالی ساعت ۱۷:۴۵ امروز از شبکه یک سیما پخش می‌شود. #پایگاه_اطلاع_رسانی_برهان @Borhan_net
هدایت شده از اخبار 🇮🇷 20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان #رهبر_انقلاب درمورد آینده انقلاب که از صدا و سیما پخش نشد 📌 جمعی از مسئولین از فشارهای بی‌امان دشمن نگران شده بودند که این موضوع را بارهبر درمیان گذاشتند 🎬 @Borhan_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حوزه انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ای قوه قضاییه!صدای مردم رابشنو وتادیر نشده... 📌انتقادشدیدنماینده ولی فقیه وامام جمعه انقلابی استان البرز ازعملکردقوه قضائيه ضروری ترین اقدام آقای آملی اعدام علاءالدین بروجردی عامل اصلی فسادسه هزارمیلیاردی است. ملاحظه کنید! امام جمعه انقلابی این طور می تواند مسئولان کشور رابه ریل برگرداند! پس هرچه سریع به اصلاح وضعیت نامطلوب امامان جمعه شهرهایتان بپردازید وصراحتاازآنها مطالبه گری کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طلاب و روحانیون باید در تظاهرات بر علیه فساد شرکت کنند. امام جمعه پردیسان
⭕️ ۷ دلیل برای ماندگاری انقلاب اسلامی 🔸 سخن هفته شماره ۱۴۵ نشریه خط حزب‌الله 🔹 دی‌ماه ۹۴، رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم، بحث مفصلی درباره‌ی دلایل استحکام، تداوم و ماندگاری انقلاب اسلامی، در مقایسه با دو نهضت پیش از انقلاب (یعنی نهضت مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت)، و دو انقلاب بزرگ بین‌المللی (یعنی انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه) ارائه دادند. برخی از مهم‌ترین این دلایل عبارتند از: 🔹 اول، ماهیت خدایی انقلاب: «این انقلاب، انقلابی بود برای خدا. آن روزی که این انقلاب آغاز شد، این نهضت به وجود آمد، مثل نهضت احزاب نبود، مثل حرکت سیاسی حزب‌های دنیا نبود که به قصد کسب قدرت باشد؛ حرکتی بود در عین مظلومیت، برای اجرای احکام الهی، برای ایجاد جامعه‌ی اسلامی، برای استقرار عدالت در جامعه... خداوند هم به کارشان برکت داد. چیزی که دشمن انقلاب آن را نمی‌تواند درک کند، همین نکته است.» 🔹 دوم، مطابقت با فطرت انسان‌ها: «امروز حرکت انقلاب، هدف‌های انقلاب، همان چیزهائی است که در روز اول ترسیم شد و امام بزرگوار و حکیم ما آنها را ترسیم کرد. این هدف‌ها با فطرت مردم هماهنگ بود، لذا مردم آن را گرفتند؛ والّا دل میلیون‌ها مردم را به یک سمتی متوجه کردن، کار عادی‌ای نیست. وقتی کسی با فطرت سخن می‌گوید، از خدا حرف می‌زند، فطرت‌ها به او متوجه می‌شود.» 🔹 سوم، مردمی بودن: «آن‌چیزی که به‌وسیله‌ی ابرقدرت‌ها قابل از بین رفتن است، عبارت از حکومتی است که به مردم متکی نیست...حکومتی که دشمن خارجی می‌تواند چهار نفر را علیه آن به کودتا وادار و تحریک بکند، حکومتی است که روی تخت حکومت نشسته، اما مردم به او وصل نیستند.» 