دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
این کلیپی است که خبرگزاری فارس پس از برگزاری اولین جلسه از درس گفتار حکمرانی و پیشرفت تولید کرده است.
📌حضرت امام(ره) معتقد بود انسان در حین تولد حیوان بالفعل است و تنها چیزی که او را از حیوانات متمایز می کند #استعداد_تحول است.
📌به تصریح ایشان انسان کامل حد یقف ندارد زیرا پایان انسان تقرب وجودی به خداست و خداوند نیز بی نهایت است.
وظیفه فلسفه توضیح و تبیین این صیرورت و تحول_وجودی_مستمر به روش عقلی است.
بنابراین اگر بپذیریم:
📍مهمترین وجه تمایز این جهان با عوالم دیگر، «تحول» است
📍تفاوت انسان با سایر موجودات ظرفیت بیشتر او برای این تغییر و تحول است.
📍نتیجه این خواهد بود که هر کس درمقابل این تحول بایستد مقابل #انسانیت_انسان ایستاده است و غیرانسانی و غیراسلامی بودن تفکری که مایل است همه انسانها را شبیه یک دوره زمانی ثابت نگه دارد وضوح بیشتری خواهد یافت.
📌اسلام دین فطرت بوده و بنای او بر تحول فرد و جامعه و #تسهیل_این_تحول است....
گزیده ای از متن سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
ج 1مسجد حضرت خدیجه.pdf
433.7K
📌آنچه که به وسیله امام(ره) و علامه طباطبایی محقق شد آشتی بلکه #امتزاج_فقه_و_فلسفه بود و نقطه اوج این امتزاج "نظریه #ولایت_فقیه" است.
📌امام(ره) فرمود : الإسلام هو الحکومة بشؤونها. این جمله تاریخی ایشان به معنای آن بود که همه آنچه که او توانست از اسلام گزارش کند #حکومت بود، نه اینکه اسلام حکومت دارد، بلکه اسلام یعنی حکومت و حکومت همه اسلام است. تمام ذخیره و انباره اندیشه اسلامی استدلالهایی برای نظام جمهوری اسلامی هستند و نظام جمهوری اسلامی یعنی همه اسلام❗️ نه اینکه اسلام چیزهای زیادی دارد و نظام جمهوری اسلامی هم دارد. نه❗️اسلام چیز دیگری غیر از حکومت ندارد.
📌اندیشه امام (ره) با خواست مردم یکی شد و #جمهوری_اسلامی ( نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد ) را بنا نهاد وگامی که اکنون و در زمان رهبری عزیز و حکیم انقلاب از آن یاد می شود نظام سازی و ادامه دستگاه فکریِ امام در حوزه های مختلف زندگی و بازخوانی این #عقلانیت و قرار گرفتن کشور بر مدار #پیشرفت است...
♦️گزیده ای از متن جلسه اول سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
ج 2 مسجد حضرت خدیجه.pdf
276.4K
📌 آیا می توان تجربه زندگی غربی را برای #پیشرفت قبول کرد و اگر این تئوری سیاست، اقتصاد و مدیریت بخواهد در جامعه عمل شود و چنین فرد و جامعه ای را خلق کند، آیا می توان این واقعیت آفریده شده و روایت علوم انسانی و اجتماعی از تجربه زندگی غربی را پذیرفت؟
📌 طبق مبانی دستگاه فلسفی اسلامی نه این #واقعیت و نه آن #روایت هیچکدام مورد قبول نیستند❗️آن واقعیت در غرب اتفاق افتاده است ولی روایت آن واقعیت که توسط علوم اجتماعی و انسانی صورت می گیرد مدعی #جهان_شمولی است❗️ دانش اجتماعی موجود ( در صورت واقع نما بودن ) گزارشی از کنش متعهدانه انسان جدید غربی بر اساس مبنای فلسفی خود است . بنابرین واقع نمایی او بر فرض موفقیت در غرب ، در جوامع دیگر از جمله ایران اسلامی حجیت نداشته و قابل پذیرش نیست❗️
📌ضرورت بازخوانی دستگاه فلسفی اسلامی اولاً به منظور تبیین واقعیت توسعه غربی و ثانیاً به دلیل طراحی دانشی است که به کمک آن بتوان زندگی جمعی را سامان بخشید.
