هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
رهبرانقلاب: از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمی است؛ لحظه لحظهی اين ساعات مثل اكسير حائز اهميت است.
💠جامعه ایمانی مشعر
✅ @www1542org
#امام_خامنه_ای
روزِ عرفه، روزِ غبارروبی دلها
روز عرفه را قدر بدانید؛ خود را برای ورود به درگاه خشوع در مقابل پروردگار آماده کنیم. روز بزرگی است روز عرفه. ما دچار غبارگرفتگی و زنگزدگی در دلهایمان میشویم؛ تضرع، خشوع، ذکر، توسل، این زنگها را و این غبارها را میزداید و روزهای مشخصی، فرصتهای برتری برای این زنگزدایی و رنگزدایی و غبارروبی هست که از جمله برترینِ آنها عرفه است. روز عرفه را قدر بدانید. از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمی است؛ لحظهلحظه این ساعات مثل اکسیر، مثل کیمیا حائز اهمیت است؛ اینها را با غفلت نگذرانیم.
یک نمونه [از اعمال]، این دعای عجیب امام حسین (علیهالسلام) در عرفه است که مظهر خشوع و تذلل و ذکر و مظهر ابتهال ۱ در مقابل پروردگار است. یک نمونه دیگر دعای امام سجاد (سلاماللهعلیه) در صحیفه سجادیه است.
۱)با گریه و زاری دعا کردن
(امام خامنهای، ۱۳۹۴/۰۶/۲۵)
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
عرفه نوجوانی.mp3
2.88M
#عرفه_ای در کنار #مادرم
خاطره ای از رهبر انقلاب از یک روز عرفه، قبل از سنّ بلوغ.
#اهل_دعا_بودم
@t_manzome_f_r
#پرسمان_صالحین ۱۲۹
➖➖➖➖➖
❓❓روش های مختلف آشنا کردن نوجوانان با مفاهیم توحیدی در سنین ۱۳ تا ۱۵ سال چیست؟
➖➖➖➖➖
🍀🍀باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
🎯مفاهیم توحیدی، صرف نظر از اصطلاحات علمی که بین علما مطرح است، مفاهیمی فطری است یعنی خداباوری ، خداپرستی ، عشق به خدا، اطاعت از او و تکیه و اعتماد بر او، در نهاد و فطرت انسان وجود دارد. بنابراین اگر این مفاهیم به درستی با تکیه بر باورهای فطری تبیین شوند ، نوجوانان به خوبی با آنها آشنا خواهند شد . اما متاسفانه کودکان در اغلب خانواده ها با مفاهیم توحیدی و اعتقادی به گونه ای نادرست آشنا می شوند.
🔅اولین گام های آشنایی با معارف و مفاهیم توحیدی، در آغوش والدین و خانواده برداشته می شود. مادر و سپس پدر، تکیه گاه کودک هستند. چنان به آنها اعتماد دارد که مثلا وقتی او را به بالا و پایین می اندازند ، نگرانی ندارد و لذت می برد.
🔆در این حال است که اگر کودک، بندگی و اطاعت والدین از خدا را احساس کند، سریعتر و بهتر با توحید و خداپرستی آشنا می شود. اگر مراحل رشد روحی و فکری کودک در خانواده مطابق با سیره اهل بیت (ع) طی شود، زمینه آموزش مفاهیم توحیدی و امثال آن به طور عمیق تر در نوجوان فراهم می شود.
بیان روش های مختلف آشنا کردن نوجوانان با این مفاهیم در این مختصر نمی گنجد اما به طور خلاصه اشاره میکنیم:
1⃣مشاهده روحیات و رفتار مومنانه والدین. محبت در عین اقتدار، گذشت ، تقید و پایبندی به احکام و مقررات ، تقوی و غیره از طریق والدین به کودک منتقل می شوند. رفتار والدین و مربیان کودکو نوجوان باید به گونه ای باشد که خود و هیچکس و هیچ چیز دیگر را واحدی مستقل از مجموعه ی آفرینش نپندارد و جزئی از نظام آفرینش بداند.