🔹 چهارم، همه‌جانبه بودن انقلاب: «انقلاب اسلامی با همه‌ی انقلاب‌های دیگر متفاوت است؛ نه یک انقلاب صرفاً معنوی و فرهنگی است، نه یک انقلاب صرفاً اقتصادی است، نه یک انقلاب صرفاً سیاسی است؛ یک انقلاب همه‌جانبه است. مثل خودِ اسلام است.» 🔹 پنجم، نوسازی ساختار بر مبنای اصول: «نوسازی به معنای تغییر نظامات، تغییر سازوکارها، تغییر سیاست‌ها، عملی است، ممکن است، در مواردی هم لازم است و مانع از تحجر است؛ منتها باید بر طبق اصول باشد... این تغییر باید بر اساس اصول باشد. پس آرمان‌ها که شاکله‌ی کلی نظام از آنها الهام گرفته، قابل تغییر نیست. نظام جمهوری اسلامی یک چنین نظامی است. با این نگاه، نظام فرسوده‌بشو نیست، متحجربشو نیست، از راه‌بازمانده نیست و نخواهد شد.» 🔹 ششم، محبوبیت در نزد سایر ملت‌ها: «بارها گفتیم، مفاهیم انقلاب و مفاهیم اسلام، مثل عطر گل‌های بهاری است؛ هیچ کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد؛ پخش می‌شود، همه‌جا می‌رود؛ نسیم روح‌افزا و روان‌بخشی است که همه‌جا را به خودی خود می‌گیرد؛ حالا جنجال کنند، دادوبیداد کنند؛ رفته، صادر شده و الان شما در کشورهای گوناگونی ملاحظه کنید؛ این تفکّر در لبنان دارد فعّالیت می‌کند، در عراق دارد فعّالیت می‌کند؛ جوان‌های عراقی حرکت کردند همراه ارتش‌شان شدند توانستند این پیروزی‌ها را به دست بیاورند؛ در سوریه همین‌جور، در غزّه همین‌جور، در فلسطین همین‌جور، در یمن همین‌جور، ان‌شاءالله در قدس شریف و برای نجاتِ الاقصی هم همین‌جور.» 🔹 هفتم، رویش نسل سوم انقلابی: «جوان‌های عزیزی که امام را ندیدند، دوران دفاع هشت ساله را ندیدند، باکری‌ها را ندیدند، شخصیت‌های فداکار آن روز را که شهید شدند، ندیدند، اما با همان قدرت، با همان استقامت و با همان بصیرتی در صحنه حاضر می‌شوند که آن روز جوان تبریزی در بیست‌ونهم بهمن وارد میدان شد و در طول دوران جنگ تحمیلىِ هشت ساله، در جبهه‌های مختلف از خود دلاوری و فداکاری نشان داد. امروز جوان‌های ما همین‌جورند.» 🔺 این هفت عامل، عواملی است که مبتنی بر آن می‌توان ثبات و ماندگاری انقلاب را تضمین کرد و مادامی‌که این خصوصیات در یک جامعه و نظام سیاسی وجود داشته باشد، می‌توان بر هر مشکلی فائق آمد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐غبارروبی مضجع شریف امام رضا(علیه السلام) با حضور رهبر انقلاب 🆔 @resale_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 یاد شهید سر جدا دل رو میبره کرب‌وبلا...😔 💐بخشی از مداحی آقای سعید حدادیان درباره #شهید_محسن_حججی در حضور رهبرانقلاب 🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 دینِ انرژی‌زا 🔻مجلسِ دعا مال آدم‌های باحال و با نشاط است! ➕نقدی به شیوۀ رایج تبلیغ دین @Panahian_ir
هدایت شده از متن | علیرضا پناهیان