♦️گزیده ای از متن جلسه دوم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
ج 3 مسجد حضرت خدیجه.pdf
289.7K
🔴 تحول در حیات انسانی
📌عامل تحول در حیات انسانی چیست؟
📌بر مبنای دستگاه فلسفی اسلامی #علم تنها عامل #تحول است زیرا انسان برابر با علم است. نفس انسانی با علم متحد شده و انسان #توسعه_وجودی پیدا می کند. کلام معصوم علیه السلام که فرمود " قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا یعلمه " یعنی: ارزش هر شخص به اندازه دانش او است به خوبی دلالت می کند که ارزش انسانیت انسان به داناییهای اوست. بنابراین «علم» و «عمل» منجر به علم #مبدل_جان_آدمی به علم هستند. این گواه محکمی برای #تجسم_اعمال انسان در قیامت است.
📌قیامت چیزی جز تجسم مجموعه این تاثیرات نخواهد بود. این صفات در نفس انسانی به وجود می آید و از آنجا که نفس انسانی به معنی #علم است، پس عمل به علم ختم می شود. بنابراین #صیرورت_وجودی_انسان محصول علم و علم و عامل #تحول زندگی فردی و اجتماعی اوست و برنامه ریزی برای این تحول فردی و اجتماعی نیز از آن آغاز می شود.
♦️گزیده ای از متن جلسه سوم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی
🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
ج 4 مسجد حضرت خدیجه.pdf
294.7K
♦️علامه طباطبایی بعنوان #جامعه_گراترین اندیشمند معاصر معتقد است تمام احکام اسلام اجتماعیست و حتی یک حکم غیراجتماعی در آن وجود ندارد❗️
♦️برای درک بهتر این موضوع می توان به سخن هارون زمانیکه حضرت موسی(ع) در بازگشت از میقات پیروانش را گوساله پرست یافت و او را توبیخ کرد اشاره کرد. هارون گفت: ترسیدم مرا مواخذه کنی که چرا مردم را متفرق کردم❗️
♦️موسی گفت:ای هارون! زمانی که دیدی آنان گمراه شدند،چه چیز تو را بازداشت از اینکه مرا پیروی نکنی؟(چرا برای نجات مردم فوراً به سراغ من نیامدی؟)آیا دستور مرا نافرمانی کردی؟ هارون در جواب گفت: ترسیدم بگویی میان بنی اسرائیل تفرقه انداختی و کلام مرا مراقبت نکردی...❗️
♦️این آیات به این معناست که هارون به جهت #حفظ_وحدت_اجتماع از #توحید صرفنظر کرد❗️ زیرا جامعه بدون هویت جمعی مرده است❗️ اینجا ارزش کلام امام(ره) که فرمود "الاسلام هو الحکومه" خود را نشان می دهد زیرا حکومت حافظ هویت جمعی است و اگر زندگی اجتماعی نبود حکومت هم معنا نداشت❗️
♦️بنابرین اگر انسان نمی تواند زندگی غیراجتماعی داشته باشد و اگر اسلام آن مبناییست که می خواهد انسان را به مقصد برساند پس موضوع آن جز #حکومت چیز دیگری نمی تواند باشد....