2⃣آشنایی با مفاهیم توحیدی از طریق کتب داستانی مانند « خدا و داستان هایش » نوشته حیدری ابهری - « داستان پیامبران، ائمه و اولیای خدا» و «سرگذشت علما و مردان الهی»
3⃣آشنا کردن کودک با روخوانی و حفظ قرآن و مفاهیم آن
4⃣مطالعه و آموزش مسائل اخلاقی و اعتقادی و احکام و نماز و روزه
5⃣ارتباط عاطفی و محبت آمیز با نوجوان و بیان مهربانی و محبت خدا نسبت به بندگان
6⃣برگزاری جلسات پاسخ به سوالات نوجوانان به صورت عمومی یا خصوصی
7⃣برگزاری جلسات اخلاق و پند
8⃣برگزاری مسابقات و اردوهای علمی-تربیتی و بهره برداری از قالب های مختلف و جذاب
9⃣استفاده از مثال و تمثیل در آموزش مفاهیم معنوی
🔅موفق و موید باشید.
..............
هدایت شده از تبلیغات گسترده منتخب | آموزش تبلیغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: "این که یک آقائی در یک گوشهای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است.
#حوزه_سکولار
سروش👇
sapp.ir/doshmandakheli
ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/361037829Cafee3fc79e
هدایت شده از حوزه انقلابی
✅ محاجه با حوزه (البته با اجازه بزرگترها)
🔴 نقادی رحیمپور درباره وضعیت نامطلوب و نامقبول حوزه علمیه و جامعه فقهی شیعی با مخالفتهای گوناگونی روبرو شد که بخش کم اهمیت آن ناظر به یکی دو تراکت احمقانه در حاشیه برنامه بود اما از نظر محتوایی، برخی مراجع و برخی روحانیون معروف به فضلاء مثل جواد فاضل لنکرانی و سبحانی و... مخالفتهای متفاوتی داشتند که شایسته تأمل و توجه بود.
🔴 لب کلام رحیمپور این بود که حوزههای فقهی در قم و نجف و... ناظر به مسائل واقعی و مبتلابه اجتماعی و سیاسی مثل حکومت و تمدن و... ورودی ندارند. حالا یا اساسا اعتقادی برای ورود به این مسائل ندارند یا دانایی لازم را برای مواجهه مجتهدانه با این مسائل ندارند. در مقابل، آقایان در مخالفت ادعا کردهاند که هم اعتقاد دارند و هم دانایی لازم را دارند و رحیمپور چون از حوزه بیاطلاع بوده است، متوجه نیست و نفهمیده یک حرفی زده است.
🔴 به نظرم این ادعا قابل آزمون است و با طرح چند مسئله واقعی و مصداقی میتوان رحیمپور و امثال او را از جهالت خارج کرد:
🔵 شیعه معروف است به عدلیه و جایگاه عدالت در متون دینی منحصر به فرد و اساسا نظم سیاسی شیعی، نظمی عدالت بنیاد است. حوزه و فقه هم که سابقه هزار ساله دارد. سئوال از آقایان علما و فضلا این است آیا با این اوصاف، انتظار داشتن نظریهای درباره عدالت خصوصا عدالت اجتماعی و توزیعی انتظار گزافی است؟ آیا در همه جامعه فقهی شیعی، یک کار تئوریک درباره عدالت به اندازه کار راولز در سنت لیبرالی وجود دارد؟ از لیبرالترین لیبرالها مثل هایک (لیبرتارینها) تا کامنتارینهایی مثل والزر و سندل تا انواع و اقسام گرایشها در چپها درباره عدالت، نظریه و نظریههایی را برساختهاند. درحالیکه نه به اندازه شیعه عمق عدالتخواهانه داشتهاند و نه متون درجه اولی مثل قرآن و نهجالبلاغه و... را در اختیار داشتهاند! انسان از خودش به عنوان شیعه علی که تجسم تئوریک و عملی عدالت است، شرمنده میشود که چرا ما حرف حسابی درباره عدالت نتوانستهایم بزنیم؟ اگر غیر از این است بفرمایید.