⭕️«تقوای قبل از مسلمانی» چیست؟ ⭕️بعضی‌ها دین‌دار نیستند اما «تقوای عمومی» دارند 💎 -ج۱ 📌تقوا در یک دسته‌بندی به «تقوای قبل از ایمان» و «تقوای بعد از ایمان» تقسیم می‌شود 🔻بعضی‌ها مسلمان نیستند اما «تقوای عمومی» دارند؛ یعنی در زندگی‌شان اهل مراعات‌ها و مراقبت‌هایی هستند 📌«تقوای قبل از مسلمانی» یعنی: «اهل مراقبت و دقت هستی؟ یا اینکه با ولنگاری و بی‌دقتی و بی‌نظمی زندگی می‌کنی؟» 🔻در مدارس بیش از اینکه بر «ایمان و عقایدِ» بچه‌ها تأکید کنیم، باید بر «تقوای عمومی، یعنی تقوای قبل از ایمانِ» بچه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم 📌فسادخیزترین مدارس، مدارسی هستند که ایمان به بچه‌ها آموزش می‌دهند اما تقوای قبل از ایمان را آموزش نمی‌دهند؛ لذا افرادی درست می‌کنند که بعداً یا دین را تحریف می‌کنند یا علیه دین قیام می‌کنند و قیامشان هم مؤثر است! _____________ : 🔶خداوند متعال در قرآن حدود ۲۵۰ مرتبه از مفهوم «تقوا» استفاده فرموده است. در قرآن بیشترین دستور دربارۀ تقواست. تقوا در یک دسته‌بندی، به «تقوای قبل از ایمان» و «تقوای بعد از ایمان» تقسیم می‌گردد. 🔻کسی که هنوز مسلمان و مؤمن نشده و هنوز وارد دین نشده است، وقتی صفحۀ دوم قرآن را باز می‌کند، این آیه را می‌خواند: «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ؛ این کتاب متقین را هدایت می‌کند» (بقره/۲) چرا قرآن در همین ابتدای کار، پای تقوا را وسط می‌کشد؟ معلوم می‌شود مقصود از این تقوا «تقوای قبل از دین‌داری» است! 🔶تقوای قبل از مسلمانی و دین‌داری یعنی «اهل مراقبت هستی؟ یا نه، کلاً، همین‌طوری ولنگار زندگی می‌کنی؟ اهل حساب‌وکتاب و دقت هستی؟ یا نه، بی‌نظم و بی‌حساب‌وکتاب و بی‌دقت زندگی می‌کنی؟» اگر کلاً آدم هوا‌پرستی هستی و اصلاً قدرت کنترل خودت را نداری، وقتی سراغ دین هم بیایی، او نمی‌تواند از تو دستگیری کند! 🔻بعضی‌ها مسلمان نیستند ولی اهل تقوا هستند، یعنی در زندگی خودشان اهل مراعات‌هایی هستند. چنین کسی تقوای به معنای عام کلمه را داراست. درست است که خدا و دستور خدا را نمی‌شناسد، اما وجدانش که بیدار است، اخلاقیات را که می‌فهمد، خیلی از امور را آدم همین‌طوری بدون دین هم می‌تواند درک بکند! 🔶مقام معظم رهبری در این‌باره می‌فرماید: قرآن کریم می‌گوید: «هدی للمتقین»؛ نمی‌گوید «هدی للمؤمنین». «هدی للمتّقین»؛ یعنی اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد -ممکن است کسی دین نداشته باشد، اما به همین معنایی که گفتم، تقوا داشته باشد- او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد. اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست. بستگی به شانسش دارد: اگر در فضای خوبی قرار گرفت، در ایمان باقی می‌ماند؛ اگر در فضای خوبی قرار نگرفت، در ایمان باقی نمی‌ماند. (۷۷/۰۲/۰۷) 🔻حالا اگر کسی مؤمن بشود ولی این تقوای اولیه را نداشته باشد؛ سرانجامِ او چه می‌شود؟ آدم بی‌تقوا هیچ‌وقت به سرانجام و فرجام خوب نمی‌رسد، او عاقبت‌به‌خیر نمی‌شود! چرا که قرآن می‌فرماید: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ؛ عاقبت و سرانجامِ نیک، برای متقین است»(قصص/۸۳) 🔶«تقوای عمومی» تقوای قبل از مسلمانی است که عبارت است از «اهلِ نظم، دقت، سخت‌کوشی و مراقبت بودن» ما در مدارسمان بیش از اینکه بر ایمان و عقاید فرزندانمان تأکید بورزیم لازم است بر «تقوای عمومی» آنها سرمایه‌گذاری کنیم. بسیاری از مدرسه‌ها، بچه را باتقوا بار نمی‌آورند، بلکه به دنبال این هستند که آنها را قانون‌مند یا حتی اخلاقی بار بیاورند اما دریغ از اینکه به فکر تقوای عمومی بچه‌ها باشند! آنگاه می‌بینید، این اخلاق و قانون‌مداری به‌راحتی و با کمترین بهانه‌ای از دست می‌رود! چون ضامن این اخلاق و قانون‌مداری تقواست که بر آن تأکید نشده است. 🔻ما اگر شروع کنیم تقوای عمومی یعنی تقوای قبل از دین را به فرزندانمان آموزش دهیم، دیگر نیازی به این حجم فراوان از تبلیغات دینی نداریم! اگر تقوای قبل از دین‌داری را آموزش دهیم؛ کارمان آسان‌تر می‌شود، چون در جامعه‌ای تنفس می‌کنیم که آدم‌ها خارج از دین هم اهل تقوا هستند؛ یعنی خودشان را جمع می‌کنند! 🔶فسادخیزترین مدارس، مدارسی هستند که ایمان به بچه‌ها آموزش می‌دهند، اما تقوای قبل از ایمان را آموزش نمی‌دهند! اینها آدم‌هایی درست می‌کنند که بعداً یا دین را تحریف می‌کنند، یا علیه دین قیام می‌کنند و قیامشان هم مؤثر است، چون قبلاً در مدرسۀ مذهبی درس خوانده‌اند! اینها وقتی دین را تحریف کنند، مردم راحت‌تر می‌پذیرند، چرا؟ چون اطلاعات دینیِ آنها عالی است (منتها مشکلشان این است که تقوا ندارند) 🚩 هیئت نور - ۹۶.۰۶.۳۰ 📢صوت در: @Panahian_mp3 @Panahian_text
هدایت شده از متن | علیرضا پناهیان
⭕️مهم‌ترین اثر روش تربیتیِ تقوا، استقلال روحی انسان است ⭕️نظام «نمره‌ای» چگونه خلاقیت بچه‌ها را نابود می‌کند؟ 💎 -ج۲ 📌تقوا روشی است که مهم‌ترین اثرش استقلال روحی انسان است؛ خلاقیت هم از استقلال روحی برمی‌‌آید 🔻تقوا بیشتر «فرایندمحور» است تا «نتیجه‌محور»؛ در روش تقوا مهم این است که با چه روشی خودت را انگیزه‌مند کرده‌ای؟ 📌برخی از مدارس به فرایند تربیت، کاری ندارند بلکه صرفاً به نتیجه کار دارند؛ این روش درستی نیست 🔻دانش‌آموزی که فرایند تحصیلش درست نبوده و فقط نمرۀ خوب گرفته است؛ تبدیل به آدمِ باسوادی می‌شود که مولّد نیست؛ بلکه مقلّد و وابسته است 📌در روش تقوا برای انگیزه‌مندشدنِ افراد «تشویق و تنبیه فوری» زیاد جایی ندارد؛ حیوانات هم به این روش تربیت می‌شوند! _________________ : 🔻 تقوا بیشتر «فرایند‌محور» است تا «نتیجه‌محور»؛ یعنی در روش تقوا، فقط انجام کارِ خوب ملاک نیست، بلکه این خیلی مهم است که «شما با چه انگیزه‌ای، کار خوب را انجام داده‌ای؟ و با چه روشی خودت را برای انجام کارِ خوب، انگیزه‌مند کرده‌ای؟» 🔶 نمی‌توانی به خدا بگویی: «شما چه‌کار داری که من چطوری این کار را کرده‌ام! این کارِ خوب را می‌خواستی؛ من هم انجامش دادم! بفرما؛ این محصولش مال شما باشد!» خدا می‌فرماید: من با محصول فعالیت‌های تو کاری ندارم، بلکه با فرایند انگیزه‌مندشدنِ تو کار دارم! 🔻خیلی از پدر و مادرها در تربیت فرزند، کاری به «تقوا» ندارند و فقط به «نتیجه» اهمیت می‌دهند، مثلاً می‌گویند: «بچۀ ما باید درس بخواند و نمره بگیرد، باید کنکور قبول شود؛ ما پیش فامیل آبرو داریم...» اما توجه نمی‌کنند که فرزندشان با چه فرایند و روشی درس می‌خوانَد؟ نمی‌بینند که فرایند تحصیلش از اول درست نبوده و فقط نمره گرفته است ولی اصلاً اهل تحلیل نیست، آدمِ باسوادی است که مولّد نیست، مقلّد است؛ یک عنصر وابسته است، چنین کسی بعداً هیچ‌چیزی نمی‌شود! 🔶برخی از مدرسه‌ها به فرایند تربیت، کاری ندارند بلکه به نتیجه کار دارند. مثلاً می‌گویند: «ببینید بچه‌های این مدرسه چقدر منظم می‌روند نماز می‌خوانند!» اینکه دلیل نمی‌شود! می‌گوییم: چه‌کار کرده‌اید که این بچه می‌رود سر صفِ نماز می‌ایستد؟ می‌گویند: ما این‌قدر به او محبت کرده‌ایم که اصلاً با یک اشارۀ ما اهل نماز شده است! «درس معلم ار بود زمزمۀ محبتی؛ جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را!» با ضرب‌المثل، برای مدرسه برنامه‌‌ریزی می‌کنند! 🔻ما دربارۀ این شیوۀ تربیتی می‌گوییم: در این سنّ، محبت معلم باعث شده است که بچه به حرف او گوش بدهد(و بچه‌ها هم غالباً دوست دارند شبیه معلم‌ها و بزرگترها بشوند) اما چندسال بعد(یعنی در حدود سن بلوغ) که محبتشان به معلم خاموش شد، دوست دارند شبیه رفیقشان بشوند؛ آن‌وقت چطور می‌خواهید، او را نمازخوان نگه‌دارید؟! 🔶تقوا روشی برای انگیزه‌مندشدن انسان است که او را با نوعی خودکنترلی(نه با کنترلِ بیرونی) برای انجام رفتارهای خوب، انگیزه‌مند می‌کند. در روش تقوا برای انگیزه‌مندشدن «تشویق و تنبیهِ فوری» زیاد جایی ندارد؛ با این روش، حیوانات هم تربیت می‌شوند! شما می‌خواهید فرزند خودتان را با همین روش تربیت کنید؟! مثلاً وقتی نماز خواند، زود یک شکلات به او بدهید؟! تشویق پدر و مادر، تا یک زمانی اثر دارد؛ بعدش دیگر نه تشویق و نه تهدیدِ آنها، اثر نخواهد داشت. 🔻باید بچه را طوری بار بیاورید که فعالیت‌هایش زیاد تحت تأثیر تشویق و تنبیه نباشد. اگر تشویق و تنبیهِ دیگران روی فرزندتان اثر نگذاشت، یعنی بچۀ شما مستقل بارآمده است؛ آن‌وقت به خلاقیت و شکوفایی می‌رسد، شکوفایی از «استقلال» برمی‌‌آید. کسی که به تشویق دیگران وابسته باشد، او در واقع ریشۀ خلاقیت خودش را سوزانده است. 