♦️گزیده ای از متن جلسه چهارم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani
اقتصاد رفتاری هم اکنون در مرز دانش اقتصاد به هدف فهم واقعی رفتار اقتصادی مردم در چارچوب روان شناسی در حال تولید دانش است. این رویکرد تاکنون به اعطای پنج جایزه نوبل منتهی شده است. پروفسور سانجیت دامی در طول دوازده سال تلاش نموده تا تمام دستاورد های این علم را در قالب هفت جلد منتشر نماید. پنج جلد این کتاب فوق العاده مهم از سوی دکتر رفیعی آتانی و یکی از دانشجویانش آقای مهیار حسنی ترجمه و به وسیله مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده است. در مقدمه ترجمه جلد اول کتاب آمده است:
به نظر میرسد تبیین و تفسیر کنش «انسان اقتصادی عقلایی» موضوع اساسی و به تعبیر لاکاتوش «هسته سخت» دانش اقتصاد خُرد در چارچوب تئوریهای پایه مصرف و تولید در بستر نهاد بازار است. البته اقتصاد خُرد به خوبی نشان میدهد که نتیجه تحقق آن «شرط» یعنی خصوصیات انسان اقتصادی عقلایی و این «شرایط» یعنی بازار، تحقق حداکثری «رفاه عمومی» است. از سوی دیگر تمام حوزههای دیگر دانش اقتصاد نظیر اقتصاد بینالملل، اقتصاد کشاورزی و صنعتی، اقتصاد کار و حتی اقتصاد توسعه بهمثابه بسط نظری و کاربرد اقتصاد خُرد است. حتی اقتصاد کلان که میراث ابداعی کینز بود و در ابتدا بهنظر میرسید که مبتنیبر اقتصاد خُرد نیست، کینزیهای جدید به درستی نشان دادهاند و میدهند که تئوریهای اقتصاد کلان کینز نیز دارای پشتوانه اقتصاد خُردی است؛ یعنی موضوع برای اقتصاد کلان نیز همچنان تبیین رفتار انسان اقتصادی عقلایی است.
اما خصوصیات انسان اقتصادی عقلایی چیست که اقتصاد خُرد و در نتیجه همه دانش اقتصاد بر مدار آن شکل گرفته است؟
انسان اقتصادی عقلایی دارای چهار ویژگی اساسی است: اول آنکه یک «هدف» بیشتر ندارد و آن هم حداکثرسازی منفعت مادی است که برای مصرفکننده مطلوبیت و برای تولیدکننده سود است. دوم آنکه «فرد» است، بنابراین جامعه برای او وجود خارجی ندارد و جامعه چیزی جز جمع جبری و محاسباتی تکتک افراد نیست. سوم آنکه دارای «عقلانیت کامل» است. عقلانیت کامل یعنی از قدرت محاسباتی کامل و منطقی نظیر یک ریاضیدان برخوردار است و چهارم اینکه «جهانی» است؛ به همین دلیل تئوریهای اقتصادی که مسئولیت تبیین و حتی پیشبینی رفتارهایش را برعهده دارند جهانشمول است.
به نظر میرسد تمام شباهتها و اختلافات دستاوردهای مکاتب و رویکردهای اصلی اقتصاد به نوع تلقی آنها از خصوصیات انسان اقتصادی عقلایی بازمیگردد. تئوریهای مکتب نئوکلاسیک بهعنوان مکتب اصلی دانش اقتصاد با مفروضانگاری هر چهار خصوصیت ذکر شده شکل گرفتهاند. مکتب نهادگرایی عمدتاً با نقض فرض فردگرایی شکل گرفته است. در چارچوب اقتصاد نهادگرایی با این فرض که رفتارها و پدیدههای اقتصادی بهجای آنکه محصول کنش یک فرد انتزاعی باشد؛ محصول کنشگرانی است که در بستر خصوصیات، آثار و قواعد حیات اجتماعی زندگی میکنند، بنابراین جامعه و خصوصیاتش در چارچوب هنجارها و ارزشها، قوانین، آداب و رسوم و ... تمام کنشها و پدیدههای اقتصادی را مقید میکند. بر این اساس کنشها و پدیدههای اقتصادی تنها در بستر خصوصیات اجتماعی آن قابل توضیح و گاهی پیشبینی و مدیریت است. ادبیات علمی اقتصاد و اخلاق نیز عمدتاً در فضای نقض و رد و اصلاح هدف ـ یعنی سودانگارانه و منفعتطلبانه بودن ـ کنش انسان اقتصادی عقلایی است، در قلمرو مناسبات اخلاق و انسان اقتصادی گاه گفته شده است که انسان یا اقتصادی است یا اخلاقی!.