🔵 تنبیهالامه و تنزیهالمله نائینی در ۱۳۲۷ قمری در پاسخ به پرسش زمانه یعنی مشروطه نوشته شده است. بعد از ۱۱۰ سال، کاری در حد و اندازه کار نائینی در فقه سیاسی ما با اینکه چهل سال از تأسیس نظم سیاسی نوبنیاد ج.ا.ا گذشته است، انجام شده است؟ از این بالاتر این که همین کار نائینی چنان مهجور واقع شده است که جناب صادق زیباکلام در کتاب سنت و مدرنیته ادعا میکند که این کتاب که از اول به فارسی نوشته شده است، به زبان عربی است(!!!) و آنچنان کسی متعرض این مسئله نشده است که خطای زیباکلام حتی در تجدیدچاپهای بعدی کتاب تکرار میشود.
🔵 جناب آقای جوادی آملی که در فقه و فلسفه و عرفان و تفسیر، سرآمد حوزویان است، کتابی دارد به نام منزلت عقل در هندسه معرفت دینی که بعید است بتواند نظر یک دانش آموخته متوسط فلسفه علم را جلب کند! کافی است به خود کتاب و نقد کسانی که اتفاقا در همین سنت فکری هستند، مراجعه شود تا عیار این کتاب از نظر فکری و علمی روشن گردد.
🔴 اگر در ایران، سروش سروش شد، اگر ملکیان ملکیان شد، اگر جواد طباطبایی جواد طباطبایی شد و... بیش از آنکه از توانایی فکری و قدرت نظرورزی آنها ناشی باشد، از ناتوانی و بیسوادی و بیمایگی طرف مقابل بود وگرنه این آقایان به قول فوتبالیها در دسته محلات علوم انسانی دنیا نیز نمیتوانند توپ بزنند و نزدهاند.
🔴 سطح درگیریها با افکار مخالف از هگلی که تقی ارانی نمایندگی میکرد و راه طی شده بازرگان و راه انبیاء راه بشر حنیفنژاد و قبض و بسط شریعت و.. به خود هگل و کانت و هایدگر و ویتگنشتاین و هوسرل و کوهن و دورکیم و وبر و مارکس و دریدا و فوکو و لاک و هابز و... رسیده است اما صحنه از شما آقایان آنچنان خالی است که رائفیپورها جور کار را میکشند!
🔴 آیا حوزه و فقه میتواند در برابر این وضعیت اقتصادی کشور بعد از چهل سال از انقلاب، شانه از بار مسئولیت خالی کند؟ اگر مسئولین کشور بخواهند بر اساس مُر اسلام، اقتصاد کشور را اداره کنند، حوزه علمیه نظریهای پرورده و نهادسازیهای لازم را برای پیشنهاد دارد یا جز تکرار حرام بودن ربوی بودن اقتصاد و ربا جنگ با خداست، حرف دیگری ندارد؟
🔴 دستگاه قضایی نزدیکترین عرصه حکومتی و در عین حال حداقلیترین بخش به حوزه فقه است. در این چهار دهه نیز کسانی سکاندار اداره آن شدهاند که ویژگی مهم آنها اجتهاد فقهی مصطلح در حوزهها بوده است. خوب به قوه قضائیه نگاه کنید. چقدر قابل دفاع است؟
🔴 بدانید و بدانیم که گفتن و نگفتن رحیمپور تأثیری در واقعیت ندارد و واقعیتها و چالشها در حوزه فکر و عمل، از آنچه رحیمپور گفت، رادیکالتر است. اگر با سخنانی در این حد طاقت از دست بدهید، در مواجهه با آن واقعیت رادیکالتر، چه خواهید کرد؟!
@Parvizamini_ir
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
کتاب ولایت فقیه.pdf
5.25M
دانلود کتاب #ولایت_فقیه در اندیشه رهبر انقلاب
#پنجمین کتاب سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری رهبری
گردآورنده: حجه الاسلام والمسلمین فخریان
@t_manzome_f_r