🔶شاید بپرسید: «پس دانش‌آموزانی که خلاقیت دارند ولی با همین روشِ تشویق و تنبیه فوری تربیت شده‌اند، چه؟» در پاسخ می‌گوییم: آنها فقط یک بخشی از خلاقیت خودشان را بروز داده‌اند؛ هنوز نتوانستند تمام خلاقیتشان را نشان دهند. 🔻تقوا روشی است که مهم‌ترین اثرش «استقلال روحی» انسان است. برای اینکه آدم‌ها «خودشان باشند» نباید تشویق و تنبیهِ‌ فوری کنیم! معلم به دانش‌آموزانش بگوید: «بچه‌ها! می‌خواهم شما را مستقل بار بیاورم» اگر این بچه‌ها در دبستان، مستقل بار بیایند، در دوران راهنمایی از تمسخرِ دیگران، تأثیر منفی نمی‌گیرند، هیچ رفیقی هم نمی‌تواند آنها را با چهارتا لبخند، خراب کند؛ به رفیقش می‌گوید: «تو یک نظری داری، من هم یک نظری دارم...» 🔶دانش‌آموزان برای اینکه استقلال روحی پیدا کنند و انسانیت خود را حفظ کنند و خباثت وجودشان را فرانگیرد، یک بخشی از زندگی خود را بدون تأثیر از دیگران، برنامه‌ریزی کنند، مثلاً بگویند: «می‌خواهم درس بخوانم، اما نه برای نمره گرفتن!» 🚩 هیئت نور - ۹۶.۰۶.۳۱ 📢صوت در: @Panahian_mp3 @Panahian_text
هدایت شده از متن | علیرضا پناهیان
⭕️چرا «کارت‌ساعت‌زنی» خلاف روش تقواست؟ ⭕️تقوا برترین روشِ انگیزه‌مندشدن برای رفتار است 💎 -ج۳ 🔻در روش تقوا، به آدم‌ها مهلت می‌دهیم تا خودشان باشند؛ لذا تشویق و تنبیهِ فوری زیاد نداریم 📌در مدیریت به روش تقوا، هیچ‌کسی را تحت تأثیر پول و مقام، کنترل نمی‌کنیم 🔻تقوا فقط موعظۀ اخلاقی و معنوی نیست؛ روشی است که شیوۀ زندگی و قوانین ما را تغییر می‌دهد 📌برخی مقررات و آئین‌نامه‌های موجود، کرامت انسان‌ها را از بین می‌برد و افراد را بی‌شخصیت بار می‌آورد _______________ : 🔻تقوا روشی است برای «انگیزه‌مندشدنِ انسان برای عمل». کلمۀ «انگیزش» یا «انگیزه‌مندشدن» کاربرد بسیاری در علم اقتصاد، سیاست و مدیریت دارد. یکی از پرسش‌های بنیادی در علم مدیریت، دربارۀ روش ایجاد انگیزه در افرادِ سازمان است. مدیران به‌دنبال این هستند که آیین‌نامه‌ها و قانون‌هایی وضع کنند تا انگیزۀ‌ کارمندان را تقویت و محکم کنند. لذا انگیزه‌مندشدن انسان، بیشتر یک مسئلۀ اجتماعی است تا فردی، و تقوا برترین ‌روش برای انگیزه‌مندشدن انسان است. 🔶تقوا فقط یک موعظۀ اخلاقی و معنوی نیست، بلکه یک روش است که شیوۀ زندگی و حتی قوانین ما را دستخوش تغییرات اساسی می‌کند. 🔻برخی از مقررات موجود، با روش تقوا مغایرت دارد، مثلاً دستگاه کارت‌ساعت‌زنی را دمِ در کارخانه یا اداره می‌گذارند و به‌ازای یک دقیقه تأخیر، حقوق فرد را کم می‌کنند، یا به‌ازای یک دقیقه اضافه‌کار، حقوقش را اضافه می‌کنند. با انسان‌ها هم مثل «سگ پائولف» (روشی مشهور برای شرطی‌کردن سگ از طریق دادنِ پاداش) برخورد می‌کنند؛ این خلاف تقواست. آن‌وقت می‌خواهند در این اداره، آدم رشد کند! در چنین فضای نظارتی و تشویق و تنبیه فوری، امکان خدمت حداکثری و به‌حداقل‌رسیدن فساد، از بین می‌رود، زیرا نگاه قانون‌گذار به افراد مجموعۀ خودش، نگاه مجرمانه است؛ یعنی اصل بر این است که به هیچ‌کسی نمی‌توان اعتماد کرد و همه غیرقابل‌اعتماد هستند! 