اما اقتصاد رفتاری بهعنوان رویکردی بسیار پرقدرت، مؤثر و کمککننده به زندگی فردی و اجتماعی، با نقض فرض «عقلانیت کامل» شکل گرفته است. اقتصاد رفتاری تلاش میکند تا رفتارهای اقتصادی را در همه زمینههای اقتصادی با این فرض که انسان اقتصادی، غیرعقلایی و یا دارای عقلانیت محدود است با ارجاع به دانش روانشناسی توضیح دهد.
در مورد وضعیت دانش اقتصاد در ایران از ابعاد گوناگون میتوان متأسف بود. اما بیتوجهی به «مرز علم» در این عرصه تأسفبارتر است!. بیگمان قابلیتها و ظرفیتهای دانش اقتصاد بهعنوان موفقترین دانش از مجموعه علوم انسانی و اجتماعی در دوران معاصر در چارچوب اقتصاد رفتاری در حال جهشی وصفناپذیر است (جوایز اخیر نوبل یکی از گواهان این مدعاست)، این در حالی است که در هیچیک از دانشکدههای اقتصاد ایران این امر جدی گرفته نشده است. متأسفانه جامعه علمی ایران تا چیزی قدیمی نشود آن را به رسمیت نمیشناسد!.
اینجانب از سالیانی دور که موضوع تأملاتم در اقتصاد را در چارچوب فلسفه اقتصاد و بهطور خاص «انسان اقتصادی» قرار دادهام، با اقتصاد رفتاری و نام پرآوازه هربرت سایمون آشنا شدم و ازاینرو با اشتیاق، دستاوردهای علمی اقتصاد رفتاری را جستوجو میکردم تا اینکه با پیگیریهای خوب آقای مهیار حسنی با کتاب کمنظیر هفتجلدی مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری نوشته سانجیب دامی، آشنا شدیم. از نظر اینجانب کتابی
با این
کمیت و کیفیت در موضوعاتی شبیه اقتصاد رفتاری، فوقالعاده و چهبسا بینظیر باشد. کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری- که تقریباً شامل همه پژوهشهای انجام شده تا این مقطع زمانی در این زمینه است- دارای نظامی کامل، جامع، منسجم و بینیاز از هر کتاب مرتبط دیگر است. به نظرمیرسد هر پژوهشگری که بخواهد در چارچوب اقتصاد رفتاری پژوهشی انجام دهد یا هر مدرسی بخواهد درسی با این عنوان را در همه سطوح دانشگاهی تدریس کند؛ این کتاب تا اطلاع ثانوی او را در این زمینه کاملاً بینیاز میکند. ترجمه این کتاب در قالب یک طرح پژوهشی برای استفاده از دستاوردهای علوم رفتاری و شناختی در چارچوب علوم انسانی و اجتماعی در کشور انجام شد که البته پیگیر تحقق آن آرزو هم هستیم. البته در قلمرو علوم شناختی، علوم انسانی در مقایسه با علوم پزشکی و مهندسی محروم نگاه داشته شده است!.
جلد اول کتاب تفاوتهای اساسی اقتصاد رفتاری با اقتصاد خُرد متعارف را با جایگزینی نظریه چشمانداز به جای نظریه مطلوبیت انتظاری و پیگیری نتایج آن در تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان، عدم قطعیت و ابهام به تفصیل گزارش کرده است. این جلد از کتاب دقیقاً به مثابه نقطه آغاز و به اهمیت نقطه آغاز در ساماندهی مجموعه محتوای اقتصاد رفتاری است. این جلد از کتاب تمام مدلسازیهای انجام شده همراه با مطالعات تجربی در ذیل آن را دربردارد. مقالات و پژوهشهای فراوانی که این جلد بهنحو فوقالعاده زیبا، درهم تنیده و باهم روایت کرده، فرصتهای فراوان پژوهشی بهعلاوه نکات زیادی را برای سیاستگذاری در اختیار نهاد دولت و نیز نکات جذابی را به فعالان عرصههای بازاریابی در بخش خصوصی هدیه کرده است.
کار اصلی ترجمه این کتاب برعهده جناب آقای مهیار حسنی از بهترین دانشجویان دکترای سیاستگذاری عمومی در دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران بوده است. اینجانب بهعنوان یک معلم، آینده ایران، انقلاب اسلامی و تمام آرمانهای بزرگ ملت ایران را در بروز قابلیتهای علمی و عملی جوانان اندیشمند و پرتلاش مشاهده میکنم. جوانانی که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در تلاش است تا آنِ «آینده» را در «حال» ایران بهوسیله آنان رقم بزند. جوانانی که در گذشتههای این سرزمین باعث پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی در دفاع مقدس از کشور عزیزمان شدند.
پیداست که راهنماییها و پیشنهادهای اصلاحی اساتید، پژوهشگران و همه کسانی که به دلایل مختلف این کتاب را مطالعه خواهند کرد در بهبود چاپهای بعدی کتاب مؤثر خواهد بود.
اقتصاددانان بزرگ در مورد این کتاب گفته اند: «کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری یک شاهکار است. این کتاب تمامی بخشهای حوزه اقتصاد رفتاری را به طور کامل پوشش میدهد. در عین حال خواندن آن نیز آسان است، زیرا مثالهای زیبایی در آن گنجانده شده که به خوانندگان اجازه میدهد تا تصمیمات رفتاری را از منظر تجربیات دوران زندگی خود درک کنند».
جورج آرتور آکرلوف ، استاد دانشگاه جورجتاون و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2001
«انتشار این کتاب رویداد برجستهای در حوزه اقتصاد رفتاری محسوب میشود. پیش از آن در این حوزه هیچ پیمایش جامعی که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مناسب باشد، انجام نشده بود. پروفسور دامی به طور کامل و با دقت زیاد این شکاف را پر کرد. من این کتاب را در دفتر خود در جایی دم دست قرار خواهم داد، چون برنامه دارم که به طور منظم به آن مراجعه کنم».
ریچارد تیلر ، استاد برجسته اقتصاد و علوم رفتاری در دانشکده چارلز آر. والگرین (دانشکده بازرگانی) دانشگاه شیکاگو و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2017
«هفت جلد کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری آمیزهای جذاب از نظریات و شواهد را در اختیار ما گذاشته و جامعترین ترکیب از اقتصاد رفتاری را در سطحی پیشرفته ارائه میکند. این مجموعه کتاب میتواند هم برای محققان پیش رو و هم برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته اقتصاد رفتاری و فراتر از آن مفید باشد».
ارنست فهر ، استاد اقتصاد دانشگاه زوریخ
«این مجموعه هفتجلدی یک اثر هنری خارقالعاده و یک دایرهالمعارف واقعی در حوزه اقتصاد رفتاری است. وسعت و عمق فوقالعاده آن تمامی جنبههای اقتصاد رفتاری، از مبانی روانشناختی گرفته تا آخرین پیشرفتهای این حوزه را پوشش داده و مباحث نظری و تجربی را به طور کامل یکپارچه میکند، به طوری که میتوان آن را مهمترین مرجع برای تمامی علاقهمندان به این حوزه و به طور عمومیتر برای تمامی علاقهمندان به اقتصاد به حساب آورد. مطمئناً این کتاب به سرعت به کتاب درسی استاندارد تمامی دورههای آموزشی اقتصاد رفتاری و پرکاربردترین همنشین محققانی که در لبه این علم در حال فعالیت هستند، تبدیل خواهد شد».