🔶به امیرالمؤمنین(ع) می‌گفتند: «شما مدیریت بلد نیستی! چرا مثل معاویه آدم‌ها را خریدوفروش نمی‌کنی؟!» مگر شیوۀ امیرالمؤمنین در اداره جامعۀ خودش چگونه بود؟ حضرت می‌فرمود: «من به روش تقوا مدیریت می‌کنم؛ اگر تقوا نبود، من زیرک‌ترین فرد در میان عرب بودم؛ لَوْ لَا التُّقَى لَكُنْتُ أَدْهَى الْعَرَب» (کافی/8/24) 🔻در روش تقوا، تشویق و تنبیه فوری نداریم؛ به آدم‌ها «مهلت» داده می‌شود تا خودشان باشند. در روش تقوا، هیچ‌کسی را تحت تأثیر پُست و پول، مدیریت نمی‌کنند. کافی بود امیرالمؤمنین(ع) از روش تقوا دست برمی‌داشت و با دادن پول یا مقام، آدم‌ها را می‌خرید، آن‌وقت چه‌بسا معاویه هم با حضرت همراهی می‌کرد! ولی این روش، خلاف تقواست. 🔶در غرب و برخی از کشورهای شرقی، به‌تازگی متوجه شده‌اند که در شیوۀ مدیریت، نباید با آدم‌ها و کارکنان، برخورد غیرانسانی کرد. در برخی شرکت‌های ژاپنی اعلام کرده‌اند: «هرکسی خسته‌ است و می‌خواهد فردا نیاید، لازم نیست اجازۀ مرخصی بگیرد، اگر خودش تشخیص داده که نیاید، خُب نیاید؛ فقط خبر بدهد، ولی اجازه‌گرفتن نیاز نیست.» آنها با روش تجربی به این نتیجه رسیده‌اند، کارگری که این‌طوری به مرخصی می‌رود، چون خودش می‌خواهد به خودش اجازه بدهد، انرژی پیدا می‌کند که فردا دو برابر کار کند و غیبت روز گذشته‌اش را جبران کند. این استقلال‌بخشی و شخصیت‌دادن، به او احساس خوبی می‌دهد و از کارش بیشتر لذت می‌برد. این یعنی باکرامت برخوردکردن با انسان‌ها و حفظ شخصیت آنها. 🔻خداوند به ما کرامت داده است: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمَ» (اسراء/70) ما می‌توانیم این کرامتی که به ما داده شده را به‌وسیلۀ تقوا، ادامه بدهیم، چون می‌فرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛ هرکه باتقواتر است، باکرامت‌تر است» (حجرات/13) ولی ما با آئین‌نامه و مقرراتمان، این کرامت را از بین می‌بریم و افراد را بی‌شخصیت بار می‌آوریم. 🔶شاید بعضی از کارمندان و کارگران در صورت حذف روش کارت‌ساعت‌زنی، سوء استفاده کنند؛ البته تعداد آنها کم است. به کسانی که تخلف کردند و تقوا را رعایت نکردند، مهلت داده می‌شود تا خودشان را اصلاح کنند و به روش تقوا مقید شوند، اگر اصلاح نشدند، مدیر مجموعه، آنها را قاطعانه اخراج می‌کند. همچنین به‌جای «مدیریت از بالا» تذکر همکاران به فردِ بی‌انضباط، جایگزین کارت‌ساعت‌زنی و نظارتِ شدید بشود. همۀ افراد در اداره و کارخانه، باید احساس مسئولیت کنند که اگر یک نفر از سرِ تنبلی و بی‌انضباطی تأخیر کرد یا بی‌جهت غیبت کرد، به او تذکر بدهند تا متوجه اشتباهش بشود و خودش را اصلاح کند. 🚩 هیئت نور - ۹۶.۰۷.۰۱ 📢صوت در: @Panahian_mp3 @Panahian_text