رولاند بنابو ، استاد اقتصاد و امور عمومی دانشگاه پرینستون
«سانجیت دامی در کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری برای نخستین بار خلاصه و شرح مفصلی از پژوهشهای انجام شده در این حوزه که روزبهروز به سرعت رشد و نفوذ آن اضافه میشود، ارائه داده است. پوشش این کتاب جامع است، به طوری که حتی به موضوعات جدیدی نظیر اقتصاد رفاه رفتاری و اقتصاد عصب پایه نیز میپردازد. این کتاب به دلیل پوشش دقیق و در عین حال خوانای نظریات و شواهد و همچنین رعایت اعتدال در بحث راجع به تفاوتها و شباهتهای فلسفی و روش شناختی بین رویکردهای رفتاری و نئوکلاسیک نسبت به اقتصاد خُرد، کتابی برجسته و ممتاز به حساب میآید. دانشجویان نخبه کارشناسی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تمامی دانشمندان علاقمند میتوانند از این کتاب استادانه بهره ببرند».
وینست پی. کراوفورد ، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه آکسفورد و استاد پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا
«نظریه اقتصادی در قرن بیستم مجموعه بسیار قدرتمندی از تکنیکهای مطالعه رفتار انسان را توسعه داد، اما همچنان خود را زیر بار این تصور غلط که فرضیات انتخاب عقلایی برای ترسیم رفتار اقتصادی کافی است، نگه داشت. اقتصاد رفتاری از اواخر قرن بیستم تاکنون قدرت این تکنیکهای تحلیلی در تفسیر دادههای تجربی حاصل از فعالیتهای آزمایشگاهی و آزمایشهای میدانی را به خوبی آشکار کرده است. در نتیجه با تحولی بنیادین در اقتصاد آن را به عنوان یک رشته علمی مطرح کرده است و مطمئناً بهترین نتایج این تحول در آینده آشکار خواهد شد. سانجیت دامی با انجام این پژوهش و تشریح نتایج آن با روشی دقیق و در عین حال قابل فهم و همچنین برجسته کردن اختلافنظرهای اصلی و ترسیم مهمترین سؤالات پژوهشی که امروز با آنها روبهرو هستیم، مأموریتی تاریخی را به انجام رسانده است».
هربرت گینتیس ، مؤسسه سانتافه
«سانجیت دامی با نمایش هوش و خُرد در کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری، هم جوهره و هم شور و برانگیختگی رشته رو به رشد اقتصاد رفتاری را به خواننده منتقل میکند. این مجموعه کتاب فوقالعاده به مرجعی برای کارورزان و یک نقطه ورود گیرا برای افراد کنجکاو تبدیل خواهد شد».
به عنوان یک مرجع جامع در نظر گرفت. پوشش آن دقیق و کامل و شرح آن کاملاً روشن و در سطحی است که برای دانشجویان نخبه کارشناسی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و حرفهایها مناسب است. این واقعاً یک موفقیت بزرگ است».
اندرو شوتر ، استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک و مدیر مرکز علوم اجتماعی تجربی
«برای کسانی مثل من که پیش از این راجع به غنای گفتمان اقتصاد رفتاری در زمینه مسائل مختلف دانشی نداشتهاند، این کتاب استادانه یک مقدمه ایدئال، درخشان و پرمغز محسوب میشود».
آبیجیت وی. بانرجی ، استاد بینالمللی اقتصاد دانشکده بنیاد فورد در دانشگاه ام آی تی «این هفت جلد تمامی جنبههای نظری مرتبط با اقتصاد رفتاری را به صورت عمیق پوشش میدهد. یکی از مهمترین نقاط قوت این مجموعه، جامعیت آن است که کل حوزه اقتصاد رفتاری را با شیوهای واحد پوشش میدهد. این مجموعه در زمینه تأکید بر وحدت و تنوع رویکرد رفتاری منحصربهفرد است. محتوای این کتاب به خوبی سازماندهی شده و برای طیف وسیعی از مخاطبان قابل فهم است. این کتاب با نشان دادن چگونگی انطباق هر یک از موضوعات اقتصاد رفتاری با کل، برای تمام کسانی که به تدریس یا تحصیل موضوعات مرتبط با این رشته هستند، بسیار ارزشمند است».
پیتر واکر ، استاد اقتصاد دانشگاه اراسموس روتردام
«کتاب مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری اثر سانجیت دامی یک دستاورد بزرگ و تحسینبرانگیز است. این کتاب نگاهی جامع به اقتصاد رفتاری انداخته و ترکیبی استادانه را از این رشته که همچنان پس از گذشت سه دهه رشتهای مدرن محسوب میشود، فراهم کرده است. این کتاب ثابت کرده که مرجعی ضروری برای پژوهشگران حوزه اقتصاد و روانشناسی به حساب میآید. ویراست دوم این کتاب در قالب هفت جلد عرضه شده و میتواند برای سالهای متمادی جایگاه خود را به عنوان کتاب درسی استاندارد دورههای تحصیلات تکمیلی و دورههای کارشناسی پیشرفته اقتصاد رفتاری و اقتصاد تجربی حفظ کند».
کلاوس ام. اشمیت ، استاد اقتصاد دانشگاه مونیخ
«کاملترین و مهیج ترین مجموعه کتاب در زمینه اقتصاد رفتاری است. این مجموعه با ظرافت و دقت بینظیر خود گنجینهای ارزشمند از یافتههای تجربی، بینشهای دقیق نظری و کاربردهای مهیج را در تمامی حوزههای مرتبط پژوهش رفتاری گردآورده است. کار سانجیت دامی به وسیله نظرات تعداد زیادی از رهبران این حوزه شکل گرفته است. بنابراین در حال حاضر و در سالهای آینده این مجموعه به استانداردی تبدیل خواهد شد که به چگونگی تفکر نسل آینده دانشجویان و محققان در زمینه رفتار و علم آن شکل خواهد داد».
اکسل اوکنفلز ، دانشگاه کلن، سخنگوی مرکز تعالی رفتار اجتماعی و اقتصادی کلن
«گسترش اقتصاد رفتاری در بیست و پنج سال گذشته چشمگیر بوده که بخش قابل توجهی از آن با توجه به تعامل راهبردی و با استفاده از ابزارهای نظریه بازی حاصل شده است. کتاب فوقالعاده سانجیت دامی، که حالا در قالب چندجلدی در دسترس است، این رشته را به صورت گسترده و عمیق خلاصه (و حتی تشریح) کرده است. پوشش مباحث نظری و همچنین مباحث تجربی توسط او عالی است. مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری برای تمامی دانشجویان و دانشمندانی که میخواهند بدانند کجای کار هستند، مرجعی ضروری و اجتنابناپذیر خواهد بود».
مارتین دوفونبرگ ، استاد و مدیر مؤسسه اقتصاد رفتاری کارل و استیوی الر در دانشگاه آریزونا
«مبانی تحلیلهای اقتصاد رفتاری یکی از کتابهای درسی اصلی در حوزه اقتصاد رفتاری خواهد بود. یکی از ویژگیهای کلیدی این کتاب تمرکز جذاب آن بر تأثیر متقابل نظریات و شواهد است. این کتاب برای سالیان متمادی یک منبع عالی اطلاعات، معماها و چالشها برای پژوهشگران محسوب خواهد شد. این یک دستاورد بزرگ است».
ژاویر گابایش ، استاد اقتصاد و امور مالی دانشکده پرشینگ اسکوئر در دانشگاه هاروارد